شهردار تبریز گفت: محور اصلی بودجه سال ۹۷، ایجاد شفافیت و توزیع متوازن است و سعی شده تا مناطق کم‌برخوردار، با پیش‌بینی راهکارهای اصولی، ارتقا یابند.
کد خبر: ۵۷۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 12 March 2018
 

ایرج شهین‌باهر در گفتگو با بخش خبر ساعت ۲۳ سیمای سهند با بیان این مطلب اظهار داشت: لایحه بودجه ۲۶۳۰ میلیارد تومانی سال ۹۷ شهرداری تبریز، در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر، ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و نهایتاً کلیات آن، با مبلغ ۲۷۷۰ میلیارد تومان به تصویب شورای محترم رسید.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از این بودجه، به صورت جاری و ۵۲ درصد نیز مربوط به عمران و ۸ درصد (یعنی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان) مربوط به بدهی‌ سال‌های گذشته است که برای پرداخت در سال آینده، لحاظ شده است.

شهردار تبریز عدالت محوری و توسعه یکنواخت را مبنای بودجه سال آینده خواند و افزود:  به همین منظور، ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد مناطق برخوردار، برای توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار اختصاص یافته است.

شهین‌باهر از پیش‌بینی احداث ۲۰ زمین فوتبال و ۱۰ پارک محله‌ای در محلات حاشیه‌نشین در برنامه و بودجه سال ۹۷ خبر داد و گفت: این فضاها که در بافت‌های پُر و متراکم ایجاد می‌شود، علاوه بر جنبه نشاط و تفریح عمومی، در موقع مدیریت بحران، اسکان و امداد نیز موثر خواهدبود.

وی اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به پدافند غیرعامل، مقابله با بحران، توسعه خدمات ایمنی و تجهیز ایستگاه‌ها و امکانات آتش‌نشانی  را به همراه اوراق مشارکت مردمی، از دیگر جهت‌گیری‌های مهم بودجه سال ۹۷ خواند.

شهردار تبریز اضافه کرد: مطابق بودجه سال آینده،پروژه‌های مسیرگشایی ۵۸ درصد افزایش یافته که می‌تواند زمینه مناسبی برای نوسازی و ارتقای ارزش افزوده محلات و مناطق باشد.

شهین‌باهر با اشاره به این‌که تبریز۲۰۱۸، با نگاه ویژه‌ در بودجه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها و فضاهای گردشگری، از قبیل مقبره‌الشعرا، میدان آذربایجان،ربع‌رشیدی، دوکمال، میدان سامان، میدان صاحب‌آباد، طرح‌های بازار و پیاده‌راه آن پیش‌بینی و به همراه مراسم‌های ملی و بین‌المللی ویژه ۲۰۱۸، در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: با تکمیل پروژه مقبره‌الشعرا به وسعت ۱۰ هزار مترمربع و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز به وسعت ۲۴ هزار مترمربع وسعت، مجموعاً ۳۴ هزار مترمربع، به فضای فرهنگی و هنری شهر افزوده می‌شود که توسعه کم‌نظیری در سرانه فضای فرهنگی شهر به شمار می‌رود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از درآمدهای شهرداری، مربوط به کدهای ساختمانی، صدورپروانه، پرونده‌های ماده ۱۰۰ و تغییرات کاربری، و ۲۰ درصد نیز مربوط به درآمدهای پایدار، شامل عوارض نوسازی، پسماند، خودرو، مشاغل، مالیات بر ارزش افزوده و اجاره‌بهای املاک شهرداری است.

شهین‌باهر متذکر شد: نگاه ویژه‌ای به پروژه مترو داریم و اعضای شورای اسلامی شهر نیز با داشتن همین نگاه، تاکید دارند که سال آینده شاهد اتمام خط یک مترو باشیم.

وی با بیان این‌که بر این اساس، ۶۵۰ میلیارد تومان برای پایان خط یک مترو، برآورد شده‌است، افزود:  سعی داریم این رقم را از محل درآمدهای شهرداری و فروش اوراق مشارکت تامین کنیم.

شهردار تبریز ادامه داد: ۴۲۰ میلیارد دلار فاینانس معادل ۲۰۰ میلیارد تومان، برای خط دوم مترو در دست خریداری است که با تحقق آن، راه‌اندازی نیمی از خط دوم عملیاتی خواهدبود.

شهردار تبریز با تاکید بر این‌که در کنار مترو، حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده، لحاظ و ۱۴۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و مینی‌بوس پیش‌بینی شده است، متذکر شد: کارایی مینی‌بوس، با توجه به سهولت تردد در برخی معابر و مسیرها، حتی از بیشتر نیز اتوبوس است و این نکته در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: در بودجه سال آینده سعی شده بحث‌های زیست‌محیطی، به ویژه آلودگی هوا، با توسعه فضای سبز و اجرای برخی رویکردهای فرهنگی در حوزه آموزش شهروندی، پیگیری شود.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، در بودجه سال آینده بارز است، اظهار داشت: در برنامه سال آینده سعی کرده‌ایم اصل صرفه‌جویی را کلید بزنیم، از این رو  کاهش ۱۲ درصدی هزینه‌های جاری را در بودجه سال آینده داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار