سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با تقدیر از حضور گسترده مردم در تظاهراتی که در ضاحیه جنوبی بیروت برای همبستگی با مردم فلسطین ایجاد شده حاضران در این تجمع را شریف ترین مردم خواند و گفت: شما چند روز پیش در روز دهم محرم موضع خود در حمایت از مردم فلسطین اعلام کرده بودید و امروز هم بار دیگر با حضور در این مکان به آمریکا و اشغالگران ثابت می کنید که از حمایت از مظلومان دست نمی کشید و بار دیگر خطاب به امام حسین می گویید که «ای حسین ما تو را رها نمی کنیم»

رویای بازگشت به فلسطین به زودی محقق می شود

وی ضمن تقدیر از همه جریان های ملی و مقاومت لبنان و گروهی از فلسطینی هایی که در اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان زندگی می کنند بر حق واقعی فلسطینیان برای بازگشت به اراضی خود تأکید کرد و گفت که رویای بازگشت انشاء الله به زودی محقق خواهد شد.

سید حسن نصر الله با تقدیر از حضور مردم فلسطین بعد از تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تأکید کرد: این مردم سینه خود را سپر کرده و با دشمنان مقابله می کنند و از مقدسات همه مسلمانان و مسحیان در سراسر جهان حمایت می کنند به همین دلیل ضمن احترام به آنها در برابر این ملت عظیم سر تعطیم فرود می آوریم.

ترامپ و اسرائیل تنها ماندند

دبیرکل حزب الله لبنان از مواضع کشورهای مختلف که در حمایت از فلسطین به پاخواسته اند تقدیر کرد و گفت: ترامپ گمان می کرد که بعد از اقدام او همه پایتخت های جهان به دنبال او سعی می کنند از این تصمیم پیروی کنند، اما امروز دید که او و اسرائیل در این اقدام تنهاست.

وی تأکید کرد که باید از این موضع برای مقابله با اشغالگران استفاده کرد و باید از مواضع مرجعیت های اسلامی از نجف اشرف تا قم و موضع آیت الله خامنه ای و همه روحانیون اهل سنت و روحانیان مسیحی در مشرق عربی تقدیر کرد که در حمایت از مردم فلسطین بیانیه داده اند.

نصرالله همچنین از کارشناسان سیاسی به ویژه در محور مقاومت خواست که نقش تجمع ها و اعتراض های خیابانی را کوچک نشمارند و گفت: بله این تجمع ها کافی نیست اما این تجمع ها به ویژه در شرایطی که برخی به دنبال به فراموشی سپردن مسأله فلسطین هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به تجمع ها و تظاهرات ها در حمایت از فلسطین ادامه دهید

وی گفت از همه کسانی که در تظاهرات ضاحیه بیروت شرکت کرده و همه ملت های عربی و اسلامی در کشورهای عربی و سراسر جهان می گویم که تظاهرات شما در درجه اول اهمیت است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: باید ارزش و جایگاه این اعتراض ها را دانست زیرا همه گمان می کردند که شما فراموش کرده و ضعیف شده اید اما بدانید که این تجمع ها و اعتراض ها حتی در فضای مجازی برای افرادی که دست به انتفاضه زده اند روحیه بخش است.

نصرالله تأکید کرد که امروز مردم فلسطین که در خط مقدم مقابله با اسرائیل حضور دارند، نیازمند این حضور مردمی در همه میدان ها هستند و این تظاهرات زمینه ساز هرگونه حرکت مقاومت در برابر اسرائیل خواهد بود. به همین دلیل ضمن تقدیر از حضور همه کسانی که در حمایت از مردم فلسطین به خیابان ها آمده اند از آنها می خواهیم که این تجمعات را ادامه دهند.

آبروریزی برای بحرین

وی ضمن اشاره به سفر هیأتی بحرینی به سرزمین های اشغالی گفت که این هیأت نماینده مردم یا روحانیون این کشور نیست بلکه این هیأت نماینده رژیم آل خلیفه است که پیام پادشاه بحرین را برای صلح با رژیم اشغالگر و کودک کش اسرائیل با خود به مسئولان اسرائیلی داده است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت این یک آبروریزی برای مسئولان بحرینی و رژیم این کشور است که از برگزاری تظاهرات مردمی در حمایت از مردم فلسطین جلوگیری می کند، اما دست عادی سازی روابط با این رژیم را اینگونه دراز می کند.

وی یادآور شد که یکی از فواید تصمیم ترامپ این است که همانا از چیزی بدتان می آید اما آن برای شما خوب است و به این ترتیب این تصمیم باعث شده تا شر از خیر تشخیص داده شد.

سید حسن نصرالله گفت که دو گروه مردم در پی این تحولات به خیابان ها آمده اند و جواب خود را با گلوله دریافت کرده اند یکی مردم فلسطین و دیگری مردم یمن که در صعده و صنعا برای حمایت از فلسطین به خیابان آمدند در حالی که مورد هدف حملات عربستان قرار می گیرند.

وی تأکید کرد که در لبنان نیز اتحاد در مقابله با اشغالگری اسرائیل یکسان بوده است و افزود: از همین میدان و از همین جایگاه به اسم مقاومت بر حمایت از مردم فلسطین پافشاری می کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به نشست اخیر اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت در جریان نشست اتحادیه عرب هم دو سخنرانی وزیر خارجه لبنان و وزیر خارجه عراق از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

رویای اسرائیل نقش بر آب شده است

سید حسن نصر الله با بیان اینکه اسرائیل اقدامات خود برای یهودی سازی قدس را آغاز کرده است، گفت: زمانی از پروژه عربی و صهیونیستی برای نابودی کشورهای عربی و ارتش ها و مردم این کشورها سخن گفته بودیم و امروز هم بار دیگر تکرار می کنیم آمریکایی که از گروه های تروریستی از حمله داعش حمایت می کند هدف واقعی خود را نابودی کشور ما و جامعه ما قرار داده و تا جایی پیش خواهند رفت تا کاری کنند که مردم پرونده فلسطین را به فراموشی بسپارند، اما امروز رویای آنها نقش برآب شده است.

وی ادامه داد: امروز آمریکایی ها به کشورهای غربی می گوید که قدس تمام شده است و بیاید درباره آشتی سخن بگوییم این خطر دیگر اراضی فلسطین و آوارگان فلسطینی و هویت این کشور را هدف قرار داده است به همین دلیل نباید در این مرحله باقی ماند باید با این طرح آمریکایی خطرناک مقابله کرد مسئولیت این مقابله به تنهایی با مردم فلسطین نیست بلکه همه باید کمک کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان کرد: درجه اول در این مقابله به عهده مردم فلسطین است زیرا آنها در خط مقدم قرار دارند و به آنها می گویم که اگر فلسطینی ها از سازمانها و جریان های مقاومت تا تشکیلات خودگردان و مردم، اگر در برابر آمریکایی ها و کشورهای عربی و اسرائیل مقاومت کردید نه ترامپ و نه همه دنیا نمی توانند مقدسات و قدس و سرزمین شما را از شما بگیرند. اگر بایستید همه دنیا در کنار شما خواهند ایستاد. امروز موضع شما ای مردم فلسطین مقاوم کلید همه مراحل تاریحی پیش روست و همه ما در کنار شما خواهیم بود.

نصرالله تصریح کرد: بر اساس نتایج این تصمیم می توانم بگویم که حجت الهی و عقلی و منطقی بر همه کسانی که هنوز فکر می کنند میتوان از آمریکا انتظار موضعی مناسب داشت، تمام شده است و همه می دانند که آمریکا حامی صلح نیست بلکه این کشور سازنده و حامی اسرائیل است و آمریکا سازنده داعش و تروریسم و گروه های تکفیری است و باید موضع امت اسلامی در برابر این جریانات تنها شعار مرگ بر آمریکا باشد. همه بدانند که آمریکا قابل اعتماد نیست بلکه آمریکا دشمنی است که باید از آن بر حذر بود.

باید اسرائیل را تحریم کرد

سید حسن نصر الله گفت باید به صورت کامل اسرائیل را تحریم کرد، همه کشورهای عربی باید هرگونه رابطه ای که با اسرائیل دارند به پایان برسانند و سفارت های این رژیم را در کشورهای خود تعطیل کنند.

وی همچنین گفت که ماجرای مذاکره و سازش با اسرائیل تمام شده و خطاب به اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی گفت تا زمانی که ترامپ از تصمیم خود صرف نظر نکند نباید با رژیم اشغالگر قدس مذاکره کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: مهم ترین پاسخ به تصمیم ترامپ اعلام انتفاضه سوم فلسطین در سراسر سرزمین اشغال شده فلسطین است و همه جهان عرب باید در کنار مردم فلسطین بایستد.

ایجاد استراتژی متحد برای مقابله با اسرائیل

نصرالله گفت: امروز محور مقاومت و کشورهای محور مقاومت از رنجی که سالهای کذشته تحمل کرده خارج شده و پیروزی را به دست آورده و همه ابزارهای تکفیری آمریکا و اسرائیل را شکست داده است، به همین دلیل امروز اولین و مهم ترین اولویت همه محور مقاومت از جمله حزب الله کمک به مردم فلسطین است. امروز از همه جریان های مقاومت می خواهم که متحد شده و صفوف خود را در منطقه هماهنگ کنند تا استراتژی متحدی حتی در سطح میدانی برای مقابله با اشغالگران اسرائیلی ایجاد کنند.

وی خطاب به مردم فلسطین گفت اگر خدا را نصرت کنید خدا شما را یاری خواهد داد و گفت به خدا اعتماد داشته باشید و به او توکل کنید و بدانید که محور مقاومت وارد هر میدانی شد پیروز از آن خارج شده و وارد هر میدانی که شده از آن پیروز خارج شده است. اگر طرح ابودیس (ابودیس شهری در استان قدس است که عربستان از فلسطین خواسته تا به جای قدس آن را به عنوان پایتخت خود به رسمیت بشناسند.) را رد کنید و به قدس به عنوان پایتخت فلسطین پایبند بمانید نه تنها آمریکا بلکه سراسر جهان نمیتوانند چیزی را به شما تحمیل کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت آمریکا و اسرائیل می خواستند که تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس آغاز پایان قدس باشد اما بیایید کاری کنیم که این تصمیم آغاز پایان رژیم اشغالگر قدس باشد و شعار مرگ بر اسرائیل سر دهیم.

وی گفت که باید امروز تهدید را به فرصت تبدیل کرد و افزود: نتانیاهو دیروز از فرانسه سعی کرده ماجرا را به لبنان و حزب الله و سلاح حزب الله معطوف کند اما من امروز به او پاسخ نمی دهم زیرا مسأله اصلی ما قدس است و ما این شعار را سر می دهیم که به «به قدس می رویم، میلیون ها شهید می دهیم»

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان تاکید کرد که ما قدس و فلسطین و مسجد الاقصی را فراموش نمی کنیم تا زمانی که مسیحیان و مسلمانان بتوانند آزادانه در قدس نماز بخوانند. عنوان حمایت از قدس عنوانی است که ابا عبدالله الحسین برای آن شهید شده است و به همین دلیل بار دیگر تکرار می کنیم که ما حسین را رها نمی کنیم./مهر