کد خبر: ۵۷۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 13 March 2018

مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر روز سه شنبه؛ بیست و دوم اسفند برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه آغاز به کار کرد. اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح علی ربیعی مخالفت کردند.

 احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد: استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستورکار نمایندگان قرار دارد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور که در جلسه صبح مجلس حاضر بودند، آخوندی را نیز در جلسه نوبت بعداز ظهر مجلس شورای اسلامی همراهی کردند.

بیگی، موافق استیضاح: وزارت راه و شهرسازی آتش به خرمن اعتماد مردم در کارایی کارگزاران است

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی یکی از نقاطی است که آتش به خرمن اعتماد مردم بر کارآمدی و پاسخگویی کارگزاران نظام انداخته و قرینه ها و شواهد متعددی از راه می‌‌رسد که این ناتوانی و عدم کارآمدی را اثبات می‌کند.

وی با بیان اینکه این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتاده جان مردم و آبرو و مال آنها شده تصریح کرد: در این شرایط مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه قانونی خود خود عمل کند.

بیگی ادامه داد: یکی از موضوعات جدی که بر روح و جان مردم در آذربایجان خراش می‌اندازد حادثه قطار تبریز- مشهد است که یک جلسه استیضاح را هم در مورد آن پشت سر گذاشتیم و این حادثه به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینی های لازم بود که باعث شد 50 نفر جان خود را از دست دهند.

وی با بیان اینکه به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که هنوز بعد از 16 ماه تکلیف رسیدگی به این حادثه را مشخص نکرده اظهار داشت: از سوی دیگر انتظار از قوه مجریه و وزارت راه این بود که با کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی و تعلل شده بودند برخورد کند اما اقدام مشخصی رخ نداد.

بیگی خاطرنشان کرد: در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با 1400 کیلومتر سرعت و 800 تن بار و صدها مسافر بدون اینکه از ایمنی لازم برخوردار باشد با قطار دیگری تصادف و در نتیجه منجر به جان باختن مردم شد.

وی با بیان اینکه در قطار حتی یک چکش هم وجود نداشت که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند اظهار داشت: بدیهی است وقتی که صاحب کار بالای سر کار نباشد به ویژه در وزارتخانه‌ای چون وزارت راه که ستادی است و بخش عمده فعالیت‌های آن اجرایی و عملیاتی است این اتفاق رخ می‌دهد.

بیگی ادامه داد: وزیر باید در هفته سفر و سرکشی کند و با تمرکز، تصمیم‌گیری کند. وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد معلوم است که تصمیم‌گیری‌های ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و منجر به سرخوردگی ملی می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود...

کدام نمایندگان برای استیضاح آخوندی صحبت می‌کنند

قرار است علیرضا بیگی نماینده تبریز ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه ، احد آزادیخواه نماینده ملایر ، احمد مرادی نماینده سنندج، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان ، داریوش اسماعیلی نماینده سرمستان، احمد امیرآبادی نماینده قم و محمد علی وکیلی نماینده تهران به عنوان موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخنرانی کنند.

طبق مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رسیدگی به استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، برای هر استیضاح، ابتدا موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد.
همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد. استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 24 امضا در جلسه علنی سه شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :