مدیر شبکه بهداشت شهرستان تبریز درگفتگو با تابناک تبریز:
کد خبر: ۵۵۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ 13 January 2018

وضعیت  آب و هوای تبریز بهانه ای شد تا به سراغ مدیر شبکه بهداشت شهرستان تبریز دکتر خسروشاهی برویم البته بحث ما به آلودگی هوا محدود نشد . او از خدمات بهداشتی که این سازمان ارائه می  نماید سخن گفت بخش نخست این مصاحبه را در زیر باهم می خوانیم  بعنوان اولین سوال بفرما ئید.

 متولی امر بهداشت درتبریز کیست؟

برای روشن شدن این امر باید توضیح دهم که دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی متولی امر سلامت می باشند منتهی معمولا"  این خدمات سلامت در سه سطح اول ودوم و سوم ارائه می شود که خدمات سطح اول مربوط به حوزه بهداشت می باشند علاوه براین موضوعی که باید توضیح داده شود بحث تغییر چهره علت مرگ ومیر از بیماریهای واگیر به طرف غیر واگیر می باشد  و در این وضعیت بیماریهای قلبی عروقی و سرطان و تصادفات شایعترین علت مرگ و میر  میباشد که برای کاهش هرکدام از این باید همه دست به دست بدهنه به معنی دیگر سلامتی امری چند وجهی است ومداخله در ارتقای سلامت هم به تمام کسانی که مسئولیتی در امرسلامت دارندمربوط می شود وصرفا" وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند به تنهایی این کار را انجام بدهد بعنوان مثال برای کاهش تصادفات وزارت راه وترابری – وزارت صنایع اداره استاندارد وزارت رفاه وکارواجتماعی و وزارت بهداشت و... همکاری کنند تا تصادفات پائین آمده و ارتقای سلامت رخ دهد.

به نظر شما متهم ردیف اول آلودگی هوا کیست؟

در آلودگی هوا علل متعدد دخیل هستند ولی  شایدمهمترین  علت و عامل آن وضعیت و تعداد خودروها است چون در آلودگی هوا علل متعدد مطرح است برای کاهش آن باید عوامل وارگانهای متعدد همکاری کنند که البته این اتفاق افتاده است صنایع وضعیت سوخت کارخانه ها مثل نیروگاه را بهبود بخشیده اند تاکسی های فرسوده وناوگان عمومی نوسازی شده بنزین  استاندارد در جایگاها توزیع می شود .

 ارگانهای متفاوت از جمله مرکز بهداشت  ،شهرداری ، اداره محیط زیست و....در آموزش  و آگاه سازی شهر وندان اقدام  می کنند  افراد خاص از جمله  کودکان و سالمندان  و افراد دارای بیماریهای قلبی  و عروقی بیشترین صدمه را می بیند برای کاهش آلودگی شهروندان باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و از تردد بی مورد خودداری نمایند وحتی با کاهش دمای خانه و عدم مصرف قلیان و سیگار در خانه به کاهش آلودگی کمک می کند.

علاوه براین با تغذیه صحیح از جمله مصرف میوه و سبزیجات – مصرف مایعات – مصرف شیر ولبنیات کم چرب عدم انجام ورزش در هوای آزاد و استفاده از ماسک فیلترداردر کاهش اثر سوء آلودگی هوا در بدن موثر است .

تعیین شاخصهای آلودگی هوا برعهده کیست؟

معمولا" شاخصای آلودگی برا اساس استاندار جهانی موجود از طریق اداره کل محیط زیست سنجش و اعلام می شود.  

   

50-0

سبز

خوب

100-51

زرد

متوسط

150-101

نارنجی

ناسالم برای گروههای حساس

200-151

قرمز

یا ناسالم برای همه

300-201

قرمز

خیلی ناسالم

بالای 300

قرمز

خطرناک

      

      

به موضوع ارتقاء بهداشت جامعه میرسیم ، سیستم بهداشتی چه برنامه ای دارد؟

بعد از طرح تحول سلامت  در حوزه بهداشت   چندین برنامه مهم درحال اجراء می باشد که یکی از مهمترین  ان ارتقاء وضعیت ارائه  خدمت بهداشتی  به شهروندان  می باشد  بر این اساس برنامه  ریزی شده است  که خدمات سلامت در حوزه بهداشت بصورت بسته خدمتی  وبصورت  فعال  ارائه  شود یعنی به جای انتظار برای مراجعه شهروندان  سیستم  بهداشتی برای تک تک افراد برنامه  داشته و بصورت  فعال عمل کند  بر این اساس برای اولین  بار در سطح  کشور طرح مجتمع های سلامت  در استان  طراحی و در شهر تبریز  اجراء و در اوایل سال  93  به دست وزیر محترم بهداشت درمان  افتتاح  شد. بر این اساس  بعد از  سر شماری ساکنین شهرها به  ازایه هر  40 الی 80 هزار نفریک مجتمع سلامت  و درهر مجتمع  سلامت  چهار الی  پنج مرکزسلامت برای جمعیت 10-15 هزاار نفر طراحی شد  . و با توجه به تعداد جمعیت در شهر تبریز  20 مجتمع بر اساس تقسیم  بندی مناطق   شهرداری کلان شهر تبریز طراحی   شد که از این  20 مجتمع  11 مجتمع  به صورت  دولتی  و  9 مجتمع به صورت خصوصی   خرید خدمت   از بخش خصوصی قرارداد بسته شد. بر این اساس و برای  ارایه  خدمت بسته های خدمتی در نظر گرفته شده  و بر اساس شاخص های پایش  و عملکرد  واحدها مورد  سنجش  قرار گرفته  و هزینه  مربوطه پرداخت  می شود  مضا فا " تمام این خدمات  و سر شماریها در سامانه ای  بنام  سامانه سلامت  ایرانیان ثبت و مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد.

آیا این طرح مخالفانی نیز دارد؟ مثلا آقای دکتر پزشکیان  درمجلس از این طرح  بسیار گله مند است.

البته دراجرای هر طرح  قطعا " نظرات و انتقاداتی مطرح  است بویژه از طرف کسانیکه  سابقه  خدمت و صاحب نظر در این  امر بوده  و دلسوز کشور می باشند ولی شاید  بتوان گفت که سطح  اول خدمت نظام سلامت  که موضوع بهداشت می باشد جزو قسمتهای است  که مطابق با استانداردها عمل شده و  در اجرای آن  از جمله برنامه  پزشک خانواده ونظام ارجاء مورد توافق همگان است

درمورد  سونامی سرطان  چه نظری دارید؟

البته بحثی به نام سونامی وجود ندارد  ولی با توجه به اقدامات انجام  شده مربوط به غربالگری و تشخیص قطعا" تعداد بیشتری کشف  و مورد پیگیری قرارمی گیرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :