مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قبلا در پروژه بارورسازی ابرها هواشناسی با امور مربوط به سابقه همکاری وجود دارد، گفت: اعتقاد به اینکه باروری ابر در بحث کم آبی و خشکسالی جبران کننده است، فکر درستی نیست.
کد خبر: ۵۶۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 20 February 2018

فرخ مطلبی‌فر عصر امروز در جلسه گفتمان آب آذربایجان با موضوعیت بررسی میزان تاثیر بارورسازی ابرها، چالش‌ها و راه‌های توسعه آن اظهار کرد: باروری ابرها نزدیک به ۴۰ سال سابقه در ایران دارد و البته متولی اصلی آن سازمان امور آب با همکاری هواشناسی است.

هر ابر نمی‌تواند بارور شود/ بارورسازی بحران آب را جبران نمی‌کند

وی افزود: در باروری ابرها نوع ابر، مشخصات و تکنولوژی باید مشخص باشد زیرا هر ابری نمی‌تواند بارور شود و باید شرایط خاص داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه در پروژه بارورسازی ابرها از قبل همکاری بین هواشناسی و امور آب وجود داشته است، افزود: اگر اعتقاد داشته باشیم باروری آب در بحث کم آبی و خشکسالی جبران‌کننده است، فکر درستی نیست.

وی اذعان داشت: در حال حاضر کشورهای دارای فناوری باروری ابرها عقب کشیده‌اند و دیگر این کار را انجام نمی‌دهند، برای حفاظت از آب به مدیریت آب روی آورده‌اند.

در پروسه یک ساله بارورسازی هیچ افزایش آبی ندیدیم

مطلبی‌‌فر با اشاره به اینکه در پروسه یک ساله پدیده باروری که با هزینه زیادی روبه‌رو بود، افزایش ناشی از این عملیات برای آب مشاهده نشده است، گفت: سیاست سازمان هواشناسی این است که باروری ابرها یک تکنولوژی خوبی است ولی باید این تکنولوژی با مطالعه انجام گیرد زیرا در غیر این صورت احتمال نقصان در ابرهای که در خود بارش ذاتی داشتند، وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان متذکر شد: از نظر سازمان هواشناسی بارورسازی به هیج‌وجه نمی‌تواند بحث خشکسالی و کمبود آب را جبران کند.

وی با اشاره به دو نوع ابر جبهه‌ای و ابرهای منفرد ابراز کرد: ابرهای جبهه‌ای از جمله ابرهایی هستند که از طریق سامانه به کشور می‌آیند و خود بارش‌زا هستند ولی ابرهای منفرد، ابرهایی هستند که محلی بوده و به خاطر وسعت و زمان کم باید زود شناسایی شوند و از آنها بهره گرفت.

مطلبی‌فر با تاکید به اینکه اگر بخواهیم هر ابری را بارور کنیم، باید ویژگی ابر را بشناسیم، ادامه داد: برای این منظور نیاز به رادارهای خاصی هست که اصلاً این تجهیزات در ایران وجود ندارد ولی می‌توان از طریق آن ۱۰ تا ۱۵ درصد ابرها را استحصال کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی با وزارت نیرو هماهنگی لازم را دارد و با وجود اینکه اعتقادی به این وضع نداریم ولی تمام استعلام و اطلاعات را در اختیار آنها می‌گذرایم./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :