اخیرا فیلم تقطیع شده‌‌ای از جلسه انتخاب امام خامنه‌ای به عنوان رهبر در مجلس خبرگان سال ۶۸ در فضای مجازی منتشر شد. پایان فیلم، لحظات رای گیری درباره رهبری امام خامنه‌ای است که هاشمی رفسنجانی می‌گوید «آقایانی که با رهبری جناب آقای خامنه‌ای- تا رفراندوم البته، این موقته ، دائمی نیست- تا اون موقع موافق هستند قیام بفرمایند.»

با انتشار این فیلم، شُبهه‌ ها بر موج بی‌ اطلاعی نسل جوان سوار شد. اینکه ماجرای این فیلم دیده نشده چیست؟ ماجرای رهبری موقت و رفراندوم چیست؟ و اینکه آیا این فیلم، ناگفته‌ای را بر ملا کرده یا نه؟؟!!

 ماجرا خیلی ساده است. امام‌ خمینی اردیبهشت ۶۸ در نامه‌ای به امام خامنه‌ای ، رئیس‌ جمهور وقت، دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره ۸ موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کند. طبق قانون، اصول جدیدی تصویب‌ شده در این شورا، باید به رفراندوم عمومی گذاشته شده و پس از آن به تایید رهبری برسد. شورای بازنگری قانون اساسی فعالیت خود را شروع می‌کند، اما یک ماه بعد امام فوت می‌کند.

 مجلس خبرگان برای تعیین رهبر جدید تشکیل می‌شود. یکی از بحثهای مطرح شده در این جلسه، این است که طبق قانون اساسی مصوب سال ۵۸ ، «مرجعیت» یکی از شروط رهبری است. اما تعدادی از اعضای خبرگان که عضو شورای بازنگری هستند اعلام می‌کنند که در جریان بررسی مساله «رهبری» در بازنگری قانون اساسی، این مساله مورد بحث قرار گرفته و امام طی نامه‌ای اعلام کرده‌اند مرجعیت را لازمه و شرط رهبری ندانسته و «اجتهاد» را کافی می‌دانند. متن ۲ نامه پرسش و پاسخ مذکور توسط آیت‌ الله ابراهیم امینی در مجلس خبرگان قرائت می‌شود.

 بر اساس همین نظر امام راحل ، نام حضرت آیت‌ الله سید علی خامنه‌ای که از سال ۶۲ با توجه به مجتهد بودن عضو خبرگان است ‼️ به عنوان گزینه رهبری مطرح می‌شود. اما چون هنوز بازنگری قانون اساسی به پایان نرسیده، تصمیم می‌گیرند تا رفراندوم اصول بازنگری‌ شده قانون اساسی، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به عنوان رهبر موقت تعیین شود. و پس از رفراندوم، رای‌ گیری مجدد با توجه به قانون جدید انجام شود. این ، همان مساله‌ای است که در فیلم تازه منتشر شده توسط هاشمی رفسنجانی مطرح می‌شود.

 

بر خلاف شُبهات این روزهای دشمنان ملت ایران و انقلاب اسلامی ، این مساله آن زمان به هیچ‌ وجه مخفی نبوده و اعلام می‌شود. ابتدای مردادماه همان سال یعنی ۶ مرداد ۶۸ ، همزمان با انتخابات ریاست‌ جمهوری، اصلاح قانون اساسی نیز به رفراندوم گذاشته می‌شود و با بیش از ۹۷ درصد آراء توسط مردم تایید می‌شود. چند روز پس از انتخابات و رسمیت یافتن قانون جدید و حذف «مرجعیت» از شروط رهبری، مجلس خبرگان مجددا تشکیل جلسه می‌دهند و در رای‌ گیری مجدد ، رهبری امام خامنه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آراء به تصویب می‌رسد ‼️ صحبتهای مرحوم آیت الله مشکینی در این باره ۱۶ مردادماه ۶۸ تیتر روزنامه‌ های کشور می‌شود.