نایب رئیس مجلس گفت: نیازی به افزایش اعتبار ومنابع حوزه سلامت درلایحه بودجه ۹۷ نیست.
کد خبر: ۵۳۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 09 December 2017
مسعود پزشکیان درخصوص ضرورت افزایش منابع حوزه سلامت در لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: ضرورتی برای افزایش منابع حوزه سلامت در سال آینده وجود ندارد، آنچه که درقانون برای اعتبارات حوزه سلامت در نظر گرفته شده حد کافی و یا نهایت امکانی است که می‌توان از بودجه کشور به بهداشت و درمان اختصاص داد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: یک درصد از منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها و 7 درصد سرانه اعداد قابل قبولی برای منابع حوزه سلامت هستند، بنابراین اگر مدیریت در صرف منابع صورت گیرد، مشکلی در اعتبارات حوزه سلامت وجود ندارد، اختصاص منابع و اعتبارات بیشتر به بخش سلامت را از کدام نقطه می‌توان تأمین کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون درحوزه اعتبارات آموزش و پرورش، خدمات اجتماعی، نیروهای مسلح ، ارتش، برق و آب مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: باید به مشکلات بخش‌های دیگر در کنار حوزه سلامت نیز توجه کرد، نمی‌توان(GDP) کشور را تنها به یک بخش خدماتی اختصاص داد، اما کارهای ریشه‌ای و اساسی در رابطه با بخش دیگر معطل اعتبارباقی بماند.

پزشکیان با تاکید براینکه منابع موجود در قانون باید به طور کامل اختصاص پیدا کند، گفت: لازم نیست اعتبار بیشتری را در نظر گرفت، به طور حتم همان اعتبار مصوب شده اگر پرداخت شود، بخشی از مشکلات حل خواهد شد همچنین اگر وزارت بهداشت و درمان و بیمه‌ها در چارچوب قانون سیاست‌های کلی عمل کنند، به طورحتم هزینه‌ها مدیریت می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که خارج از چارچوب سیاست‌های سلامت و قانون برنامه ششم، روند خدمات تعریف شده است، بنابراین هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده به طور حتم ساختار باید به قانون برنامه و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری بازگردد، یعنی پزشک خانواده، نظام سطح بندی و ارجاع درچارچوب منابع اجرا شود همچنین دولت منابع مصوب را اختصاص دهد.

وی با اعلام اینکه منابع اعتباری حوزه سلامت در بودجه‌های سالانه کاملاً پایدار هستند، تاکید کرد: یک درصد ارزش افزوده، 10درصد خالص هدفمندی و هفت درصد از درآمد وجود دارد، ارزش افزوده همان جنسی است که مردم از بازار خریداری می‌کنند، منابع هدفمندی وجود دارد و نمی‌توان گفت دولت درآمدی کسب نکرده پس اعتبارات را اختصاص نمی‌دهد، این منابع پایدار بوده و دولت این اعتبارات را در دست دارد، اگر دولت قانون را اجرا نمی‌کند باید خود جوابگو باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید برمدیریت منابع در حوزه سلامت، گفت: اگر بر اساس منابع مدیریت انجام نشود، به طورحتم مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اگر منابع پایدار هم نباشد، باز دولت باید جواب دهد زیرا مجلس قانون را تصویب کرده است./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :