دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی
تسنیم:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۲۰۴۵ کیلو انواع مواد مخدر کشف و منهدم شد، گفت: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داریم.
کد خبر: ۵۵۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ 15 January 2018

محمدعلی نصرتی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در 9 ماهه سال جاری 2045 کیلو انواع مواد مخدر کشف و منهدم شد اظهار کرد: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داریم.  

وی با بیان اینکه 98 درصد کشفیات متعلق به پلیس و بقیه از طریق اداره کل اطلاعات است، افزود: در 9 ماهه نخست سال جاری نزدیک به 15 هزار نفر دستگیری شدند که در این آمار 115 قاچاقچی،  2024 توزیع کننده، 249 نفر حمل کننده،  1449 نفر نگهدارنده و 11118 نفر معتاد دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی از شناسایی و متلاشی کردن 25 باند تهیه و توزیع مواد مخدر خبر داد و گفت:  یک باند از جنوب استان با ماکسیما مواد را وارد استان کرد که 138 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد و در یک مورد دیگر هم از منزل شخصی 51 کیلوگرم کشف شد.  

وی وضعیت شیلتر و گرمخانه‌های استان را یادآور شد و افزود: در تبریز 2 باب،  در میانه یک باب و در مراغه یک باب شیلتر نگهداری معتادان در حال فعالیت است که شیلتر بانوان در تبریز غیر فعال است.  

نصرتی ادامه داد:  در این مراکز حداقل باید امکانات خواب، غذای گرم، استحمام و لوازم بهداشتی، آموزش و مشاوره، وسایل پیشگیری از اتفاقات ناشی از اعتیاد فراهم شود ضمن اینکه باید گرمخانه برای افراد غیر معتاد بی‌سرپناه فراهم شده و معتادان از افراد سالم جدا شوند. 

وی با بیان اینکه شیلترهای موجود امکانات اولیه مناسب را ندارد ابراز داشت:  باید شیلترهای موجود را ساماندهی کنیم و شیلترهای زنانه را هم فعال کنیم. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی تصریح کرد:  شیلترهای فعلی شب‌ها امکان نگهداری دارند و روز‌ها افراد را به شهر سرازیر می‌کنند که باید این موضوع را حل کنیم تا روز‌ها هم نگهداری کرده و از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری شود. 

وی با بیان اینکه در تبریز، مراغه،  مرند و... طرح کرامت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط سپاه آغاز شده است گفت: این طرح شروع خوبی بود که مردم امیدوار شده‌اند. 

مشاور عالی امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان شرقی خواسته‌های اصلی مردم حاشیه نشین مورد توجه طرح کرامت را اشتغال و افزایش ارائه خدمات شهری عنوان کرد و افزود: اصلاح برخی معابر شهری و بهبود وضعیت شهری و ایجاد امکانات شهری و بازی و... نیاز این مناطق است.  

 

مجید خدابخش نیز  در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بهزیستی و شهرداری نسبت به تاسیس و مدیریت شیلتر و گرمخانه‌های استان اقدام کنند اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تبریز برای جلسه بعد شورا برنامه تاسیس گرمخانه برای نگهداری افراد سالم و غیر معتاد بی‌سرپناه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه با کمک هزینه 3 میلیون در ماه نمی‌توان امکانات مناسب بهداشتی و... ارائه کرد، افزود: 10 درصد بودجه فرهنگی شهرداری باید در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر هزینه شود که رقم قابل توجهی است.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: حدود 130 میلیارد تومان در بخش فرهنگی شهرداری هزینه می‌شود که 10 درصد آن 13 میلیارد است و شهرداری به صورت متوسط، ماهانه باید 1 میلیارد تومان هزینه کند.

وی با بیان اینکه برنامه شهرداری باید در جلسه آینده بررسی شود چراکه الزام قانونی است و باید برنامه ارائه دهد خاطر نشان کرد: در شهرداری برای عینالی و... هزینه می‌کنیم و باید در این حوزه هم به وظایف خود عمل کنیم.

خدابخش در ادامه با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی یکی از 5 آسیب اجتماعی اولویت دار کشور است که مقام معظم رهبری برای رفع آن‌ها به شدت پیگیر هستند گفت: طرح کرامت در مناطق حاشیه نشین توسط سپاه اجرا می‌شود که بقیه دستگاه‌ها هم باید در این راه به سپاه کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی باید در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد افزود: شهرداری با اعتباراتی و الزاماتی که دارد به تکلیف قانونی خود در زمینه بودجه و مسائل فرهنگی و...عمل کند و به عنوان یکی از کارهای اولویت دار بپذیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به اینکه هیئت دولت فردا را عزای عمومی اعلام کرد ابراز داشت: از خداوند متعال برای جانباختگان این حادثه طلب علو درجات را دارم و طلب صبر برای بازماندگان داریم و باید با اقادامات پیشگیرانه شاهد این نوع حوادث غیر مترقبه نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار