رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی:
الزام در ارائه صورت سانحه در دوران جنگ تحمیلی را منتفی دانست و خواستار رسیدگی به مطالبات جانبازان و رزمندگان زیر 25 درصد از سوی نهادهای حمایتی شد.
کد خبر: ۵۷۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 12 March 2018

به گزارش تابناک تبریز، ضیاء اله اعزازی نماینده ایثارگر مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه در بخش ایثارگران بر الزامی نبودن صورت سانحه برای ارائه به بنیاد شهید تاکید شده است اظهار داشت: بر طبق مصوبات قوانین ایثارگری در برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند بالا دستی، قانون، موضوع ارائه صورت سانحه برای اثبات مجروحیت و حضور در جبهه ها در دوران دفاع مقدس را برای رزمندگان الزام آور ندانسته است.

وی افزود: بر طبق قوانین موجود بخشی از ایثارگران نمی توانند از تسهیلات ایثارگری استفاده کنند. به طور مثال جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان عزیزی که ۶ ماه یا کمتر از آن سابقه حضور در جبهه دارند نمی توانند از آن حدی که نیاز دارند از سوی حاکمیت مساعدت شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که محدودیت های مالی اجازه نمی دهد نهادهای حمایتی به این قشر توجهی داشته باشند، اگر چه ما در مجلس واقعا دلمان می خواهد به همه این عزیزان توجه داشته باشیم ولی متاسفانه وضعیت بودجه عمومی کشور توان این موضوع را ندارد.

اعزازی تاکید کرد: از بنیاد شهید و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان دو نهاد انقلابی می خواهیم که اطلاعات خود را در این خصوص به صورت متقن و شفاف جمع بندی نموده و به مجلس شورای اسلامی اراءه کنند تا موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود و ببینیم این عزیزان چه نیازهایی دارند و چقدر باید مجلس بودجه اختصاص دهد تا نیازهای ابتدایی آنها برطرف شود.

نماینده جانباز مجلس دهم که به مناسبت روز گرامیداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید سخن می گفت یاد آور شد: به طور مثال اگر از مسئولان بنیاد شهید پرسیده شود که چقدر بودجه در اختیار شما باشد تا مشکلات این عزیزان را بتوانید حل کنید، نمی توانند پاسخ دهند؛ به خاطر این که یک عده از عزیزان ایثارگر ۳۰ سال قبل مجروح شده اند ولی دنبال مجروحیت خود نرفته اند و بعد از آن وقتی به دوران پیری رسیدند و مشکلات به آنها فشار آورده است برخی مجبور شدند به دنبال تشکیل پرونده بروند.

جانباز شیمیایی و عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من شخصا یک گله کوچک از بنیاد شهید دارم و گله من این است که متاسفانه بنیاد خوب به این عزیزان توجه نمی کند و هنگام مراجعه از آنها صورت سانحه می خواهد. بالاخره بیمارستانی که ۳۰ سال قبل یک رزمنده در آن بستری شده است شاید وجود خارجی نداشته باشد و مشخص است آن رزمنده نمی تواند مدارک مورد نیاز را بیاورد.

اعزازی با یاد آوری این مطلب که ما در مجلس نهم مصوب کردیم که زیاد به صورت سانحه دوران جنگ تکیه نکنند و هر کسی هم آن را نداشته باشد باید به پزشک مراجعه کند اظهار داشت: نهادهای ذیربط موظفند برای آنها بر اساس نظرات پزشکان، صورت سانحه تهیه و صادر کنند.

وی ادامه داد: الان یک پزشک می تواند یک مجروح را معاینه کند و اگر آثار جنگی را در او مشاهده کرد و نظرش بر این بود که این شخص آسیب دیده است بایستی بنیاد شهید به این نظرات تمکین کند و آن را قبول کند.

نماینده مردم بناب یادآور شد: ما الان در جامعه یک عده ای را داریم و شاهدیم که جبهه رفته هستند، ولی در آن موقع به دنبال مدارک خود نرفته اند چرا که در آن دوران رزمندگان به دنبال گرفتن درصد و این طور چیزها نبودند. من خودم که مجروحیتم اظهر من الشمس است بعد از ۵ سال به اجبار به کمیسیون بردند که صورت جلسه شود.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که این عزیزان به مراکز بنیاد مراجعه کنند، مطمئن باشند قصد و نیت ما این است که به آنها کمک کنیم تا ان شالله اطلاعاتشان تکمیل شود؛ در آینده نیز امیدوارم وضعیت کشور خوب شود و نمایندگان و مسئولان آینده، حتی اگر امثال ما هم نباشند به این عزیزان توجه کافی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :