به گزارش تابناک تبریز؛  علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با اشاره به تعیین مزد کارگران بیان کرد: مزد به معنای حداقل دستمزد برای یک طبقه نیست و با قدرت خرید مردم و سیاست‌های عدالت جویانه ارتباط دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مزد شاخص رفاه اجتماعی یک جامعه است، افرود: مزد یکی از مباحث مهمی است که یک جامعه به طور ملموس در طول یک سال احساس می‌کند، اکنون قدرت خرید مردم به ویژه کارگران خوب نیست.

ربیعی تصریح کرد: کنترل تورم و پیشی گرفتن مزد نسبت به آن دو اقدام مهم دولت بوده است که ما باید یک دهه این سیاست را دنبال کنیم و افزایش دستمزد، افزایش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد و به تولید کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ما معمولا هزینه ها را غیر واقعی محاسبه می‌کنیم، گفت: هزینه تکنولوژی، بهره وری و مدیریت را اندازه نمی‌گیریم و تنها روی شاخص مزد تمرکز می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: مزد را باید افزایش دهیم، همچنین باید مراقب تولید کشور نیز بود چرا که بنگاه‌های ما جان دار نیستند و نباید کاری کرد که به آن‌ها فشار بیاید.

ربیعی تصریح کرد: کنترل تورم و پیشی گرفتن مزد نسبت به آن بخشی از سیاست‌های فقرزدایی دولت است و این روند باید ادامه یابد، اما گاهی این مذاکرات طولانی می‌شود.

وی اذعان داشت: بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت بدهی طلب داریم، دولت به عنوان بازپرداخت بدهی خود، پروژه‌های نیمه تمامی را به ما واگذار می‌کند و پس از واریز منابع به خزانه داری، امکان بازپس گیری وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان پول درمان تامین اجتماعی است علاوه بر این موضوع، منابع درمان ما به لحاظ درآمدی فزونی یافته است.

ربیعی با بیان اینکه باید ۵۰ هزار میلیارد مستمری پرداخت کنیم، گفت: منابع و مصارف در تامین اجتماعی مدیریت می‌شود و سعی کردیم در این شرایط اقتصادی، یک روز هم مستمری مستمری بگیران را عقب نیندازیم.

وی با اشاره به نابرابری‌های اقتصادی پیرامون شهر‌ها و روستا‌های کشور اظهار کرد: به یک سیاست مداوم برای محدودیت فقر نیاز داریم چرا که فقر به مثابه یک موجود زنده است که درصورت رهایی، نابرابری ایجاد می‌کند بنابراین باید روستاییان و کارگران را توانمند کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: بالغ بر ۷ هزار میلیارد برای محدودیت فقر در بودجه ۹۷ پیش بینی کردیم که ۴ هزار میلیارد آن وجود دارد و طی جلساتی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته ایم، قرار بر این است تا ۳ هزار میلیارد باقی مانده نیز تامین شود.

ربیعی بیان کرد: در کشور یک میلیون و ۱۸۷ هزار سالمند بالای ۶۵ سال داریم که مستمری بگیر نیستند که باید در این بخش سیاست‌های مناسبی اتخاذ کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید اشتغال روستایی را به سمت سیاست ضد فقر برسانیم، اظهار داشت: بر روی بیمه روستاییان و عشایر کار کرده ایم تا جهت‌گیری خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۶ میلیون بیمه نشده در کشور داریم، ادامه داد: باید بتوانیم لایحه حمایتی را به خوبی ادامه دهیم، جامعه از نظر رفاهی وضعیت خوبی ندارد، وضعیت بچه‌های معلول خوب نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه فاصله بین مزد کارگری و تورم باید بهبود پیدا کند، افزود: ما فهم پیدا کرده‌ایم که وضع خوب نیست لذا باید جهت‌گیری و سیاست مناسبی داشته باشیم تا قدرت خرید مردم را بتوانیم بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه شش گانه اشتغال را در سال ۹۶ دنبال کردیم به طوری که در سال ۹۷ نیز این برنامه امتداد پیدا خواهد کرد گفت: باید سیاست تثبیت شغل را اجرا کنیم لذا نباید سیاست‌ها از بین برود، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به طور متوسط هزینه ایجاد شغل است، به استانداران اختیار داده شده تا بتوانند شغل را حفظ کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مداخله در سیاست‌های کلان تولید و سیاست‌های پولی و مالی گفت:: در اشتغال فراگیر طرح تکاپو قرار دارد به طوری که برای امسال در بودجه ۱۵ هزار میلیارد اعتبار تخصیص داده شده است، هدف وام دادن نیست بلکه ایجاد اشتغال است، با وام و مجوز دادن به تنهایی نمی‌توان شغل ایجاد کرد بلکه باید نهاد‌های مختلفی ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در طرح اشتغال فراگیر ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۸۷ هزار طرح را پذیرفته ایم و به بانک‌ها معرفی شدند.

ربیعی بیان کرد: راجع به یارانه نقدی سال ۹۷ هیچ برنامه خاصی نداریم، باید مجلس در این رابطه مصوبه بدهد تا وضعیت مشخص شود، اساسا دهک‌های میانی دهک‌های بی جانی هستند، بنا نیست به حساب‌های بانکی سرک بکشیم.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه‌ای را با صندوق حمایتی اشتباه گرفته ایم، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته ۳ مدیر در شستا تغییر پیدا کرد، اما ۴ سال است که با یک هیئت مدیره کار را دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه باید از بنگاه داری خارج شویم، افزود: سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی هایمان را دریافت می‌کنیم، تمام بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک‌ها سال آینده تسویه می‌شود، سال آینده وضعیت صندوق به سمت اصلاح پیش می‌رود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی را بیمه کرده ایم، گفت: ۷۰۰ میلیارد منابع و ۱۳۰۰ میلیارد مصارف بیمه کارگران ساختمانی است، باید منابع به درستی پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به سهم سرمایه گذار در صندوق‌ها گفت: در بودجه‌های سالانه باید منابع و مصارف به درستی پیش‌بینی شود، نباید به بدهی دولت اضافه کرد./خبرنگاران جوان