در روز نهمین روز جشنواره فجر، فیلم «کار کثیف» تازه ترین اثر خسرو معصومی در نخستین سانس اکران برج میلاد به نمایش درخواهد آمد و در آخر نوبت نمایش «زنانی با گوشواره‌های باروتی» است. از سویی دیگری همزمان با پایان نمایش‌های جشنواره سی و ششم، از نامزدهای سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶ 10 February 2018
 
 

در نهمین روز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، از نامزدهای دریافت سیمرغ‌‌های بلورین این دوره از جشنواره در فاصله یک روز تا پایان این رویداد و برگزاری آیین اختتامیه رونمایی شد و تنگه ابوقریب و مغزهای کوچک زنگ زده با نامزدی در یازده بخش پیشتاز شدند و بمب و دارکوب با نامزدی در ده بخش رقبای جدی هستند، هرچند تجربه نشان داده برنده شب اختتامیه لزوماً فیلمی نیست که بیشترین نامزدی برای سیمرغ را در اختیار دارد!

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن پی گرفته شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز شد.

در نهمین روز جشنواره فجر که آخرین روز نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه‌ است، فیلم «کار کثیف» تازه ترین اثر خسرو معصومی در نخستین سانس اکران برج میلاد به نمایش درخواهد آمد و در آخر نوبت نمایش «زنانی با گوشواره‌های باروتی» است.

 

با این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید: 

 


کار کثیف

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: خسرو معصومی
کارگردان: خسرو معصومی
نویسنده: خسرو معصومی
فیلمبردار: نادر معصومی
بازیگران: پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوان هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، مسعود فروتن، آرزو ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی و...
خلاصه داستان: روایتی از مهاجرت و کار در غربت

 


زنانی با گوشواره‌های باروتی

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: مرتضی شعبانی
کارگردان: رضا فرهمند
پژوهشگر: مصطفی سیفی و رضا فرهمند
فیلمبردار: رضا فرهمند، مصطفی سیفی و قصی صاحب کاظم
خلاصه: با «نور» ژورنالیست جنگ همراه می‌شویم. او با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد مصرانه مبارزه می‌کند، پابه پای رزمنده‌ها پیش می‌رود و گزارش می‌گیرد. او به کمپ پناهجویی بیوه‌ها و کودکان داعشی می‌رود تا روایت‌های پوشیده و احساسات کشته شده آنها را به تصویر بکشد، اما روایت زنانگی نور از جنگ همین‌جا به پایان نمی‌رسد.

 

 

آرای مردمی روز نهم جشنواره فیلم فجر اعلام شد /حذف چهارراه استانبول

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز نهم سی و ششمن جشنواره ملی فیلم فجر مصادف با جمعه بیستم بهمن توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد و این بار نوبت به جذف چهارراه استابنول رسید. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است.

خدشه‌دار شدن آرای مردمی جشنواره فجر / نمایش «کار کثیف» خسرو معصومی  و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» / معرفی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «بمب، یک داستانه عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان.

 

 

خدشه‌دار شدن آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر در پی بالا بودن میزان بلیط توزیعی میان ارگان‌ها و نهادها

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برخی اعتراض‌ها در خصوص نحوه توزیع بلیط آثار جشنواره سی و ششم فیلم فجر اظهار کرد: قطعاً اگر آمار بلیط توزیع شده بین ارگان‌ها و نهادها بالا باشد، آرای مردمی دچار خدشه خواهد شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این موضوع ورود کند.

نمایش «کار کثیف» خسرو معصومی  و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» / معرفی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید با تعامل و گفت‌وگو مسائل خود را حل و فصل کنند به خانه ملت گفت: فلسفه برگزاری جشنواره فجر این است که در این ایام مردم از برگزاری چنین جشنواره‌هایی خرسند و منتفع شوند.

وی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون فرهنگی سعی می‌کند کمتر به مسائل داخلی هنرمندان ورود کند، افزود: قطعاً برگزارکنندگان جشنواره فجر برای رسیدگی به اعتراض هنرمندان تدبیری اندیشیده‌اند و در صورتی که به نتیجه‌ای نرسند کمیسیون فرهنگی می‌تواند این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: قطعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با توجه به اهمیت آرای مردمی در جشنواره فجر برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشد.

 

 

فضای جشنواره به مستندها نپرداخت

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد که فضای رسانه ای جشنواره ملی فیلم فجر توجه کمی به آثار مستند حاضر در این رقابت سینمایی داشت.

نمایش «کار کثیف» خسرو معصومی  و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» / معرفی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین

مرتضی رزاق کریمی معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با  مهر با اشاره به اکران مردمی فیلم های مستند در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: طی چند روز گذشته و با آغاز نمایش مستندها در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر در برخی از سالن های نمایش مردمی در پردیس ملت، کورش، فرهنگ و استقلال حضور پیدا کردم و متوجه شدم که استقبال مخاطبان از این مستندها بسیار خوب است.

وی ادامه داد: البته این استقبال حداقل برای سینمای مستند نباید به صورت کمی بررسی شود و بگوییم همه سالن ها در هنگام نمایش مستندها پر بوده، اما مساله این است که استقبال کیفی از این آثار و میزان رضایت مخاطبان در سانس هایی که من حضور داشتم قابل توجه بود و مخاطبان با رضایت از سالن خارج شده و تا آخر مستندها را دیده اند.

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: معتقدم استقبال از آثار مستند از سوی مردم در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر بسیار خوب بود اما متاسفانه فضای رسانه ای جشنواره به صورت کاملا طبیعی به سمت فیلم های پربازیگر و داستانی سوق دارد و چندان برای آثار مستند فضای مناسبی از نظر مطبوعاتی و رسانه ای وجود ندارد، در حالی که اگر فضای مناسبی فراهم می شد حتما به بهتر دیده شدن این نوع از سینما کمک می کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تا امروز نوع انتخاب فیلم های مستند برای حضور در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر را چگونه ارزیابی کرده است، بیان کرد: فکر می کنم ارزیابی این امر هنوز زود است و معتقدم که باید جشنواره ملی فیلم فجر تمام شود تا بازخوردها را دریافت و ارزیابی کنیم.

این تهیه کننده مستند توضیح داد: باید به این مساله توجه کرد که فضای اکران برای سینمای مستند بعد از جشنواره ملی فیلم فجر چگونه خواهد بود، چراکه اگر سیاست حضور سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر با رویکرد اکران همراه باشد باید شاهد اکران عمومی و گسترده این مستندها باشیم. امیدوارم به مرور فرهنگسازی برای تماشای این گونه فیلم ها در اکران عمومی اتفاق بیفتد.

 

 

ماموریت «شعله ور» اذیت کردن مخاطب است / متریال زیادی داشتیم

مهدی سعدی تدوینگر فیلم سینمایی «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد درباره این اثر گفت: خوشحالم که در فیلم سینمایی «شعله ور» حضور داشتم زیرا تدوین این فیلم را درست در زمانی که به عنوان تدوینگر مستقل کارم را آغاز کرده بودم، برعهده گرفتم از همین رو این موضوع را سعادت کاری خودم می دانم. مونتاژ «شعله ور» یکی از سخت ترین کارهایم بود زیرا با حجم زیادی از متریال روبرو بودیم ضمن اینکه نوع دکوپاژ و نوع اتمسفر داستان کار را برایم سخت می کرد.

خدشه‌دار شدن آرای مردمی جشنواره فجر / نمایش «کار کثیف» خسرو معصومی  و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» / معرفی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین

وی با اشاره به کند بودن روند داستان بیان کرد: آنچه که به عنوان شروع، وسط و پایان در فیلم اتفاق می افتد در مرحله فیلمنامه ترسیم شده بود از همین رو ذات و لحن فیلم اساسا کند است زیرا ما با یک فیلم اکشن روبرو نیستیم بلکه به تماشای فیلمی می نشینیم که ذات آن درونگرا است به همین ترتیب اتمسفر و جغرافیایی که قصه در آن رخ می دهد به هر ترتیبی در اختیار محتوای فیلم است از سوی دیگر «شعله ور» به نوعی یک فیلم تک پرسوناژ است و همین موضوع روی داستان تاثیر می گذارد اساسا با این وجود این فیلم همین شکل است و همین موضوعات باعث می شود که فکر کنیم فیلم طولانی است. این را هم باید بگویم که ما با نسخه طولانی تری در تدوین روبرو بودیم که آن را پالایش کردیم و به این نسخه رسیدیم. با این وجود می شود به این فکر کرد که در اکران عمومی کوتاه تر شود.

سعدی اظهار کرد: طبقه بندی مخاطب در این اثر پیش بینی شده است از همین رو شاید مخاطبی که دوست دارد یک فیلم پرانرژی را دنبال کند ممکن است «شعله ور» حوصله اش را سر ببرد ولی فکر می کنم مخاطبِ فیلم بین و کسی که سینما را به شکل جدی دنبال می کند، متوجه می شود که «شعله ور» یک فیلم قابل تامل و محترم است.

این تدوینگر با اشاره به موضوع اثر که درباره حسادت است، گفت: این فیلم به این شکل است که باید مخاطب با خود کلنجار برود و با شخصیت اصلی همذات پنداری کند البته نه به این معنی که اذیت شود ولی فکر می کنم اگر مخاطب تحت تاثیر قرار بگیرد و اذیت شود به نظرم ماموریت «شعله ور» به درستی انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به فیلمبرداری بلند مدت این اثر بیان کرد: بخش تهران این فیلم به صورت یکپارچه فیلمبرداری شد و به محض پایان یافتن فیلمبرداری در این تهران، گروه به زاهدان و زابل رفتند بنابراین تنها فاصله زمانی که در فیلمبرداری این اثر رخ داد مربوط به سکانس زیر آب بود که در پاییز امسال انجام شد البته همان سکانس هم مستقل بود و زمانی از ما نگرفت.

 

 

 

اعلام نامزدهای فجر 36

پس از جلسه جمع‌بندی و توجیه هیات هفت‌نفره داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، هیات داوران متشکل از فرشته طائرپور، حسن خجسته، بهرام بدخشانی، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، محمدرضا فروتن و خسرو دهقان، مقابل رسانه‌ها حضور یافتند و نامزدهای بخش‌های مختلف را اعلام کردند. بر این اساس تنگه ابوقریب و مغزهای کوچک زنگ زده هریک با نامزدی در یازده بخش پیشتاز شدند، بمب یک عاشقانه و دارکوب با نامزدی در 10 بخش رقبای جدی دو فیلم بعدی هستند.

فیلم‌های به وقت شام، سرو زیرآب و عراق سرد هرکدام با نامزدی در هشت بخش، شعله ور و کامیون هریک با نامزدی در 6 بخش و چهارراه استانبول با نامزدی در 5 بخش دیگر نامزدهای سیمرغ‌های بلورین هستند. تجربه نشان داده نباید تعداد نامزدی‌های یک فیلم را ملاک پیش بینی نتایج نهایی قرار دارد. جزئیات نامزدهای هر بخش را در تابناک می‌بینید:

 

نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری
1- بمب (محمد لطفعلی)
2- به وقت شام (سیدهادی اسلامی)
3- تنگه ابوقریب (حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی)
4- چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی)
5- سرو زیر آب (محمد خاکزاد)
6- لاتاری و ماهورا (سینا قویدل)

 

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
1- بمب (عباس شوقی)
2- به وقت شام (محسن روزبهانی)
3- تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی)
4- سرو زیر آب (محسن روزبهانی)
5- ماهورا (حمید رسولیان)

 

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
1- تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
2- چهارراه استانبول (عباس عباسی)
3- دارکوب (فاطمه کمالی، زهرا کمالی)
4- شعله‌ور (مهرداد میرکیانی)
5- کامیون (بابک اسکندری)

 

نامزدهای بهترین طراحی لباس
1- بمب (سارا خالدی‌زاده)
2- خجالت نکش (رعنا امینی)
3- سوء تفاهم (سارا سمیعی)
4- شعله‌ور (سوسن نوروزی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مارال جیرانی)

 

نامزدهای بهترین طراحی صحنه
1- بمب (محسن شاه‌ابراهیمی)
2- تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی)
3- دارکوب (آیدین ظریف)
4- سرو زیر آب (عباس بلوندی)
5- سوء تفاهم (کیوان مقدم)

 

نامزدهای بهترین صدابردار
1- بمب (ایرج شهزادی)
2- به وقت شام (طاهر پیشوایی)
3- تنگه ابوقریب (رشید دانشمند)
4- سوء تفاهم (مهران ملکوتی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهران ملکوتی)

 

نامزدهای بهترین صداگذار
1- امپراطور جهنم (بهمن بنی‌اردلان)
2- به وقت شام (علیرضا علویان)
3- تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی)
4- شعله‌ور (امین شریفی، بابک شکیبا)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (علیرضا علویان)

 

نامزدهای بهترین موسیقی متن
1- به وقت شام (کارن همایونفر)
2- بمب (النی کاریندرو)
3- تنگه ابوقریب (حامد ثابت)
4- دارکوب (بهزاد عبدی)
5- شعله‌ور (سهراب پورناظری)
6- عرق سرد (کارن همایونفر)

 

نامزدهای بهترین تدوین
1- به وقت شام (مهرداد خوشبخت)
2- دارکوب (فرامرز هوتهم)
3- عرق سرد (بهرام دهقانی، محمد نجاریان)
4- کامیون (مصطفی خرقه‌پوش)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهدی سعدی)

 

نامزدهای بهترین فیلمبرداری
1- بمب (محمود کلاری)
2- تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه)
3- سرو زیر آب (علیرضا زرین‌دست)
4- عرق سرد (فرشاد محمدی)
5- مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده (پیمان شادمانفر)

 

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
1- پژمان جمشیدی برای فیلم سوء تفاهم
2- جمشید هاشم‌پور برای فیلم دارکوب
3- سیامک انصاری برای فیلم بمب
4- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده
5- مسعود کرامتی برای فیلم چهارراه استانبول
6- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده

 

نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
1- سحر دولتشاهی برای فیلم‌های عرق سرد، چهارراه استانبول
2- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد
3- نگار عابدی برای فیلم دارکوب
4- هدی زین‌العابدین برای فیلم‌ عرق سرد

 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد
1- امیر جدیدی برای فیلم‌های تنگه ابوقریب، عرق سرد
2- امین حیایی برای فیلم شعله‌ور
3- بابک حمیدیان برای فیلم سرو زیر آب
4- رضا عطاران برای فیلم مصادره
5- سعید آقاخانی برای فیلم کامیون
6- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده

 

نامزدهای بهترین نقش اول زن
1- باران کوثری برای فیلم عرق سرد
2- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب
3- شبنم مقدمی برای فیلم خجالت نکش
4- ماهور الوند برای فیلم چهارراه استانبول
5- مهناز افشار برای فیلم دارکوب
6- هانیه توسلی برای فیلم سوء تفاهم

 

نامزدهای بهترین فیلمنامه
1- بمب (پیمان معادی)
2- سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر)
3- شعله‌ور (هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت‌اله)
4- کامیون (کامبوزیا پرتوی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)

 

نامزدهای بهترین کارگردانی
1- به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا
2- تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی
3- دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی
4- سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر
5- کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی
6- مغزهای کوچک زنگ‌زده به کارگردانی هومن سیدی

 

نامزدهای بهترین فیلم
1- بمب به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و احسان رسول‌اف
2- به وقت شام به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی
3- تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان
4- دارکوب به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی
5- سرو زیر آب به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی
6- کامیون به تهیه‌کنندگی کامبوزیا پرتوی
7- مغزهای کوچک زنگ‌زده به تهیه‌کنندگی سعید سعدی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار