تابناک منتشر می‌کند؛
بیشترین دریافتی متعلق به فیلم رستاخیز با 10.1 میلیارد تومان و فیلم چ با 6.1 میلیارد تومان بوده است... این اقدام هرچند با پیگیری مکرر «تابناک» برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران رخ داد اما بدون تردید بدون همراهی مسئولان سینمایی به ویژه تابش مدیرعامل فارابی که حتماً بابت انتشار این رقم‌ها با فشار شماری از سینماگران مواجه می‌شوند، رخ نمی‌داد.
کد خبر: ۵۸۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 19 March 2018
 
 

بنیاد سینمایی فارابی در واپسین روزهای سال 1396، لیست رقم کمک‌های پرداختی به فیلم‌های سینمایی از سال 1390 تا 1396 را منتشر کرد که بر اساس این لیست، بیش از 329 فیلم سینمایی دست کم 83 میلیارد و هشتصد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان را در قالب‌های تسهیلات، مشارکت، ساخت و خرید حقوق دریافت کرده‌اند.

«تابناک»؛ مهدی خرم دل؛ بنیاد سینمایی فارابی از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی است که ماموریت کمک، سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های سینمایی را در بیش از سه دهه اخیر برعهده داشته و صدها میلیارد تومان به سازندگان فیلم‌های سینمایی در سه دهه اخیر پرداخت که مشخص نیست چه میزان از این پرداخت‌ها به حساب فارابی در بازده زمانی بازگشته است. مدیران فارابی نیز ترجیح می‌دهد با سینماگران وارد چالش نشود و درباره مراودات مالی سینما سخن به میان نمی‌آوردند.329 فیلم سینمایی که با 83 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی ساخته شد + اسناد

پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزادی به اطلاعات، به درخواست نگارنده در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی که از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حد فاصل سال‌های 1390 تا 1396 به بنده اعلام شد و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده دست کم 329 فیلم در حد فاصل 1390 تا 1396 از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از 83 میلیارد و هشتصد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.

در انتهای این لیست تاکید شده با توجه به آنکه بخشی از پرداخت به شماری از فیلم‌های تولیدی در سال 1395 و 1396 همچنان باقی مانده، اسامی این فیلم‌ها در سال 1397 اعلام خواهد شد و بنابراین این لیست طولانی تر و رقم پرداختی به فیلم‌های سینمایی نیز بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان است.

نکته قابل تامل اینکه 10.1 میلیارد تومان از 83 میلیارد تومان پرداختی فارابی به فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش رسیده که در کنار 7.2 میلیارد تومان پرداختی موسسه رسانه های تصویری به این فیلم مجموعاً 17.3 میلیارد شده است! در رده بعدی نیز فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با 6.1 میلیارد تومان دریافتی قرار داد و در این میان شمار فیلم‌هایی که دریافت‌های میلیاردی داشته‌اند، کم نیست.

این اقدام هرچند با پیگیری مکرر «تابناک» برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران رخ داد اما بدون تردید بدون همراهی مسئولان سینمایی به ویژه تابش مدیرعامل فارابی که حتماً بابت انتشار این رقم‌ها با فشار شماری از سینماگران مواجه می‌شوند، رخ نمی‌داد و از این منظر باید تاکید کرد که بالاخره قفل عدم شفافیت که همواره برخی سینماگران مانع جدی آن بودند، با تعامل مسئولان با رسانه شکسته شد.

با در نظر گرفتن این اتفاق در کنار انتشار اطلاعات اولیه هزینه‌های سی و دومین و سی و سومین جشنواره فیلم فجر و همچنین انتشار اسناد پرداخت 17.3 میلیارد تومانی به سازندگان فیلم سینمایی رستاخیز، به نظر می‌رسد سازمان سینمایی و به ویژه بنیاد سینمایی فارابی، اقدام جدی در راستای شفافیت داشته‌اند که از این منظر باید از این اتفاق استقبال کرد و با پیگیری مستمر در سال‌های آینده، به این شفافیت تداوم بخشید و در عین حال به دنبال توسعه این شفافیت در سایر بخش‌های سینما و فرهنگ و در عین حال دیگر حوزه‌ها بود. لیست دریافتی‌های سینماگران و نوع دریافتی را در ادامه در تابناک می‌بینید.

برای مشاهده نسخه باکیفیت هر برگ از اسناد بر روی آن کلیک کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار