مشاور رئیس‌جمهور:
مشاور رئیس‌جمهور گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، فرصت استثنایی برای مسئولان و مردم این شهر است تا به اهمیت جهانی‌شدن ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این شهر بیشتر توجه کنند.
کد خبر: ۵۳۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 15 December 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر محمود سریع‌القلم، در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با موضوع «تبریز 2018»، خاطرنشان کرد: «تبریز 2018» رویداد بسیار مهمی است که نه تنها مسولان شهر، بلکه باید مسئولان کشوری را معطوف اهمیت تبریز کند؛ 2018 می‌تواند تردد بین‌المللی شهر را افزایش دهد و جایگاه شهر را ارتقا دهد.

وی یادآور شد: تبریز در میان شهرهای ایران زبان‌‌زد است اما در حالت بین‌المللی خوب است که جنبه‌های انضباط، محیط‌زیست و مدنیت شهر برجسته‌تر شود.

نائب رئیس مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، با تاکید بر توسعه فضای سبز و تقویت محیط زیست، اظهار داشت: به عنوان یک شهروند که بعضاً سعادت حضور در این شهر را دارم، با نگاه از هواپیما به نظرم می‌رسد، فضای سبز تبریز اندک است و باید گسترش یابد. می دانم که در آغاز کار هستید و امیدوارم در پایان، میراث خوبی از فضای سبز برجای بگذارید؛ در این صورت، محیط زیست و نشاط و سلامتی شهر ارتقا خواهد یافت.

سریع‌القلم، سفر را یکی از راهکار موثر در یادگیری و آموزش عمومی خواند و افزود: نمونه‌های فراوانی از افراد اجرایی است که در آسیا و خاورمیانه، در اثر مشاهدات مستقیم، آموخته‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

این پژوهشگر حوزه توسعه و علوم سیاسی اضافه کرد: نقش‌آفرینی و ایجاد تغییر در جهان، تنها با تعامل موثر است؛ برای عملکرد بهتر، و برای این‌که میراث خوبی از خود بر جای بگذاریم، ناگزیر از مشاهده جهان هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسائل مبتلابه کشور ما، در بسیاری از کشورهای جهان کشور نیز وجود دارد و جنبه جهانی دارد؛ تبادل نظر با مجریان و مدیران شهرهای جهان، می‌تواند به این مشکلات پاسخ دهد.

سریع‌القلم، با بیان این که در دنیای امروز، واژه public یا عامه، اهمیت و قداست یافته‌‌است، افزود: راز پیشرفت، در این است که به این مفهوم بیشتر توجه کنیم. یکی از رموز پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته آسیا، ایجاد تعلق خاطر بین مردم و مسئولان است. البته، ایجاد این تعلق‌خاطر، الزاماً به صورت استدلالی، عقلی و فلسفی نیست.

وی با تاکید بر این‌که  مردم باید تعلق خاطرمسئولان به کشور را حس کنند، یادآور شد: در کشورهای توسعه‌یافته آسیایی، شهرداری‌ها به صورت دایمی با مردم دیالوگ برقرار می‌کنند و شهردار در هر محله‌ای به صورت مستقیم با شهروندان ارتباط دارد. امروزه، برقراری این دیالوگ، در شهرهای رو به توسعه که با مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی مواجه‌اند، در حال افزایش است. مردم یقین دارند که برخی تصمیم‌سازی ممکن است به ضرر بخش کوچک شهر تمام شود، اما عموماً آن را به نفع کلیت جامعه می‌دانند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دنیایی به سر می‌بریم که باید فقط با یک پاراگراف دقیق و پرمحتوا صحبت کنیم، در جامعه امروز، حوصله خواندن متن‌های چند صفحه‌ای نیست.

وی با اشاره به تجربه‌ ارتباط شهرداری با شهروندان در کشور ژاپن گفت: در شهرهای ژاپن، شهرداری با مدارس و دانشگاه‌ها ارتباط موثر دارد. در کشور ژاپن، احترامی که معلم کلاس اول دارد، شاید یک استاد دانشگاه نداشته باشد؛ چرا که سخت‌ترین آموزش‌های کشور بر عهده معلم‌های اول ابتدایی است. این آگاهی‌بخشی، سبکی است که حتی غربی‌ها از آسیایی‌ها می‌آموزند.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: مدنیت و کار گروهی، درس نخست کلاس اول ژاپن است و آموزش الفبا مربوط به کلاس‌های بعدی است. این آداب، در دراز مدت، به نفع مردم، شهر و شهرداری است.

سریع‌القلم،  با بیان این‌که متاسفانه در فرهنگ‌مان با حالت مجمع‌الجزایری مواجهیم، تصریح کرد:  کار جمعی برای ما سخت است چون قابل‌پیش‌بینی نیستیم. باید در باور و خانواده خود، به قرارداد و چارچوبی برسیم که موضوعات فرهنگی و اجتماعی را پوشش داده و افراد را به هم وصل کنیم.

این استاد تاریخ معاصر ادامه داد: ابهام، ضدتوسعه است، با حدس و گمان نمی‌توانیم به پیشرفت برسیم. هر قدر قابل‌پیش‌بینی و شفاف باشیم، بهتر می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم.

وی با ذکر مثالی از ضرورت شفاف‌سازی در جامعه ایرانی، اظهار داشت: هیئت‌های مختلفی که بعد از برجام، به تهران آمدند، مقررات اقتصادی، مالیاتی و بانکی ما را نمی‌دانستند. این در حالی است که در کشوری مثل سنگاپور، تمام این اطلاعات به صورت آنلاین فراهم است و نیازی به دیدار با مسئولان نیست.

سریع‌القلم، شفافیت را از ضرورت‌های مدیریت شهری خواند و گفت: شهرداری‌های منطقه اسکاندیناوی، تمام امورات‌شان آنلاین است و در پایان روز، شهروندان می‌توانند به صورت آنلاین در جریان برنامه‌های شهرداری باشند، این روش، باعث ثبات و اعتماد است و افزایش مشارکت شهروندان را در پی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار