«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري ايالات متحده امريكا پنج‌شنبه گذشته در جديدترين اقدام جهت خوش‌رقصي براي صهيونيست‌ها، قدس اشغالي را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت شناخت. اين اقدام با مخالفت گسترده‌‌اي از سوي جامعه جهاني مواجه شد؛ هرچند كه آنها تاكنون هيچ اقدام عملي را براي مقابله با اين تصميم رئيس‌جمهوري ايالات متحده امريكا صورت نداده‌اند. پس از اتخاذ تصميم ترامپ درخصوص شناسايي قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم جعلي صهيونيستي، موج گسترده‌اي از تظاهرات ضد امريكايي ـ صهيونيستي در نقاط مختلف ازجمله در تونس، الجزاير، لبنان و ديگر كشورها به راه افتاد. فلسطينيان نيز به صورت يكپارچه در نقاط مختلفِ كرانه باختري، قدس اشغالي و نوار غزه به خيابان‌ ريخته و نسبت به اقدام متهورانه دونالد ترامپ اعلام انزجار كردند. در حملات ددمنشانه نظاميان صهيونيست به معترضان فلسطيني در نقاط مختلف چند نفر شهيد و 1000 نفر نيز به شدت زخمي شدند. 

همزمان با شعله‌ور شدن آتش خشم فلسطينيانِ ساكن نوار غزه جنگنده‌هاي صهيونيست در اقدامي وحشيانه به صورت گسترده اقدام به بمباران مناطق مسكوني در اين منطقه كردند. به دنبال اين حملات، چهار فلسطيني شهيد و شماري ديگر زخمي شدند. با اين‌حال، سران كشورهاي عربي ـ اسلامي كه داعيه پرچمداري دفاع از مسئله فلسطين و قدس شريف را دارند، واكنش درخوري به اقدامات رژيم صهيونيستي و متحدان بين‌المللي آن يعني ايالات متحده امريكا عليه فلسطينيان و مقدسات آنها نشان نداده‌اند؛ اين سكوتِ سنگين در برابر پايمال شدن بديهي‌ترين حقوق فلسطينيان، گواه بر هماهنگي كامل و تنگاتنگ ميان شيخ‌نشينان عرب و هم‌پياله‌هاي امريكايي آنها در مواجهه با قدس شريف است. 
   
جلب رضايت اعراب براي اقدام عليه قدس

دراين ميان، از كنار نقش عربستان سعودي و به ويژه «محمد بن‌سلمان» وليعهد جوان و مغرور آن در عملياتي شدن طرح شوم ايالات متحده امريكا عليه بيت‌المقدس، نمي‌توان به سادگي عبور كرد. جاي هيچ شكي وجود ندارد كه رئيس‌جمهوري امريكا پيش از اتخاذ اين تصميم و اعلام عمومي آن، موافقت كشورهاي عربي و در رأس آنها عربستان سعودي را به دست آورده است. درهمين ارتباط، پايگاه عرب‌زبان «رأي‌اليوم» مي‌نويسد: «ترامپ پيش از اعلام تصميم شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم اسرائيل، رضايت مهم‌ترين كشورهاي عربي را جلب كرده است». اين پايگاه در ادامه نيز آورده است: «اگر ترامپ تصور مي‌كرد كه اتخاذ تصميم اخيرش به صف‌آرايي جدي سران عرب با وي منجر خواهد شد، هيچ‌گاه چنين اقدامي را صورت نمي‌داد.» 
    
علني‌ ساختن روابط با تل‌آويو به قيمت مقابله با مسئله فلسطين

تلاش بي‌وقفه ماه‌هاي اخير مقامات سعودي و متحدان و هم‌پيمانان منطقه‌اي آنها در عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي نيز عمق خيانت حكام كشورهاي عربي ـ اسلامي به مسئله فلسطين را به نمايش مي‌گذارد. البته بسياري از تحليلگران و ناظران سياسي براين باورند كه در روابط ميان كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي بايد از واژه «علني ساختن» به جاي واژه «عادي‌سازي» استفاده شود، چراكه روابط ميان آنها هيچ‌گاه غيرعادي نبوده است كه اكنون وارد فاز عادي‌سازي شده باشد. درهرصورت، امروز كشورهاي عربي ديگر ابايي از علني شدن روابط خود با سران رژيم صهيونيستي ندارند و آزادانه با يكديگر در رفت و آمد هستند. سفر «انور عشقي» ژنرال بازنشسته سعودي به اراضي اشغالي و عكس يادگاري وي با مقامات صهيونيست و سپس سفر مخفيانه «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي به تل‌آويو، تنها گوشه‌اي از تلاش رياض براي تقويت روابط با رژيم صهيونيستي محسوب مي‌شود. 
ازآنجايي كه عالَم سياست به ويژه براي حكام توسعه‌طلب و تماميت‌خواه سعودي و صهيونيست، عرصه بده و بستان‌هاي سياسي است، كاملاً واضح و آشكار به نظر مي‌رسد كه يكي از شروط اصلي و اساسي صهيونيست‌ها براي پذيرش نزديكي اعراب به آنها به فراموشي سپردن مسئله فلسطين و قدس شريف بوده باشد. ازهمين روي، اصلاً عجيب به نظر نمي‌رسد كه حكام عرب، مسئله فلسطين را به ثمن بخس فروخته و در پشت پرده با سردمداران امريكايي در شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به توافق رسيده باشند. 
   
بن‌سلمان: بيت‌المقدس را فراموش كنيد!

همانگونه كه پيشتر ذكر شد، عربستان سعودي در خط مقدم تقويت روابط با رژيم صهيونيستي و مبارزه با آرمان شهروندان فلسطيني و قدس اشغالي قرار دارد. اخيراً نيز روزنامه امريكايي «نيويورك‌تايمز» در مطلبي كه كاملاً مؤيد اين مسئله است، از پيشنهاد بي‌شرمانه «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي به «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين درخصوص بيت‌المقدس، پرده برداشت. اين روزنامه امريكايي درهمين ارتباط نوشت: «بن‌سلمان به ابومازن گفته است كشور مستقل فلسطين مي‌تواند تشكيل شود؛ به شرط اينكه فلسطينيان از بخش‌هايي از كرانه باختري چشم بپوشند، شهرك‌هاي اسرائيلي در كرانه باختري كه به اعتقاد همه غيرقانوني هستند پابرجا بمانند، فلسطيني‌ها ديگر بيت‌المقدس شرقي را به عنوان پايتخت خود ندانند و آوارگان فلسطيني نيز حق بازگشت نداشته باشند». 
    
معاملات بزرگ پشت پرده 

«امنيت اسرائيل خط قرمز ماست». كمتر كسي در عالم سياست ممكن است تاكنون اين جمله را نشنيده باشد. دولتمردان ايالات متحده امريكا همواره از امنيت رژيم صهيونيستي به عنوان امنيت خود ياد و از تمامي ظرفيت‌ها و امكانات در نزد خود براي حمايت از تل‌آويو بهره‌برداري كرده‌اند. اكنون نيز در مسئله قدس و شناسايي آن به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و سكوتِ آميخته با رضايت اعراب بوي يك معامله بزرگ ميان واشنگتن و حكام عرب به مشام مي‌رسد، براي مثال، درحال حاضر كشورهايي نظير عربستان سعودي و امارات كه در باتلاق يمن فرو رفته‌اند به شدت نيازمند كمك‌هاي سياسي و نظامي واشنگتن هستند. در بحرين نيز حكام آل‌خليفه براي سركوب انقلابيون به شدت نيازمند كمك‌هاي دولتمردان امريكايي هستند. در نقطه مقابل، مقامات امريكايي و به ويژه رئيس‌جمهوري آن همواره تأكيد كرده‌اند كشورهاي عربي بايد بهاي حمايت واشنگتن از آنها را بپردازند. بنابراين اينگونه استنباط مي‌شود كه به فراموشي سپردن قدس اشغالي و موافقت با تقديم آن به رژيم صهيونيستي، بخشي از بهايي است كه اعراب و در رأس آنها عربستان سعودي مي‌بايست در ازاي حمايت‌هاي واشنگتن از آنها ، بپردازند. / روزنامه جوان