نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: ابتدا به همه مردم ایران و خانواده‌ای جانباختگان تسلیت می‌گویم و نوع شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد که این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند. مجددا مراتب تسلیت را از جانب خودم و رئیس‌جمهور عرض می‌کنم.

علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌کنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظر‌هایی که در این چند روز مطرح شده، پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌کنند که این نوع از سلامت اطلاع‌رسانی درست نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد ان منتشر خواهم کرد.

ربیعی یادآور شد: ساعت ۱۵.۳۰ به وقت تهران این حادثه رخ داد ما ساعت ۱۹ پس از اطلاع از ماجرا گروهی را به سفارت چین فرستادیم. ساعت ۱۹.۳۰ همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملی نفت‌کش ستاد سه‌جانبه تشکیل شد و برای کمک‌خواهی از کشور‌های همجوار و مجامع بین‌المللی آقای راستاد فعالیت خود را آغاز کرد.

نماینده رئیس جمهور در بررسی سانحه نفت کش سانچی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی برای کمک ارسال شد. یکشنبه با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفت‌کش کمیته‌ای تشکیل شد و تقریبا روز یکشنبه بعد از ظهر بعد از جلسه هیئت دولت، جلسه ذی ربط تشکیل شد و رئیس‌جمهور نظریاتی داشتند و در نهایت کمیته‌ای با ترکیبی که امروز می‌بینیم منهای آقای برومندی کار‌ها را انجام داد و نیرو به چین ارسال کردیم. کارشناسان ما هم عازم شانگ‌های شدند و در شانگ‌های ستادی تشکیل دادند و دولت چین یک طبقه از ستاد مدیریت بحران را به آن‌ها اختصاص داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل داد. برای اینکه یک نفر تمام وقت پای کار باشد من تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم وی قرار بود به چین برود بخاطر برجام، اما وزیر خارجه چین آماده نبود و تلفنی صحبت کردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت کار‌ها پذیرفت.

وی با بیان اینکه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کمیته‌ای در شانگ‌های فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنی‌ها هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

ربیعی تاکید کرد: بخاطر اینکه معطل نشویم، پروتکل را اجرا نکردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. کار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال کرد. کشتی‌رانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند.

ربیعی تاکید کرد: داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آن‌ها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل دارند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفت‌کش سانچی دروغ واضح است.

شایعات مطرح شده در باره نفتکش ایرانی داستانسرایی است

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، که این محموله برای کره شمالی بوده، رادار کشتی خاموش بوده و موشک آمریکایی آن را مورد اصابت قرار داده یک داستانسرایی ژول ورنی است.

ربیعی در مورد بررسی سانحه نفتکش سانچی با بیان اینکه مطرح کنندگان این مسایل نه از دریانوردی آگاهی دارند و نه از روابط بین الملل افزود: مگر می‌توان یک نفت کش را با موشک مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشک را ردیابی نکند؟ مگر می‌شود کشتی به مقصد کره جنوبی نباشد و کره ای‌ها اعلام کنند محموله این نفت کش برای ماست؟ و آیا اساساً محل برخورد موشک و دماغه یک کشتی یکسان است؟

ربیعی با نشان دادن بارنامه نفت کش سانچی به خبرنگاران گفت: این بارنامه‌ای است که دولت کره جنوبی آن را تایید کرده و در روابط بین الملل اصلا چنین چیزی شدنی نیست و اگر کسی کمترین آگاهی از مسائل سیاسی و روابط بین الملل داشته باشد بر این شایعات خط بطلان می‌کشد.

ربیعی با بیان اینکه همکاران من، از نزدیک کشتی فله بر چینی را که با نفت کش سانچی تصادف کرده، بازدید کرده اند وحتی درخواست مصاحبه با خدمه آن کشتی داده شده است گفت: موضوع تصادف را پیگیری می‌کنیم، اما یکی از دلایل احتمالی برخورد، شلوغی این آبراه بین المللی است و همین چندوقت پیش نیز یک ناو آمریکایی با یک محموله پتروشیمی در همین منطقه تصادف کرد که در آن سانحه نیز چندین نفر از خدمه کشتی نیز جان خود را از دست دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه چرا رادار‌های چینی این کشتی را ردیابی نکرده اند هم گفت: بدلیل زیاد بودن فاصله نفت کش با اولین بندر ایستگاه‌های ساحلی قادر به ردیابی این نفت کش نبودند.

در ادامه راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم گفتَ: اینکه در فضای مجازی منتشر شده موقعیت یاب ماهواره‌ای نفت کش سانچی خاموش بوده فقط یک گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است.

راستاد با بیان اینکه جی پی اس و یا همان موقعیت یاب ماهواره‌ای یک سیستم متداول و روتین است و حتی قایق‌های موتوری هم از آن استفاده می‌کنند، گفت: امکان ندارد نفت کشی با عظمت سانچی و یا کشتی چینی از این سیستم استفاده نکرده باشند.

راستاد با بیان اینکه بطور قطع هردو کشتی از جی پی اس استفاده می‌کرده اند گفت: قطعا اطلاعات این مسئله در جعبه سیاه این کشتی موجود است و ان شاء الله بزودی استخراج و به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش صداوسیما، وی با رد این شایعه که کشتی ایرانی برای فرار از ردیابی شدن جی پی اس خود را خاموش کرده، گفت: کشتی‌ها مجهز به سیستمی به نام آی‌ای اس یا سیستم شناسایی خودکار هستند، که وقتی روشن باشند یک سری داده‌ها را به ایستگاه‌های ساحلی ارسال می‌کنند و ایستگاه‌های ساحلی می‌توانند اطلاعاتی همچون مبداء، مقصد، نوع محموله، میزان بار و مالکیت کشتی و ... را شناسایی کنند.

راستاد در پاسخ به این موضوع که چرا ایستگاه‌های ساحلی نفت کش سانچی را شناسایی نکرده اند؟ گفت: بُرد سیستم شناسایی خودکار، چون برروی وی اچ اس قرار دارد کم است و حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست، این درحالیست که نفت کش سانچی در زمان سانحه ۱۵۸ مایل دریایی یعنی حدود ۳۲۰ کیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودکار عمل نمی‌کند.

راستاد ابراز امیدواری کرد: با استخراج اطلاعات جعبه سیاه نفت کش سانچی به همه این سوالات پاسخ داده شود.

قصور چینی ها را در نجات سرنشینان سانجی مشاهده نکردیم

رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفکش سانچی گفت: از همان ابتدای سانحه سانچی از شرکت سلویج که از شرکت های بین المللی امدادرسانی است خرید خدمت کردیم و حتی دو روز بعد هم کارشناسان هلندی با قراردادی که منعقد کردیم آمدند و شروع به کار کردند.

علی ربیعی به حادثه سانچی در پاسخ به این پرسش که سرکنسول ایران در شانگهای روز اول حادثه در ارتباط تلویزیونی با شبکه خبر اعلام کرده که محیط زیست برای چینی ها مهمتر از جان خدمه سانچی است با این وجود چرا به چینی ها اعتماد کردید و از دیگر کشورها کمک نخواستید؟ افزود: از روز اول از ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و سازمان های بین المللی دریانوردی درخواست کمک کردیم از آنجا که سانحه در آب های چین اتفاق افتاد لذا دولت چین باید به عنوان مسئول اصلی که مسئولیت بین المللی دارد به موضوع می پرداخت.

وی با بیان اینکه درمورد صحبت های دیگران اظهار نظری ندارم اضافه کرد: درروزهایی که آنجا بودیم به طور طبیعی مباحثی صورت می گرفت و دلمان می خواست با سرعت و شدت بیشتری کار دنبال شود مباحثی از جمله اینکه جان آدم ها برای چینی ها کمتر از محیط زیست اهمیت دارد مطرح می شد اما از مقامات رسمی چین چیزی در این باره نشنیدم ضمن اینکه با پیگیری های که انجام دادیم شواهدی اصلی که جان آدم ها برای چینی ها مهم نباشد مشاهده نکردیم.

همچنین محمود فرازنده مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه دراین نشست گفت: ساعت های اول حادثه ساعت هیجان انگیز و احساسی بود و برخی ها می گفتند چرا ساعت 8 شب که اتفاق افتاد عملیات امداد و نجات شروع نشد یا اینکه می گفتند سرکنسول ایران موضوعاتی این گونه بیان کرده که ما چنین بیانیه از سرکنسول ندیدیم.

وی افزود: اینکه چرا فردا امداد رسانی آغاز شد باید گفت محل سانحه از ساحل شانگهای بیش از 300 کیلومتر فاصله داشت و سرعت کشتی های امدادرسان هم حداکثر 15 گره دریایی است که از زمان شروع عملیات 10 تا 15 ساعت طول می کشد تا کشتی ها امدادرسان به محل حادثه برسند.

فرازنده گفت: اینکه گفته شده به علت بحث های زیست محیطی و لکه های نفتی، کمک رسانی چینی ها انجام نشد اصلا صحت ندارد و این بحث هایی که تحث تاثیر جو روانی در مقطع خاص زمانی عنوان شد مورد تایید ما نیست.

وی افزود: با درخواست کمک ما و فاصله زمانی کمی ، کشتی آتشخوار ژاپنی در محل حضور یافت ضمن اینکه کشتی های آب پاش و فوم کره جنوبی هم در محل حضور یافتند اما ظرفیت انفجار به مراتب بالاتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت ضمن اینکه لکه نفتی نیز 12 تا 15 مایل اطراف سانچی را دربر گرفته بود حتی نظر کارشناسان بر این بود که امکان ادامه حیات سرنشینان کشتی در آن مقطع وجود نداشته است.

ربیعی: حادثه سانچی در 60 سال اخیر بی سابقه است

رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه کشتی سانچی گفت: حادثه برای این نفت کش در تاریخ 60 ساله دریانوردی جهان بی سابقه بوده است و ما تلاش داریم این حادثه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

ربیعی در تشریح اقدامات صورت گرفته، در چارچوب امداد رسانی به خدمه نفت کش سانچی افزود: حادثه در ساعت 15:30 به وقت تهران به وقوع پیوست و ما ساعت 19 از این حادثه مطلع شدیم و در همان ساعت هیئتی را به سفارت چین ارسال کردیم.

وی ادامه داد: ستادی در شرکت ملی نفت کش ساعت 19:30 تشکیل شد و از کشورهای همجوار محل وقوع حادثه و سازمان های جهانی درخواست کمک شد.

ربیعی تصریح کرد: روز یکشنبه با حضور نماینده های وزارت خانه راه ، نفت و امور خارجه کمیته ویژه تشکیل شد و تقریبا در روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت موضوع با حضور وزرای ذیربط مورد بررسی قرار گرفت .

رییس کمیته ویژه حادثه سانچی گفت: روز دوشنبه این کمیته ویژه تشکیل شد و حادثه از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: البته کارشناسان سازمان بنادر و کشتی رانی و شرکت ملی نفت کش روز یکشنبه به چین اعزام شدند و در ستاد فرماندهی بحران تشکیل شده در منطقه ، در بندر شانگهای، حضور یافتند .

ربیعی افزود: رییس جمهور روز سه شنبه جلسه ویژه تشکیل داد که علاوه بر پیگیری بیشتر حادثه ، شرایط برای حرکت مستمر در جهت سازماندهی همه اقدامات انجام شود و در همین چارچوب روز چهارشنبه من به عنوان نماینده ویژه و رییس ستاد پیگیری تعیین شدم.

وزیر کار ادامه داد: قرار بود آقای ظریف برای بررسی مسئله برجام به چین سفر کند، اما به دلیل آماده نبودن وزیر امور خارجه چین این سفر انجام نشد، قرار بود در این سفر آقای ظریف مسئله سانچی را از نزدیک پیگیری کند، در همین زمان ما سفرای چین و ژاپن را خواستیم تا موضوع کمک رسانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، البته دو گروه کارشناس به چین و ژاپن نیز اعزام شدند.

ربیعی همچنین افزود: با ادامه آتش سوزی در سانچی برای پیگیری بهتر و مستمر، کمیته ویژه با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در چین تشکیل شد و من با حضور در چین بدون در نظر گرفتن پروتکل های متداول بصورت مستقیم پیگیری های لازم را انجام دادم.

رییس کمیته ویژه بررسی حادثه کشتی سانچی با ابراز تسلیت به مردم ایران ، خانواده جانباختگان و خانواده بزرگ دریانوردی تاکید کرد: این فاجعه ابعاد مختلفی دارد که بُعد انسانی آن به دلیل غربت و ناگهانی بودن فاجعه و شکل شهادت این افراد بر فاجعه آمیز بودن آن افزوده است.