دورنمایی که شاید بتوان نام آن را تاسی به نظام آموزش عالی در جهان نام نهاد و از تاثیرش بر کاهش استرس متقاضیان ورود به دانشگاه ها و خانواده هایشان گفت، اما نه با برنامه های کلان کشورمان در مسیر حذف کنکور همخوانی دارد و نه تاثیری در کاهش بازار بسیار بزرگ مالی تشکیل شده حول محور کنکور دارد!
کد خبر: ۵۳۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 06 December 2017
در حالی که مصوبه اخیر مدیران دانشگاه آزاد در خصوص قانون کنکور و موظف کردن معاون پارلمانی این دانشگاه برای تغییر این قانون در مجلس، ابهامات زیادی آفریده، رئیس این دانشگاه ادعایی درباره کنکور مطرح کرده که بر ابهامات در این خصوص می‌افزاید.

به گزارش «تابناک»، به فاصله یک هفته از مصوبه عجیب هیات رئیسه دانشگاه آزاد برای منفک کردن کنکور ورودی این دانشگاه از کنکور سراسری، امروز فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مدعی گردش مالی ۸ هزار میلیاردی کنکور برای برخی افراد شده و افزوده: «برخی ذینفعان اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند.»


وی که در حاشیه مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در یکی از واحدهای این دانشگاه در تهران برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در رابطه با برگزاری مستقل آزمون‌های مقاطع مختلف، گفت: «این مسئله را باید از وزارت علوم و سازمان سنجش بپرسید. در کمیته بررسی پیشنهاد دادم که حذف کنکور که مدت‌ها مسکوت باقی مانده، مورد بررسی قرار بگیرد که همان لحظه رئیس جمهور دستور داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای را تشکیل داده و این مسئله را در دستور کار بگذارد و برنامه عملیاتی حذف کنکور را بررسی کند.»


رهبر در ادامه افزود: «یکی از پیشنهادهای دانشگاه آزاد این است که به جای برگزاری یک کنکور در سال و وارد کردن استرس به خانواده‌ها چند بار در سال امتحان بگیریم و بالاترین نمره فرد ملاک پذیرش باشد اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ کلاس‌های کنکور و برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند، کنکور حذف شود.»


سخنانی که در ادامه به طرح این درخواست از خبرنگاران گره خورد که «ببینید این افراد چه کسانی هستند و چرا نمی‌گذارند کنکور حذف شود؟ چرا به جامعه استرس می‌دهند و اجازه نمی‌دهند نظام آموزش عالی در ایران مانند دنیا عمل کند؟ این طرح را دنیا اختراع کرده و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.»


بدین ترتیب مشخص شد که نه تنها حذف کنکور خواست مدیران دانشگاه آزاد و شخص رئیس این دانشگاه نیست، که به باور ایشان، می‌بایست کنکور را تکثیر نموده و به بهانه کاهش از استرس خانواده ها، چند نوبت در سال آن را برگزار نمود؛ گزاره‌ای که دست کم در ظاهر با 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی پیرامون کنکور در تعارض نیست و حتی ممکن است موجب رونق این بازار مالی بزرگ شود!


این در حالی است که اگر مصوبه اخیر هیات رئیسه دانشگاه آزاد را مرور کرده و بدانیم مدیران این دانشگاه در تلاش هستند تا به مانند چند سال پیش، مرکز آزمون این دانشگاه را احیا کرده و خودشان عهده دار برگزاری کنکور این دانشگاه شوند و در این مسیر، لازم است قانون کنکور را در مجلس تغییر داده و از کنکور سراسری در زیر مجموعه وزارت علوم و به واسطه سازمان سنجش آموزش کشور خارج شوند، ماجرای معنای متفاوتی خواهد یافت.


به این صورت که به نظر می‌رسد تمام تلاش رهبر و همکارانش در دانشگاه آزاد، تغییر قانون برای کسب سود بیشتر دانشگاه آزاد از بازار پر سود کنکور است. بازاری که می‌توان با برگزاری چند کنکور در سال، سود فراوانی از آن کسب نمود و با این دست ایده ها، حذف کنکور را هم حذف کرد!


دورنمایی که شاید بتوان نام آن را تاسی به نظام آموزش عالی در جهان نام نهاد و از تاثیرش بر کاهش استرس متقاضیان ورود به دانشگاه ها و خانواده هایشان گفت، اما نه با برنامه های کلان کشورمان در مسیر حذف کنکور همخوانی دارد و نه تاثیری در کاهش بازار بسیار بزرگ مالی تشکیل شده حول محور کنکور دارد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار