روحانی در صحن علنی مجلس:
رئیس‌جمهور گفت: عربستان بمباران یمن را قطع کند، التماس برای رابطه دوستانه با صهیونیسم را قطع کند همین ما دو قطع را از عربستان می‌خواهیم؛ قطع دوستی غلط با صهیونیسم و قطع بمباران غیر انسانی در یمن.
کد خبر: ۵۳۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 10 December 2017

 حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه 19 آذر) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هنگام ارائه لایحه بودجه سال 97 کل کشور با تبریک ایام میلاد پیامبر (ص) و ماه ربیع‌الاول با اشاره به لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: خدا را شاکرم که اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون درموقع قانونی خود تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. 

روحانی ادامه داد: امیدواریم طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی در روند بررسی‌های 40 روزه در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر یعنی 12 بهمن لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار گیرد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته کاملا متفاوت است،‌ تصریح کرد: در لایحه بودجه امسال به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه‌ای نیست، بلکه برشی از برنامه چهار ساله دولت است. 

وی ادامه داد: به محضر ملت ایران و شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم که تمامی وعده‌های چارچوب‌های اصلی دولت در انتخابات در بودجه امسال تبلور دارد.

روحانی تاکید کرد: بودجه 97، به معنای آغاز برنامه‌های دولت دوازدهم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام وعده‌های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود مثل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، در این لایحه به خوبی مشاهده می‌‌شود. 

روحانی با بیان اینکه لایحه‌ای که امروز تقدیم مجلس می‌شود، در تبصره 14، 18، 19 به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال است، اظهار داشت: دولت روند جدیدی را آغاز کرده و این روند را در سال‌های بعد ادامه خواهد داد. پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است. آنچه که در گذشته انجام می‌گرفت این بود که دستگاهی می‌آمد به ما می گفت سال گذشته من هزار تومان گرفته‌ بودم از این هزار تومان 990 تومان را خرج کردم و حداقل برای سال آینده 10 درصد بودجه اضافه می‌خواهم. 

وی ادامه داد: آن کسی که هزار تومان بودجه داشت و صرفه‌جویی کرده بود و 800 تومان خرج کرده بود در سال بعد به مراتب کمتر بودجه دریافت می‌کرد. یک رقابتی برای هزینه‌ کردن بود بویژه در ماه‌های آخر سال، بودجه‌ها را هزینه کنند برای اینکه بتوانند بودجه بیشتر بگیرند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسیری انتخاب شده بود که این مسیر به نفع کشور نبود،‌ تصریح کرد: در مسیر قبلی شفافیت وجود نداشت، دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و از طرف دیگر ما نمی‌دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه‌ای این کار را انجام بدهیم. اگر می‌خواهیم عمل جراحی انجام بدهیم با چه هزینه‌ای انجام دهیم و اگر دانشجویی می‌‌خواهد تربیت شود با چه هزینه‌ای و اگر دانش‌آموزی بخواهد کلاس درسش را بگذراند با چه هزینه‌ای. 

روحانی ادامه داد: وقتی که هزینه دستگاه‌های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می‌کنیم گاهی اصلا قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به معرفی وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی در ابتدای دولت اظهار داشت: به او گفتم ما اگر یک دانش‌آموز صندلی‌اش را از یک مدرسه خصوصی بخریم ممکن است برای ما یک میلیون تومان تمام شود اما یک دانش‌آموزی که در اختیار وزارت آموزش و پرورش می‌گذاریم 2.5 میلیون تومان برای او هزینه می‌کنیم. او به حرف من ایراد گرفت گفت اولاً اگر به بخش خصوصی بدهیم یک میلیون نمی‌شود بلکه 800 هزار تومان می‌شود. اگر به بخش دولتی بدهیم 2.5 میلیون نمی‌شود بلکه نزدیک 3 میلیون می‌شود خب آیا این کار درست است که ما این همه هزینه کنیم برای چه؟

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کند، اظهار داشت: ما باید برمبنای عملکرد بودجه‌ریزی کنیم، بر مبنای هدف و نتیجه نه بر مبنای هزینه پارسال. تمام بودجه‌های گذشته ما بر مبنای هزینه سال گذشته بوده‌اند و این اصلاح روند در بودجه امسال آغاز شده است. حدود 34 درصد بودجه‌ای که الان تقدیم مجلس می‌شود بودجه عملیاتی است و این روند باید ادامه پیدا کند تا همه بودجه‌های ما عملیاتی بشوند. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: در بخش استانی 100 درصد بودجه عملیاتی خواهد بود طبق این بودجه، از طرف دیگر تمرکززدایی در دستور کار قرار گرفته است،‌ بودجه ما به گونه‌ای تنظیم می‌شود که همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران است. 2 یا 3 درصد اعتبارات هزینه‌‌ای در اختیار استان‌ها قرار می‌گرفت با مقدار کمی بودجه عمرانی،‌ ما برای سال آینده به جای 4 درصد 24 درصد بودجه ما در بخش هزینه‌ای در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد، در عمرانی بیشتر و حدود 30 درصد در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه بگذاریم که استان‌ها خودشان مشخص کنند چه مقدار هزینه دارند و چه مقدار درآمد دارند و خودشان مدیریت کنند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر استانی راحت‌تر بتوانند بر کار استان و مسئولین استان و در امر برنامه‌ریزی نظارت کنند. و ما بر مبنای عملکردهای 3ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها قرار دهیم. 

روحانی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه طبق لایحه بودجه امسال مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید با دقت نظارت کند. مشکل دیگر بودجه که من از شما نمایندگان محترم درخواست می‌کنم کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم و آن را حل کنیم این است که در طول سال‌های گذشته ردیف اندر ردیف بوده است و هر کسی که آمده یک ردیفی گرفته. دو برادر بودند در یک دستگاه دو ردیف کرده‌اند بعد پسرعمو آمده است آن را چهار ردیف کرده است. مرتب ردیف درست شده است،‌معلوم نیست این ردیف‌ها و این پول‌ها در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و چه کسی بر این پول‌ها نظارت می‌کند و کجا مصرف می‌شود. 

وی با بیان اینکه ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: من خواهش می‌کنم به ما کمک کنید حتما به شما مراجعه می‌کنند و حتما به شما فشار می‌آورند، ما باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نظارت کنیم و ببینیم که این پول کجا می‌رود و چگونه مصرف می‌شود. اگر روند سال‌های گذشته ادامه پیدا کند فرض محال که دولت بتواند کشور را اداره کند که حتما نمی‌تواند کشور را با این روند اداره کند و ما در یک بن‌بست قرار می‌گیریم. 

روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال به تمام چالش‌های اصلی کشور ورود کرده‌ایم، اظهار داشت: این روند را در چهار سال آینده ادامه خواهیم داد. تلاش ما در دولت یازدهم ایجاد آرامش اقتصادی بود. می‌خواستیم این لوکومتیو و قطار بر روی ریل خود قرار بگیرد، الان بر روی ریل قرار گرفته است. اکنون به سرعت و دقت لازم نیاز داریم، باید به سرعت پیش برویم تا به اهدافمان برسیم. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته ما از ابتدا نگران رشد بودیم به دلیل اینکه قبلا با رشد منفی مواجه بودیم، تصریح کرد: تلاش ما این بود که اقتصاد ما دارای رشد باشد و تورم قابل مهار باشد و اشتغال قابل قبول داشته باشد. بانک‌های ما نظم پیدا کنند و صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درستی قرار بگیرند. بودجه‌ریزی ما علمی باشد و دارای شفافیت باشد. در اشتغال بتوانیم حرکت بزرگی انجام دهیم و در مساله فقر یک قدم مهم برداریم. 

روحانی ادامه داد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که بودجه سال 97 بودجه‌ای است بر مبنای اشتغال فراگیر و برمبنای رفع فقر و ایجاد عدالت این کل بودجه سال 97 است. در گذشته شرایط ما به گونه‌ای بود که دولت می‌بایست مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. در دولت یازدهم ما در همه سال‌ها رشد مثبت داشتیم جز سال اول یعنی سال 92 که ما نیمه سال دولت را برعهده گرفتیم. رشد منفی سال قبل حدود 7 درصد بود و ما این را به زیر 2 درصد آوردیم. در پایان 92 شد حدود 2 درصد، در سال‌های بعد همیشه رشد مثبت داشته‌ایم مخصوصا سال 95 که ما به رشد دو رقمی رسیدیم. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال خوشبختانه آنچه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی به ما اعلام می‌شود بدون نفت 7 درصد و با نفت 6.5 درصد است، اظهار داشت: یک قدم بسیار خوبی در رشد اقتصادی برداشته شده است. هدف‌گذاری ما در طول دولت دوازدهم این است که سالانه رشد بالای 5 درصد داشته باشیم. البته باید تلاش و سرمایه‌گذاری بشود و اگر دست به دست هم بدهیم از این مشکلات عبور می‌کنیم. 

وی با اشاره به نرخ تورم اظهار داشت: همانطور که می‌دانید تورم در دولت یازدهم مهار شد و برنامه ما این بود که یک رقمی بشود. ما می خواستیم در سال پایانی دولت تک رقمی بشود اما یکسال زودتر این اتفاق افتاد و تا امروز الحمدلله تک رقمی باقی مانده است. تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم. 

روحانی مساله اشتغال را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مشکل بزرگی پیش روی ما قرار دارد اینکه در زمان انتخابات یکی از خواسته‌های اصلی مردم اشتغال بود و خواسته به حقی بود و همه کاندیداها نیز به مردم قول اشتغال می‌دادند می‌گفتند اشتغال را سامان می‌دهیم و بیکاری را کاهش می‌دهیم. 

وی ادامه داد: در دو فصل آغازین سال 96 نسبت به سال قبل اشتغال خالص ما 750 هزار است و این یک رقم بسیار خوب است. حالا تا پایان سال بستگی به فصل‌های مختلف دارد چون ما اشتغال را فصل به فصل جمع‌بندی می‌کنیم البته این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد، پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای جدید فعال ما برای بازار کار حدود 840 هزار نفر باشند. معنای این آن است که ما باید یک حرکت بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم. 

روحانی با بیان اینکه یک مساله مهم در لایحه بودجه امسال اشتغال است خطاب به نمایندگان اظهار داشت: شما می‌دانید ما با درآمدی که در تبصره 18 پیش‌بینی کرده‌ایم و با تبدیل کردن این درآمد به اهرم برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‌ها این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما قرار می‌دهد. ما در گذشته تجربه بسیار بدی در ارتباط با اشتغال داشته‌ایم،‌ هر دولتی که در ایجاد اشتغال ورود پیدا کرده بود و وامی را تخصیص می‌داد به نتیجه مثبت نمی‌رسید. برنامه ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش بدهیم. در برخی از موارد وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را ما متقبل شویم و به عهده بگیریم تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشیم. 

وی ادامه داد: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس به همین صورتی که ما پیشنهاد داده‌ایم به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد به ملت اعلام می‌کنم که ما سال ‌آینده شاهد یک حرکت بسیار پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. اینکه من خواهش می‌کنم که بودجه را تا 12 بهمن به ما برگردانید به این دلیل است که امسال برای تدوین آیین‌نامه‌های این بودجه به وقت بیشتری نیاز دارد و ما باید تلاش بیشتری کنیم تا این آیین‌نامه‌ها را تصویب کنیم. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش اشتغال موارد خاص بیشتری مورد توجه است، اظهار داشت: شما می‌دانید که ما در بخش مسکن که اولا صنعت مسکن می‌تواند در اشتغال پیشتاز باشد و صدها شغل در کنار خودش به همراه داشته باشد می‌دانید که در سال‌های قبل رشد ما در مسکن منفی بود و با اینکه رشد کلی کشور مثبت بود اما در بخش مسکن منفی بود. از زمستان پارسال این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن حرکت کردیم و در سه ماهه اول امسال رشد مسکن ما مثبت هفت است و معدن ما که نیاز به تحرک داشت رشد آن 5 درصد است، این نشان می دهد که ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم. 

روحانی با طرح این سوال که اولا ما چگونه مسکن را سامان دهیم، دوم چگونه مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از بین ببریم، سوم امنیت جانی برای مردم در مسکن تامین کنیم، چهارم نشاط لازم را به جامعه برگردانیم، اظهار داشت: همه اینها در طرحی به نام بازسازی در بافت فرسوده در حاشیه شهرها ما می توانیم انجام دهیم. ما اگر 30 کیلومتر به بیرون شهر رفتیم و در یک بیابان یک زمین صافی را پیدا کردیم و یک برجی را بالا بردیم، خب گفت هذا اول‌ المشکل این اول گرفتاری است، آب این کجاست، برق این کجاست، مدرسه آن کجاست، این می‌شود مشکل اول ما.

وی افزود: خطای بزرگی که ما در دولت‌های گذشته مرتکب شدیم این بود که رفتند بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کنند. مسکن که وسط شهر جا دارد، وسط شهر 100، 200، 300، 500 مسکن کوچک 50 متری، 70متری ساختمان‌های مربوط به 60 یا 70 سال پیش با یک زلزله ویران می‌شود آن هم در قلب تهران،‌در قلب شهرهای بزرگ ما در مشهد، اصفهان و تمام کلانشهرهای ما، خب ما بیاییم یک محله را به عهده بگیریم و این محله را و برای آن محله مسکن و منزل مناسب بسازیم و خانه مردم کنیم و یک فضای بزرگ برای آنها بوجود بیاوریم. این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که ما برویم و در صندوق‌مان و در پایه پولی خود و در بانک مرکزی دست ببریم. 

روحانی با بیان اینکه مشکل مسکن مهر این نیست که سفت است یا شل است، آن مساله دوم است، اظهار داشت: استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود که از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت و 40 درصد پول از آنچه از اول تاریخ تا آن زمان بوجود آمده بود ایجاد شد و شد تورم 40، 50 درصدی. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه درخصوص مسکن مهر راه اشتباه انتخاب کرده‌اند،‌ اظهار داشت: ریشه مسکن مهر غلط و اشتباه بود. بحث من الان این است که ما باید مسکن مردم را به طور صحیح درست کنیم، دوم اینکه نیاز به پول بانک مرکزی نداریم، شما سرمایه‌دار را می‌آورید زمین را در اختیار او قرار می‌دهید و دو برابر مسکنی که در آن محله وجود دارد او می‌سازد و مسکن صاحبان خانه را به آ‌نها می‌دهد و مسکنی که برجا می‌ماند را در مقابل به عنوان هم سرمایه‌گذاری و هم سود برداشت می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: من جلسه فراوانی راجع به بافت فرسوده گذاشته‌ام، حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را با حضور مسئولین دولتی دعوت کردم. گفتم که ما نیاز به هیچ چیز نداریم، فقط وقتی خانه را درست می‌کنیم مشتری داشته باشیم. پس ما تسهیلات ارزان قیمت برای خانه اولی‌ها نیاز داریم و برای افرادی که خانه‌شان در بافت فرسوده است نیز تسهیلات نیاز داریم. 

رئیس‌جمهور بیان داشت: در بحث اشتغال یکی از قدم‌های مهمی که ما برای آن برخواهیم داشت سالانه ساخت 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید خواهیم ساخت. دولت سازنده ساختمان نیست بلکه نظارت می‌کند، مردم و شرکت‌ها می‌سازند. 

وی درمورد صادرات غیرنفتی گفت: در این بخش نیاز به یک تحول بزرگ داریم. ما در زمینه صادرات غیرنفتی که در این بودجه توجه ویژه قائل شده است بودجه با شکل و چارچوب جدید است و این بودجه ایجاد یک تحول بزرگ خواهد کرد. اول می‌بایست فضای جهان و منطقه را آماده می‌کردیم. جذب سرمایه و خریدار نیاز به تعامل سازنده با جهان یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده با جهان داریم. به حول و قوه الهی در یک کار عظیم و بزرگ در سال‌های اخیر و در منطقه امنیت و ثبات را به منطقه برگرداندیم. 

روحانی تصریح کرد: دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می‌بوسیم، استکبار جهانی و صهیونیسم را مایوس کردند، عراق،‌سوریه و لبنان را امن کردند و انشاءالله در آینده یمن امن خواهد شد تمام تلاش برای این است که منطقه امن شود. نمی‌خواهم بگویم که همه مشکلات امنیتی حل شده است اما پایه‌های اصلی تروریست در منطقه فرو ریخته است. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است امروز روزی است که ما باید در این منطقه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فعال شویم،‌باید در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و تمام کشورهای همسایه، منطقه و آسیا فعال شویم پس نیاز به یک تحرک برای صادرات داریم. یک بخش بزرگ اشتغال از صادرات غیرنفتی درست خواهد شد. ما امروز منطقه امن‌تر و بهتری داریم،‌اگر یک کشوری در منطقه و همسایگی ما هست که متاسفانه زیاد حرف می‌زند و حرف‌هایش بی‌منطق است ما با آن کشور هم مشکل نداریم. عربستان سعودی به عنوان یک کشور همسایه ما از فردا بمباران یمن را قطع کند، از حالت رکوع که سر تعظیم در مقابل رژیم صهیونیستی خارج شود و مسقتیم بایستد و به ملت خود و منطقه اتکا کند از فردا هیچ مشکلی با عربستان نخواهیم داشت. 

وی درمورد مسائل منطقه اضافه کرد: عربستان بمباران یمن را قطع کند، التماس برای رابطه دوستانه با صهیونیزم را قطع کند همین ما دو قطع از عربستان می‌خواهیم قطع دوستی غلط با صهیونیسم و قطع بمباران غیر انسانی در یمن. ما دیگر با عربستان مشکلی نداریم و می‌توانیم روابطمان را برقرار و روابط خوبی داشته باشیم آنها باید آغازگر این مساله باشد. 

وی اضافه کرد: روابط ما دنیا طبق عهد ما است، ما پیمان‌شکن نیستیم ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم، ما پیمان به سختی می‌بندیم و قرارداد را به سختی امضا می‌کنیم اما اگر امضا کردیم پای امضایمان می‌ایستیم. ما به عهدمان وفا می‌کنیم، ما مسلمان، ایرانی و دارای فرهنگ بلند هستیم. به اروپا، آمریکا و دیگر کشورها می‌گوییم تا آنها پای عهد هستند ما پای عهدمان خواهیم بود. ما آغازگر نقض برجام نه هستیم و نه خواهیم بود. البته اگر روزی آنها بخواهند برجام را نقض کنند ما غصه‌ای نداریم، مسیر لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: در شرایط امروز در سایه برجام دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد در ماه‌های اخیر بوجود آوردیم یک کاهش نرخ سود تسهیلات؛ سرمایه‌گذاری وقتی در کشور انجام می‌شود که سرمایه گران نباشد. ما سرمایه را اگر می‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم و در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم باید ارزان کنیم. امروز تسهیلات بانکی سه درصد کاهش پیدا کرده است. این قدم بزرگی است که باید ادامه پیدا کند. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دومین کار این بود که سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی سهل‌تر شده است،‌ قراردادهایی که با دولت‌ها و بانک‌های آسیایی و اروپایی بستیم امروز دهها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما است با آوردن این سرمایه در کنار سرمایه داخلی می‌توانیم یک تحول بزرگ در اشتغال درست کنیم. 

روحانی بیان داشت: از طریق اصلاح قیمت ‌ها رقمی را که به دست خواهیم اورد معادلش را از صندوق توسعه می‌گیریم و این دو با هم در بانک‌ها قرار می‌گیرد و بانک هم سهم خود را روی این می‌گذارد و این مجموعه تجهیز منبع جدیدی برای اشتغال بویژه در صادرات غیرنفتی، بافت فرسوده، کشت‌های گلخانه‌ای و سایر موارد خواهد بود. 

وی اظهار داشت: اولین ویژگی بودجه سال 97 موضوع اشتغال است. این بزرگترین نکته‌ای است که در بودجه آمده است. دولت به مردم اعلام می کند که ما در سال‌ آینده با تجهیز این منابع می‌توانیم حرکت بزرگی را در اشتغال بوجود آوریم. 

روحانی درمورد رفع فقر در بودجه سال 97 خاطرنشان کرد: این بودجه برای رفع فقر است، در تبصره 14 این بودجه اساسا برای این است که بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم. برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استانداردسازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف سال آینده برخواهد داشت. 

وی افزود: وعده‌ای که ما به مردم دادیم در این بودجه اولین قدم‌هایش به خوبی تبیین شده است. رفع فقر مطلق از بودجه سال 97 آغاز می‌شود همه ما می‌دانیم که اقشاری در کشور ما شرایط زندگی خوبی ندارند، شما می دانید که ما نسبت به گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می گیرند مثل ‌آنها که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداختی امسال بیش از سه برابر سال گذشته بوده است. این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقلی را تعیین کنیم. این چیزی است که ما در سال 97 اعلام خواهیم کرد و در یکی دو استان به صورت پایلوت اجرا خواهیم کرد. استانداردی را تعریف خواهیم کرد برای حداقل زندگی و اعلام می‌کنیم هر کسی در کشور زندگی‌اش و درآمدش از این حداقل کمتر است بیاید ثبت‌نام کند. هر کس در کشور زندگی‌‌اش از این استاندارد کمتر است می‌تواند به سازمان حمایتی ثبت‌نام کند و ما درواقع نظام تامین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد. ما می خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردارد شوند. این کار از بودجه 97 آغاز می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه از نمایندگان می خواهم در بحث یارانه اصلاحات را با کمک دولت انجام دهند، بیان داشت: در بخش یارانه همه ما معتقد هستیم که آنهایی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم این سازمان تبدیل می‌شود به یک صندوق اجتماعی امید. شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی بوجود می‌آید. هر آنچه ما در تبصره 14 بودجه سال 97 بدست آوریم یا برای رفع فقر مطلق تلاش می‌کنیم یا برای رفع بخشی از مشکلات سلامت تلاش می‌کنیم. 

روحانی افزود: اولین کار در بودجه اشتغال و دومین کار رفع فقر است. من می‌خواهم توجه کنید که تبصره 19 بودجه سال 97 مشکل ما چیست، مشکل ما این است که طرح‌های فراوانی نیمه کاره باقی مانده و رها شده است. 

وی در این باره اضافه کرد: یعنی بخشی از سرمایه کشور را برده‌ایم و قفل کرده ایم، شما در هر پروژه‌ای کلنگ زدید، یک میلیارد، دو میلیارد و ده میلیارد خرج کردید و دوباره رها کردید. آن چیزی هم که مانده با باد و باران و طوفان از بین می‌رود. این سرمایه دارد از بین می‌رود. 

روحانی با تاکید بر اینکه 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح نیمه تمام استانی در کشور داریم خاطرنشان کرد: اینها را باید چه کار کنیم، سرمایه مردم روی زمین مانده است که هر یک از اینها اگر راه بیفتد اشتغال، رونق، رفاه،‌مشکل مردم را حل می‌کند و همچنین مشکل آب، بیمارستان و آموزشگاه حل خواهد شد. ما یک حرکت خوبی برای بودجه عمرانی در نظر داریم منابع عمومی بودجه امسال در مجموع 368 هزار میلیارد تومان است که در لایحه امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. 

وی تصریح کرد: ما در زمینه بودجه عمرانی قصد داریم آنچه که بودجه عمرانی ما است تبدیل به اهرم شود تا بتوانیم کنار صندوق و منابع بانک‌ها و همچنین بخش خصوصی و دولت جمع می‌شود برای اینکه ما بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و واگذار کنیم و شاهد یک حرکت عمرانی بزرگ در همه استان‌ها باشیم. این کار کار بزرگ و عظیمی است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان داشت: در سال‌های گذشته مثل سال 94 و 95 علی‌رغم اینکه درآمد نفتی ما بسیار کاهش پیدا کرده بود، کاری که کردیم این بود که طبق مصوبه شما 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق ریختیم و قاعدتاً شما امسال 2 درصد هم می‌خواهید اضافه کنید که به 32 درصد می‌رسد. پیش‌بینی ما این است که این 32 درصد در سال آینده بیش از 15 میلیارد دلار می‌شود. 20 درصد در صندوق بماند برای طرح‌هایی که داریم، 12 درصدی که اضافه می‌شود این 12 درصد در بودجه از نمایندگان خواسته شده است برای طرح‌های مهم پیش‌بینی شود.

روحانی اضافه کرد: خواست ما این است که 12 درصد از 32 درصدی که قرار است به صندوق ریخته شود، بیاید در طرح‌های مهم از صندوق استفاده شود. اولین آن اصلاح امور بانکی است. اقتصاد ما درست نخواهد شد تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود. تاکنون چند اصلاح در امر بانکی انجام داده‌ایم. آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم همه تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا خسارتی که از طرف چند تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمده بود و جامعه ما را به‌هم ریخته بود و مردم را مستأصل و زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود، 6 تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی در اختیار آنها بود.

وی افزود: نه‌تنها هر روز درمورد سود تسهیلات تصمیم می‌گرفتند، هر روزی که ارائه می‌کردند بازار ارز، سکه و بازار املاک را بهم می‌ریختند. دولت یازدهم با استمداد از مقام معظم رهبری که برای ایشان توضیح دادند که سه‌، چهار میلیون از مردم کشور دچار مشکل هستند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مبارزه با صندوق‌های اعتباری متخلف بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: اگر خدا کمک نمی‌کرد اینها رفته بودند همه جا را دیده بودند، همه جا به ما فشار می‌آوردند، از تمام ارگان‌ها، به من نامه می‌نوشتند که آقا این آدم به این خوبی که این همه خدمت کرده است، چکارش دارید و چرا حساب و مؤسسه‌اش را می‌بندید. آدم‌های عجیب و غریب می‌آمدند و سفارش می‌کردند.

روحانی در این باره افزود: معلوم بود اینها با چه دغل‌کاری رفته بودند و مردم خوب ما را افکارشان را منحرف کرده بودند. ما وارد شدیم و با کمک مقام معظم رهبری، رؤسای سه قوه، شورای عالی امنیت ملی به بانک مرکزی اختیارات لازم را دادیم. کار بسیار عظیم و بزرگی تا امروز انجام گرفته است.

وی بیان داشت:‌ 98 درصد از کسانی که در این مؤسسات حساب داشتند یا پولشان را کامل گرفتند یا تا آخر این ماه خواهند گرفت، البته 2 درصد باقی مانده است که هم نمایندگان سه قوه و هم دادگاه‌ها دارند تلاش می‌کنند اموال اینها شناسایی شود که بتوانند مشکل این 2 درصد را نیز حل کنند. حل 98 درصد مشکل سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود. کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده، همه قوا، رهبری و شورای عالی امنیت ملی کمک کردند.

رئیس‌جمهور افزود: نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود. بانک مرکزی ما هر اختیاری می‌خواهد شورای عالی امنیت ملی به آن می‌دهد تا جلوی این کار گرفته شود. من مطمئنم اگر نیازی به قانون هم داشته باشیم، همه نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد. اینها اقتصاد و زندگی مردم را نابود کرده بودند.

روحانی در مورد کاهش سود تسهیلات بانکی نیز افزود: قدم مهم دوم کاهش سود تسهیلات بانکی بود. ارتباط بانک‌ها با بانک‌های خارج قدم سوم بود. بالا بردن سرمایه برخی بانک‌ها قدم چهارم بود و ما امروز نیاز داریم برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک در اقتصاد کشور هستند، به اصلاح امور بانکی 3 میلیارد دلار از پول صندوق برای اصلاح امور بانکی می‌خواهیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط‌زیست می‌خواهیم. نمایندگان محترم وضع گردوغبار، ریزگرد، هوای آلوده، خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب‌ها، وضع دریاچه‌ها و پسماندها معضل بزرگی را در کشور به وجود آورده است. شمال، لب دریا و رودخانه را ببینید، جنوب را ببینید، آبادان و خرمشهر چه وضعی دارند، ما باید مشکل پسماند و فاضلاب این استان‌ها را حل کنیم. ما باید مشکل ریزگرد، هوای آلوده را حل کنیم. قدم‌های خوبی برداشته شده، اما هوای ما هنوز آلوده است.

رئیس‌جمهور افزود: خانه‌های مردم مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارد. ما باید وضع مسکن و بافت فرسوده را حل کنیم. باید وضع محیط‌زیست و معضل آب را حل کنیم. بهترین راه حل معضل آب، بهره‌وری است. بهره‌وری از آب می‌تواند اولین قدم باشد. آب کشاورزی ما باید شرایط درستی را پیدا کند، طرح‌هایی که امروز اجرا می‌شود، تحول بزرگی است. کشت گلخانه‌ای،‌ آب‌های تحت فشار، سامانه‌های نوین آبی یک تحول بزرگ هستند.

روحانی بیان داشت:‌ آماده هستیم تا مجلس شورای اسلامی به‌جای 20 درصد 32 درصد از منبع نفتی ما را کسر کند و به صندوق بریزد، اما برای طرح‌های مهم کشور، رفع مشکل محیط‌زیست و اصلاح امور بانک‌ها باید کمک کنیم.

وی تصریح کرد: وضع صندوق‌های بازنشستگی ما، وضع درستی نیست. تمام مشکلاتی که از کشور داریم نه از آسمان هفتم آمده است و بسیاری از آنها هم از بیرون مرزها نیامده است. خودمان در بسیاری از موارد تصمیماتمان ایراد داشته و ناقص بوده که باید حل کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: اولین قدم این است که صندوق بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی و بانک‌های ما دست از بنگاه‌داری بردارند، تمام بنگاه‌هایشان را باید عرضه کنند و بفروشند. ممکن است اگر بخواهند سهام داشته باشد که اشکالی ندارد، اما مدیریت بنگاه را نباید داشته باشند و دست از بنگاه‌داری بردارند.

روحانی در پایان بیان داشت: پس از آنکه توطئه ابرقدرت‌ها در منطقه برای مسلط کردن گروه‌های تروریستی و مردم مظلوم منطقه با شکست مواجه شد، امروز آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را با کمک صهیونیست‌ها آغاز کردند و آن تعرض به قدس شریف است. اعلام می‌کنم ما در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و آمریکا و استکبار و توطئه‌های صهیونیسم نه‌ ساکت بوده و نه ساکت هستیم و نه ساکت خواهیم بود.

وی افزود: هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت‌المقدس که این سرزمین مسلمان‌ها است، برمی‌داریم. همان مکانی بود که پیامبر(ص) از آنجا به آسمان‌ها عروج کرد. ما مسلمانان و ایرانی‌ها در برابر حراست از قدس شریف و حقوق ملت فلسطین در تمام لحظاتمان امروز و آینده‌مان به‌عنوان یک آرمان مقدس بوده است. آمریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهد بود و ملت‌های اسلامی به حول و قه الهی روزی قدس قبلگاه اول مسلمان‌ها را آزاد خواهند کرد./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار