تبریز شهر اولین‌ها و «سرزمین زیبایی‌ها» آنقدر جاذبه و نقاط دیدنی دارد که به راحتی می‌تواند برنامه سفر به این شهر و سرزمین را برای هر مسافری با هر ذائقه‌ای رزرو کند!
کد خبر: ۵۸۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 19 March 2018
 

یک سووال اساسی که قبل از سفر برای هر مسافری مطرح می‌شود این است که«مقصد» و «هدف از سفر» چیست؟ اما برای کسی که منطقه آذربایجان و شهر تبریز را انتخاب می‌کند چندان با سوال دوم خود مشکلی نخواهد داشت! برای اینکه «سرزمین زیبایی‌ها» آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که به راحتی می‌تواند برنامه سفر شما برای این شهر و سرزمین را پر کند!

حالا اگر توجه به مجموعه‌های دیدنی و گردشگری بیشتر مد نظر مسافران باشد، به جرأت می‌توان گفت که تنها نیمی از هدف دیدار با این سرزمین و آشنایی با زیبایی‌های آن محقق شده است! پس باید غیر از بافت‌های تاریخی و مجموعه‌های گردشگری (نظیر: بازار سرپوشیده، مسجد کبود، ارک، خانه مشروطیت، خانه قاجار، خانه ختایی ها، کندوان، ائل گلی و ....) که قطعا همه با آنها آشنایی دارید به جاذبه‌ها و استعدادهای نهفته این دیار برای جذب گردشگر توجه داشت که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

 

 

تبریز با تاریخ و تمدنی شورانگیز 

تاریخ این سرزمین و شرح حماسه‌ها، شورآفرینی‌ها و شجاعت‌ها و مبارزات مردمانش، سوژه خوبی برای کنشگران سیاسی و محققان تاریخی است. از قهرمانان اسطوره‌ای و افسانه‌ای‌اش گرفته تا چهره‌‌های واقعی و حقیقی چند سده اخیر، از ستارخان و باقرخان و امتداد آن تا دوره معاصر و ظهور چهره‌هایی نظیر سرداران شهید آذربایجان شهید مهدی و حمید باکری، شفیع زاده ، تجلایی و یاغچیان، همه و همه بستری فراهم می‌کند برای علاقه‌مندان به تایخ و حماسه‌های قدیم و جدید، هنوز هم ردپای این مبارزات را در کلام مردم این سرزمین و بر نقوش و آثار تجسمی و هنری گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.

 

 

تبریز با اقلیمی سحرانگیز

آذربایجان آب و هوایی استثنایی و منحصر به فرد دارد. خنکای شب‌های تابستانی اش به همان اندازه دلنشین و مطبوع است که سرمای سخت و برف های سپید ارتفاعاتش. زمستان این دیار هم دیدنی و سحرانگیز است. ارتفاعات پوشیده از برف سهند و سبلان، عون بن علی، میشوداغ، علمدار و پیام و... را نمی توان در این فصل سرد و برفی نادیده گرفت. ضمن آنکه مسافرت تابستانی به آذربایجان در فصل بهار و تابستان، پای ثابت برنامه سفر خیلی از علاقه مندان، مشتاقان سیاحت و دیدار از زیبایی هاست.

تبریز با غذاهایی اشتهاانگیز

آذربایجان در کنار همه ویژگی‌های منحصر به فردش، به یک شاخصه شیرین و دلپذیر هم معروف است. غذاهایی لذیذ و آشپزهایی هنرآفرین!

کدبانوهای آذربایجانی، با سلیقه و ذوق خود چنان غذاهای لذیذ و اشتهاآوری خلق می کنند که قطعاً طعم آنها برای همیشه زیرزبان مهمانان و گردشگران باقی خواهد ماند. از کوفته تبریزی معروف گرفته تا دلمه ها و

تبریز و آجیل و شیرینی‌های مهرانگیز

بعید است کسی به تبریز بیاید و از خوراکی ها و تنقلات سالم و ارزشمند این شهر نظیر: آجیل، قرابیه، ریس و نوقا و حتی باسلوق مراغه و کلوچه های اهری این دیار برای بستگان و خانواده اش سوغاتی نبرد! اینجا با ترکیب مواد خام با اراده و ذوق آذربایجانی ، فرآورده هایی را به عمل می آورند که شنیسدن نام آنها هم هوش و حواس مهمانان و گردشگران را می رباید!

 

تبریز با ادبیاتی پویا و موسیقی اعجاب انگیز

تارو پود مردمان این سرزمین را با شعر و شعور و ادبیات سرشته‌اند. دیاری که با زبان و ادبیات خاص و منحصر به فرد «ترکی آذربایجانی»، منشا و مبدا خیلی از تحولات اساسی در حوزه شعر و ادبیات شده است.

شاهکارهای ادبی خلق شده در این سرزمین از عصر قدیم تا عهد معاصر، بیانگر روح متعالی مردمانش برای سرودن شعر و قصیده و غزل و تلفیق زندگی روزمره با این ادبیات است. نمونه عینی و معاصر آن شاهکار «حیدربابایه سلام» اثر ماندگار استاد شهریار است که تاکنون به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است. در کنار آن، فولکلور های محلی، اشعار و بایاتی های رایج در میان سخنوران، نوازندگان و حتی مردم کوچه و بازار همه حکایت از آن دارد که ریشه روح این ملت در زمینی است که گنجینه ذوق و هنر و ادب است. در گفتگوهای ساده و عامیانه هم می توانید شما با ده ها مَثَل و شعر و بایاتی و طنز روبرو شوید. مردمان این سرزمین، به کسی که سر سوزن ذوق و هنری در زمینه هنر و ادبیات داشته باشد ارزش والایی قائلند.

در کنار این ادبیات فاخر، آنچه این سرزمین را شهره آفاق ساخته، گنجینه ارزشمندی از موسیقی‌های محلی و عاشیقی است. موسیقی آذربایجان که به عنوان میراث معنوی به ثبت جهانی رسیده زبان همه ملل است. هنری که توانسته دل همه علاقه مندان موسیقی و حتی مردمان نا آشنا با زبان ترکی را هم برباید.

تبریز و مسافران مشتاقش!

حال با این همه ظرفیت و این همه جاذبه گردشگری، می‌توان مسافرت به این شهر را به تاخیر انداخت؟ آیا می‌توان تنها برای یک سفر کاری و یا تجاری به این دیار رفت؟ آیا می‌توان تنها به آذربایجان رفت؟

همین امروز بار سفر خانوادگی به سرزمین شگفتی‌ها و زیبایی‌ها را ببندید!

 

نگارنده: محمد امین خوش‌نیت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار