کد خبر: ۵۶۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶ 21 February 2018

 

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه احتمالا کاهش دید خلبان دلیل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج می‌باشد، در عین حال گفت: باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه پیدا شود و بر اساس آن اعلام نظر کنیم ولی به هر حال سوال اصلی آن است که چرا علیرغم بدی شرایط جوی، اجازه پرواز صادر شده است.

 محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگویی در توضیح آخرین اطلاعات از دلیل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: نظر قطعی را می‌توان بعد از پیدا شدن جعبه سیاه داد. ما تاکید داریم که باید هر چه سریعتر جعبه سیاه پیدا و باز شود. برای این کار نیز تیم هفت نفره‌ای از فرانسه در ایران مستقر شده و باید هر چه سریعتر اطلاعات جعبه سیاه استخراج و به اطلاع مردم رسانده شود.

وی افزود: ابهامات بسیاری در مورد دلیل برخورد هواپیما با کوه وجود دارد که مهمترین دلیل اجازه پرواز هواپیما علیرغم وضعیت جوی نامناسب و بدی آب و هوا است.

رضایی با طرح این پرسش که چرا اجازه پرواز داده شده است؟ گفت: شرایط جوی این منطقه به گونه‌ای است که مرتبا شرایط آب و هوایی تغییر پیدا می‌کند. ظاهرا زمانی که هواپیما در منطقه و ارتفاعات دنا رسیده با موجی از ابرهای فشرده و توربولانس دمای پایین و برف مواجه شده که ما گزارشاتی از امکان رعد و برق نیز داریم. اینها ابهامات را زیاد می‌کند که آیا باید در این شرایط آب و هوایی اجازه پرواز داده می‌شد یا خیر؟

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه دلیل احتمالی برخورد با کوه کاهش دید خلبان است، گفت: ظاهرا آنقدر ابرها پایین آمده که کوه را در بر گرفته است. طبیعتا در چنین شرایط آب و هوایی باید ابرها به اندازه‌ای از کوه بالاتر باشد که وقتی هواپیما از ابرها پایین می‌آید و ارتفاع را کم می‌کند بتواند کوه را ببیند و برای میزان ارتقا گرفتن تصمیم‌گیری کند ولی ظاهرا آنقدر ابرها پایین بوده که داخل کوه آمده، وقتی خلبان هواپیما را از میان ابرها رد می‌کرده به کوه برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌نباید شرایط جوی این منطقه را دور از ذهن نگه داشت. این منطقه دارای شرایط آب و هوایی متلاطم بوده که ابرهای متراکمی در آنجا نیز در رفت و آمد است.

رییس کمیسیون عمران درباره اینکه چرا خلبان چنین شرایط آب و هوایی را در زمان پرواز اعلام نکرده است، گفت: ‌ظاهرا خلبان از وسط ابرها می‌گذشته و ارتفاع را کم می‌کرده تا ابرها را رد کند. سوال ما این است که چرا مرکز کنترل و عملیات شرکت آسمان با این وضعیت آب و هوایی اصلا اجازه پرواز داده است. وقتی قرار است پروازی از منطقه صفر تا ۱۰۰ انجام شود معمولا زمان تخریبی پرواز و آب و هوایی که در آن مدت وجود دارد سنجیده می‌شود و بعد اجازه پرواز می‌دهد. ما سوال‌مان این است که آیا چنین پیش‌بینی‌هایی صورت نگرفته که هواپیما با ابرهای متراکم شده است؟ البته که خلبان نیز در زمان پرواز هیچ موردی را گزارش نکرده است.

رضایی کوچی افزود: ما تمامی این ابهامات را در جلسات متعدد در کمیته‌ای مشخص مورد بررسی قرار دادیم. بنده با کاپیتان میرقادری خلبانی که شب قبل از حادثه با این هواپیما پرواز داشته صحبت کردم که او توضیح داد که هواپیما هیچ نقص فنی در زمان پرواز او نداشته است. منتهی خلبانان دیگر که در همان روز پرواز داشتند گفتند که در طول مسیر درگیر باران، ابر و یخ زدگی شدند و مرتب دستگاه ضد یخ هواپیما را روشن می‌کردند. اینها حکایت از شرایط جوی نامناسب آن منطقه دارد.

وی با قاطعیت به بیان این نکته پرداخت که هواپیما به دلیل شرایط جوی و آب و هوایی به کوه برخورد کرده است.

وی گفت: هواپیما در ارتفاع ۲۱ هزار تایی حرکت می‌کرده که اجازه کاهش ارتفاع تا ۱۸ هزار تا را می‌خواهد، چنین اجازه‌ای به او داده می‌شود اما در نهایت در ارتفاع ۱۳ هزار تا به کوه برخورد می‌کند. سوال این است که چه شد هواپیما چهار هزار تا از آن چیزی که مجوز داده‌اند، پایین آمده و اصلا چرا این کار را کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: این احتمال وجود دارد که در ابرهای متراکم و توربولانس گیر کرده یا موتورش یخ زده باشد که اگر هواپیما دچار یخ زدگی موتور شود، مثل توده یخ به پایین کشیده می‌شود. اینها همه سوالاتی است که باید منتظر باشیم جعبه سیاه پیدا شود./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار