فریدون بابایی اقدم:
عضو شورای شهر تبریز گفت: در انتخابات هیئت رئیسه شورا به آقایان محرم‌‌زاده و آجودان‌‌زاده رأی مثبت دادم اما به مابقی رأی منتفی دادم چراکه صداقت نشان ندادند.
کد خبر: ۵۱۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ 21 October 2017
 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز ضمن تشریح وضعیت پروژه‌‌هایی همچون مثبره الشعرا و میدان آذربایجان، به حاشیه‌‌های پیرامون انتخاب شهردار گریزی زد و علت عصبانیت‌‌های اخیرش را در جلسات شورا توضیح داد. متن این گفت‌‌وگو با آناج را در ادامه می‌‌خوانید:

خیلی از اتفاقات از چشم رسانه‌‌ها و عکاس‌‌ها دور ماند/ به رئیس شورا گفته بودند فقط بابایی‌‌اقدم به شهین‌‌باهر رأی می‌‌دهد

در جلسه انتخاب شهردار تبریز تصویری از شما در کنار رئیس شورا با عنوان «بوسه شکور بر گونه‌‌ی فریدون» منتشر شد، ماجرا چه بود؟

بعد از انتخابات شورا در 29 اردیبهشت مهم ترین چالش ما انتخاب هیئت رئیسه و پس از آن نیز انتخاب شهردار بوده است. انتخاب شهردار به‌‌زعم بنده مهم‌‌ترین وظیفه هیئت رئیسه شورای شهر می‌‌باشد. در طی انتخاب هیئت رئیسه بنده پیش بینی می‌‌کردم که انتخاب شهردار با سختی‌‌هایی همراه خواهد بود. با وجود اینکه در انتخابات هیئت رئیسه همه خوشحال بودند که وفاق در انتخاب وجود دارد ولی بنده معتقد بودم که انتخاب شهردار به دلیل حساسیت خاصی که موضوع  دارد مشکل خواهد بود چراکه انتخابات شهردار و هیئت رئیسه دو مقوله جدا هستند. انتخاب شهردار چهار ساله است و انتخاب یک نفر نیست بلکه انتخاب 120 نفر مدیر شهرداری است که تک به تک آن‌‌ها افرادی تاثیر گذار هستند و این موضوع چه مدیران تثبیت شوند و چه تغییر یابند در هر دو صورت صدق می‌‌کند.

بعد دیگر مهم بودن انتخاب شهردار در این است که شهردار را برای چهار سال انتخاب می‌‌کنیم تا سیاست گذاری‌‌های شورا را اجرایی کنند. شهردار مجری سیاست‌‌های شورای شهر است و ما اگر بخواهیم نظارتی هم انجام دهیم باز هم مشخصا به واسطه شهردار است. ما بیشتر با شهردار طرف حساب هستیم تا با مدیران مناطق و سازمان‌‌های شهرداری.


تنها فردی که به رئیس شورا رأی مثبت نداد من بودم/ اگر ایستادگی می‌‌کردیم دبیری رئیس شورا می‌‌شد/ به جبارزاده گفتم بدعهدی را شما شروع کردید

در این ارتباط مسائل زیادی به وقوع پیوست که بخش عمده آن از چشم رسانه‌‌ها دور بود. جلسات رسمی و اوقات تنفس و رایزنی‌‌های موجود در آن و شکار لحظه‌‌هایی که عکاسان در این خصوص داشتند تنها بخشی از موضوع بود.

مساله‌‌ای که در مورد این جانب در آن جلسه به خصوص اتفاق افتاد که بنده اصلا خبری در موردش نداشتم، به این صورت بود که گویا به رئیس شورا خبری با این مضمون رسانده بودند که از 13 نفر اعضای شورا 12 نفر به کاندیدای مورد نظر رای داده‌‌اند به جز بنده، چون در انتخاب هیئت رئیسه تنها فردی که به رئیس شورا رای ممتنع داده بود بنده بودم، و دلیلم هم این بود که وقتی ما آقای دبیری را قانع و از ایشان خواهش می‌‌کنیم که کنار بروند و هیئت رئیسه 13 نفره تشکیل شود و این در حالی است که چه بسا اگر ایستادگی می‌‌کردیم ریاست شورا به آقای دبیری می‌‌رسید، با صحبت‌‌هایی که با گروه هشت نفره به خصوص با چند نفر اعضای خاص آن‌‌ها انجام گرفته بود، توافق شد که این امر صورت پذیرد ولی ما بین سه نفر کاندیدای مطرح نام کاندیدای مد نظر شما هم نوشته شود. ولی در جلسه غیر رسمی که انجام شد و این هشت نفر هر یک نام سه نفر را نوشته و در مجموع 24 نفر می‌‌شد ما اثری از نام نفر مورد نظرمان ندیدیم تا پی به صداقت آن‌‌ها ببریم و با آن‌‌ها همچنان همراهی و همکاری کنیم، بنده با استاندار وقت آقای جبارزاده این موضع را قبل از جلسه رسمی شورا مطرح کردم و گفتم که از من انتظار نداشته باشید که رای موافق داشته باشم چرا که بدعهدی را شما شروع کرده‌‌اید.

اگر حتی یک یا دو نفر از 24 نفری که نوشته شده بود کاندیدای مورد نظر ما بود مطمعنا من می‌‌گفتم که به سخن شان عمل کرده‌‌اند ولی این اتفاق نیفتاد. در آن جلسه هم این گونه مطرح کرده بودند که تنها بابایی به آقای باهر رای داده است و آقای باهر تنها یک رای دارد، در جلسه آقای اکبرنژاد بنده را فراخواند و گفت اگر مصلحت است اجماع کنیم، من هم متوجه موضوع نشدم و گفتم باشد اجماع می‌‌کنیم و اصلا از موضوع مطلع نشدم. بعد از جلسه متوجه شدم که منظورشان این است که آن نفر دیگر که رای بیشتری دارد من نیز به آن رای دهم که تعداد رای 13 نفر شود.

پروژه‌‌های تبریز 2018 به اجرا درنیامده است/ سکوت مرگبار مسئولین هنگام سوال از بودجه 260 میلیارد تومانی!

 برای خیلی‌‌ها جای سوال است که آیا پروژه‌‌ها تا تبریز 2018 به اتمام خواهند رسید، شما به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی اگر پیگیر این موضوع هستید، بفرمایید که این پروژه‌‌ها چه زمانی به بهره‌‌برداری می‌‌رسند؟

متاسفانه شرایطی در شهرها ایجاد شده است که چند ماه قبل و بعد از انتخابات تا زمانی که شهردار جدید انتخاب و یا شهردار قبلی ابقا شود حالت انفعالی در مجموعه شهرداری رخ می‌‌دهد که حتی تا پایین‌‌ترین سطوح شهرداری را در بر می‌‌گیرد و به بحثی متعارف تبدیل گشته، این موضوع بیشترین لطمه‌‌های خود را به حوزه عمرانی شهر وارد می‌‌کند. ما برای سال 96 بودجه قابل توجهی را در نظر گرفته بودیم که عمدتا برای بخش‌‌های عمرانی و مربوط به تبریز 2018 و موضوعات گردشگری بود که با لطمه جدی مواجه گشت.

شهرداری حدود 263 میلیارد تومان در خصوص تبریز 2018 تعهد داشت که بودجه سال 96 بود، ما در طی کمیسیون شهرسازی و معماری در جلسه گذشته به این موضوع پرداختیم، از میراث فرهنگی و سازمان‌‌های مرتبط نیز درخواست حضور در جلسه را نمودیم و متوجه شدیم به استثناء شهرداری منطقه 8 تبریز که قسمتی از جداره‌‌سازی و کف سازی بازار تبریز را در راستای اعتبار و تعهدات سال 96 انجام داده است، در دیگر مناطق عملا اقدامی صورت نگرفته مگر این که پروژه‌‌ای بوده که در راستای تبریز 2018 بوده است نه هدف تبریز 2018.

در جلسه اخیر شورای شهر در صحن اصلی تبریز 2018 موضوع بحث بود و از معاون برنامه ریزی شهرداری سوالی در این خصوص پرسیده شد که تاکنون از این 260 میلیارد چه مقدار هزینه کرده‌‌اید، سکوتی مرگبار در جلسه حاکم گشت، یعنی مدیران شهرداری نتوانستند پاسخی به این سوال دهند. ابراز کردند که کارهای بسیاری را انجام داده‌‌اند اما این سوال مطرح است که این کارها از کدام ردیف و سازمان و از کدام پروژه‌‌هاست.


آرام‌‌ترین عضو شورای چهارم بودم اما حالا کاری کرده‌‌اند که در شورای پنجم فریاد می‌‌زنم!/ با خواهش و تمنا مانع اعتصاب کارگران می‌‌شوم

در بحث عقب ماندن ما از پروژه‌‌های تبریز 2018 عملا انتخابات شوراها و پس از آن انتخابات شهردار و پروسه زمان بر آن عامل بوده است. در دو ماه سرپرستی شهرداری عملا هیچ کاری در این راستا صورت نگرفت. اگر دقت نمایید شرایط بنده در این دوره از شورا نسبت به دور چهارم متفاوت است و بعضا زودتر ناراحت می‌‌شوم. چرا شرایطی ایجاد شده که منی که در دور چهارم از آرام ترین نماینده‌‌ها بودم اکنون دچار تنش و عصبانیت زودهنگام می‌‌شوم که البته کار صحیحی هم نیست چراکه شورا مکانی مدنی است ولی علت آن این است که بنده وقتی می‌‌بینم که بهترین زمان و فصل کاری امسال تمام شده است و از بودجه عمرانی نیز خبری نیست، مسیرگشایی داشتیم که در آن هیچ اثری از تملک نیست، در بحث تبریز 2018 قرار بر تعریف محور گردشگری بود که هیچ خبری از آن نیست، برای پروژه‌‌‌‌های نیم تمام بودجه تعریف کرده بودیم که انجام نشده است. هم و غم شهرداری صرفا پرداخت حقوق عوامل و اعتبارات جاری بوده است که البته در آن نیز مشکل داشته‌‌ایم، عصبانی می‌‌شوم! ما اعتصابات کارگری داشته‌‌ایم که با خواهش و گفت‌‌وگو با نماینده کارگری و تعریف فضای امروز درخواست می‌‌کنیم که بر سر کار برگردند.

علت این امر چیست؟ وقتی پیگیر می‌‌شویم می بینیم که 19 ماه است که کارگران و پاکبانان عزیز که شغلشان جزء سخت ترین مشاغل با سختی و زیان است بیمه تکمیلی ندارند، یعنی در صورت بروز اتفاقی برای خانواده یا خودشان مجبور به پرداخت صورت حسابی نجومی در مراکز درمانی است، یا در چند منطقه پایان کار مرسوم که حدود یک میلیون تومان است پرداخت نشده، یا برخی مقرری ها من جمله پاداش و نوشت افزار و غیره معمولا پرداخت نشده و حتی بیمه‌‌هایشان نیز پرداخت نگردیده است؛ با وجود این که شهرداری از پیمانکار حق بیمه را اخذ کرده ولی پول به حساب بیمه واریز نشده است. تمام این اتفاقات تبعات این است که در 6 ماه گذشته شهردار سرپرستی نداشته است.

بیشتر مشکلات از عدم انتخاب به‌‌موقع شهردار نشأت می‌‌گیرد

بنده جزء معدود افراد شورا هستم که همیشه پذیرای مردم هستم زمانی که آن ها مشکلاتشان را با ما مطرح می‌‌کنند و ما پیگیر موضوعات می شویم متاسفانه به این می رسیم که بیشتر مشکلات ناشی از عدم انتخاب به موقع شهردار بوده است.

می‌‌دانید در جلسات باغ صبا چه می‌‌گذشت؟

ما می‌‌توانستیم در یک شهریور شهردار را انتخاب نماییم، حدود سه ماه قبل از آن جلساتی در باغ صبا با موضوعات خدمات شهری و این قبیل موضوع برگزار می‌‌شد که واقعا لزومی نداشت. ما می‌‌توانستیم در آن جلسات شاخص‌‌های شهردار را مشخص کنیم، کاندیداها را مطرح کنیم و در این راستا فعالیت کنیم. ما به این امر مبادرت نورزیدیم بلکه با یک ماه تعلل شهردار را انتخاب کردیم.

در 2 مهر شهردار انتخاب شده است ولی تا پایان ماه از ابلاغ خبری نیست. این‌‌ها همه فرصت سوزی بهترین فصل کاری ما است. این جا صرفا شهرداری‌‌ها درگیر تعلل در انتخابات نیستند بلکه دیگر دستگاه‌‌ها نیز پایشان گیر است. به طور مثال آب و فاضلاب در برخی امور نیاز به هماهنگی با شهرداری دارد، یا همراهی میراث فرهنگی مستلزم حضور شهردار است. نقش شهردار در تعاملات با دستگاه ها و شرکت‌‌های خدمات رسان انکار ناپذیر است و این مسائل موجب کندی روند آن ها می شود.

مقبره الشعرا را باید میراث فرهنگی ساماندهی می‌‌کرد/ شهرداری نیابتی کار می‌‌کند

مقبره الشعرا در تملک خانه‌‌های تاریخی منطقه هشت می‌‌باشد، برخی موضوعات دیگر وجود دارد که در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد ، ما به عنوان شهرداری به نیابت از چنین سازمان هایی وظیفه را تقبل نموده‌‌ایم. شهرداری برای خانه‌‌های تاریخی هزینه قابل توجهی کرده است، ولی به هر حال مردم انتظار دارند که این پروژه‌‌ها تکمیل شوند و انتظار به جایی نیز هست ولی زمانی که تخصیص بودجه کافی از طرف دولت برای این امور نبوده است و در بحث حوزه گردشگری و میراث فرهنگی نیز این موضوع مشهودتر است.

زمانی که با نقدینگی کافی داشتیم این امور را تقبل کردیم برای مثال در دور قبل پارک موزه قاجار از کارهای بزرگی است که صورت گرفت ولی اکنون به دلیل مشکلات مالی و به ویژه سردرگمی در چند ماه قبل به دلیل عدم انتخاب شهردار این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است، ولی ما بنا داریم که چند پروژه بزرگ همانند مقبره الشعرا یا اتوبان پاسداران را تا آخر سال جاری به سرانجام برسانیم، و این در سیمای شهرمان مشهود شود.

ما پیش بینی می‌‌کردیم که خط یک مترو تا تبریز 2018 بهره برداری شود که متاسفانه به دلیل همین موضوعات ذکر شده موفق به انجام آن نشده‌‌ایم. ما در خود قطار شهری شاهد تعدیل نیرو هستیم و علت آن نیز تغذیه نشدن پیمانکار به لحاظ مالی است. امیدوارم با مستقر شدن شهردار جدید صورت پروژه‌‌ها دوباره بازگردد و علاوه بر آن پروژه‌‌های جدید عمرانی نیز تعریف شود، و به دلیل این که شهردار منتخب در زمینه عمرانی دارای تخصص است امید داریم که در بخش عمرانی شهر شاهد تحولات خوبی باشیم و علاوه بر آن در بحث تبریز 2018 که بحث و حرکتی فرهنگی است باید در این مدت کم روی مسائل فرهنگی نیز زوم کنیم.


به سرپرست شهرداری گفتیم پروژه‌‌های عمرانی را پیش ببر اما رفت مدیر عوض کرد!

 در خصوص تغییر و انتصاب برخی مدیران قبل از انتخاب شهردار و اتفاقات پشت پرده آن بفرمایید؟

وظیفه صریح قانونی ما این است که شهردار را انتخاب کنیم ولی این که در انتخاب مدیران شهرداری که در اختیار شهردار است من شورا دخالت کنم این نه کاری قانونی و نه صحیح است مگر این که شهردار خود از ما مشورت بگیرد، در صورت اصرار منِ شورا در انتصاب یک مدیر فضای سهم خواهی ایجاد خواهد شد و این سبب از بین رفتن شایسته سالاری است.

ما تاکیدمان به سرپرست شهرداری این بود که ایشان صرفا شهر را اداره کنند و با توجه به این که فردی عمرانی بودند ما تاکید به پیش برد طرح‌‌های عمرانی توسط ایشان داشتیم که حداقل در ورودی‌‌های شهر پروژه های عمرانی جمع و جور شود و چهره ورودی شهرمان کارگاه های ایجاد شده برای کار عمرانی نباشد، ولی متاسفانه یک سری تغییراتی در رده سازمان‌‌ها و مناطق صورت گرفت مانند سازمان زیباسازی و ما اعتراض کردیم که اگر کاری در دوره پنجم شورا اتفاق می‌‌‌افتد مردم را نا امید و دلسرد نکند و آن ها بدانند اگر تغییر و انتصابی صورت می‌‌گیرد به دلیل  شاخص‌‌ها و تحصیلات و مرتبط و سابقه است.

 بعد از انتخابات شورا و شهرداری شاهد حجم عظیم تخریب‌‌ شما توسط برخی رسانه‌‌ها بودیم، پشت پرده این امور چیست و از کجا نشات می گیرد؟

بعد از روز انتخاب شاهد حجمه تخریبی بودیم، بعد از انتخابات ما مراسمی داشتیم که بنده نیز در آن یک سری صحبت‌‌ها انجام دادم، این صحبت‌‌ها را تحریف کرده و این گونه بیان کرده بودند که بابایی اقدم گفته هر که به لیست امید رای داده بی شعور است، اولا ما صاحب چنین ادبیاتی نیستیم که از آن در شورا استفاده کنیم، ثانیا انتخاب حق مردم است و هر کس بر حسب سلیقه خاص خود قدرت انتخاب دارد. ما حتی فیلم این جلسه را برای این تحریف کننده‌‌ها فرستادیم و گفتیم کجا چنین سخنی گفته شده است؟ درست است که ما از طرف لیست سیاسی خاصی آمده‌‌ایم ولی تا به امروز آن‌‌ها برای ما تعیین تکلیف نکرده‌‌اند و خودمان بر اساس نظر و تصمیمات عمل نموده‌‌ایم.

حرف و سخن دیگری که مطرح شد این بود که در جلسه شورای موضوعی در خصوص انجام کل مکاتبات از طریق رئیس شورا انجام بگیرد، یعنی عضو شورا حق نوشتن نامه به سازمان‌‌ها را نداشته باشد و اول به رئیس شورا ارجاع گردد. بنده به این موضوع به این دلیل اعتراض نمودم که مردم به ما رجوع کرده و مشکلاتشان را با ما در میان می‌‌گذارند، با این تصمیم از جنبه مردمی بودن شورا کم می شود، از فرمایشات حضرت امیر این است که مقام مسئول هر روز قسمتی از زمان خود را به ملاقات با مردم و گذراندن زمان با آن‌‌ها اختصاص دهد و ما اگر شیعه هستیم و خود را امانتدار مردم و نظام می‌‌دانیم باید به این سخنان عمل کنیم.

ولی من تعجب می‌‌کردم که همکار شورای بنده عنوان می کرد در کجای قانون شورا ملاقات مردمی وجود دارد، و این در حالی است که ما رای مردم کار می کنیم و اصلا همین مردم ما را انتخاب کرده‌‌اند و آن‌‌ها برای ما جایگاه داده‌‌اند. شورا نماینده مردم است. یعنی مردم بنا به دلایلی در من نوعی این توانایی را مشاهده می‌‌کنند که سخنانشان را به گوش مقامات بالاتر برسانیم، حال من این سخنان و مطالبات را کجا باید بشنوم تا آن‌‌ها را انعکاس دهم؟ من باید در دفترم با دیدار مردمی و یا با حضور در محلات گوش شنوای مردم باشم.

حال برخی از رسانه‌‌ها به صورت سخیف این سخن را انعکاس دادند، برخی موارد شده ما بیش از 200 بازدید کننده داشتیم و به این صورت بود که 40 نفر برای مسیر گشایی محله پیگیر است. ملاقات مردمی نهایتا دو تا سه دقیقه طول می‌‌کشد و من مشکلات را یادداشت می کنم. این مسائل فقط با هدف تخریب صورت می‌‌گیرد.

اعتقاد دارم عضو شورا هر کسی که باشد باید در دفترش، به روی مردم باز باشد، هم به لحاظ بحث نیاز سنجی که ما سیاست گذاری کنیم تا در سال آتی در بحث بودجه چه مقدار اعتبار نیاز داریم و هم در نوشتن تعرفه و هم مشخصا به دلیل این که ما نماینده مردم هستیم و باید مردمی برخورد کنیم.


با شهین‌‌باهر رفیقم اما شاید از مدیریت او هم انتقاد کنم/ با دبیری دوست بودم اما به طرحی که آورد رأی منفی دادم/ بهشتی یکی از متخصص‌‌ترین اعضاء شوراست

 آیا در شورا با برخی اعضاء مشکلی دارید که مدام با آنان جر و بحث می‌‌کنید؟

در شورا دفاع از حق و حقوق شهروندی مطرح است، من در آن جا بابایی اقدم نیستم بلکه نماینده مردمم و وقتی می‌بینم که حق و حقوق شهروندان نادیده گرفته می‌‌شود، واکنش‌‌هایی نشان می‌‌دهم و در مخالفت با برخی اعضا سخنانی می‌‌گویم و این دلیل بر مشکل با آن فرد نیست بلکه مشکل با فکر و نظر ارائه شده آن‌‌هاست.

برای مثال بنده با دکتر دبیری دوست و همکار هستم و چهار سال با ایشان در شورای چهارم همکاری کرده‌‌ام اما در یکی از جلسات اخیر در مورد موضوعی به عنوان موافق صحبت کردند که بنده به آن رای ندادم. ما دوستی‌‌های شخصی خود را در شورا و تصمیمات دخالت نمی‌‌دهیم و  آنجا فقط ما به عنوان نماینده مردم سخن می‌‌گوییم. من با آقای باهر نیز دوست هستم ولی اگر فردا نیاز ببینم که باید در موردی تذکر دهم آن را در شورا مطرح خواهم کرد.

حتی آقای بهشتی نیز انسان خوش قلبی هستند و یکی از متخصص‌‌ترین اعضاء شورا می‌‌باشند که در کمیسیون برنامه و بودجه تاثیر حضورشان را می‌‌بینیم، ما نه‌‌تنها باهم اختلافی نداریم بلکه دوست نیز هستیم، جر و بحث‌‌هایمان هم به‌‌خاطر مسایل شهری است و مباحث شخصی در کار نیست.

روابط عمومی شهرداری تبریز نباید با عملکرد پوششی فضای انتقادی را جایگزین چاپلوسی کند/ در برنامه تبریزیم به‌‌جای تعریف و تمجید مشکلات را بگویند

ما تمام تلاشمان را برای موفقیت آقای باهر خواهیم کرد. انتظار داریم که رسانه‌‌های شهرمان مطالبه گری را در اولویت قرار دهند و امیدوارم روابط عمومی شهرداری نیز به صورت پوششی عمل نکند تا فضای تملق و چاپلوسی در شهر ایجاد نشود، باید فضایی ایجاد شود که اگر شهروندمان مشکلی و یا کمبودی در خصوص شهرداری می‌بینند آن را به راحتی مطرح کنند.

حتی بنده نظرم در خصوص همکاری صدا و سیما با شهرداری در قالب برنامه تبریزیم این است که نباید صرفا تعریف و تمجید از شهرداری باشد و باید مهمان‌‌های برنامه از هر طیفی باشند نه صرفا افرادی مشخص و مردم نیز باید مشارکت داشته باشند، و من این نظر را با آقای باهر نیز مطرح خواهم کرد، ما باید بگذاریم مردم نیز حرف خود را بزنند و ما در این دوره باید سعی کنیم تا شفاف سازی شود و زندگی واقعی مردم انعکاس یابد تا تلنگری برای مدیرانمان باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :