طرح LEZ از 15 آذر در محدوده‌های تعیین شده در تبریز اجرا شود.
کد خبر: ۵۲۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 20 November 2017
 به گزارش تابناک تبریز، شهری است که معابر عمومی و خیابان هایش، روزانه پذیرای بیش از 600 هزار خودرو هستند و مسلما، اگر سلامت فنی و کالبدی این خودروها، محرز نشود، مضرات زیست محیطی و صدمه به شهروندان، به مراتب هزاران مرتبه بشتر از شرایط فعلی خواهدبود.

آلودگی و به تبع آن سلامتی شهروندان دو پارامتری است به صورت رابطه ای معکوس همه را درگیر خود کرده است. کاهش کنترل آلودگی هوای شهر یا L.E.Z  از طرح های جدیدی است که در جهت بهبود کیفیت در تبریز اجرایی شده است. با گذشت چندین روز از آغاز مرحله نخست طرح موسوم به L.E.Zدر محدوده زوج و فرد، کم نیستند افرادی که هنوز نمی‌دانند که خودروهایشان باید گواهی معاینه فنی را دارا باشند یا خیر.

بر اساس قانون تمامی دارندگان خودروهای تولید داخل و وارداتی موظفند پس از گذشت 5 سال از شماره‌گذاری این خودروها، نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند.بر همین اساس، خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی که در زیر مجموعه شهرداری و ارگان‌های مختلف نیز قرار دارند ملزمند تا گواهی معاینات فنی را اخذ کنند.

در حال حاضر اطلاعات مراکز معاینه فنی در سیستم سیمفا ثبت و ضبط می‌شوند و پلیس با توجه به اطلاعات این سامانه، اقدام به اعمال قانون خودروهایی که فاقد گواهی این معاینات هستند خواهد کرد. با اجرایی شدن مرحله اول طرح L.E.Z خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در محدوده ، به صورت سیستماتیک و توسط دوربین‌های نصب شده در ورودی، خروجی و داخل این محدوده، جریمه می شوند.با آغاز اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوای شهر تبریز ( LEZ ) از ورود خودروهای بدون برگه و برچسب معاینه فنی به محدوده مصوب این طرح جلوگیری خواهد شد.

فلسفه جلوگیری از تردد خودروهای معیوب و آلاینده در سطح شهر و لزوم بررسی وضعیت سلامتی خودروها بر کسی پوشیده نیست و این طرح بر مبنای صدور مجوز تردد برای خودروهای کاملا پاک در تمامی ایام هفته و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه دودزا ، فاقد معاینه فنی و کاربراتوری در مرکز شهر و روزهای آلوده سال می باشد و با اجرایی شدن طرح LEZ چنانچه خودرویی فاقد معاینه فنی باشد ، دوربین های نظارتی نسبت به جریمه خودرو اقدام خواهند کرد بنابراین لازم است رانندگانی که قصد تردد در محدوده را دارند هر چه سریعتر نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

طرح LEZ در مناطقی که آلودگی هوا بالاست از ورود خودروهایی با آلایندگی بالا جلوگیری می شود  زیرا یک خودروی آلاینده حدود 30 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی تولید می کند ودر طرحLEZ به جای تردد خودرو با پلاک روز به تردد خودروهای بدون آلودگی و یا آلودگی بسیار پایین تاکید می شود .

از اهداف مهم اجرایی طرح می توان گفت که درطول زمان اجرایی طرح مالکان خودروها به تدریج سعی می کنند تا خودروهایشان را به سطح مناسب آلودگی برسانند و خودروهای کاربراتوری خود را به انژکتوری ارتقاء دهند .

طبق یافته های فنی و علمی در یک خودروی انژکتوری آلودگی 45 گرم در کیلومتر به 2/7 گرم کاهش پیدا می کند .  هیچ خودرویی در LEZ استثنا نیست.

اطلاعات معاینه فنی کلانشهر تبریز به سیستم یکپارچه سیمفا متصل شده است وزیرساخت ها و شرایط اجرای این طرح با هماهنکی های ایجاد شده فراهم آمده است.

پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده می شوند، توسط دوربین خوانده و اطلاعات آن به سرور سیمفا ارسال و در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد ، اعمال قانون توسط پلیس انجام می شود و به زودی در صورت نداشتن برگه معاینه فنی معتبر ، جریمه در انتظار خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر قرار دارد. 

با اجرایی شدن طرح محدوده کاهش آلودگی هوای شهر با محوریت معاینه فنی ، احتمال افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی وجود خواهد داشت و بر همین اساس پس از ابلاغ اجرایی شدن این طرح به مراکز معاینه فنی ابلاغیه های لازم جهت افزایش ظرفیت خود صادر شده است. چرا که برای اجرایی شدن طرحLEZ داشتن معاینه فنی یک الزام و نیاز ضروری است. بالغ بر یک دهه است که شهرداری تبریز با ایجاد مراکز معاینه فنی اتومبیل ها، در خدمت شهروندان است وبا افزایش تعداد مراکز معاینه فنی به 7 مرکز، توانسته به ارایه خدمات نماید. شهروندان  می توانند  از سلامت خودروی خود در مراکز زیر اطمینان حاصل کنند و برگه معاینه فنی خودرو دریافت نمایید:

 

مرکز شماره 1- شهرک امام، خیابان هلال احمر

مرکز شماره 3- جاده تهران، نرسیده به هتل مرمر

مرکز شماره 4- جاده صوفیان، تبریز، بعد از پل بعثت (پل مایان)

مرکزشماره 5- اتوبان شهیدکسایی، شهرک آزمایش قدیم

مرکزشماره 6- میدان بسیج، باند کندرو

مرکز شماره7- ابتدای امامیه، روبروی دانشگاه پیام نور

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار