بازار ارز به دنبال نوسانات اخیر امروز (دوشنبه) با ورود به کانال 4800 تومانی به دلار 5000 تومان نزدیک شد؛ که امروز دلار  نوسانات زیاد داشت و حتی از 4850 تومان هم عبور کرد. سکه تمام با افزایش 17 هزارتومانی، به یک‌میلیون و 561 هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با عبور از ۱۵۰ هزار تومان  رکورد قیمت را شکست.

بر اساس این گزارش دلار و سکه و طلا در بازار امروز با افزایش قیمت روبرو شدند؛ دلار 4850 تومان در حالی ثبت شد که در بازار سکه و طلا هم شاهد افزایش قیمت بودیم به‌طوری‌که هر گرم طلای 18 عیار برای نخستین بار از 150 هزار تومان گذشت و به نوع بازار سکه و ارز به اقدامات بانک مرکزی و دولت پشت پا زد. البته آقای رئیس‌جمهور هفته گذشته و در روز سه‌شنبه در نشست خبری وقتی خبرنگار از دلار 4800 تومانی نام برد؛ پاسخ دادند که دلار 4800 تومان نیست. 

خبرنگار خطاب به رئیس جمهور گفته بود: آقای رئیس جمهور خبر دارید که دلار 4800 تومان شده است؟ روحانی در پاسخ به او این قیمت را رد کرد و گفت: اینطور نیست. نرخ ارز باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. دلایل تجاری ندارد چون ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است. دلایل اقتصادی هم ندارد.

وی با بیان اینکه امسال کسری بودجه نداریم بیان کرد: توصیه‌ام به مردم این است در این مشیر پر ریسک قدم برندارند. مسیرهایی خیلی بهتر از مسیر ارز برای استفاده از پولشان وجود دارد و این مسیر،‌باثبات نخواهد بود. مردم به راهنمایی و توصیه مسئولان اقتصادی ما توجه کنند تا ضرر نکنند.

روحانی: دلار 4800تومان نیست گرانی ارز دلایل روانی دارد/حرکت تیم اقتصادی درست بوده است

بنا براین گزارش اقدامات بانک مرکز و دولت در حالی انجام می‌شود که دلار همچنان نردبان قیمت را طی می‌کند و بالا می‌رود؛ بانک مرکزی که به شاید سیاست‌هایش با شکست مواجه شده؛ هفته قبل با فروش ارز (دلار) باقیمتی حتی بیش از 100 تومان و تزریق ارز شبانه دلار توانست روند رشد قیمتی دلار را در ساعتی متوقف و کُند کند؛ و حتی در پایان روز کاری چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه شاهد افت قیمت تا 230 تومان بودیم، اما این اقدامات مانع رشد نرخ دلار نشد؛ حتی پیش‌فروش سکه هم که بیش از 40 هزار قطعه فروش رفت نتوانست قیمت را کاهش و یا متوقف کند.

لازم به ذکر است که کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال نوسانات اخیر دلار و رکود شکنی‌ها و عدم مدیریت مناسب از سوی دولت و بانک مرکزی، به دنبال طرح سوال از رئیس‌جمهور است که باید منتظر ماند تا سرانجام این موضوع در مجلس مشخص شود.

امروز همه ارزها روند صعودی داشتند و ارزش ریال آن‌ها کاهش یافت. هر دلار آمریکا امروز (تا لحظه تنظیم این خبر) با افزایش 86 تومانی نسبت به‌روز شنبه به 4813 تومان رسید، البته نرخ دلار در ساعاتی هم از 4850 تومان عبور کرد؛ در حالی بازار قیمت را با 4732 تومان آغاز کرد؛ صرافی‌های پایتخت هر دلار را 4 هزار و 810 تومان می‌فروختند. امروز در بازار آزاد هر یورو 6 هزار و 97 تومان و هر پوند با نرخ 6 هزار 873 تومان و دادوستد می‌شد.

در بازار سکه هم  هر قطعه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت 17 هزارتومانی به قیمت یک‌میلیون و 641 هزار تومان و  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و 521 هزار تومان معامله می‌شد.

هر قطعه نیم بهار آزادی هم با افزایش 4 هزار تومان به قیمت 768 هزار تومان دادوستد شد؛ همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش 2200 تومانی و شکستن رکود قیمتی در سال جاری به نرخ هر گرم  151 هزار و 286 تومان فروخته شد./الف