ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد ـ مانند تحلیف و سایر موارد ـ چه میزان بوده است. همپنین نمایندگان می خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است!
کد خبر: ۵۳۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷ 17 December 2017
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخصیص ندادن بودجه مجلس در بخش های اجرایی و سرمایه گذاری گلایه های زیادی دارند و برخی از آنان بر این باورند که هیأت رئیسه مجلس، تعمدا نقشی برای نمایندگان مجلس در بررسی بودجه این نهادقائل نیست و به نوعی آنان را محرم نمی داند.

به گزارش «تابناک»؛ استناد نمایندگان به تشکیل،کمیته ای است به نام کمیته بودجه، که در ادوار گذشته برای تعیین و پیشنهاد بودجه مجلس تشکیل می شده.کمیته ای که در مجلس دهم نیز در روزهای گذشته تشکیل شده و متشکل از هفت تن است.

به نوشته روزنامه همشهری، علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس به همراه حسن زمانی مشاور وی و همچنین بهروز نعمتی از سوی هیأت رئیسه برای عضویت در این کمیته رئیسه انتخاب شده اند که نقش تصمیم گیرنده دارند و چهار نفر دیگر هم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شده اند که تنها نقش مشورتی دارند و در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند.

بنا بر برخی گزارش ها،از جمله اقدامات اولیه این کمیته در روزهای اخیر،تعیین حقوق نمایندگان بوده است،به گونه ای که سقف دریافت حقوقشان را تا 70 درصد افزایش داده است؛ افزایشی که احتمالا مستند به ماده 71قانون خدمات کشوری است،که بر اساس آن،نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می شوند.اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا 11 میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

بنا بر این گزارش،همین اتفاقات باعث شده است که اکنون حدود سی تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به هیأت رئیسه، خواستار شفاف سازی هزینه های مجلس شوند.آنان درخواست کرده اند تا هیأت رئیسه مجلس شفاف اعلام نمایند، بودجه های سرمایه ای و هزینه ای مجلس به چه شکل هزینه می شود.

نامه مذکور، امروزبه علی مطهری نائب رئیس مجلس ارایه شده و وی نیز وعده بررسی نامه را در هیأت رئیسه داده است؛ بنابراین، چناچه با خواسته های مطالبه شده در نامه موافقت شود، جلسه غیر علنی با نمایندگان در خصوص بودجه مجلس برگزار خواهد شد. پیش از این نیز چند تن از نمایندگان از جمله ابطحی و زاهدی، درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد مجلس را ارائه کرده بودند، ولی هیأت رئیسه تا کنون طرح حاضر را اعلام وصول نکرده است.

نکته جالب در این میان آنکه نمایندگان حاضر در کمیته مزبور و برخی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حاضر به گفت و گو در این باره نیستند و اصرار بر این دارند که بودجه مجلس کاملا شفاف است و وجود کمیته تعیین بودجه مجلس را به کل منکر شده اند.

سیدمحمود ابطحی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد ـ مانند تحلیف و سایر موارد ـ چه میزان بوده است. همپنین نمایندگان می خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است!

ابطحی درباره تحقیق و تفحص از مجلس نیز گفت: با زاهدی در این باره صحبت کرده ام و قرار است مجلس درباره آن توضیح دهد. اگر توضح دادند و ما قانع شدیم، این تحقیق و تفحص جدی است و بیشتر مربوط به رابطه های استخدامی و استفاده از افراد خارج از مجلس و حقوق مدیران مجلس است.

این نماینده همچنین یادآور شد: ما اصلا نمی دانیم، مدیران مجلس و نیز معاون اجرایی مجلس چه میزان حقوق دریافت می کنند.

ایراد کار آنجاست که بودجه مجلس را از شمول دیوان محاسبات خارج کرده اند و متأسفانه هیچ مرجعی نیز نیست که بودجه مجلس را بررسی کند. به اعتقاد من، باید همه دستگاه ها باید زیر نظر دیوان محاسبات باشد؛ حتی بودجه های خارج از شمول که مرجع رانت هستند هم باید مورد بررسی دیوان محاسبات باشد.

ابطحی در پاسخ به اینکه چرا برخی نمایندگان حاضر نیستند در این باره حرف بزنند و وجود کمیته تعیین بودجه مجلس را تکذیب می کنند، گفت: اینها می خواهند شأن مجلس حفظ شود و می گویند که مجلس اتاق شیشه ای است و اگر ضربه ای به آن زده شود، خرد می شود. اینها می خواهند با این روش آبروی مجلس را حفظ کنند، در صورتی که این گونه نیست و نباید بودجه مجلس محرمانه باشد، بلکه باید شفاف همه مردم این را بدانند.

در همین ارتباط، گفت و گویی با مهدی مفتح و عبدالرضا مصری ـ که گفته می شود از اعضای کمیته بررسی بودجه مجلس هستند ـ انجام دادیم، ولی مفتح با تندخویی گفت، چنین چیزی وجود ندارد و وجود خود را در کمیته به کلی منکر شد. وی با بیان اینکه کلا سه کمیته در مجلس وجود دارد که عبارتند از کمیته امور اقتصادی، کمیته اجتماعی و کمیته عمومی و امور عمومی، دستگاه های امور عمومی مانند وزارت کشور و دستگاه های امنیتی و مجلس و قوه قضاییه را بررسی می کند و من تا اینجا در جریان هستم، ولی حرف هایی که مربوط به محرمانه بودن بودجه مجلس است، حرف بی خودی است و گفت، حاضر نیست درباره این گونه موضوع های بی خودی حرفی بزند.

عبدالرضا مصری نیز بر خلاف ادعایی که رسانه ها خبر از حضور وی در کمیته بررسی بودجه مجلس داده بودند، وجود خود در کمیته را تکذیب کرد و گفت: ما کمیته ای برای این کار نداریم و قرار نیست، بودجه مجلس محرمانه باشد، بودجه مجلس چیز محرمانه ای ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار