رئیس‌جمهور ترکیه:سنجار را از پ.ک.ک پاکسازی نکنند، ما پاک می‌کنیم/ آمریکا در سوریه چه می‌خواهد؟
کد خبر: ۵۸۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳ 21 March 2018

رئیس‌جمهور ترکیه با زیر سوال بردن مجدد حضور آمریکا در سوریه، به بغداد نیز هشدار داد اگر سنجار را از پ.ک.ک پاکسازی نکنند، آنکارا این کار را انجام خواهد داد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) با تکرار انتقادات شدید از حضور آمریکا در سوریه، تاکید کرد که شبه‌نظامیان کُرد باید هرچه سریعتر منبج را ترک کنند.

اردوغان طی سخنرانی در همایش محیط زیستی در ترکیه گفت: «مرکز شهر عفرین به کنترل ما درآمده است...تا جایی که ممکن باشد سریعتر جوّ آرم و مسالمت‌آمیز را در عفرین برقرار می‌کنیم».

وی با حمله به آمریکا به خاطر خارج نکردن نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) از شهر منبج تصریح کرد: «چیزی که اکنون می‌گویند این است که از منبج خارج نمی‌شوند. باید روزی این شهر را ترک کنید زیرا حق حضور و ماندن در آنجا را ندارید.»

رئیس‌جمهور ترکیه با به چالش کشیدن حضور نظامیان آمریکا در منبج، پرسید: «اصلا شما چرا در سوریه هستید؟ 11 تا 12 هزار کیلومتر دورتر از کشور خودتان! اینجا چه می‌خواهید؟ آنها به تغییر نام سازمان‌های تروریستی ادامه می‌دهند و اکنون آن را نیروهای دموکراتیک سوریه می‌نامند (SDF) ما می‌دانیم که نظامیان آمریکایی با عناصر آنها گشت می‌زنند».

اردوغان با انتقاد از اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد: «از آقای ترامپ انتظار داریم موضعی را اتخاذ کند که سردرگمی‌های سیاست خارجی آمریکا درقبال ترکیه را برطرف کند... او باید سخنگوی وزارت خارجه را بر سر جایش بنشاند و جایگاهش را به او یادآوری کند».

وی با اشاره به عملیات روز گذشته جنگنده‌های ترکیه در شمال عراق نیز گفت: «38 تروریست را در شمال عراق از پای درآوردیم... اگر بغداد شهر سنجار را از پ.ک.ک پاکسازی نکند ما این کار را انجام می‌دهیم... اگر حملات پ.ک.ک از خاک عراق به ترکیه ادامه یابد، از این هم فراتر می‌رویم».

 

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با «مضحک خواندن» ادعای حصول توافق بین دو کشور بر سر منبج، تاکید کرد چنین توافقی وجود ندارد.

آنکارا معتقد است دولت پیشین و کنونی آمریکا به وعده خود برای عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد و یگان‌های مدافع خلق (YPG) از منبج و غرب رودخانه فرات عمل نکرده و به جای آن با ارسال سلاح از کردها حمایت می‌کند.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار