استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی گفت: عدم به‌روزرسانی تکنولوژی موجب شده تا کارخانه‌‌های ما توان رقابت با صنایع بزرگ دنیا را نداشته باشند.
کد خبر: ۵۳۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹ 11 December 2017
 مجید خدابخش در هجدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تبریز در هفتادمین سال تاسیس این دانشگاه، اظهار کرد: یک دارایی بزرگ‌ در دانشگاه تبریز داریم؛ نزدیک هشتصد عضو هیات علمی و بیست وچهار هزار دانشجو که چهل درصد آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند این دارایی بزرگ را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در جامعه در ابعاد مختلف فاصله چیزی که هست با چیزی که باید باشد زیاد است و این مساله مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

استاندار آذربایجان ‌‌شرقی با انتقاد از عدم بهره گیری از دانش اساتید و پژوهشگران جهت پیشرفت تکنولوژی در کشور عنوان کرد: چرا مشکلات فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی به وسیله این پژوهشگران مورد بررسی و حل قرار نمی‌گیرد؟ وقتی به سراغ صنعت می‌رویم می‌گویند دانشگاه با صنعت ارتباط ندارد و زمانی که به سراغ دانشگاه می‌رویم می‌گویند صنعت با ما مرتبط نیست.

وی با اشاره به طراحی و ساخت ربات در دانشگاه تبریز تاکید کرد: دانشگاهی که توان طراحی و ساخت ربات دارد می‌تواند به پیشرفت جامعه کند.

خدابخش در خصوص بازدیدی که از یکی از مجموعه‌‌های صنعتی استان داشت، خاطرنشان ساخت: این واحد نزدیک چهارده هزار کارگر دارد و هزار نوع محصول تولید می‌کند و به 65 کشور صادرات دارد که نشان دهنده ظرفیت استان است.

وی تصریح کرد: یک روز بلبرینگ سازی، ماشین سازی و روز دیگر بقیه صنایع ما دچار مشکل می‌شوند؛ چرا؟ چون چهل سال است تکنولوژی ثابت در این کارخانه‌‌ها استفاده می‌شود، در حالی که در این مدت همه چیز پیشرفت کرده است.

خدابخش با اشاره به اینکه با تکنولوژی چهل سال پیش نمی‌توان با تکنولوژی روز دنیا رقابت کرد، گفت: تکنولوژی قدیمی باعث می‌شود تولیدات ما توان رقابت با محصولات خارجی را نداشته باشند در حالی که انرژی ارزان هم در دسترس داریم.

وی انجام عمل‌‌های جراحی توسط ربات‌‌ها در چند سال آینده را طبیعی دانست و افزود: سرمایه اصلی در دست دانشگاه است و آن هم اساتید و دانشجویان است؛ اما به طور مثال نقش دانشگاه‌‌های ما در تولیدات تجهیزات پزشکی چیست؟

استاندار آذربایجان‌‌شرقی در پایان توضیح داد: توفیق ماست که در شهری هستیم که هشتصد سال قبل دانشگاه ربع رشیدی را داشته است خدمت می‌کنیم واگر برای هزاران مشکل حتی کوچک اساتید ما راه حل ارائه دهند معضلات زیادی حل خواهد شد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :