رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: کنایه دیپلمات ایرانی به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل/زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می‌کنند/تشکر توئیتری لالیگا از دختر نقاش بااستعداد ایرانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۱۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 27 October 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
«نهنگ آبی» به جلسه هیات دولت راه‎یافت
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز میزان شیوع بازی اینترنتی نهنگ آبی در ایران و آثار مخربش به اثبات نرسیده است. درباره اینکه آیا لازم است نگرانی از آن را وارد حوزه آموزش و پرورش کنیم یا خیر، منتظر گزارش وزارت ارتباطات هستیم.سیدمحمد بطحایی در واکنش به اینکه وزارت آموزش و پرورش انگلیس به خانواده دانش آموزان درباره «بازی اینترنتی چالش نهنگ آبی» هشدار داده است و در پاسخ به اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش ایران نیز چنین هشداری را لازم می‎داند یا نه؟ گفت: آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه 3 آبان گزارشی از اپلیکیشن نهنگ آبی ارائه کرد. هنوز میزان شیوع این اپلیکیشن در ایران و آثار مخربش به اثبات نرسیده است. درباره اینکه آیا لازم است نگرانی از آن را وارد حوزه آموزش و پرورش کنیم یا خیر، منتظر گزارش وزارت ارتباطات هستیم. وزیر آموزش و پرورش درباره احساس خطر این وزارتخانه نسبت به بازی اینترنتی چالش نهنگ آبی، گفت: نه فقط برای بازی نهنگ آبی، بلکه فضای مجازی یک تهدید جدی برای حوزه نوجوانان و جوانان است. آموزش و پرورش نیز در کنار سایر دستگاه ها به ویژه شورای عالی فضای مجازی به جد مشغول پیگیری و بررسی این موضوع است.

دو وزیر پیشنهادی به فراکسیون ولایی می‌روند
 
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، از حضورمنصور غلامی و رضا اردکانیان ️وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در جلسه یکشنبه صبح (7آبان ماه) این فراکسیون خبر داد.وی با بیان اینکه این جلسه ساعت 7 صبح روز یکشنبه و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این نشست وزاری پیشنهادی برنامه‌های خود را ارائه و اعضای فراکسیون نیز برنامه‌های آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند تا به جمع بندی نهایی برسند. شایان ذکر است، روز یکشنبه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهای علوم و نیرو در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

سپنتا نیکنام شکایت از دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد
 
سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد شکایت به دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد. گفتنی است خبری مبنی بر شکایت سپنتا نیکنام به رأی دیوان عدالت در فضای مجازی منتشر شده بود که این منتخب زرتشتی شورای شهر یزد، حالا این مسئله را تکذیب می‌کند./اعتماد

واکنش ابتکار به ادعای رویترز
 
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در صفحه توییتر خود نوشت: رویترز در یک مقاله تحلیلی ادعا کرده ایران به دنبال اختلاف فرقه ای در آفریقاست و عکس حضور مرا در اجلاس تغییر اقلیم مراکش در آبان ۹۵ منتشر کرده است. واقعا این دو چه ارتباطی به هم دارند؟او افزوده: دنیا شاهد تلاش های ایران برای کاهش روند تغییر اقلیم بوده است.ابتکار تاکید کرده: حضور ایران در اجلاس های بین المللی برای حل مشکلات بزرگ مانند تغییر اقلیم است، نه اختلاف اندازی.

واکنش کرباسچی به لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران نسبت به لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد واکنش نشان داد.غلامحسین کرباسچی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: از مرحوم آیت‌الله بروجردی نقل شده که در بروجرد هر یهودی که از دنیا می‌رفت، ایشان مقید بود که از درب منزل تا گورستان همراه جنازه برود که مبادا کسی به تحریک برخی نادانان به جنازه یهودی توهینی بکند. رفتار امروز برخی بزرگان با هموطنان غیرمسلمان با این سیره می‌خواند؟

انتقاد آیت الله علم الهدی از ستاد اربعین
 
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در ایران نیز عده ای اربعین امام حسین (ع) را وسیله کاسبی قرار دادند شرکت بیمه چند میلیارد از مردم می گیرد نه تنها برای امسال بلکه برای سال آینده نیز اخذ می شود.وی تاکید کرد: حتی از مردم دلار نمی گیرند و پول ایرانی می گیرند آن هم بیشتر و چرا هزینه کارگزاری به میزان ۱۷ هزار تومان گرفته می شود و کرایه اتوبوس هم دو برابر می شود و هواپیمایی نیز می گوید چون فرودگاه نجف عوارض را گران کرده باید مردم چند برابر بلیت را گران بخرند.علم الهدی تاکید کرد: این برخوردها دقیقا همان برخورد های متوکل عباسی است که دست مردم را قطع می کرد تا به زیارت امام حسین (ع) بروند و اینگونه برخورد ها صحیح نیست و مسئولان ستاد اربعین نباید با بینش اقتصادی به راهپیمایی اربعین نگاه کنند.

موضع فراکسیون امید درخصوص دو وزیر پیشنهادی
 
محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید با اشاره به بررسی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در فراکسیون متبوع خود، گفت: اظهارات و دفاعیه‌های آقایان غلامی و اردکانیان در فراکسیون امید شنیده شد اما جمع‌بندی درباره آنها به تصمیم شورای مرکزی در روز صبح یکشنبه (7 آبان ماه) محول شده است.عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو جزء وزرایی است که سطح کارشناسی دولت را ارتقا می‌دهد، افزود: وی دارای اعتبار جهانی است که می‌تواند از این مؤلفه برای برون رفت کشورمان از مشکلات حوزه آب مؤثر باشد.وی با تاکید براینکه وزیر پیشنهادی نیرو ظرفیت‌ها و تنگناهای کشور را به خوبی می‌شناسد، تصریح کرد: طرح‌های خوب در کنار تجربه بالای اردکانیان هم می‌تواند راهگشای مشکلات حوزه نیرو در کشور باشد.وکیلی همچنین با اشاره به غلامی وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات هم اظهار کرد: وی باید در مدت چند روز باقی مانده تا زمان رأی اعتماد تلاش بیشتری برای شناساندن خود و برنامه‌های واقعی‌اش در اداره آموزش عالی به نمایندگان کند.عضو فراکسیون امید بیان داشت: با توجه به تجربه و برنامه‌های ارائه شده به وسیله غلامی و همچنین سطح انتظار در آموزش عالی کشور به نظر می‌رسد وی باید تلاش بیشتری انجام دهد.نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا غلامی مورد هجمه برخی از اصلاح‌طلبان قرار گرفته است گفت: بنده نمی‌توانم قضاوت کنم که منشأ این موجی که علیه غلامی به راه افتاده است چیست، اما به هر حال حوزه آموزش عالی آنقدر مشکلات دارد که باید وزیر مورد نظر از حداکثر مشروعیت برخوردار باشد.وکیلی خاطرنشان کرد: وزیر آینده علوم باید بتواند با به کارگیری حداکثر توانش بر مشکلات کنونی حوزه آموزش عالی چیره شود و شخصی با یک پایه ضعیف در این حوزه مطمئنا به در بسته خواهد خورد.

کنایه دیپلمات ایرانی به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل
 
علی رضا میریوسفی رایزن مطبوعاتی ایران در سازمان ملل، گزارش خانم عاصمه جهانگیر درباره حقوق بشر در ایران را کاملا مغرضانه اعلام کرد.وی در توئیت خود با کنایه به خانم جهانگیر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نوشت: خانم جهانگیر مدعی است علیه ایران غرض ورزی نمی کند ولی او حتی با استانداردهای سازمان ملل هم صحبت نمی کند و اصرار دارد (دولت) ایران را رژیم ایران بخواند. حمایت از گروه تروریستی منافقین که دست شان به خون بیش از 17 هزار ایرانی آلوده است از مفاد گزارش عاصمه جهانگیر است.

حمایت ضرغامی از سپنتا نیکنام
 
عزت الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما با انتشار تصویری از سپنتانیکنام در مورد لغو عضویت وی از شورای شهر یزد نوشت:

شورای محترم نگهبان به وظیفه شرعی و قانونی خود در مورد لغو عضویت آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد رای داده است. آن را محترم بشماریم و اجازه دهیم که آنان به دور از مصلحت اندیشی های سیاسی ، وظیفه شان را به درستی انجام دهند.تعجب من از این است که دستگاه‌های تشخیص مصلحت که خوشبختانه در کشور کم هم نیستند! در تشخیص این مصلحت واضح تعلل می کنند؟ضرورت احترام به افکار عمومی به ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند. بهترین دلیل در تائید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است.به اعتقاد من حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است.جامعه را به سمت دوقطبی های کاذب سوق ندهیم و برای بوق های تبلیغاتی جهانی سوژه و لقمه آماده فراهم نکنیم.ضمناً مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم دو زرده ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟!
 
سوءاستفاده‌ جنسی از اغلب کودکانِ زباله‌گرد
 
فخاری در رابطه با بحث کودکان زباله‌گرد بیان داشت: با کمیته‌ای که در رابطه با کودکان زباله‌گرد تشکیل شده، در ارتباط هستیم و امیدواریم که به یک راهکار مشترک در این خصوص دست پیدا کنیم. شهر ملک مشاع همه مردم است و زباله‌گردی و خطرات این کار برای کودکان باید گوشزد شود. کودکان اهمیت دارند و این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.وی با اشاره به برخی کارگاه‌های تفکیک زباله که به کودکان خوابگاه داده‌اند، گفت: اغلب این کودکان بیماری دارند، اما مسئله بیماری نسبت به سایر مشکلات این کودکان در اولویت نیست، چرا که از اغلب این کودکان سوءاستفاده‌های جنسی می‌شود.وی افزود: مشغول بررسی در رابطه با خوابگاه‌هایی هستیم که برای کودکان کار از طرف پیمانکاران در نظر گرفته شده‌است، باید مشخص شود که این خوابگاه‌ها توسط پیمانکاران در اختیار این کودکان قرار گرفته است یا خیر. گزارش‌های ضد و نقیضی در این خصوص وجود دارد به طور مثال  برخی می‌گویند، این خوابگاه‌ها یا با همکاری شهرداری پیشین در اختیار این پیمانکاران قرار داده شده و یا اینکه به پیمانکار مکانی تحویل داده شده، اما آنها در حال حاضر آنجا را تبدیل به خوابگاه کرده‌اند.فخاری تصریح کرد: باید در رابطه با کودکی که درگیر پروژه‌های باندی، مافیایی و گروه‌های تکدی‌گری می‌شود و از طرفی کودکی که زباله‌گردی می‌کند، تفکیک صورت گیرد و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کرد. این کودکان بدترین نوع زندگی را تجربه می‌کنند، آن هم با کمترین حق بهره‌برداری حقوق اجتماعی و شهری؛ بنابراین باید در جلسات مختلف و با بررسی‌های دقیق مشکل آنها را حل کرد.فخاری گفت: باید در رابطه با مکان‌هایی که به پیمانکاران تعلق می‌گیرد، سیستم‌های نظارتی وجود داشته باشد و رعایت حقوق اولیه انسان‌ها در آن لحاظ شده باشد. در این رابطه منتظر گزارش‌های تکمیلی هستیم تا از طریق داده‌های درست این مسئله را بررسی و حل کنیم./ایلنا

زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می‌کنند

حریرچی درباره علت زنانه شدن خودکشی نیز گفت: اقدام به خودکشی با خودکشی که منجر به مرگ می‌شود، متفاوت است. علت خودکشی افسردگی است و افسردگی از تنهایی می‌آید. زنان و دختران در جامعه ما تنهاترند، یعنی فرصت‌هایی که بتوانند با دیگران باشند و شاد زندگی کنند برایشان به رسمیت شناخته نمی‌شود.او ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها حاضرند به پسران‌شان آزادی بدهند، اما همان آزادی را برای دختران‌شان قائل نیستند و جامعه نیز به همین‌ گونه است یعنی بسیاری از مسائل برای پسران قابل قبول است، اما برای دختران این‌طور نیست.وی تصریح کرد: حتی اگر مردی به زنش خیانت کند، جامعه با این موضوع کنار می‌آید و با این مسئله به شکل سنتی برخورد می‌کند.این جامعه‌شناس گفت: در این چند روز اخیر مسئله قلیان مطرح شده، برای جامعه ایران اول مسئله این است که دختران قلیان نکشند و مدام روی این گونه مسائل دست گذاشته می‌شود که دختران قلیانی یا سیگاری شدند. متاسفانه دختران ما حق ورود به ورزشگاه را ندارند یا نمی‌توانند دوچرخه سواری کنند و مدام برای‌شان محدودیت ایجاد می‌کنیم؛ در حالی دختران ما امروز نسبت به حق خود آگاه هستند و می‌دانند از نظر حقوق با مردان برابرند. دختران حق ندارند به ورزشگاه بروند و هیجانات‌شان را تخلیه کنند، زیرا جوانان برای برخورد با آنها تربیت نشدند. چرا نمی‌گذاریم خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها بروند؟ اگر مردانی وجود دارند که بیمار جنسی هستند، دختران باید محدود شوند؟/ایلنا
 
روایت جالب خطیب تهران هشدار جان کری به اعراب
 
تولیت مدرسه عالی شهید مطهری ادامه داد: این قدرتی که در این کشور وجود دارد، به‌خاطر رهبری حضرت امام (ره) است. چند سال پیش در سال‌های آخر رییس‌جمهور قبلی، جان کری به منطقه می‌آید و مقامات برخی کشورهای منطقه جمع می‌شوند و درحالی که جان کری مشغول سخنرانی بود، آن‌ها عصبانی شده و به او پرخاش می‌کنند و می‌گویند چرا با ایران که دشمن ماست، مخالفت نمی‌کنید. می‌گویند اگر می‌آمدید تروریسم را واقعاً ریشه‌کن می‌کردید، خوب بود.امامی کاشانی افزود: جان کری نقل می‌کند که پوشه‌ای که در دستش بود را محکم روی میز می‌کوبد و دو نکته می‌گوید. نکته اول اینکه شما که می‌گویید که چرا آمریکا تروریسم را به‌طور کلی از بین نمی‌برید، باید بگویید آیا شما بعد از بمب‌باران ما، نیروی زمینی دارید؟ و در ادامه می‌گوید آیا شما در تمام کشورهای عربی یک ژنرال سلیمانی دارید که این حرف‌ها را می‌زنید. نکته دوم این‌که شما می‌گویید ترویسیم و بر لزوم از بین بردن آن تاکید می‌کنید و این درحالی است که شما با این تروریست‌ها همکاری می‌کنید اما ایران حتی یک لحظه دست از مخالفت خود با تروریسم برنداشته است.

گزارش دیوان محاسبات از تخلفات دولت احمدی‌نژاد دیرهنگام بود
 
یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از انتشار دیر هنگام گزارش دیوان محاسبات از تخلفات نفتی دولت قبل انتقاد کرد و آن را تخلف دانست. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انتشار گزارش دیوان محاسبات از تخلفات نفتی دولت گذشته آن هم بعد از گذشته بیش از 4 سال از پایان آن دولت جای تعجب دارد. به نظر میرسد دیوان محاسبات باید زودتر این گزارش را ارائه می داد. همچنان که طبق قانون موظف است سال به سال هزینه‌کرد دستگاه‌ها را به مجلس گزارش دهد. به اعتقاد من ارائه دیر هنگام این گزارش تخلف است. وی افزود: مهم‌تر از گزارش ارائه شده این است که مجلس می خواهد درباره این تخلفات چه کاری انجام دهد؟ صرف خواندن این گزارش که پیش از این رسانه‌ای شده گره‌گشا نیست و به نظر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. موضوع مهمتر این است که مجلس و قوه‌قضائیه می خواهند چه کاری انجام دهند./ایسنا

امام‌جمعه اصفهان: در آمریکا هر روز ۴۰ بار تیراندازی میشود، این جنود شیطان است
 
آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) اصفهان اظهار داشت: در کشور آمریکا که خود را متمدن می‌دانند در هر روز 40 مورد تیراندازی صورت می‌گیرد و این‌ها به خاطر بی‌تقوایی است. این‌ها جنود شیطان است که عقل را از روشن‌بینی دور می‌کند. مردم اصفهان در تشییع شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم حضور چشمگیری داشتند و باید در مراسم شهدا همین‌گونه باشد، ما به خاطر این عزیزان هم‌اکنون در آرامش زندگی می‌کنیم، این عزیزان مدافع حرم از خطر بزرگ‌تری جلوگیری کردند تا دشمنان وارد مرزهای کشور ما نشوند./تسنیم

تشکر توئیتری لالیگا از دختر نقاش بااستعداد ایرانی
 
صفحه رسمی لالیگا در توئیتر از فاطمه حمامی دختر نقاش ایرانی تجلیل کرد. فاطمه حمامی دختر با استعداد و معلول ایرانی است که نقاشی‌های فوق‌العاده‌ای از ستاره‌های فوتبال رسم می‌کند. صفحه رسمی لالیگا در توئیتر از فاطمه حمامی دختر نقاش ایرانی به دلیل نقاشی کردن ستاره‌های این لیگ تجلیل کرد. در پست صفحه رسمی لالیگا آمده است: «فاطمه حمامی با استعداد، شجاعت و عزم ثابت کرد که می‌توان تقریبا بر هر مانع‌ غلبه کرد.»

واکنش امام جمعه ارومیه به ماجرای مدرسه «راه شهدا»
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: در ماجرای مدرسه راه شهدای ارومیه عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از آن بودند ولی ملت ترک و کرد این شهر اجازه فرصت‌طلبی از این ماجرا را به کسی نمی‌دهند. وی با اشاره به حادثه احیر در مدرسه راه شهدای در منطقه اسلام آباد ارومیه اظهار داشت: تخلفی در این مدرسه به وقوع پیوست که قابل قبول نیست از این رو از مسئولان درخواست می‌شود برخورد جدی کنند که این‌گونه نیز عمل شده است و در این میان نباید عده‌ای از وضعیت سوءاستفاده کنند. خطیب نماز جمعه ارومیه گفت: مسئولان باید با عده‌ای که در این میان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند  برخورد جدی کنند و نمی‌توان به بهانه اقدامی ناشایست چندین مکان را مورد هجمه قرار داد و به اموال مردم تجاوز کرد و کسانی‌که این کارها را می‌کنند باید بدانند نظام جمهوری اسلامی، ملت شیعه و سنی و مردم کرد و ترک چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهند./تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :