کد خبر: ۵۲۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 16 November 2017
به گزارش تابناک تبریز، انتقاد عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور از اجرای پروژه دریاچه داغ  گولی در جریان سفر خود به تبریز ، واکنش برزگر جلالی مدیرعامل سازمان عون بن علی را در موجب شد.
 
جلالی با انتقاد از اظهارات کلانتری گفت ، بهتر است ایشان  به ماموریت های خود در باره دریاچه ارومیه بچسبد و وظایف خود در راستای احیای ان را جدی بگیرد که متاسفانه اوضاع ان اصلا مطلوب نیست.
 
کلانتری اما در انتقاد از داغ گولی عینالی ، به موضوع مهم آب اشاره داشته است . او معتقد است در هنگامیکه آب کافی نداریم چه لزومی دارد برای رقابت با سایر شهرها ، اقدام به اجرای چنین پروژه هایی که به هدر رفت آب منجر میشوند روی بیاوریم؟
 
معاون رییس جمهور البته قبلا انتقادات تندی را به مدیریت کلان کشور وارد آورده و گفته بود ، نسل ما در این چهل سال گذشته ، یکی از خشن ترین نسلها با محیط زیست بوده اند که موجب ویرانی آن شده اند. کاری با طبیعت کرده ایم که حتی مغول با مملکت نکرده بود.
 
سخنان کلانتری تا حدود زیادی درست است اما نمی توان منکر عملکرد ضعیف خود او در مدیریت پروژه احیای دریاچه ارومیه شد. هرچند کلانتری سال قبل در انتقادی آشکار ، اعلام کرده بود 1 سال  است که اعتبارات پروژه  احیای ارومیه را قطع نموده اند.
 
حال این انتقادات صریح او را در مورد داغ گولی عینالی هم می توانیم مشاهده کنیم .او نسبت به مصرف آب در این نوع طرح ها هشدار می دهد .
 
البته این تنها هشدارهایی نیست که داده شده است .هشدارهای فعالان محیط زیست هم تا کنون بدون پساخ باقی مانده است .
هرچند این طرح در دوران مدیریت نجفی آغاز شد و ابگیری اولیه آن آغاز شده است اما هنوز مجالی برای شنیدن نظرات کارشناسی وجود دارد.
سیامک هاشمی فعال محیط زیستی ، در گفتگو با یکی از تارنماهای محلی ، چند سئوال مهم را مطرح می کند که قابل تامل است.
1-حجم 54000 متر مکعبی آبی که در محوطه تجمیع خواهد شد یقینا موجب ، هدر رفت ان از طریق تبخیر خواهد شد. همین مقدار ابی که انجا تلف میشود نقش مهمی در سست شدن زمین تبریز بر اثر بی آبی دارد که خود می تواند موجب زلزله شود.
 
2-این حجم آب ، بار سنگینی بر روی گسل فعال تبریز ایجاد خواهد نمود که همین مساله می تواند موجب تسریع در حرکت لایه های زمین سناختی ان منطقه و نهایتا موجب وقوع زلزله یا رانش زمین شود .
 
3-حال آیا بهتر نیست با دانستن اینکه ادامه اجرای این پروزه به ضرر اکوسیستم تبریز است از هزینه های پمپاژ و هدررفت آب اجتناب نمائیم؟
 
این سئوالات به نظر منطقی میرسند و بهتر است کمیسون محیط زیست شورای شهر ، با بررسی و کار کارشناسی موضوع ، مجددا در مورد تداوم یا قطع اجرای پروژه مذکور ، تصمیم گیری نمایند   این نکته را مد نظر داشته باشند که جلب توریست و گردشگر نباید به قیمت از بین رفتن اکوسیستم بومی تبریز باشد .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
بهتراست اقای کلانتری جهت جلوگیری ازخشک شدن دریاچه به فکر تبخیر دریا چه باشد فعلا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :