امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در پنجمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر مانند روزهای گذشته سه فیلم سینمایی در کاخ جشنواره به نمایش در آمد.

در سانس اول فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی و در نوبت دوم فیلم «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی اکران شد و فیلم آخر شب نیز «عرق سرد» سهیل بیرقی بود.

فیلم هومن سیدی با استقبال و بازخورد مثبت اهالی رسانه همراه بود. برای حضور در نشست خبری فیلم بسیاری از عوامل فیلم، هومن سیدی را همراهی می کردند تا جایی که مسئولان سالن مجبور شدند صندلی های ردیف کناری سالن را برای نشستن عوامل اختصاص دهند.

نکته قابل توجه در نشست های رسانه ای چند روز گذشته حضور تعداد زیادی از افراد در ردیف های وسط سالن است که از قبل از آغاز جلسه در سالن می نشینند اما در طول نشست هیچ مطلبی یادداشت نمی کنند و تنها به گرفتن ویدیو برای انتشار در فضای مجازی می پردازند در حالی که به گفته مسئولان سالن همه آنها با کارت خبرنگاری وارد سالن می شوند و حال باید از بخش روابط عمومی و واحد صدور کارت ها منتظر پاسخ بود؛ نکته ای که گبرلو مجری نشست ها هم از روابط عمومی جشنواره مطالبه کرد.

یکی از نکات جالب توجه در فیلم هومن سیدی حضور لادن ژاوه وند است که در زندگی واقعی نیز یک کارتن خواب بوده و سیدی در نشست فیلم عنوان کرد که او را در یک کمپ پیدا کرده است و هر روز نگران این بوده که ممکن است او فردا دیگر سر فیلمبرداری حاضر نشود اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و ژاوه وند نقشش را به بهترین شکل ممکن ایفا کرد.

سیدی همچنین در این نشست عنوان کرد که زندگی ژاوه وند خیلی دراماتیک است اما به دلیل اینکه حتما مورد ممیزی قرار می گیرد، نمی تواند به سراغ آن برود.

ژاوه وند نیز بیان کرد که یک فرزند داشته که از دنیا رفته است و حالا نوید محمدزاده و هومن سیدی را مانند پسرانش دوست دارد.

در پایان نشست خبری «مغزهای کوچک زنگ زده» ۲ خبرنگار به دلیل اینکه وقت جلسه به پایان رسیده بود و نتوانسته بودند سوال شان را مطرح کنند با هومن سیدی و محمود گبرلو مدیر جلسه درگیری لفظی پیدا کردند و سیدی هم در پاسخ به یکی از آنها که عنوان کرد این فیلم کپی فیلم «شهر خدا» است، گفت که اگر به دنبال این هستید که بگویید فیلم من کپی است باید بگویم بله من از همه فیلم‌های دنیا کپی کرده‌ام و اگر قرار است شما اینطور صحبت کنید، ما هم می‌توانیم از این نوع رفتارها داشته باشیم.

بزرگ آقا به جمع اهالی رسانه آمد

و اما در ادامه اتفاقات امروز در پردیس ملت، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که بازیگر فیلم «امپراتور جهنم» نیز است برای دیدن این فیلم و حضور در نشست رسانه ای آن در کاخ جشنواره حضور پیدا کرد.

در اواخر این نشست خبری علی نصیریان بعد از اینکه در جواب خبرنگاری که از او پرسیده بود برای بازی در فیلم «شکارچی شنبه» تهدید به مرگ شده است گفت که چنین چیزی صحت ندارد، جلسه را به علت کسالت ترک کرد.

در نشست رسانه ای «امپراتور جهنم» عوامل فیلم به ممیزی های فراوانی که به کار وارد شده بود اعتراض داشتند و محمد خزاعی تهیه کننده فیلم عنوان کرد ۲۷ بار فیلمنامه بازنویسی شده است.

خزاعی در این زمینه بیان کرد: دوستان همه آسوده بخوابید چون الان فیلم خنثی خنثی است و به کسی بر نمی خورد. آقای افروغ مدام مصاحبه می کند و می گوید چرا این فیلم را در جشنواره راه داده اند در حالی که وی هیچ گونه اطلاعاتی از پروداکشن سنگین فیلم و زحمت هایی که ما کشیده ایم، ندارد.

همچنین سعید راد نیز امروز مهمان کاخ جشنواره بود.

نشست آخر امروز مربوط به فیلم «عرق سرد» سهیل بیرقی بود.در این نشست خبرنگار روزنامه جوان به روند جلسه پرسش و پاسخ های جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ و نوبت گیری برای پرسش از عوامل فیلم‌ها اعتراض و عنوان کرد که خبرنگاران رسانه های اصلی نمی توانند سوالات خود را مطرح کنند و این فرصت به افرادی داده می شود که می خواهند خود و رسانه های غیررسمی شان را پرزنت کنند.

همچنان یکی از مشکلات اساسی اهالی رسانه در پردیس ملت این است که اهالی سینما کمترین فرصت را برای انجام گفتگو با رسانه ها دارند و همین مساله میزان تولید محتوای اختصاصی در رسانه های رسمی را کم کرده و رونق جشنواره را از بین برده است البته در این شرایط محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی که امروز همراه با علیرضا رضاداد به پردیس ملت آمده بود، بی توجه به اعتراض های اهالی رسانه گفت اگر می خواهیم جشنواره ای تخصصی داشته باشیم جشنواره بهتر است در همین مکان برگزار شود.

 


مغزهای کوچک زنگ‌زده

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: سعید سعدی
کارگردان: هومن سیدی
نویسنده: هومن سیدی
فیلمبردار: پیمان شادمان فر
بازیگران: نوید محمدزاده، نازنین بیاتی، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی و علی علایی
خلاصه داستان: مغزهایی است زنگ زده اند... .

 

 


امپراتور جهنم

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: محمد خزاعی
کارگردان: پرویز شیخ طادی
نویسنده: پرویز شیخ طادی
فیلمبردار: -
بازیگران: علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی
خلاصه داستان: روایتی دربارهٔ تروریست‌ها و داعش

 


عرق سرد

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: مهدی داوری
کارگردان: سهیل بیرقی
نویسنده: سهیل بیرقی
فیلمبردار: فرشاد محمدی
بازیگران: باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی
خلاصه داستان: یک بازیکن تیم ملی فوتسال با ممانعت همسرش برای سفر خارجی مواجه می‌شود؛ ماجرایی که به شکل واقعی نیز در ایران و البته در بخش فوتبال رخ داده است!

 

 

19 سانس فوق‌العاده در نیمه راه جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر به نیمه راه رسید و تقریباً وضعیت اقبال مخاطب به فیلم ها را می توان از روی سانس‌های فوق العاده حدس زد.

مصطفی و محسن کیایی برای اکران فیلم «چهارراه استانبول» در پردیس کورش حاضر شدند.

پیمان معادی برای اکران فیلم «بمب یک عاشقانه» به پردیس کورش رفت و در مقابل تماشاگران فیلم گفت: برای من امشب اکران ویژه ای است زیرامادرم در این سالن به تماشای فیلم نشسته است.

پردیس کورش شب گذشته برای فیلم «بمب یک عاشقانه» 3 سانس فوق العاده و فیلم «تنگه ابوقریب»1 سانس فوق العاده در نظر گرفت.

الهام کردا، ستاره پسیانی،مهراوه شریفی نیا برای دیدن فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به سینما آزادی رفتند.

گوهر خیراندیش، پیمان قاسم خانی و روح الله حجازی برای اکران مردمی فیلم «اتاق تاریک» در سینما آزادی حاضر شدند.

علی پروین به همراه مهران احمدی برای دیدن «مصادره» به آزادی رفتند.

محمود رضوی و محمد حسین مهدویان برای اکران فیلم «لاتاری» به سینما آزادی رفتند.

امیرآقایی، مصطفی و محسن کیایی برای «چهارراه استانبول» به سینما آزادی رفتند.

سینما آزادی برای فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده»، «مصادره»، «چهارراه استانبول» و «لاتاری» 2 سانس فوق العاده در نظر گرفت.

«به وقت شام» در سالن استقلال به سانس فوق العاده رسید.

آزاده زارعی وترلان پروانه در اریکه ایرانیان برای اکران مردمی فیلم «هایلایت» حاضر شدند.

در پردیس سینمایی مگامال فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده» 2 سانس و «لاتاری» در 3 سانس فوق العاده به نمایش درآمد.

امیر جدیدی، باران کوثری و سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» به پردیس چارسو رفتند.

ساعد سهیلی برای فیلم «اتاق تاریک» به پردیس چارسو رفت.

در پردیس چارسو فیلم های «عرق سرد»3 سانس و «دارکوب» به سانس فوق العاده رسید.

 

۹ فیلم جشنواره فجر به انتخاب مردم/ یک کمدی حذف شد

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز پنجم جشنواره ملی فیلم فجر مورخ ۱۶ بهمن توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

تعداد فیلم های باقی مانده ۹ عدد است که شامل این فهرست می شوند: «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «بمب، یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «مغزهای کوچک زنده» به کارگردانی هومن سیدی، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی.

 

خسرو معصومی بیان کرد: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / نتیجه بلیت فروشی ارگانی

خسرو معصومی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کار کثیف» که در بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره شیوه اینترنتی اخذ رای مردمی بیان کرد: به روز کردن شیوه رأی‌گیری می‌تواند مثبت و خوب باشد اما در شرایط قبلی صندوقی در سینماها وجود داشت و مخاطب هم بلیت فیلم در دستش بود و به راحتی می‌توانست رأی دهد اما الان باید خودش توسط نرم‌افزاری این کار را انجام دهد که نیازمند حوصله زیادی است.

او ادامه داد: آدم‌های امروزی بسیار درگیرند و شاید حوصله انجام این کار را نداشته باشند. با اینکه من با به روز شدن این روند موافق هستم و حق‌کشی در آن صورت نمی‌گیرد ولی فکر نمی‌کنم امسال جواب بدهد و قطعا با کاهش آرا مواجه می‌شویم.

معصومی اضافه کرد: اطلاعاتی از نحوه این رای گیری به من به عنوان سازنده فیلم داده نشده است اما در شب گذشته که به تماشای یک فیلم در سینما رفته بودم تبلیغی پیش از شروع فیلم پخش شد که نحوه رأی‌دهی را در آن توضیح می‌داد.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه "من در ایام جشنواره از خانه خارج نمی‌شوم و خودم را از هیاهو دور می‌کنم" بیان کرد: اگر ما درخواستی هم از مسئولان جشنواره برای نحوه کارشان داشته باشیم برای امسال تأثیری نخواهد داشت و موکول می‌شود به سال آینده. اگر روش درست نباشد و قرار باشد که تقلبی صورت بگیرد در هر دو صورت چه به شیوه سنتی و چه به صورت اینترنتی می‌تواند تخلف رخ دهد. مهم مردم هستند که درباره فیلم نظر می‌دهند و می‌گویند کدام را دوست داشتند و کدام را نپسندیدند.

او همچنین اضافه کرد: این سیستمی که امسال انتخاب کرده‌اند بهتر از این است که رأی‌شماری به شیوه دستی صورت بگیرد زیرا خودشان هم در سال‌های قبل اذعان می‌کردند که در این فرآیند سنتی اتفاقی می‌افتد که من اسمش را تقلب نمی‌گذارم، ولی در نهایت روش جدید بهتر است به شرطی که مردم از آن آگاهی داشته باشند. در واقع حُسن یک جشنواره به بی‌طرفی‌اش است. هر جشنواره‌ای که بتواند بی‌طرف‌تر باشد و حق هر کسی را به درستی بدهد در کار خود صحیح عمل کرده است.

معصومی با بیان اینکه "من هم شنیده‌ام که می‌گویند فلان فیلمساز یا ارگان همه بلیت‌ها را خریده است تا فقط بگوید که این فیلم به چه میزان مورد استقبال بود" تصریح کرد: این‌ها شیوه‌های غلطی هستند که باید از آن‌ها دوری کنیم و براساس عدالت رفتار کنیم. نکته دیگر این است که باید از همه انتقاد کرد و جانب‌داری خاصی نداشته باشیم. فیلمی را به خاطر نزدیکی به حکومت بزرگ نکنیم و اجازه دهیم در این مسیر همه پیشرفت کنند و تنها کسانی که تعیین می‌کنند چه کسی بهترین فیلم را ساخته است، تماشاچیان هستند.

تهیه کننده «کار کثیف» در پایان گفت: جشنواره یعنی وجود نظم، اگر نظم نباشد همه چیز از هم می‌پاشد، اولین نکته‌ای که باید رعایت کنیم این است که وقتی جشنواره‌ای این چنینی برگزار می‌شود باید مردم را هم به دیدن فیلم مشتاق کنیم و شرایط مناسبی را برایشان فراهم آوریم. من خودم که در یک سالن سینما برای تماشای فیلم رفته بودم نصف سالن خالی از جمعیت بود، در صورتی که مردم بیرون از سینما در سرما در صف ایستاده بودند، نمی‌دانم چرا سالن را خالی می‌گذارند در حالیکه پول این بلیت‌ها در جیب خودشان می‌رود.

 

مدیرسامانه پیش فروش بلیت اینترنتی فیلم فجر: مدیران جشنواره از معایب آرای الکترونیکی مطلع بودند

علی ترکیان مدیر سامانه پیش فروش بلیت اینترنتی جشنواره فیلم فجر و طراح اپلیکیشن آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با فارس درباره امکان ارائه رای مردمی در شرایطی که مخاطب در سالن سینما حاضر نیست گفت: بالاخره تغییر در نحوه ارائه آرای مردمی محاسن و گاهاً معایبی خواهد داشت. وقتی تصمیم مدیران برگزاری جشنواره فیلم فجر آقایان داروغه زاده و رضا داد بر این واقع شد که آرای مردمی از دستی به الکترونیکی تغییر یابد محاسن و معایب کار به مدیران اعلام شد و در جریان کامل بودند . خانه سینما هم در جریان کامل قرار گرفت. 

وی در ادامه گفت: تصمیم گرفته شد که کد آرای مردمی روی بلیت‌ها قرار گیرد تا هر مخاطبی که بلیت خریداری کرده یا هر ارگانی که بلیت در اختیار دارد بتواند در نظرسنجی شرکت کند. 

ترکیان در ادامه گفت: این مورد برای همه فیلم‌ها و در همه سانس‌ها وجود دارد و کاملاً شرایط یکسان برای همه فیلم‌ها است . 

وی درباره امکان دیده شدن آرای مردمی توسط سامانه‌های مختلف به دلیل ارائه آرای الکترونیکی گفت: این امکان وجود دارد اما خانه سینما تصمیم گرفت به روال سال گذشته 10 فیلم بدون ترتیب اعلام شود و تعداد آن در روزهای مختلف کاهش یابد. تصمیمات درباره نحوه ارائه آمار رای تماشاگران برعهده خانه سینما است، ما زیرساخت ها را فراهم کردیم.

 

مجید مجیدی: درود به شرف بهرام توکلی

مجید مجیدی معتقد است: فیلم «تنگه ابوقریب» روایتی سرراست، درست و بدون شعار دارد که در سینمای جنگ کمتر دیده شده است.

این کارگردان سینما بعد از تماشای فیلم «تنگه ابوقریب» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: درود به شرف بهرام توکلی، با اینکه در جنگ نبوده اما با یک تصویر حماسی جنگ را روایت و مظلومیت و خلوص بچه‌های جنگ را به خوبی تصویر کرده است.

مجیدی «تنگه ابوقریب» را یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره دانست و گفت:‌ ممکن است گفته شود فیلم قصه ندارد و یا شخصیت‌ها جا نیفتاده‌ است. اما علیرغم این‌ها بخشی از حقیقت جنگ را ثبت می‌کند که برای خیلی‌ها مغفول مانده است و قهرمان این فیلم همه بچه‌های جنگ هستند. ابوقریب یکی از نقاط عطف جنگ ما در تاریخ است که به آن پرداخته نشده اما به اندازه کل جنگ ما مهم بوده و توکلی به زیبایی این شکوه، عظمت و حماسه را به تصویر کشیده است.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / انهدام یک خانه برای بمب / روز پنجم از آن مغزهای کوچک زنگ زده شد

این کارگردان سینمای ایران اظهار امیدواری کرد: «تنگه ابوقریب» سرفصل خیلی خوبی برای سینمای جنگ باشد، فیلمی که بدون شعار مستقیما وارد خود جنگ می‌شود و اینکه گفته می‌شود جنگ ما دفاع مقدس بوده است، این فیلم به خوبی دفاع را نشان می‌دهد.

این فیلم با بازی جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی روایتگر دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی است.

توکلی در سال‌های گذشته فیلم‌هایی ساخته که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها شاید «اینجا بدون من» باشد. او فیلم‌های دیگری همچون «پرسه در مه»، «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «بیگانه» و «آسمان زرد کم عمق» را هم ساخته که گفته می‌شود در بین این‌ها «تنگه ابوقریب» متفاوت از بقیه خواهد بود.

 

تورج اصلانی: «کامیون» قصه مظلومیت یک قوم است

تورج اصلانی درباره فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به مهر گفت: یک بخش هایی از فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» در لوکیشن ثابت و بخش هایی در لوکیشن غیر ثابت انجام شد. اصل قصه این فیلم در کابین جلو و پشت یک کامیون روایت می شودکه این قسمت ها جزو لوکیشن ثابت بود و لوکیشن های متغیر و متحرک در بک گراندها وجود داشت از سوی دیگر موضوعات مختلف مثل شرایط اقلیمی و جوی روی ثبت کردن تصاویر تاثیر می گذاشت.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

وی  با اشاره به نحوه فیلمبرداری در این اثر بیان کرد: از روز اول من و آقای پرتوی به این نتیجه رسیدیم که دید و تصاویرمان را به آنچه چشم انسان می بیند نزدیک کنیم یعنی هر آنچه را که چشم از نظر نوری می تواند تشخیص بدهد، ضبط کنیم. بر همین اساس ما سعی کردیم به چشمی وفادار باشیم که همه چیز را رئال می بیند تا اینکه بخواهیم از بزک های سینمایی بهره ببریم.

اصلانی با اشاره به موضوع این فیلم که درباره داعش است، گفت: چند سالی است که بیشترین فعالیت من مربوط به سینمای کُردها است و دوست دارم در این زمینه کار کنم. آنقدر افراد این قوم در حاشیه جنگ ها آسیب دیده اند که پر از قصه هایی هستند که سینما می تواند بدان بپردازد و بخشی از دردها، زجرها و رنج هایی را که می کشند ثبت کند و نمایش دهد به تبع آن من هم به عنوان یک کُرد با این رنج ها از نزدیک آشنا هستم و آنها را تجربه کرده ام از همین رو بسیار تمایل دارم با فیلمسازانی کار کنم که به موضوع قومیت ها از جمله قوم کُرد، تُرک، لُر و بلوچ می پردازند. در واقع ترجیح می دهم درباره هر قومی که مورد ظلم هستند کار کنم، از قصه های آن قوم بگویم و مظلومیت های آنها را به تصویر بکشم.

اصلانی در پایان بیان کرد: من و آقای پرتوی به حرف مشترکی رسیدیم زیرا او یک فیلمساز اجتماعی است و بیشتر در بستر رئالیسم فیلم می سازد از همین رو اشتراک نگاه بسیاری برای برخورد با بخش های تکنیکی این فیلم داشتیم ضمن اینکه ما نقطه مشترک دیگری هم داشتیم اینکه هر دوی ما کُرد هستیم و موضوع این فیلم به هردوی ما مربوط می شد.

 

علیرضا برازنده مطرح کرد: «دارکوب» قصه روان و پرریتمی دارد

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «دارکوب» درباره همکاری مجددش با بهروز شعیبی در این فیلم سینمایی گفت: حدود هفت ماه پیش از آغاز فیلمبرداری صحبت های طولانی با بهروز شعیبی درباره فیلم داشتیم و همانجا متوجه شدم فضای «دارکوب» برایم جذاب است. «دارکوب» با تجربه پیشین شعیبی به لحاظ شیوه روایت، نوع پرداخت و قصه بسیار متفاوت است.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

این فیلمبردار سینما با تاکید بر اینکه همکاری با بهروز شعیبی برایش لذت بخش است، بیان کرد: آثار این کارگردان به لحاظ فیلمبرداری تنوع خوبی دارند و در «دارکوب» تمامی پلان ها دوربین روی دست بود و بهروز شعیبی هم تاکید داشت دوربین کمتر ایستایی داشته باشد و شخصیت ها و دوربین در حرکت باشند تا قصه روان و پر ریتمی را ایجاد کنیم. در نهایت فیلمبرداری این فیلم سینمایی چالش جدیدی برای من محسوب می شد.

برازنده در پایان صحبت هایش درباره حضور فیلم «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری در جشنواره فیلم برلین بیان کرد: برای من فیلمبرداری این اثر سینمایی بسیار خاص و ویژه بود و تجربه ارزشمندی به حساب می آید. معتقدم «هجوم» را نمی توان با جریان اصلی سینما مقایسه کرد و خوشحالم که این اثر در جشنواره فیلم برلین حضور دارد، برای آن آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در عرصه های جهانی بدرخشد.

 

هایده صفی یاری از «وقت ناهار» گفت: از چراهای فیلم رها نشده ام

هایده صفی یاری تدوینگر سینما در یادداشتی کوتاه نظر خود را درباره فیلم «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد، مطرح کرد.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

وی در یادداشت خود آورده است: «از سالن انتظار پزشکی قانونی که به فیلم وارد می شوی حال و هوای مستندگونه مجابت می کند هر آنچه را که می بینی باور کنی. از اینجا به بعد دختر نوجوانی که در انتظار و نوبت شناسایی یک جسد است دیگر قصه نیست، حقیقتی است که دنبالش می کنی و شاید همین کافی است که دیگر چشم از تصویر نگیری.

فیلم های زیادی دیده ام که احساسات مانوس مرا در هم ریخته ولی این فیلم به یکی از مهرآمیزترین شان نشانه رفت برای همین برایم از بهترین و تماشایی ترین فیلم های کوتاهی است که در این سال ها دیده ام.

هنوز فکرم از چراهای قصه این فیلم رها نشده است...»

 

روایتی جالب از «مغزهای کوچک زنگ زده»: صدای چوپان تم اصلی موسیقی شد

بامداد افشار آهنگساز و مدرس موسیقی در گفتگو با مهر با اشاره به نحوه ساخت موسیقی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شده است، توضیح داد: ساخت موسیقی «مغزهای کوچ زنگ زده» دومین همکاری من با هومن سیدی بعد از فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» است که تقریبا بین این ۲ فیلم وقفه ای ۲ ساله افتاد. البته در این بین هومن سیدی فیلم «خشم و هیاهو» را تولید کرد که من به دلیل غیبت یک ساله ای که داشتم موفق به همکاری با این کارگردان نشدم.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

طراح پرفورمنس «شهر – بازی» که چندی پیش در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود، بیان کرد: ما در موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» دنبال فضایی بودیم که از نظر رنگ بندی و سازبندی وارد منطقه جغرافیایی خاصی نشود اما جنس افکت ها و زیر پوسته ملودی ها به شکلی باشد که مخاطب در آن با فضای موسیقی ایرانی نیز آشنا شود. البته من پیش از ساخت موسیقی فیلم سفر چند روزه ای به شمال داشتم که بتوانم آواهای چوپان های بخشی از مناطق را ضبط کنم. این آواها به قدری برایم جذاب بود که از کلام و نوای آنها برای صدا کردن گوسفندان و مراقبت از آنها برای بخش افکتیو موسیقی فیلم استفاده کردم و می توان گفت این کلام های افکتیو به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» شد.

آهنگساز نمایش هایی چون «صد در صد »،«عجایب المخلوقات»، «باغبان مرگ»، «ویتسک» و «از پا نیفتاده» در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» مقداری با موسیقی هایی که تاکنون کار کردم فاصله دارد چرا که اصولا مبنای اصلی کارهای من موسیقی الکترونیک است اما این بار تلاش شده تا به دلیل محتوایی که در فیلمنامه وجود دارد بیشتر به فضاسازی در حوزه سازهای آکوستیک وارد شود. من برای ساخت این اثر جدای از مطالبی که به آن اشاره کردم، نیم نگاهی هم به موسیقی فیلم «بابل» به آهنگسازی گوستاوو سانتائولایا نیز داشتم و امیدوارم فضایی که برای ترکیب بندی سازی که عمدتا مبتنی بر سازهای هم خانواده گیتار بوده بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

افشار درباره همکاری با رضا کولغانی خواننده تیتراژ فیلم هم گفت: همکاری با رضا کولغانی یک همکاری کاملا اتفاقی بود چرا که من در حوزه کاری ام با اصغر پیران به عنوان خواننده کار می کنم و وقتی هم از جانب هومن سیدی پیشنهاد حضور کولغانی برای خوانش تیتراژ فیلم شد ماجرا به گونه ای پیش رفت که با توجه به بازخوردها و فیدبکی که از مخاطبان گرفتیم تبدیل به تجربه جالبی برایم شد که برایم ارزشمند است.

 

 

داریوش ارجمند: «ماهورا» راز دیگری از دفاع مقدس را بازگو می‌کند

داریوش ارجمند با بیان اینکه «ماهورا» یک فیلم استثنایی است و همه عوامل این فیلم برای تولید آن زحمت فراوانی کشیدند، بیان کرد: در فیلم «ماهورا» با وجود اینکه نقش کوتاهی را ایفا می‎‌کنم اما باید بگویم فیلم رفیع و بلندی است و در این روزگار هیچ‌کس پول خرج این نوع اندیشه‌هایی که در این فیلم به چشم می‎خورد، نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: دفاع مقدس، دفاع از مردم و خاک مقدس بود اما فیلم «ماهورا» راز دیگری از دفاع مقدس را بازگو می‌کند و آن این است که همه اقوام ایرانی برادران ما هستند و پاره تن ما به شمار می‌آیند و باید بگویم خوزستان پاره تن ما است.

ارجمند تاکید کرد: گرچه بسیاری از کج‌اندیشان سعی کردند که این ماجرا را به نفع خود و به طور دیگری بیان کنند اما چیزی که در فیلم «ماهورا» شاهد هستیم بسیار تکان‌دهنده است.

این بازیگر پیشکسوت سینما با اشاره به اینکه باید بگویم که ما با تمام اقوام ایران اگر همزبان نیستیم همدلیم و آن‌ها پاره‌های تن ما هستند، تصریح کرد: من افتخار می‌کنم که در این فیلم لباس یکی از شیوخ خوزستانی را بر تن کردم و کوشیدم که به زبان آن‌ها سخن بگویم و در راه و آرمانی که در سناریو فیلم وجود داشت گام بردارم.

 

ایرج شهزادی: یک خانه را در «بمب» منهدم کردیم/ عشق گمشده امروز ما است

ایرج شهزادی صدابردار فیلم سینمایی «بمب» ساخته پیمان معادی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد به مهر گفت: خوشحالم که به عنوان صدابردار و صداگذار در این پروژه با گروه خیلی خوب و حرفه ای مثل محمود کلاری، لیلا حاتمی، بقیه بازیگران و عوامل فنی و به ویژه پیمان معادی همکاری داشتم.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

وی با اشاره به سختی های کار صدابرداری در آثاری با محوریت جنگ عنوان کرد: موضوع عشق در سناریو بسیار واضح و روشن وجود دارد و 2 قصه عاشقانه در «بمب» روایت می شود؛ یک عشقی در حال آسیب دیدن است و باید از آن مراقبت کرد و عشق دیگری که در حال به وجود آمدن است.

شهزادی اضافه کرد: فضای شاعرانه و عشقی که در این اثر وجود دارد قابل عتنا است؛ چیزی که امروزه تنها نامی از آن باقی مانده و ما آن را به عنوان کلمه می شناسیم و نه یک واقعیت. «بمب» در پی این است که بگوید در هر موقعی و در هر نسلی عشق وجود دارد ولی در این میانه به دلیل جنگ فضا خشونت آمیز می شود گرچه همین جنگ باعث می شود قدر عشق بیشتر دانسته شود.

این صدابردار درباره تخریب لوکیشن خانه در «بمب» اظهار کرد: در این اثر لوکیشن خانه به کلی از بین رفت چون همان طور که در فیلم می بینیم یک موشک به خانه اصابت می کند از همین رو همین اتفاق حین فیلمبرداری افتاد و طبقه دوم و سوم را کلا منهدم کردیم به صورتی که باعث تعجب صاحب خانه شد.

وی در پایان گفت: من دوران جنگ عراق علیه ایران را چندان تجربه نکرده ام زیرا من در سال ۲۰۰۱ به ایران آمدم، اما شنیده ام که دوران سختی بوده است. با این وجود موضوعات نابی مثل عشق و دوست داشتن در زندگی مردم جریان داشته؛ چیزی که گمشده امروز جامعه ما است.

 

تدوینگر «به وقت شام»: حاتمی‌کیا یک فیلم پرهیجان می خواست

مهرداد خوشبخت تدوینگر فیلم سینمایی «به وقت شام» با اشاره به تعداد زیاد پلان های این اثر عنوان کرد: نسخه اولیه ای که ما از این فیلم تدوین کردیم چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ پلان داشت البته باید بگویم که ما به نفع فیلم دست به کوتاه کردن آن زدیم نه اینکه مشکل زمانی داشته باشیم زیرا آقای حاتمی کیا می گفت برای من مهم نیست که چقدر این فیلم زمان داشته باشد بلکه مهم این است که قصه ما خوب تعریف شود.

خوشبخت با اشاره به اینکه حالا که فیلم را می بیند فکر می کند یکی از همان قسمت های حذفی می توانست در فیلم وجود داشته باشد، توضیح داد: در مجموع مقدار راش های فیلم خیلی زیاد بود و همین امر زمان زیادی را برای بررسی از من و گروهم گرفت البته این به معنی این نیست که کارگردان پلان های زیادی را بدون اینکه بداند چه باید بکند ضبط کرده بود بلکه به خوبی می دانست قرار است چه کاری انجام دهد.

نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / رونمایی از «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»

این تدوینگر سینما افزود: وقتی شما یک فیلم اکشن می سازید و قرار است برای مثال یک ماشینی با هزینه زیادی چپ یا منفجر شود قاعدتا نمی شود این کار را چندین بار انجام داد بلکه این کار تنها یک بار اما با ۵ دوربین انجام می شود از همین رو حجم راش ها زیاد می شود. از سوی دیگر ما تنها ۲ بار هواپیما را در اختیار داشتیم تا بتوانیم آن را به پرواز در بیاوریم که آن هم به طور کامل تحت اختیار ما نبود بلکه آن هواپیما در حال کار آموزشی بود که ما از آن استفاده کردیم از همین رو برای ضبط تصاویر یکی از ما به داخل هواپیما می رفت و دیگری با دوربین ها در خارج از هواپیما باقی می ماند.

به گفته وی، چهار دوربین به هواپیما بسته شده بود تا در چهار ساعتی که هواپیما در اختیار گروه بود تمام پلان های مورد نیاز شامل فرودها، باز شدن چرخ ها و ... ضبط شود.

خوشبخت با اشاره به ریتم این اثر و اینکه ابراهیم حاتمی کیا می خواست یک فیلم پرهیجان بسازد، عنوان کرد: حاتمی کیا اعتقادش این بود که رفتارهای داعش خشن است بنابراین با نشان دادن خشونت های آنها فیلم خشن می شود ولی چون می خواستیم به فضای داعشی ها نزدیک شویم ناگزیر از این خشونت بودیم و این در حالی است که در کارهای قبلی حاتمی کیا چنین خشونتی وجود ندارد.

 

از «مغزهای کوچک زنگ زده» رونمایی شد / سیدی: داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» واقعی نیست

پس از نمایش فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، نشست رسانه‌ای این فیلم با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست هومن سیدی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: نمی‌دانم ممکن است حق با مخاطب باشد، ما نمی‌خواستیم سیاه نمایی کنیم و آخر فیلم بسیار نورانی است و قصد و نیت خودم اینگونه است و امیدوارم که مخاطب با نا امیدی از سالن خارج نشود. المان و نشانه‌هایی در فیلم برای پایان روشن وجود دارد. در دایره وار بودن موضوعات در فیلم به درام کمک می‌کند. این دایره وار بودن که انتخاب اصلی من است امیدوارم انطور که باید درست درآمده باشد.

وی افزود: نمی‌پسندم فیلم به واقعیت محض نزدیک باشد. شاید تصور رئال بودن صرف را ما به مخاطب القاء کردیم من فیلمنامه تیپیکالی داشتم و تلاش کردیم آن را به واقعیت نزدیک کنیم. حقیقت لزوما چیزی نیست که ما آن را نمی‌بینیم ممکن است باشد و ما ان را نمی‌بینیم. اما داستان برگرفته از زندگی خاصی که واقعیت داشته باشد نیست. زمان ساخت مکان‌های مشابه را می‌دیدیم.

هومن سیدی در بخشی از اظهاراتش با کنایه به برخی فیلم‌ها و تهیه کنندگان و کارگردان‌های حاضر در جشنواره گفت: آنهایی که پشتوانه دولتی دارند کارهایی می سازند که اگر من بسازم باید زندان بروم.

پیمان شادمانفر گفت: هیچ پلانی را ثابت نگرفتیم. اما گاهی چون با دو تا دوربین می‌گرفتیم کار نورپردازی را برای ما سخت می‌کرد.

نوید محمدزاده گفت: فیلم‌‌ها را با هم ببینیم و بعد وجه تشابه آن را پیدا کنیم. اگر در یک طبقه این کار را انجام دادم و بازی کردم تلاش کردم متفاوت باشد، تلاش کردم ریتم شخصیت‌هایی که بازی کردم با هم متفاوت باشد.

سیدی گفت: طبیعتا هر فیلمی یک سری مخاطب خاص خودش را دارد، شاید کارشناسان تشخیص دادند که این فیلم را زیر 13 سال نبینند و من مقاومتی ندارم، اما من تلاش کردم فیلمی برای همه بسازم. اینکه تماشاگر با خنده بیاید بیرون مناسب این فیلم نیست. حس ناراحتی هم برای مخاطب می تواند نتیجه خوب داشته باشد. حس‌های مختلف می‌تواند برای فیلم قابل قبول باشد.

سیدی اظهار کرد: شاید از ابتدا قصد بر این بود که فیلم را مانند یک پرواز تصور کنم و اوج و فرودها باید نرم اتفاق بیفتد. اگر ریتم پایان فیلم مانند جای دیگر فیلم باشد یکنواخت می‌شد.

مهدی سعدی تدوینگر فیلم در این نشست خبری گفت: فضا و اتمسفر فیلم از نقاط شروع میانی و پایانی تشکیل شد. در مونتاژ این مباحث نیز لحاظ شد.

نوید پورفرج گفت: زمانی را بین کارتن خواب‌ها سپری کردیم و لحظات بسیار عجیبی را گذراندیم که جمعیت زیادی هم هستند.

سیدی گفت: آقای عیاری یکی از فانتزی‌های ذهن من است، نتوانستم خانه پدری را ببینم و می‌دانم چطور صحنه‌ای در آن است که اگر می‌دیدم حتما روی من تاثیر می‌گذاشت و از از این بابت خوشحالم که ندیدم تا کار خودم را انجام دهم. اما برای نوشتن به چیزی غیر از آنچه که درام احتیاج داشت فکر نکردم.

کارگردان «خشم و هیاهو» گفت: کاراکتر پدر و مادر برایم مهم بود، بسیار به دنبال نابازیگر بودم، اما پیدا نشد و در نهایت بابک کریمی این نقش را بازی کرد. در نهایت محمد کارت در پیدا کردن نقش مادر ما را کمک کرد چرا که او در فضای این چنینی فیلم ساخته بود. نقش مادر را در نهایت از کمپ پیدا کردم.

لادن ژاوه وند هم ابراز داشت: من در آن فضا زندگی کردم و هومن سیدی اغراق نکرده است. من جز اینکه بروم در آغوش خدا هیچ ارزویی ندارم چرا که در این کار به آرامش رسیدم. هیچ کاری ندارم مگر اینکه کسی از من کمکی بخواهد. واقعا قبل از این فیلم تجربه‌ای در بازیگری نداشتم او گام به گام با من بود البته من هم کمی باهوش هستم و فی البداهه خودم هم کار می‌کردم.

سیدی درباره بازیگری نوید محمدزاده گفت: در حوزه بازیگری تعییر به معنای کلیشه نیست. براساس متد عرض می‌کنم همواره 30 الی 40 درصد از بازیگران در نقش وجود دارد نوید محمدزاده تیپیکال‌ترین کار را انجام داده است.

 

حاشیه سازی گبرلو برای جشنواره فیلم فجر

عدم توان مدیریت محمود گبرلو در نشست‌های خبری و ناشی گری در این زمینه اسباب حواشی جدیدی شد و در انتهای نشست این فیلم نیز شاهد تنش‌هایی بودیم. به نظر می‌رسد باید به جای آنکه این مسئولیت حساس در انحصار شخصی چون گبرلو قرار می‌گرفت، به انجمن منتقدان سینما به عنوان نهاد صنفی مرتبط با این حوزه سپرده می‌شد تا شان خبرنگاران و فرم صحیح برگزاری در نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های سینمایی حفظ شود.

تمجید مجیدی از برترین فیلم جشنواره: «تنگه ابوقریب» / نتیجه بلیت فروشی ارگانی: فیلم‌ها با سالن خالی اکران می‌شود! / انهدام یک خانه برای بمب / روز پنجم از آن مغزهای کوچک زنگ زده شد / حاشیه سازی مجری انحصاری

مشخص نیست مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر با چه پشتوانه منطقی گبرلو را به عنوان مدیر و مجری انحصاری نشست‌‌های خبری جشنواره انتخاب کردند؛ مدیری که هر اتفاقی در نشست از صدا تا نوبت دهی برای طرح پرسش را به گردن دیگر عوامل جشنواره می‌اندازد و متاسفانه از تریبونی که مسئولیت به او سپرده شده تا گراننده نشست‌ها باشد، برای تملق برخی کارگردان‌ها استفاده کرده و بعضاً برخوردهای زننده‌ای با خبرنگاران دارد.