الف:لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور با رقم منابع یک تریلیون و ۱۹۵ هزار میلیارد تومان که منابع عمومی آن ۳۶۸ هزار میلیاردتومان و بودجه شرکتها ۸۱۳ هزار میلیارد تومان می باشد، تقدیم مجلس شد.
کد خبر: ۵۳۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 10 December 2017
 رییس جمهوری امروز یکشنبه 19آذر ماه لایحه بودجه ۱۳۹۷ را با سقف یک هزار و ۱۹۴تریلیون تومان تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. در لایحه سال آینده مجموع کلی منابع و مصارف دولت در مقایسه با آنچه که در لایحه سال ۱۳۹۶ به مجلس رفته بود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است؛ در سال گذشته سقف منابع و مصارف حدود ۱۰۸۴ هزار میلیارد تومان بود.

در لایحه بودجه سال97 مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیاردی لایحه امسال حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. مجموع بودجه عمومی در قانون بودجه سال جاری ۳۹۸ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود.

بودجه عمومی شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت است که در اصل منابع عمومی تشکیل دهنده منابع مالی دولت در سال خواهد بود که برای سال آینده حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مقایسه با لایحه بودجه سال جاری که ۳۱۹ هزار میلیارد تومان بود تا ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در مجلس به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین از بودجه ۴۲۹ هزار میلیاردی بودجه عمومی تا ۵۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی تامین خواهد شد.

دولت درآمدهای نفتی را کم کرد!/ نفت 55 دلار/ دلار 3500 تومان

اساس پیش بینی دولت در مورد درآمدهای نفتی مجموع واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که این رقم برای سال جاری در لایحه حدود ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و مصوب تا ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بود. همچنین برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در مقایسه با ۱۱۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان و نسبت به رقم مصوب ۱۱۳ هزار میلیاردی در قانون بودجه تا ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

عملکرد قانون بودجه سال نشان می‌دهد در شش ماهه امسال حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است. در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی بر قیمت ۵۵ دلاری هر بشکه نفت است که مجموع درآمد با دلار ۳۵۰۰ تومانی به ریال تبدیل شده است، البته این رقم در طول سال با افزایش می‌تواند همراه باشد به طوری که در حال حاضر دلار مبادله‌ای حدود ۳۵۴۰ تومان در بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.

کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی

در لایحه بودجه سال آینده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به ۶۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان لایحه سال جاری کاهش چشمگیری ندارد، ولی در قیاس با ۷۱ هزار میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

بر اساس گزارش عملکرد بودجه سال ۱۳۹۶ در شش ماهه ابتدایی امسال از ۷۱ هزار میلیارد مصوب حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. هر چند که معمولا در نیمه اول سال پرداختی به طرح‌های عمرانی کمتر بوده و در نیمه دوم افزایش می‌یابد، اما در مجموع تقریبا هیچ گاه تحقق کاملی درباره پرداخت‌های عمرانی وجود نداشته است.

دولت ۱۲ هزار میلیارد بیشتر مالیات می‌گیرد

در حالی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ امروز به مجلس ارائه شده که جزئیات منابع درآمدی آن نشان‌دهنده افزایش سهم مالیات در بودجه است. دولت برای سال آینده حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به ۱۱۲ هزار میلیارد لایحه سال جاری تا ۱۶ هزار میلیارد تومان رشد دارد.

همچنین میزان درآمد پیش‌بینی شده مالیاتی سال آینده در مقایسه با آنچه که در قانون بودجه امسال مصوب شد و به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسید تا ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. در حالی رشد درآمدهای مالیاتی ثبت شده که برای امسال تا پایان شش ماهه عملکرد بودجه نشان می‌دهد حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۱۱۶ هزار میلیاردی مصوب محقق شده است که به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد. همچنین مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 و اصلاحات بعدی آن تا زمان تصویب قانون جدید در سال 1397 تمدید می‌شود.

پیشنهاد دولت برای حذف یارانه ۳۰ میلیون ایرانی

درحالی تاکنون دولت در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است که این رقم را برای سال آینده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. با کاهش 19 هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی باید در انتظار حذف گسترده یارانه بگیران بود.بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ۱۳۹۷ و در تبصره ۱۴ مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده در مجموع قرار است تا از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی‌ به آن اختصاص پیدا می‌کند تا ۳۷ هزار میلیارد تومان در چند بخش هزینه شود که با انواع روشهای نقدی و غیر نقدی بین خانوارهای هدف و کالاها توزیع کند. این رقم نسبت به رقم 48 هزار میلیارد تومانی سال قبل کاهش قابل توجه داشته است.

پیشنهاد بودجه 23 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها در سال 97 از سوی دولت در صورت عدم تغییر سقف 45500 تومانی یارانه نقدی، کفاف یارانه حدود 41 میلیون نفر را می کند و با این حساب از جمعیت 75 میلیون نفری که در حال حاضر یارانه می گیرند، عملا بیش از 30 میلیون نفر حذف خواهند شد.

بر این اساس از رقم 37 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای سال 97 قرار است 23 هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی توزیع شود. 7 هزار میلیارد تومان در قالب سیاست کاهش فقر مطلق از طریق بهزیستی و کمیته امداد توزیع می شود. 3700 میلیارد تومان به عنوان یارانه بخش سلامت و 3300 میلیارد تومان به عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است.

در سال 1397 سازمان هدفمندسازی یارانه ها ضمن تغییر نام به صندوق رفاه اجتماعی و اصلاح اساسنامه از جهت موضوع، ساختار و دیگر ابعاد به منظور انجام مأموریت جدید تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت و اموال و داراییهای سازمان مزبور به صندوق رفاه اجتماعی تعلق خواهد داشت. اصلاح اساسنامه صندوق مذکور به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیات وزیران می رسد.

۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای حقوق کارکنان با افزایش 10 در صدی حقوق 

 براساس لایحه بودجه سال97 میزان درآمدهای دولت حدود  193 هزار میلیارد تومان و هزینه ها 276 هزار میلیارد تومانپیش بینی است که در بخش درآمدها حدود 128 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی است.  دولت برای بخش هزینه ها به منظور جبران خدمت کارکنان حدود 1.062.379.486 میلیون ریال معادل 106 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

 سقف معافیت مالیاتی، ۲ میلیون تومانی

طبق ماده واحده لایحه بودجه سال 97 سقف معافیت مالیاتی ماده (84) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366.12.4 و اصلاحات بعدی آن در سال 1397، مبلغ دویست و چهل میلیون ریال (2 میلیون تومان در ماه) تعیین می گردد.نرخ مالیات مذکور بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور تا پنج برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و به نسبت مازاد آن بیست درصد است.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد 57 و 101 قانون مالیات های مستقیم مبلغ یکصد و هشتاد میلیون ریال تعیین می گردد. مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387.2.17 و اصلاحات بعدی آن تا زمان تصویب قانون جدید در سال 1397 تمدید می شود.

هر چند طبق بخشنامه بودجه 5 درصد از افزایش حقوق دستگا‌ه‌ها منوط به ارائه بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد و از محل صرفه‌جویی و بهره‌وری پیش‌بینی شده بود اما در لایحه افزایش حقوق کارمندان همان رقم 10 درصد بدون قید و شرط در نظر گرفته شده است.

سیگاری‌ها ۱۴۸۶ میلیارد تومان مالیات می‌دهند

مطابق جدول درآمدها ، واگذاری دارایی ها سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی در بودجه سال 97  مالیات بر مصرف سیگار 1486 میلیارد تومان پیش بینی شد. سال گذشته مطابق لایحه بودجه سال96 مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل به میزان 20درصد و وارداتی به میزان 30 درصد قیمت خرده فروشی تعیین شده بود.

 سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۳۲درصد می‌شود؟

در تبصره 1 بودجه 97 آمده است:  الف- سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ، 32 درصد تعیین می شود. بانک مرکزی جمهوری ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصل منابع ، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد 14.5 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم سه درصد 3درصد مناطق نفت خیر، گاز خیز و کمتر توسعه یافته موضوع ردیف درامد 2110109 جدول شماره (5) این قانون اقدام نماید. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می شود.گزارش هزینه کرد وجوه این بند هر سه ماه یکبار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور توسط وزارت نفت ارائه می گردد.

ب- سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانان گازی و خاصل صادرات گاز مندرج در ردیف 210101 جدول شماره (5) این قانون معادل نهصد و پنجاه و نه میلیون و سیصد و چهارده هزار و چهارصد و سه میلیون (959.314.403.000.000) ریال و منابع مربطو به سه درصد 3درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی برای مناطق و شهرستان های نفت خیز، گاز خیز و کمتر توسعه یافته مطابق ترتیبات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه مندرج در ردیف 210109 جدول شماره (5) این قانون پنجاه هزار و هشتصد میلیارد (50.800.000.000.000) ریال تعیین می شود.

در صورت افزایش ماهانه منابع دولت از محل منابع موضوع این بنده در سال 1397 نسبت به یک دوازدهم مابلغ مذکور، مازاد حاصله پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت ایران به ردیف 210112 جدوال شماره (5) این قانون واریز می شود تا برای مصارف تعیین شده در جداول این قانون با رعایت ترتیبات مندرج در جزء(3) بند (الف) ماده (26) قانون برنامه ششم توسعه (موضوع سهم سه درصد(3%) استان های نفت خیز،گازخیز و مناطق محروم) اختصاص یابد.  ج- چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خاصل صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و ده هزار و یکصد و چهارده میلیارد و چهارصد وسه میلیون (1.010.114.403.000.000) ریال شود، به دولت اجازه داده می شود از محل پنجاه درصد (50% ) مناسب حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند.

دسترسی دولت به حساب ذخیره ارزی آسان‌تر می‌شود

در بند ج تبصره یک لایحه بودجه سال 97 آمده است: "چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و ده هزار یکصد و چهارده میلیارد و چهارصد و سه میلیون  (1.010.114.403.000.000) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل پنجاه درصد(50%) منابع حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند."

در حالی که این بند قانونی در قانون بودجه سال 96 چنین آمده بود: "چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1396 کمتر از یک میلیون وپنجاه هزار میلیارد (1.050.000.000.000.000) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل پنجاه درصد(50%) منابع حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند." مقایسه این دو بند قانونی در قانون بودجه سال 96 و لایحه بودجه سال 97 نشان می دهد سطح مجوز دولت در استفاده از حساب ذخیره ارزی 39 هزار و 885 میلیارد و 597 میلیون ریال کاهش یافته است.

 ۱۷هزار میلیارد تومان برای اشتغال

بر اساس تبصره 18 لایحه بودجه 96 با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی، به دولت اجازه داده می شود صد در صد منابع حاصله از ما به التفاوت قیمت حامل های انرژی در سال 97 نسبت به قیمت این حامل ها در ابتدای سال 96 را به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف 17400 میلیارد تومان در جهت حمایت از طرح های تولید، اشتغال و آموزش پرداخت کند.

همچنین صندوق توسعه ملی موظف است تا معادل 15 هزار میلیارد تومان از منابع ارزی خود را نزد بانک های عامل سپرده گذاری کند تا با تلفیق با منابع نظام بانکی صرف اعطای تسهیلات موضوع بند فوق شود.  

 کمک ۵.۸ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به ۱۱ طرح ملی  و پرداخت پاداش

دولت در لایحه بودجه ۹۷ برداشت ۵.۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای استفاده در ۱۱ عنوان مصرفی بودجه از جمله بودجه صدا و سیما، توسعه مکران و پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش را پیشنهاد کرده است.

در تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه 97 کل کشور  آمده است:به منظور تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، به دولت اجازه داده می شود براساس جدول زیر، نسبت به برداشت از ورودی سال 97 صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصله را به ردیف درآمد عمومی به شماره طبقه بندی 310705 نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید و اعتبارات موضوع این بند برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب می شود. هر گونه پرداخت در غیر از موارد مشخص شده از جمله حقوق و دستمزد از محل منابع این بند ممنوع است. تبدیل دلار به ریال منابع موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

۳۰ میلیارد دلاری فاینانس

در تبصره 3 بودجه 97 آمده است: الف- با رعایت مصوبه شماره 94344.0101 مورخ 1395.12.23 مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1397 سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرحها علاوه بر باقیمانده سهمیه سال قبل، معادل ریالی سی میلیارد (30.000.000.000) دلار تعیین می‌شود. در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی اخذ شده از منابع بانکهای کارگزار خارجی و بانک‌ها و موسسات توسعه‌ای بین‌المللی باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیات وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانتنامه‌های کلی و یا اختصاصی موردنیاز برای طرح‌های مذکور را حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر و یا اختیار امضای آن را با تصویب هیات وزیران به مقام مسئول ذیربط تفویض نماید. 

طرح‌های بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند و بازپرداخت اصل و سود هر یک از طرح‌های مذکور از محل عایدات طرح تامین و پرداخت خواهد شد. شورای اقتصاد با رعایت اولویت‌های بند (پ) ماده (4) قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات مذکور را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، اختصاص می‌دهد.

 افزایش وام ازدواج منتفی شد

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین را همان ۱۰ میلیون تومان فعلی پیشنهاد کرده؛ بنابراین افزایش مبلغ وام ازدواج منتفی شد. در تبصره  16 ماده واحده لایحه بودجه 97 کل کشور آمده است:به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به‌اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 97 یکصد میلیون  ریال با دوره بازپرداخت چهارساله می‌باشد.

 ج ــ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ بیست هزار میلیارد  ریال مانده سپرده‌های قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به‌تفکیک چهارده هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و شش هزار میلیارد به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط به مددجویان کارفرمایان طرح‌های اشتغالی مددجویی پرداخت نماید. در صورتی که هریک از دستگاه‌های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه 1397 استفاده نمایند سهمیه مذکور به دیگر دستگاه‌های مشمول تعلق می‌گیرد.

 افزایش ۲۰ تومانی بهای هر مترمکعب آب در بودجه ۹۷
بر اساس بند (ج) تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه‌ بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به‌ازای هر مترمکعب آب شرب مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

گازوئیل ۲۰ درصد گران می‎شود

در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده که درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت گاز در سال ۹۷ به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.در ردیف 160153 جدول شما 5 لایحه بودجه سال 97 آمده که درآمد حاصل از افزایش 20 درصدی قیمت هر لیتر نفت گاز در سال 97 به میزان 13 هزار میلیارد ریال خواهد بود.این میزان درآمد در ردیف درآمدهای ملی آمده است، از اینرو در سال آینده در صورت تصویب این موضوع در قالب قانون بودجه سال 97، شاهد افزایش 20 درصدی قیمت هر لیتر گازوئیل خواهیم بود.

۱۰۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبیاری نوین
بر اساس لایحه بودجه ۹۷ برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آ‌بیاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته می‌شود.بر اساس تبصره 4 لایحه بودجه 97 کل کشور در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، کم‌فشار و سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و بر اساس ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه مبلغ 300 میلیون دلار معادل 10 هزار و 500 میلیارد ریال در نظر گرفته می‌شود. برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین معمولاً سهم دولت 85 درصد و سهم کشاورز در قالب آورده تجهیزات و نیروی کار 15 درصد در نظر گرفته می‌شود.

خرید قسطی سربازی برای برخی مشمولان امکانپذیر شد

در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور آمده است به دولت اجازه داده می‌شود همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی کـه تـا پایـان سـال ۱۳۹۷ تسـویه می‌شود، معاف کند.

در تبصره ۱۱ این لایحه دوباره به دولت اجازه داده شده است که مشمولان غایب را با دریافت جریمه، معاف از سربازی کند. در این تبصره آمده است: به دولت اجازه داده ميشود كليه مشمولان خدمت وظيفه عمومي كه بيش از هشت سال غيبت دارند را با پرداخت جريمه مدت زمان غيبت بهصورت نقد و اقساطي كـه تـا پايـان سـال 1397 تسـويه ميشود، معاف كند. تمام درآمدهاي حاصل از اعطاي معافيتهاي مشمولان مذكور به حساب درآمد عمومي كشور موضوع رديف 150128 نزد خزانه‌داري كل كشور واريز ميشود و تـا سـقف سـيزده هـزار و پانصـد ميليـون ریال در قالب رديف 23 -530000 جدول شماره (9 (اين قانون به صورت مساوي به رديفهاي ذيربط تقويت بنيه دفاعي نيروهاي مسلح مطابق موافقتنامه متبادلـه بـا سـازمان بـرنامه و بودجه كشور اختصاص مييابد.

میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول زیراست.

1 -به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ده درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از ششماه، یکسال محسوب می‌شود.

2 -برای مشمولان متأهل، پنجاه درصد(5 (%و برای مشمولان دارای فرزند نیز بهازای هر فرزند، پنجدرصد(5 (%از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

3 -مشمولان غایبی که به صورت اقساطی و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام نمودهاند، می‌توانند گواهینامه رانندگی أخذ نمایند.

4 -فرزندان ایثارگران مشمول ماده(45) قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال پنجاه درصدتخفیف می‌شوند.

5 -مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پنجاه درصدتخفیف بهره مند می‌شوند.

ج- پنج درصداز اعتبار ردیف هزینهای 23 -530000 جهت آموزشهای مهارتی پرسنل وظیفه در پادگانها به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص داده می شود.

 عوارض خروج از کشور سه برابر شد/ هزینه تعویض پلاک ۱۰۰هزار تومان

بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 220هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند، همچنین تعویض پلاک هم ۱۰۰هزار تومان تعیین شده است. در لایحه بودجه سال ۹۷، در جدول مربوط به هزینه‌های خدمات مجموعه نیروی انتظامی چنین آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار