مدیرعامل شرکت تراکتورسازی عنوان کرد
فارس:مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با تاکید به اینکه مطابق با آمار، میلیاردها دلار واردات بی‌رویه از منابع دولتی و ارز مبادلاتی و قطعات خارجی وارد شده است، افزود: حدود ۳۰ کارخانه تراکتورسازی در کشور احداث شده منتهی کارخانه‌هایی که تنها لاستیک می‌بندند و نشانی از تولید در آنها نیست.
کد خبر: ۵۳۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 14 December 2017
 ابوالفتح ابراهیمی ظهر امروز در بیست و سومین همایش ملی توسعه و صادرات غیرنفتی کشور اظهار داشت: بنگاه‌های موفق در صادرات باید بازار خودشان نیز موفق باشند و این یک اجبار است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید تکلیف خودشان با بخش خصوصی را مشخص کنند، افزود: آیا می‌خواهیم ریشه‌های تولید را با مالیات‌های سنگین و وام‌های پربهره و پرتنش برچینیم؟متاسفانه با این روند نمی‌شود کاری کرد. 

مدیرعامل تراکتورسازی با اشاره به بودجه سال ۹۷ گفت: امید است این بودجه بتواند رشد اقتصادی مدنظر را تامین کند.

تصمیم‌گیری‌های یک شبه فلج کننده است/ با سیاست‌های یک شبه نمی‌توان جهانی شد

وی با تاکید به اینکه تصمیم‌گیری‌های یک شبه تبعات زیادی روی تولید گذاشته است، تصریح کرد: با این سیاست‌ها نمی‌توان به سمت جهانی شدن رفت.

ابراهیمی اذعان داشت: حمایت از یک صنعت خاص و کنار گذاشتن صنایع دیگر مفهومی ندارد زیرا باید تکلیف را روشن کرد که آیا می‌خواهیم حمایتی شویم و یا رقابتی؟ زیرا هر دوی آنها در یک جا نمی‌تواند قرار بگیرد. 

وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودرو بیان کرد: آیا با این سیاست می‌توان جهانی شد؟ صنعت خودرو با تعرفه ۵۰ درصدی رقابتی شده است در حالی که 40 سال است همین روند را پیش گرفته ولی کاری انجام نشده است. 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ابراز کرد: آیا افزایش تعرفه‌ها انقلابی در تکنولوژی خواهد کرد؟ اقتصاد را رونق داده و بازارها را می‌گشاید؟ما هنوز نمی‌دانیم با چه کسی و چه محصولی می‌خواهیم رقابت کنیم. 

وی افزود: افزایش درآمد دولت در افزایش تعرفه‌ها مسجل بوده ولی حمایت از مصرف کننده کجا قرار دارد، مشخص نیست. 

ابراهیمی با بیان اینکه اگر افزایش تعرفه صنعت خودرو دال بر ایجاد اشتغال بدانیم، قطعا امر مبارکی خواهد بود، ادامه داد: اگر افزایش تعرفه در خودرو باعث رقابت، ایجاد صنعت و تولید می‌شود پس چرا فقط در موضوع خودرو نهادینه شده است و چرا سایر صنایع از این موهبت بی‌بهره مانده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه اگر افزایش تعرفه برای قطعه‌سازان مفید است پس به فکر قطعه‌سازان سایر صنایع هم باشید،گفت: صنعت کمپرسورسازی، تراکتور قطعه‌ساز دارد و ما باید به فکر آنها باشیم.

انتقاد از تعرفه  5 درصدی واردات تراکتور

ابراهیمی متذکر شد: چند سال در تلاش افزایش تعرفه تراکتور بودیم که بالاخره دو هفته پیش در کمیسیون ماده یک تصمیم برآن شده که تعرفه تراکتور پنج درصد شود و این یعنی یک فرد به راحتی می‌تواند پشت تراکتور بنشیند به این طرف مرز بیاید.

وی ادامه داد: آیا صنعت تراکتورسازی قطعه‌ساز ندارد و با این وضع آن قطعه‌ساز چه کار می‌تواند بکند؟

 آیا با ورود کالای چینی و هندی حمایت از مشتری صورت می‌گیرد؟

مدیرعامل تراکتورسازی تصریح کرد: آیا با ورود کالای چینی و هندی حمایت از مشتری صورت می‌گیرد و یا رقابتی ایجاد می‌شود؟ 

عضو اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: آیا محصولاتی که صادراتش رونق بیشتری از داخل کشور دارد، عرضه آن در ایران حرام بوده و در عوض محصولات خارجی جایگزین آنها شده و حالا می شود؟

ابراهیمی ابراز کرد: اگر افزایش تعرفه مفید به حال تولید است پس باید شامل همه تولیدات شود نه اینکه قطعه‌سازان سایر تولیدی‌ها بیکار بنشینند و قطعه‌سازان خودرو کار کنند. 

وی با اشاره به جدول واردات و صادرات کشور در سال گذشته بیان کرد: در آن جدول آمده تعرفه و عوارض قطعات تراکتور برای ۵۰ درصد ساخت داخل و بالای پنج درصد است، خوب بوده و این در حالی است که تعرفه واردات تراکتور و قطعات تراکتور با ساخت ۵۰ درصد به پایین هم پنج درصد است و اینجا یا یک اشتباهی صورت گرفته و یا فریبی در میان است. 

ابراهیمی با تاکید به اینکه مطابق با آمار، میلیاردها دلار واردات بی‌رویه از منابع دولتی، ارز مبادلاتی و قطعات خارجی صورت گرفته، افزود: طبق آمار حدود ۳۰ کارخانه تراکتورسازی در کشور احداث شده منتهی کارخانه‌هایی هستند که تنها لاستیک می‌بندند و نشانی از تولید در آنها نیست. 

وی اذعان داشت:اگر وام بانک کشاورزی برای خرید تراکتور و ارز مبادلاتی بانک مرکزی نبود،کسی اقدام به خرید تراکتور نمی‌کرد. 

عضو اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: بیشتر از خود باید به فکر اشتغال و قطعه‌سازی باشیم و انتخاب تراکتورسازی به عنوان صادرکننده ملی برای اولین بار رخ نمی‌دهد و ما به عنوان صادرکننده اعلام خطر می‌کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: آیا در یک اشتباه بیمه‌ای، ثبتی، مالیاتی و یا باز پس دادن وام، گذشتی وجود دارد که در اشتباهات دستگاه‌های قانون‌گذار هیچ اهمیتی نمی‌دهیم و به راحتی از کنارش می‌گذریم. 

آیا صنعتی که بالای ۹۰ درصد خودکفایی داخلی دارد، مستحق ذلت است؟ 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی با تاکید به لزوم تشکیل اتاق فکردر راستای تعریف صنایع، بیان کرد: آیا صنعتی که بالای ۹۰ درصد خودکفایی داخلی دارد مستحق ذلت است؟ 

وی افزود: برای افزایش تعرفه خودرو پنج وزیر یک شب تصمیم می‌گیرند ولی برای تعرفه پنج درصد کمپرسور و تراکتور کمیسیون ماده گذاشته و یک کارشناس که معلوم نیست به کجا وصل است مدعی می‌شود که صنعت با این روند به بازار متصل نشده و رقابتی نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار