عصر شنبه 26/12/96 خبرنگار محترم روزنامه شرق تلفنی سوالاتی درباره نحوه بازرسی نهادهای زیرمجموعه دفتر رهبری از من پرسید که گفته‌های من در روزنامه یکشنبه شرق مورخ 27/12/96 منتشر شد.


*  دقت در گفته‌هایم پس از انتشار، نقایصی را برایم آشکار ساخت که ممکن است به ناقص دیدن بازرسی در دفتر رهبری بینجامد. به همین دلیل پس از تامل و مشورت چند نکته تکمیلی را تقدیم می‌کنم.

 چنانچه گفتم بازرسی ویژه دفتر، کار ادواری ندارد و بازرسی موردی انجام می‌دهد که معمولاً به وی ارجاع می‌گردد. سازمان بازرسی کل کشور وظیفه بازرسی ادواری و موردی، هر دو را بر عهده دارد. گرچه مسئولیت بازرسی از نهادهای مربوط به دفتر اصالتاً با این سازمان نیست، ولی طبق توافقی که سال‌هاست انجام شده و اجرا می‌شود، سازمان بازرسی کل کشور سالانه از تمامی نهادها و دستگاه‌های منتسب به مجموعه رهبری شبیه انجام‌وظیفه‌اش درباره تمام اجزا؛ بخش دولتی و عمومی بازرسی می‌کند.


علاوه بر اینها چنانکه در مصاحبه اخیر نیز اشاره کردم موسسه حسابرسی خاصی مراقبت از دخل و خرج نهادهای مربوط به رهبری را عهده‌دار است. این موسسه، موسسه مفید راهبر است که در سال 1371 برای ارائه خدمات حرفه‌ای حسابرسی به دستگاه‌ها و موسسات بیت رهبری تشکیل شده است.

 

این موسسه که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است، از آخرین روش‌ها و ابزارهای علمی بهره می‌گیرد و به دلیل کیفیت و امانت بالا بین 270 موسسه مشابه، جزء طبقه الف و در گروه 1 موسسات معتمد بورس است. این موسسه در سال 1388 گواهی تعهد به تعالی را از موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی (که مسئولیت اعطای جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی را بر عهده دارد) به دست آورد و در سال 1391 جایزه سه ستاره تعالی را نیز کسب نمود.


بدین ترتیب دستگاه‌های تحت نظر یا وابسته به بیت رهبری را علاوه بر آنکه به طور سالانه سازمان بازرسی کل کشور بازرسی می‌کند، توسط موسسه‌ای معتبر حسابرسی می‌شود و در عین حال دفتر ویژه‌ای نیز موارد ارجاعی را با دقت و حساسیت بازرسی می‌کند.

*  در واقع کنترل در آنجا به طور نسبی از هر جای دیگر حکومت قوی‌تر است. هر جا بازرسی و نظارت باشد و هر چه نظارت و بازرسی دقیق‌تر و بی‌رودربایستی‌تر، سلامت بیشتر و فساد کمتر خواهد بود. البته زیبنده دفتر رهبری هم همین است.