گزارش روز تابناک تبریز
کد خبر: ۵۵۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 11 January 2018

به گزارش تابناک تبریز، ارس، صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است و تولید و سرمایه‌گذاری در این منطقه از حمایت‌های خوبی برخوردار است .

 

این جمله را شاید میتوان مهمترین بخش از گزارش استاندار آذربایجان شرقی از عملکرد 100 روزه خود در استان دانست.هرچند منطقه آزاد ارس در سالهایی که با مدیریت مهندس عرب باغی شاهد تحولات مهمی در حوزه سرمایه گذاری شده است ، را میتوان به قضاوت با سایر دوره های مدیریتی آن منطقه نشست اما واقعیت مطلب این است که فکر استراتژیک حاکم بر این منطقه در زمان مدیریت مهندس عرب باغی بارز بوده و خروجی آن این روزها از زبان عالی ترین نماینده دولت با افتخار اعلام میگردد.


مناطق آزاد فلسفه ای جز افزایش مزایای صادراتی کشور از طریق این کانال های اقتصادی نداشته و ندارد. اصل موضوع این است که اگر بتوانیم در مناطق آزاد مانند ارس ، صادر کننده محصول باشیم می توانیم ادعا کنیم موفق هستیم وگرنه واردات کالا از طریق این مناطق بهره ای برای کشور ندارد .


استاندار بر همین اساس با اشاره به یکی از واحدهای موفق تولید محصولات گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس اذعان میکند : صد درصد محصولات این واحد به کشور روسیه که از جمله بزرگترین و سودآورترین بازارهای دنیاست صادر می‌شود و استان آذربایجان شرقی این ظرفیت را دارد که بخش عمده‌ای از نیازهای این بازار به مواد غذایی را تأمین کند .


مزیتی تجاری استان ما هم مرزی با کشورهایی است که امکان و ظرفیت کشاورزی را ندارند. تحولات منطقه ، در مقطعی این شرایط ایده آل را برای کشور ما خلق نمود تا بازار روسیه را از دست ترکیه خارج نماییم. این اراده هم در روسها وجود داشت و هم قطع روابط ترکیه با روسیه ظرفیت سیاسی مهمی بود که متاسفانه غفلت شد. اما اقداماتی مانند ارائه محصولات گلخانه ای ارس به روسیه و کشورهای هم جوار فرصت بی بدیلی است برای ارتقای جایگاه اقتصادی کشور. این همان تفکر استراتزِکی است که در دوره های قبل در منطقه آزاد ارس شاهدش نبودیم.


بهر حال توسعه این نوع ارائه خدمت در منطقه آزاد ارس نوید بخش تحولات بیسار مهمی برای منطقه و استان ما ن خواهد بود که می طلبد مسئولین دو لتی با حمای تتمام قد خود این بستر مهم استراتژیک درآمدزایی برای استان را قدر بدانند وزمینه ارتقای ان را نیز فراهم نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :