رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: تکذیب خبر استعفای صالحی از شهرداری/شرط روحانی برای برقراری رابطه با عربستان/بودجه‌ریزی مؤسسات فرهنگی زیرنظر وزارت ارشاد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۳۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴ 10 December 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دستور ویژه روحانی به استانداران


وزیر کشور گفت: طبق دستور رئیس جمهور استانداران و فرمانداران ملزم هستند در محل خدمت خود سکونت داشته باشند.

اعلام آمادگی تاجزاده برای مناظره با محمود احمدی‌نژاد


معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات از موافقت خود با انجام مناظره با حمید رسایی و محمود احمدی‌نژاد خبر داد. سید مصطفی تاجزاده درباره دعوت یک تشکل دانشجویی اصولگرا برای برگزاری مناظره با حمید رسایی درخصوص حوادث سالهای ۷۸ و ۸۸ در دانشگاه تهران گفت: من با انجام این مناظره با آقای رسایی در دانشگاه تهران موافقم. البته مناظره درباره این دو حادثه باید به صورت جداگانه برگزار شود تا مشخص شود در هر کدام از آن سالها چه بر جامعه گذشته است. وی با اشاره به برگزارکننده این مناظره اظهار داشت: برگزارکننده این مناظره صلاح نیست طرفدار یکی از طرفین باشد. به همین دلیل، پیشنهاد میکنم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب و اصولگرا با همکاری و توافق با یکدیگر آن مناظره را برگزار کنند تا حرف و حدیثی پیش نیاید. البته اکثریت مردم میدانند که در هر کدام از این سال ها چه اتفاقاتی رخ داده است، ولی این مناظره می تواند به روشن تر شدن ابعاد آن کمک کند./ایلنا

تکذیب خبر استعفای صالحی از شهرداری


در حالی که طی روزهای اخیر، برخی رسانه ها مدعی «استعفای صالحی امیری از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری» خبر داده اند، یک مقام آگاه این خبر را از اساس تکذیب کرد. این مقام آگاه در گفت و گو با «انتخاب»، با اشاره به انتشار برخی اخبار در مورد «استعفای صالحی امیری از شهرداری برای حضور در رأس کمیته ملی المپیک»، با بیان این مطلب که «استعفای صالحی امیری از شهرداری یک طنز رسانه ای است»، اعلام کرد: دکتر صالحی امیری همچنان به فعالیت خود در شهرداری تهران در جایگاه قائم مقام و معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران، همچون گذشته به کار خود ادامه خواهند داد و این قبیل اخبار تاثیری در عملکرد ایشان ایجاد نخواهد کرد. /انتخاب

ماجرای استمداد طلبی دولت روحانی از رهبری


حسن روحانی در بخش از صحبت های خود هنگام تحویل لایحه بودجه سال 97 به مجلس گفت: شش تعاونی متخلف که 25 درصد بازار پولی کشور در اختیار آنها بود. آخر دولت یازدهم و اول دولت دوازدهم همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا خسارتی که از طرف این چند تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمد و زندگی مردم را دچار مشکل کرده بود، جبران شود. این تعاونی ها نه تنها راجع به سود تسهیلات هر روز تصمیم می گرفتند و این حوزه را به هم می ریختند بلکه بازار ارز، سکه و املاک را هر طور می خواستند به هم می زدند، دولت یازدهم از مقام معظم رهبری استمداد طلبید چون 3-4 میلیون تن تمام زندگی شان تلف می شد. این صندوق ها چه کسانی بود. چقدر سخت بود با این صندوق ها برخورد کردن. اینها رفتند بودند همه جا را دیده بودند، از تمام ارگان ها به من نامه می نوشتند که این آدم خوبی است، چرا دارید حسابش را می بندید آدم های عجیب غریب می آمدند و سفارش می کردند. با کمک رهبری، سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی اختیار یافت به این مسأله ورود کند و کار بزرگی انجام شد. 98 درصد سپرده گذاران یا پولشان را گرفتند یا تا آخر این ماه می گیرند. 2 درصد دیگر هم تلاش داریم اموال شان را شناسایی و مشکلشان را حل کنیم. حل مشکل 98 درصد سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود. کار بزرگی انجام شد رهبری، تمام قوا و شورای عالی امنیت ملی کمک کردند. نباید بگذاریم این حادثه در کشور ما تکرار شود. بانک مرکزی هر اختیاری بخواهد شورای عالی امنیت ملی به او می دهد تا این مشکل برطرف و دیگر تکرار نشود. این ها اقتصاد و زندگی مردم را نابود کرده بود. این مسأله به همراه کاهش نرخ سودتسهیلات، ارتباط با بانک های خارجی و افزایش سرمایه بانکها 4 قدم بزرگی بود که برداشته شد. امروز به اصلاح نظام بانکی نیاز داریم. 3 میلیارد دلار برای اصلاح امور بانکی می خواهیم

دادگاه علنی نشانه برحق بودن نیست


جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در خصوص اظهارات یکی از متهمان پرونده مفتوح در دادسرای تهران که اخیراً در اعتراض به پرونده اتهامی خود درخواست تشکیل علنی محکمه را کرده است، چنین اظهاراتی را ترفندی برای خودداری از حضور در دادگاه و پاسخگویی به اتهامات دانست و اظهار داشت: این که چرا دادگاه علنی تشکیل نمی‌شود، دلیل بر به حق بودن متهم نیست. متهم باید در محکمه و صرف ‌نظر از این که علنی باشد یا غیرعلنی، از خود دفاع کند و اگر چه اصل بر علنی بودن جلسات محاکم است، اما استثنائاتی هم بر این اصل وارد است که تشخیص آن به دادگاه واگذار شده و لذا تخطئه دادگاه بدین جهت فاقد وجاهت قانونی است.

شرط روحانی برای برقراری رابطه با عربستان


رئیس جمهوری امروز طی نطقی در مجلس گفت ایران در صورتی می تواند با عربستان ارتباط برقرار کند که این کشور به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع کند و از حالت رکوع در برابر اسرائیل خارج شود و اتکایش بر ملت خودش باشد. روحانی ادامه داد: ما کلاً دو نوع قطع از عربستان می خواهیم، قطع ارتباط با صهیونیست ها و قطع بمباران یمن و ما دیگر با عربستان مشکلی نداریم و می توانیم روابط خوبی با آنها داشته باشیم اما آنها باید آغازگر کار باشند.رئیس جمهور یادآور شد: ما به دنیا اعلام می کنیم که روابط ما با جهان براساس عهد ما است. ما پیمان شکن نیستیم، ما آمریکا نیستیم که چنین کاری کنیم. ما به سختی پیمان می بندیم، به سختی قراردادی را امضاء می کنیم اما اگر امضا کردیم پای آن می ایستیم و به عهد خود وفا می کنیم.

ادعای عجیب حکمتیار درباره ایران


«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان ایران را متهم به همکاری با دشمنان اسلام کرد و گفت که این کشور در طول تاریخ در کنار دشمنان اسلام ایستاده و بر مسلمانان ظلم کرده است. حکمتیار که امروز یکشنبه (۱۹ آذر) در جمعی از هوادارانش در ولایت «خوست» صحبت می کرد، مدعی شد که ایران در اشغال عراق با آمریکا همکاری کرده است. وی افزود: ایران نه تنها در عراق بلکه در سوریه و یمن نیز با آمریکا دست به یکی کرده و بر امت مسلمان این کشورها ظلم کرده است.حکمتیار در ادامه گفت که آمریکا نیز توسط ایران کشورهای عربی را تهدید می کند که اگر از تصمیم های آمریکا پیروی نکنند با ایران متحد خواهد شد./مهر

جا خالی زیباکلام برای پرچم رژیم صهیونیستی!


امتناع زیبا کلام از قدم برداشتن روی پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا در حاشیه مناظرهاش با محمد حسن قدیری ابیانه در دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی.

 

اعلام آمادگی تاجزاده برای مناظره با احمدی‌نژاد/ماجرای استمداد طلبی دولت روحانی از رهبری/مقامات اروپایی فقط درخواست ملاقات با فلان زندانی را دارند/وقتی بدهکار بانکی، خود مدیرعامل یک بانک خصوصی است/جا خالی زیباکلام برای پرچم رژیم صهیونیستی!

آمار دانشجویان ستاره‌دار اعلام شد


محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه عنوان دانشجوی ستاره‌دار اصولاً به کسانی اطلاق می‌شود که با وجود قبولی در آزمون کنکور، با مشکل ثبت‌نام در دانشگاه مربوطه مواجه هستند، گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکترا و ۳۹۸ تن نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت نام و ادامه تحصیل شده‌اند.

دیگر نمی‌توانیم امریکا را منشا مشکلات‌مان بدانیم


نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: من زمانی که از دولت اصلاحات بیرون آمدم و به تبریز بازگشتم هیچ کس طالب همکاری من با خودش نبود، هرچه می‌گفتم می توانم کمکی کنم می گفتند تو را نمی‌خواهیم، از استاندار و فرماندار تا مسئولان دیگر و همین شد که من رفتم به تهران و به طبابت مشغول شدم. پزشکیان در پایان گفت: ما امروز دعواهای الکی داریم و بیهوده به پای هم می‌پیچیم. امروز سخن گفتن از اینکه آمریکا عامل مشکلات ماست دیگر جایگاهی ندارد. ما باید بکوشیم که در جهت حل مشکلات گام برداریم.

ماجرای چشمک‌زدن بهروز نعمتی به ظریف


بهروز نعمتی در گفت و گویی در پاسخ به این که ماجرای چشمکزدن شما به آقای ظریف در قضیه برجام چه بود که آقای جلیلی و ظریف آمدند؟ آن چشمک سیاسی بود یا عادتتان است؟ گفت: مگر چشمک بد است؟ واقعیت این است که در برجام خیلی سختی ها کشیدیم. در آن ایام عده ای دنبال این بودند که مسیر عوض شود و اگر این اتفاق میافتاد، اداره کشور خیلی سخت بود. به جایی رسیده بودیم که در روز ٧٠٠ هزار بشکه نفت میفروختیم و امکان ادامه وضعیت به آن شیوه وجود نداشت. دوستان آنجا خیلی تند برخورد میکردند. قبل جلسه می دانستیم چه مسائلی قرار است رخ دهد. تصمیم بر این شد که جلسه تمام شود. بعد از اینکه موضوع تقریبا جمع بندی شد دوربین روبه روی من بود و دیدم با هیچ روشی نمی توانستم موضوع را به آقای ظریف منتقل کنم. دوربین روبه روی آقای ظریف بود و نمیتوانستم ایشان را ببینم. با هماهنگی هایی که انجام شده بود، به آقای ظریف با زبان بدن (Body language) {چشمک} اشاره کردم که موضوع تمام شده./میزان

بودجه‌ریزی مؤسسات فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی اعلام کرد: در این جلسه آقای صالحی در واکنش به انتقاد نمایندگان نسبت به وضعیت جدول ۱۷ لایحه بودجه که به‌عنوان «کمک» به برخی مؤسسات فرهنگی بودجه تخصیص می‌یافت، از حذف این جدول از لایحه بودجه سال آینده خبر داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه در لوایح بودجه سالهای قبل شاهد بودیم که دستگاه‌های فرهنگی با لفظ «کمک» بودجه می گرفتند و باتوجه به اینکه این مبالغ به‌ عنوان «کمک» در اختیار این مؤسسات قرار میگرفت، عملاً امکان نظارت بر نحوه هزینه‌ کرد بودجه ها نیز وجود نداشت. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته انتقادهای بسیاری نسبت به جدول این صورت میگرفت و بعضاً حتی از بودجه‌هایی که به برخی از این موسسات اختصاص می‌یافت برای فعالیت‌های سیاسی نیز استفاده می شد.نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به بحث و تبادل نظر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه در جریان جلسه صبح امروز این فراکسیون گفت: در پی صحبت‌هایی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، آقای صالحی گفت که این جدول از بودجه امسال حذف شده و بودجه‌ریزی به این موسسات زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب بودجه این وزارتخانه انجام خواهد شد./ایلنا 

مقامات اروپایی فقط درخواست ملاقات با فلان شخص یا زندانی را دارند


نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برخی مقامات کشورهای اروپایی در سفر به ایران خواسته‌های نامعقولی دارند.مقامات اروپایی به جای آنکه درباره مناسبات سیاسی و اقتصادی صحبت کنند، در سفرشان به کشور ما مدام درخواست ملاقات با فلان شخص یا زندانی را دارند. اگر قرار است شما مناسبات سیاسی و اقتصادی را تقویت کنید، چرا در امور داخلی ما دخالت می‌کنید؟ مگر زمانی که ما به انگلیس می‌رویم درخواست ملاقات با مخالفان دولت انگلیس در زندان‌ها را داریم که آنان چنین درخواست‌های نامتعارفی دارند؟/ باشگاه خبرنگاران

«عصبانی نیستم» اکران نمی‌شود


حجت الاسلام پژمان فر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طی صحبتی که امروز با وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس داشتم، ایشان اطلاع دادند که این فیلم سینمایی اکران نمی شود. لازم به ذکر است که فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان، در رابطه با اتفاقات 88 است ./ باشگاه خبرنگاران

وقتی بدهکار بانکی، خود مدیرعامل یک بانک خصوصی است


جعفری دولت‌آبادی گفت: این که چرا دادگاه علنی تشکیل نمی‌شود، دلیل بر به حق بودن متهم نیست. متهم باید در محکمه و صرف ‌نظر از این که علنی باشد یا غیرعلنی، از خود دفاع کند. اگر چه اصل بر علنی بودن جلسات محاکم است، اما استثنائاتی هم بر این اصل وارد است که تشخیص آن به دادگاه واگذار شده. اگر یک بار به برخی افراد کوچک‌ترین توهینی شود، همه امور را به هم می‌ریزند؛ این در حالی است که به نحو مکرر به قوه قضاییه و مسئولین آن توهین می‌شود. یکی از بدهکاران بانکی که نام وی در فهرست بانک سرمایه درج شده، خود مدیرعامل یک بانک خصوصی است. با توجه به این سمت، ادعای وی دائر بر عدم علم و آگاهی قابل پذیرش نیست و البته این فرد مدعی است به بانک سرمایه بدهکار نمی‌باشد. تعداد متهمانی که در خصوص پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مورد تحقیق قرار گرفته‌اند 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی 42 نفر است که تعدادی از آن‌ها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند. در حال حاضر 10 نفر در رابطه با معوقات و تسهیلات کلان بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برند و تاکنون هزار میلیارد تومان از 8 هزار میلیارد معوقات بانک سرمایه وصول شده است./ خبرگزاری صدا و سیما

ستاد فرمان حضرت امام مظلوم واقع شد


محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برخی از اخبار در خصوص تخریب کافه نادری بیان کرد: البته با توجه به پیگیری‌هایی که کردم قصد تخریب نبوده و سوءتفاهماتی در این زمینه وجود داشت و یک اقدامات قانونی و دستگاهی در خصوص ساختمان‌ها می‌تواند انجام دهد. در این مورد ستاد فرمان حضرت امام مقداری مظلوم واقع شد که به سرعت اعلام کردند که این ملک از لیست مزایده خارج شده و بنده در این زمینه از آقای مخبر و ستاد فرمانده حضرت امام تشکر می‌کنم. اصلا این موضوع اتفاق نیفتاده و قصد انجام اتفاق هم نبوده و برخی‌ها فرضشان بر این بوده که اگر این ملک به فروش برسد در آینده این ملک تخریب می‌شود. به هیچ وجه نه تخریب و نه قصد تخریبی در خصوص کافه نادری وجود نداشته است./تسنیم

رئیسی: از کاندیداتوری در انتخابات پشیمان نیستم


سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با دبیران تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور اظهار داشت: آستان قدس از پروژه تجاری «مشهد مال» خارج شد زیرا این قبیل پروژه‌های گران قیمت به‌طور طبیعی منجر به عرضه محصولات شرکت‌های خارجی می‌شود و با تولید ملی، توسعه صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد. آستان قدس در پروژه‌های جاده‌ای مثل جاده چناران- مشهد سرمایه‌گذاری کرده، اگرچه این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به پروژه‌های ساخت واحدهای تجاری سود اقتصادی کمتری دارند، اما اقدامی در جهت آسایش و امنیت جانی زائران بوده و در جهت راهبرد ماست. در گذشته آستان قدس تنها حسابرسی داخلی داشت، اما از ابتدای حضور، بنده حسابرسی خارج از آستان قدس را نیز فعال کردم. برای تحقق شفافیت مالی در آستان، از برترین مؤسسه حسابرسی کشور دعوت کردم تا از تمامی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس نیز حسابرسی کند. ورود اینجانب به عرصه انتخابات به جهت انجام یک وظیفه بود و این اتفاق نیفتاد مگر بعد از درخواست‌های متعدد مردم و نخبگان؛ بنابراین اگر به گذشته نیز برگردم، همان تصمیمی را خواهم گرفت که آن روز گرفتم. در صحت تصمیم خود ذره‌ای تردید ندارم و یک‌درصد پشیمان نیستم./تسنیم

پشت پرده تجمعات به نام دانشجویان صنعت نفت


شنیده می شود نماینده یکی از شهرهای جنوبی کشور به همراه برخی مدیران دانشگاه صنعت نفت در دوره احمدی نژاد، پشت پرده تجمعات اخیر علیه وزارت نفت قرار دارند. این افراد با وعده اشتغال دانشجویان آنها را تشویق به گسترش دامنه اعتراضات خود می کنند. همچنین برخی مدیران نفت در دولت نهم و‌ دهم در تلاش برای حداکثر بهره برداری از این تجمعات و هدایت اعتراضات علیه دولت روحانی و مهندس زنگنه هستند./یاران امید

مردم کرمانشاه گدا نیستند


یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در واکنش به تهیه طرحی برای کاهش میزان از یارانه‌های نقدی جهت تخصیص مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت: مردم کرمانشاه گدا نیستند که بخواهند از یارانه مردم کم کرده و آنها را به زلزله زدگان بدهند، این توهین به مردم کرمانشاه است. فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب گفت: دو شب گذشته 37 چادر مردم را باد به دلیل برف و باران برد و رییس بنیاد مسکن 48 ساعت است که موبایل جواب نمی‌دهد./ ایسنا

یک کلمه از لاریجانی درباره انتخابات 1400 نشنیده‌ایم


بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره برنامه لاریجانی برای ریاست جمهوری گفت: فرقی نمی‌کند. یک عده تصور می‌کنند تمام تفکر ما (اصولگرایان) برای ریاست‌جمهوری آینده آقای لاریجانی است؛ اما این‌طور نیست. لاریجانی ممکن است به عنوان گزینه بیاید اما چند باری که با ایشان صحبت کردیم یک کلمه از او نشنیده‌ایم. به گذشته و سبقه آقای لاریجانی کاری ندارم، درباره شرایط کنونی صحبت می‌کنم. آقای لاریجانی هم می‌تواند در دوره‌ای مطالبات اصلاح‌طلب‌ها را نمایندگی کند./شرق

زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی باید مجوز بگیرند


سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: همه زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند ،حتما باید از استانداری ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند." ابوترابی افزود: حسن گرفتن این مجوز این است که این زنان ایرانی می توانند برای فرزندان خود که حاصل ازدواج با اتباع خارجی است،گواهی ولادت اتباع خارجی دریافت کنند. سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین تأکید کرد که فرزندان حاصل این نوع ازدواج اگر ۱۸ سال داخل ایران بمانند و این موضوع نیز توسط نیروی انتظامی و دیگر مسئولان ذیربط تأیید شود، می توانند تابع دولت ایران شوند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار