یادداشت//محمد کاظم پور
فرماندار شبستر در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان، به ایراد سخنانی در خصوص ایام فاطمیه مینماید . متعاقب این اظهارات برخی سوء تفاهم ها نیز بروز میکند و کار به طرح موضوع در نماز جمعه و افکار عمومی میکشد.
کد خبر: ۵۷۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 25 February 2018

فرماندار شبستر در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان، به ایراد سخنانی در خصوص ایام فاطمیه مینماید . متعاقب این اظهارات برخی سوء تفاهم ها نیز بروز میکند و کار به طرح موضوع در نماز جمعه و افکار عمومی میکشد.


نگارنده بنا را بر صحت تکذیبیه فرماندار می گذارد . اینکه ایشان می فرمایند بنده فقط گفته ام ایام فاطمیه 23 روز است این را 40 روزش نکنید . در حالی که منتقدان وی در این زمینه معتقدند آقای فرماندار اظهاراتی غیر از این داشته اند.


بهر حال در خصوص این حاشیه ایجاد شده چند نکته قابل تامل است.


1-اصلا چه لزومی دارد در شورای آموزشی شهرستان به طرح مسائلی این چنینی پرداخته شود. مثلا اگر ایام فاطمیه 2 ماه شد ، تاثیری در سطح آموزش های ارائه شده توسط آموزش و پرورش شهرستان خواهد داشت. یا مثلا اگر این ایام فقط یک هفته شد ، طوری دیگری خواهد بود. موضوعی بی ربط به آموزش در این جلسه طرح شده است.


2-با فرض صحت سخنان آقای فرماندار، بسیاری از همفکران ایشان دلیل مخالفت خود با تطویل چنین مراسماتی را عدم نشاط اجتماعی جامعه عنوان می نمایند.


باید در این خصوص توجه داشت


اولا: در ایام شهدت حضرت زهرای اطهر(س)، صرفا دو روز محیط اجتماعی بخصوص صدا وسیما و رسانه ها، نشانه های حزن بر خود دارند و در بقیه ایام مانند ایام عادی سال، مردم در زندگی معمولی خود هستند .بنابراین این مساله رابطه چندانی با شادی و نشاط مردم نمی تواند داشته باشد.


دوما. به واقع باید گفت دلیل اصلی عدم نشاط در جامعه مساله تبعیض و فساد است. بی عدالتی حاکم بر جامعه که حتی رهبری معظم را به اتخاذ واکنش نسبت به این مساله مهم واداشت ، بزرگترین دلیل خشونت های اجتماعی و بی نشاطی ها و افسردگی های حاکم برجامعه است.


بعنوان مثال باید خاطرنشان ساخت 24 درصد کارگران استان به مواد مخدر اعتیاد دارند و این یکی از بزرگترین دلایل افسردگی در جامعه است . اگر فرماندار محترم دنبال ایجاد نشاط در جامعه است ، بهترین و مهمترین ظرفیت ایجاد نشاط رفع بی عدالتی ها ، مبارزه با نجومی بگیران، ذخیره های قلابی انقلاب است .


سوما.بدون اینکه خواسته باشیم ، سخنان آقای فرماندار را از این زوایه بررسی کنیم باید گفت :، موضوع عقده گشایی از مذهب چند سالی است که وراج بسیاری در جامعه پیدا کرده است . مثلا هر سال 4 میلیون شهروند ایرانی عازم ترکیه و سواحل آنتالیا و .. هستند که حسب آمار سالانه 2.5 میلیارد دلار در آن کشور هزینه میکنند. این مساله هیچ واکنشی در میان نخبگان و سلبریتی ها و.. ندارد.


اما تا اینکه در اربعین ، 3 میلیون ایرانی آنهم بدون هزینه و بدون تشریفات و ولخرجی آنچنانی در ساحل و .. راهی کربلا میشوند، همه نخبگان اجتماعی شروع به انتقاد میکنند که چرا فلان و بهمان و..


این مساله جدا از این بحث؛ ریشه در خودباختگی فرهنگی دارد که باید در مجال های مناسبت تری بررسی گردد.

نویسنده: دکتر محمد کاظم پور سردبیر تابناک تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :