یادداشت: غلامرضا منصوری
حضورآقای سریع القلم در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهرتبریز جزو آن دسته از اتفاقات بسیار خوبی بود که مورد بی مهری رسانه ها قرار گرفت.
کد خبر: ۵۴۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 18 December 2017
حضورآقای سریع القلم در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهرتبریز جزو آن دسته از  اتفاقات بسیار خوبی بود که مورد بی مهری رسانه ها قرار گرفت.
هرچند دوستان اصولگرای ما سریعا و بدون توجه به چند و چون ماجرا و خروجی آن برای منافع عامه شهر و استان ، علم تمسخر و تحقیر را ساز کردند و این اتفاق مبارک را با بولدزر رسانه ای شان له کردند.
آنها از این ناراحت بودند که چرا فردی که گفته لبو فروش نباید در مسایل کلان کشور اظهار نظر کند، در شورای شهر تبریز سخنرانی داشته.
پاسخ این جدل (نه نقد) فرصتی بلیغ تر میخواهد و البته حوصله ای وسیع تر. شاید دوستان مایلند تتلو و آن خانوم منقلب در ورزشگاه ،بیاید در شورا ، فنون شهرداری را بیاموزد.
 
بگذریم، سریع القلم ۳۰ سال و اندی است استاد روابط بین الملل است. او حداقل دهها سفر خارجی مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و دهها کتاب نوشته است.دهها مورد مدل  کشورهای توسعه یافته را مطالعه و تحقیق کرده و اطلاعات بسیار ارزشمندی دارد. بطوریکه حتی سایتهای جهان نیوز و رجانیوز هم  برخی از مقالات او را پوشش داده اند.
 
این مساله بسیار واضح است که درد امروز  ما ، درد توسعه_نیافتگی است و اتفاقا سریع القلم ، سالهای سال در این مورد  تدریس و تحقیق کرده است.
اگر سه روز است که مدارس بخاطر آلودگی کشنده هوا تعطیل است و کمیسیون محیط زیست شورا کاری نمی تواند انجام دهد، اگر عدم پرداخت حقوق کارکنان راه آهن،موجب تجمع شده، اگر ماشین آلات تراکتور ورشکسته شده، اگر بودجه تبریز   ۲۰۱۸  وجود خارجی ندارد، ..‌ همه اینها معلول توسعه نیافتگی است.
از مقدمه بگذریم، نگارنده معتقد است، توسعه مدیون و مرهون  سه مولفه بسیار ضروری است.

یک. برای توسعه مدل میخواهیم. یا باید آنرا ساخت و یا آنرا وارد کرد.اگر سازنده بودیم حداقل در دولت سابق که ادعای مدیریت جهانی هم داشت می توانستیم بسازیم ، شاید هم داریم و علنی نمی کنیم. البته شرط واردات این مدل هم این است که باید عقلانی و موکول به نیازهای بومی مان باشد
دو.از تجارب دنیا استفاده کنیم.همه دنیا این مشکلات را دارند. بخدا قسم همه آلودگی هوای تبریز را امریکا و اسراییل باعث نشده اند، جانمایی غلط نیروگاه حرارتی و پتروشیمی تبریز و پالایشگاه هم بی تاثیر نبوده اند در خلق این روزهای آلوده تبریز.
. ۶۵٪  آلودگی را همین ماشین های من و شما ایجاد میکند .‌ باید مطالعه کنیم تا یاد بگیریم بقیه با این مشکلات چه کرده اند. همین آقای فریدون #بابایی دور چهارم شورا با پول شورا و شهرداری، کلی جهانگردی کرده تا برود از اتریش یاد بگیرد چه باید بکنیم ، حال بهتر نیست از تجربه دیگرانی مانند سریع القلم  هم استفاده کنیم؟
 
سه. برای یاد گرفتن باید متواضع بود.هرگز نخورد آب زمینی که بلند است.
 
همه باید خودعلامه پنداری را کنار بگذاریم ، باید از هرکسی که چیزی برای آموختن دارد استفاده کنیم.به فرموده ی پیامبر اکرم اسلام(ص)
اطلب العلم و لو بالسین

القصه اینکه، اتفاقا مباحث سریع القلم در این سالها ، بیشتر آموزش های شهروندی بوده تا مباحث سیاسی. سریع القلم اندیشه ای دارد که در مجالهای بعدی، به تبیین آن خواهم پرداخت.این اندیشه ها باید مجال تجلی و عرضه داشته باشد .بنده نمیگویم فقط اصلاح طلبان بیایند ، از آقای دکتر عسگرخانی  هم دعوت کنیم تا فکر توسعه ای خود را مطرح کند .سخنم این است که باید در مقابل علم توسعه ، کمی از غرورهای بیجای خود را کنار بگذاریم

سخن آخر
دوستان، اجازه دهیم لااقل در مدیریت شهری، تبریز اولین شهری باشد که میخواهد توسعه شهری به معنای اخص آنرا مبنای کار خود قرار دهد و یقینا این امر نیازمند تعاطی افکار و تضارب آراست. این مجال را از تبریز نگیریم.

غلامرضا منصوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :