حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در جمع دانشجویان به سوالات پاسخ داد.

رحیم پور ازغدی در این مراسم درباره سوالی مبنی بر ناکارآمدی و ضعف شدید در برخی حوزه‌های مدیریت اجرایی کشور همچون حوزه جاده‌ها ، فرودگاه‌ها و مسکن و در پاسخ به اینکه آیا به عدالت سیستم دولت مربوط می‌شود یا به کارآمدی؟، گفت: "کارآمدی" جزئی از"عدالت" است. ملاحظه کنید همین اخیرا" که در یک بارش برف، هیچ مدیریت بحرانی دیده نشد بلکه بحران مدیریت، واضح بود و معمولا" هم مشکلات را به تحریم و برجام گره زدند و حال که هسته‌ای را هم تعطیل کردند و تحریم‌ها ادامه یافت ، بازهم بی کفایتی مدیریتی را به تحریم و شعار "مرگ بر آمریکا" نسبت می‌دهند و این است که فاجعه است.

وی ادامه داد: قبل از سقوط این هواپیما، در بسته شدن جاده‌ها و خیابانها و معطلی سه روزه  مردم در فرودگاه‌ها شاهد بیچارگی مدیریتی محض بودیم.

ازغدی تاکید کرد: مسکن مهر را که تعهد نظام به مردم بود (نه تنها تعهد دولت خاص)، رها کردند و حق الناس هزاران هزار خانواده را پامال کردند و هیچ مسئولیتی نپذیرفتند بنده معمولا" وارد جزئیات نمی شوم امّا یکی از حضّار گفت کلیات کافی نیست و چرا شما به مصادیق حق الناس نمی پردازید؟ بسیار خب بنده در همین مورد وارد شدم و حتی از پلکان هواپیما بنده را پائین آوردند و نگذاشتند بروم چون از حقوق معترضان دفاع کردم و می کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جالب است که همان ایام شخصی که دادستان فرودگاه مشهد است در پاسخ اعتراضات مردم، فهرستی از تخلّفات مکرّر سازمان فرودگاههای کل کشور و نیز شرکت های هواپیمایی را به بنده ارائه کرد و گفت بارها این اسناد را به نهادهای قانونی و قضایی فرستاده و ترتیب اثر نداده اند. خوب چرا؟! حال که استیضاح بازی‌های مجلس و دولت هم گذشت لااقل به حقوق شهروندی و اسلامی مردم و مسافران بپردازند. سیاست بازی به کنار ، به حق الناس برسید.

وی ادامه داد: آن شخص به بنده گفت برای همه اینها مدرک مستند دارد ولی رسیدگی نمی شود مدارکی از قبیل اینکه  سازمان هواپیمایی کل کشور و شرکت فرودگاهها، نظارت کافی بر تخلّف ها و تاخیرها و .... ندارند. از سال 93 بخشنامه واضحی دارند که مدیران فرودگاهها باید در زمان تاخیرها در محل حاضر شده و پاسخگوی مردم باشند و گزارش و فورا" و با دقت ، رسیدگی کنند اما تنها در موارد گزینشی و بسیار محدود چنین میکنند و گاهی با شرکت های هواپیمایی ، تبانی دارند .

ازغدی ادامه داد: یکی از مدارک هم این بود که  آژانس‌های هوایی، غالبا" در پروازهای داخلی ، نه منشور حقوق مسافرین مراعات می شود نه منشور های بین المللی.

وی اظهار داشت: چرا بازار شرکتهای هواپیمایی یا چارتر کننده‌های پرواز که بویژه در ایام خاص سال یا در شرایط خاصی مثل ایام عید نوروز که مردم نیازمند و آسیب پذیر می شوند، سیاه می‌شود و کنترل نمی‌شود و بلیط با هر نرخی به فروش می رود و نظارتی درکار نیست؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پرواز تهران مشهد را تا 800 هزارتومان برای هر نفر فروختند! چرا به بهانه تحریم و نقص فنی در ناوگان، برای سود بیشتر، پروازها به نحوی حساب نشده، مدیریت می‌شود و تاخیرهای سلسله‌وار بر مسافران که با حقوق شهروندی خود آشنا نیستند تحمیل می شود!  

وی افزود: اکثر پروازها تاخیر دارند و همه را عادی جلوه می دهند به نحوی که مردم نتوانند مطالبه حق کنند و غالباً در این تاخیرها، مدیران فرودگاهها و آژانس ها نه بدرستی پاسخگویند و نه مسئولیت ساماندهی مسافران را کسی بدرستی می پذیرد.گاه پرواز ها را طوری می بندند که نماز صبح مردم حتما" قضاء می شود .

ازغدی یادآور شد: گاه در باب اموال یا اشیاء مفقود در داخل بار، از خود سلب مسئولیت می‌کنند. ابطال برخی پروازها بدون پرواز جایگزین به بهانه های مختلف که ربطی به شرایط جوی ندارد و بلاتکلیف و سرگردان رها کردن مردم عصبانی و خسته در سالن ها و خیابان به نحوی توهین آمیز که ناکارآمدی و تکبر دستگاهها مورد اجماع مردم قرار گیرد و چوب اختلاف حسابهای مالی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور را مسافران می خورند.

وی تصریح کرد: گاه در سالن فرودگاهها شاهد تنش و بی نظمی و هرج و مرج و گاه درگیری لفظی و حتی بدنی و پاسکاری مردم هستیم. گاه برخی شرکتها به بهانه دیر رسیدن مسافر، کانتر را قبل از وقت در بلیط های چارتری می‌بندند و سپس همان بلیط را به دیگران می فروشند. بازار سیاه و دلالی برای فروش صندلی ها در ایام خاص (مثل زیارت امام رضا و ... ) که هیچ کس از حقوق شهروندی دفاع نمی‌کند. به بهانه های گوناگون پروازهایی ناگهان ابطال و کنسل می شود در حالیکه جز در شرایط سخت جوی چنین حقی ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گاه بلیط های صوری می‌فروشند و با اعلام تاخیرهای مکرر مسافرین را سرگردان نگه می دارند تا ظرفیت پروازها تکمیل شود. در بسیاری موارد هم هیچ پرواز جایگزینی نمی گذارند و مردم را به عسر و حرج می اندازند.

وی افزود: مجلس لااقل نظارت کند که وزیر ناکارآمد را حتی اگر نینداخته باشند در هر حال باید مشکلات مردم را حل کنند. حقوق شهروندی، اینهاست و با شعار و سخنرانی حل نمی شود.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اینها حق الناس شرعی مردم است. همین مورد را امتحان کنیم ببینیم آیا دولت و مجلس، کار آمد خواهند بود و یا علیرغم  این قصور و تقصیرها، اتهامات را متوجه اصل نظام می‌کنند و علت بی کفایتی های خود را هم به تحریم و شعار "مرگ بر آمریکا" مربوط می کنند؟

وی گفت: ما مشکل کار آمدی سیستم اجرایی و قضایی کشور را باید در دهه  آینده حل کنیم تا نظام، امام و امّت، قربانی بی عرضگی‌ها نشود.فارس