در همایش ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی استان مطرح شد:
به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، همایش ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی استان در مناسبت های مذهبی با حضور استاندار و حجه الاسلام روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات کشور در سالن جمهوری استانداری برگزار گردید.
کد خبر: ۵۵۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 10 January 2018

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، همایش ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی استان در مناسبت های مذهبی با حضور استاندار و حجه الاسلام روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات کشور در سالن جمهوری استانداری برگزار گردید.

در این مراسم حجه الاسلام روحانی نژاد با اشاره به اهمیت تشکیلات مذهبی در نگاه داشت شعائر دینی تاکید کرد اگر صدا وسیما می تواند، ادعا کند  یک مورد زن مانتویی را محجبه و چادری کرده است . وی همچنین در خصوص اهمیت وافر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی گفت :مصوبات شورای انفلاب فرهنگی نیازی به تایید شورای نگهبان ندارد در حالیکه همه مصوبات مجلس نیازمند تائید شورای نگهبان هستند.


حجه الاسلام روحانی نژاد گفت در دوران دفاع مقدس برنامه مناسب برای هیاتهای مذهبی تدوین نشد. چرا که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود . بعد از این دوران متوجه ایرادات هم در سبک و هم در محتوای مراسمات مذهبی و هیات حسینی شدی. برای رفع آسیب ها از این هیات و مساجد راهکاری ارائه شد که یک مورد از آن تشکیل همین ستاد سازماندهی شئون فرهنگی درمراسمات مذهبی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بود. این ستاد زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی شد و قرار بر انجام کار محتوایی شد.همه دستگاهها حتی بخش خصوصی ملزم به همکاری با این ستاد هستند.


وی اضافه نمود:موساد و سیا و انگلیس ، تصمیم گرفته بودند ، حوزه نفوذشان را انقدر زیاد کنند تا علما مساجد و روحانیون را معادل خرافات تلقی دهند و آنها تصمیم داشتند محبوبیت مراجع را کاهش دهند.


ستاد شئونات برای پیشگیری از خرافات و موهومات هم ارایه محتوی کند


وی با اشاره به وجود هیئات متعدد حسینی در کشور گفت : در کل کشور ، در سازمان تبلیغات نود و سه هزار هیات مذهبی دازیم که ثبت شده است ودر استان آذربایجان شرقی نیز 5800 هیئت وجود دارد.
پیمایش ها نشان میدهد فرد ایرانی در طول سال حداقل یک بار در این هیات حضور دارد.

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات گفت مردم دین را یا در هیت یاد گرفتند یا مسجد یا مراسم مذهبی و بقاع متبرکه و..اگر صدا وسیما یا دیگران می توانند بیایند ادعا کنند که چه تعداد زنان مانتویی را صداوسیما چادری کرده اند؟
توقع هم نبود که صدا و سیما مردم را دین باور کند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اهتمام به مناسک اشاره کرده و گفت :در قران با کلمه مناسک دو جا داریم
یا تشریع اولیه توسط خدا ، یا به مرور زمان و براساس مقتضیات زمان محل امضای اولیای دین . مانند عزاداری برای امام حسین(ع) حتی در صدر راسلام ، برخی با مناسک خواستند مخالفت کنند که ندا آمد تو به آیبن خودت عمل کن.
ما مجاز نیستیم مناسبت های مذهبی را کم یا زیاد کنیم باید آنچه رسیده است را حفظ کنیم .


نباید مناسبت سازی انجام دهیم .مثلا ولادت حضرت علی اصغر را بنر بزرگی کرده بودند که این خلاف آموزه هاست . مجاز نیستیم چنین کاری کنیم .
دورکیم ،جامعه شناس فرانسوی سخن معقولی دارد و می گوید :ازدیاد مناسک آئینی خواه ممدوح یا مذموم باعث ضربه به قله های آیینی میشود.

وی با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین افزود: راهپیمایی در شهرها همزمان با اربعین ، اذهان را از کربلا دور می کند.بزرگترین آیین جهان، اربعین است . این گونه مراسمات نباید توسعه یابد و نباید شبیه سازی کنیم چون به قله ضربه میزند.

آیت الله شبیری فرموده اند ترویج دهه های پیاپی عزاداری زمینه ساز رویگردانی جامغه از عزای اهل بیت و پشت سر هم دهه درست کردن قابل پذیرش نیست و زمینه انکار مجموعه عزاداری را بوجود می آورد . افراط به تفریط می انجامد
وی با اشاره به اینکه برخورد با موهومات هزینه دار د به نقل خاطره ای از اردیبل پرداخت و گفت


در موقعی که مساله رویت حضرت ابالفضل دراردیبل مطرح شده بود شورای تامین جلسه گذاشت برویم بررسی کنیم
از هر طرف آمده بودند از همه کشور.
من هم میان جمع بودم ور از یک مامور نیروی انتظامی سوال کردم اینجا چه شده است ؟ او با صراحت گفت مگر خبر نداری ؟ ، حضرت ابالفضل آمده اینجا . بعد که متوجه شد روحانی هستم گفت بفرما ، اینم روحانی ما که باور ندارد !!
وی در مورد حفظ شئون عزاداری اهل بیت نیز گفت :رهبری فرمودند این بالا پایین پریدن ها در هیئات کجایش عزاداری است . صدبار میگوید حسین حسین کجایش عزاداری است ؟و بر همین اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را داریم که باید با این خرافات و انحرافات برخورد کنیم .


روحانی نژاد تصریح کرد:چاپ تصاویر ایمه و معصومین خلاف قانون است. صفار هرندی وزیر ارشاد اسبق میگفت بعضی از تصاویر ، پس زمینه شان تصاویر هنرپیشه های هالییودی است


عزاداری ها بعضا تقلید از ماهواره ها و موسیقی سریالهای غربی و.. بود.
وی با نقل سخنی از کتاب مرحوم هاشمی که در مورد امیر کبیر نگاشته شده است افزود :در زمان امیر کبیر گویا در مجله امیرخیز در تبریز ، قصابی میخواسته حیوانی ذبح کند ، آن حیوان فرارکرده وارد مسجد صاحب الامر شد .شایع کردند که حیوان پناه آورده است . مردم برای تبرک موهای گاو را کشیدند حیوان زیر دست مردم جان داد .بعد گفتند معجزه شده است . از طریق انگلستان چلچراغ آوردن بعنوان نذر مسجد . امیر کبیر نپذیرفت ، گفت رابطه انگلیس و معجزه ما چیست ؟ امروز هم باید ببینیم رابطه انگلیس با هیات ما چیست ؟ رابطه شرکت یاماها با دستجات ما چیست ؟
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت : مردم را تشویق کنید در روستاها بمانند تا شبکه تولید از بین نرود .

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت : سوال خوبی است که بپرسیم ، دین و شعایر دینی چطور میشود منحرف میشود ومورد سو استفاده قرار میگرد . وی با تاکید بر آداب عزاداری گفت یکی از انحرافات فحش دادن به یزید است باید لعنت بگوییم نه فحش.او همچنین گفت در قدیم اول نماز را ادا میکردند بعد عزاداری ف اما حالا وضع طوری دیگری است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار