رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف کشور
عضو اتاق بازرگانی تبریز از فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه فرش در استان خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار نفر در استان آذربایجان‌شرقی از طریق فرش ارتزاق می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵ 27 June 2015

اسماعیل چمنی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر در استان از طریق فرش ارتزاق می‌کنند، اظهار داشت: کالایی که رهبریت آن در جهان با ایران است و فرش تبریز نیز در این میان سهمی مهم دارد در زمینه‌های حمایتی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: ۸۳ هزار نفر بیمه شده فرش در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توان در این بخش ایجاد اشتغال نمود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف کشور گفت: صادرات فرش به صورت مستقیم از تبریز به کشورهای خارجی با مشکل صورت می‌گیرد چرا که پرواز مستقیم از تبریز به خارج محدود است و این در حالی است که یک سوم تولیدات فرش کشور در آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد.

چمنی افزود: در حالی که بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف مربوط به تبریز است اما این صادرات از مبدا غیر تبریز صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان فرش دستباف کشور با یادآوری این موضوع که ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه تولید فرش دستباف در آذربایجان‌شرقی فعال است، گفت: نامگذاری یک روز به نام فرش در استان ارزشمند و مناسب خواهد بود.

نايب رييس شوراي اسلامي شهر تبريز با انتقاد از قطع بيمه قاليبافان گفت: قاليبافان به علت قطع بيمه قاليبافي مجبور هستند در شغل هاي ديگري فعاليت کنند و اين امر آنها را با مشکل جدي مواجه مي کند .

به گزارش خبرنگار ما در تبريز، دکتر اسماعيل چمني، اظهار داشت: متاسفانه تامين اجتماعي بيمه گذار جديدي پذيرش نمي کند و علت اصلي اين مشکل قانونگذاري هاست .

وي افزود: آذربايجان شرقي 30 درصد توليدات فرش کشور را به خود اختصاص داده است و تنها اميد قاليبافان بيمه است که نبايد قطع شود .

چمني ادامه داد: قطع بيمه قاليبافان بر اساس مصوبه بودجه سال گذشته مجلس شوراي اسلامي، قاليبافان براي بيمه خود نمي توانند اقدام کنند و اين مورد بايد با در نظر گرفتن رديف بودجه مناسب در لايحه دولت و تصويب مجلس محترم و ابلاغ به سازمان تأمين اجتماعي حل شود .

عضو شوراي اسلامي شهر از افتتاح موزه فرش تبريز تا پايان سال 95 خبر داد و افزود: با تشکيل موزه فرش تمام مشکلات قاليبافان حل نمي شود و تنها احداث اين موزه براي عرضه توليدات قاليبافان کافي نيست .

چمني تاکيد کرد: وجود نمايشگاه دائمي فرش در شان قاليبافان استان ضروري است تا آنها توليدات خود را بدون واسطه در اختيار خريداران قرار دهند و اين امر علاوه بر فروش توليدات قاليبافان افزايش ارزآوري و جذب توريست را به دنبال دارد.

وي متذکر شد: در حال حاضر تشکلاتي که براي فرش آذربايجان شرقي ايجاد شده، اما اين تشکل ها پاسخگوي نيازهاي حوزه فرش نيستند .

نايب رييس شوراي اسلامي شهر تبريز اظهار داشت: اين صنعت در اشتغالزايي نقش زيادي دارد و حمايت از اين صنعت نيازمند حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است .

چمني حوزه فرش را يکي از شاخص هاي اولويت درآمد براي تامين منابع درآمدي استان خواند و افزود: در سال گذشته دولت براي حمايت از بيمه قاليبافان 9 هزار و 500 ميليارد ريال اختصاص داده بود که متاسفانه اين رقم به 250 ميليارد ريال کاهش يافت .

به گفته وي در آذربايجان شرقي 80 هزار نفر بيمه شده صنعت فرش وجود دارد که اين تعداد بايد به 200 هزار نفر در استان برسد .

عضو شوراي اسلامي شهر گفت: معاون وزير در بودجه پيشنهادي به دولت بر توجه به بيمه قاليبافي تاکيد داشتند، اما اين امر اتفاق نيفتاد .

چمني با هشدار نسبت به اين‌که قطعي بيمه قاليبافان بيکاري فعالان اين حوزه را به دنبال دارد، گفت: قاليبافي يکي از شغل هاي پر زحمتي است و ما بايد از فعالان اين حوزه حمايت کنيم، چرا که حمايت آنها حمايت از توليد داخلي و اشتغال است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :