چند وقت پیش بود که فیلمی از تصادف یک پژو ۲۰۶ با یک خودروی لوکس که قیمت آن بالای یک میلیارد تومان است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. از نظر شرکت بیمه، ۱۶۰ میلیون تومان برای راننده ۲۰۶ آب خورد!
کد خبر: ۵۸۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ 22 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ چند وقت پیش بود که فیلمی از تصادف یک پژو ۲۰۶ با یک خودروی لوکس که قیمت آن بالای یک میلیارد تومان است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تصادف خیلی شدید نبود، ولی آسیب زدن به سپر و گلگیر این ماشین لوکس، از نظر شرکت بیمه، ۱۶۰ میلیون تومان برای راننده ۲۰۶ آب خورد! نکته جالب اینجاست که بیمه شخص ثالث ۲۰۶، تنها شش میلیون تومان از این ۱۶۰ میلیون را پرداخت میکند و الباقی این هزینه را باید خود شخص پرداخت کند!

در حالی که اکثر مردم روزانه در شهر با ماشین‌های خود تردد می‌کنند و بالاخره امکان تصادف وجود دارد، آیا این ظلم نیست که یک نفر، فقط برای اینکه به جای پراید به یک ماشین میلیاردی زده است باید خانه و زندگی خودش و اطرافیانش را بفروشد تا شاید بتواند خسارت وارده به ماشین لوکس پولدار‌ها را پرداخت کند؟

اینکه یک نفر دوست دارد سوار وسیله نقلیه‌ای بشود که قیمت آن، بیش از هزار برابر دستمزد ماهانه یک کارگر است و یک کارگر اگر هفتاد سال از عمر خود را کار کند، با دستمزدی که الآن میگیرد قادر به خرید آن نیست، با ما مربوط نمی‌شود. اینکه یک کارگر هر روز صبح ساعت شش، هفت از خانه بیرون می‌زند و تا غروب که از سر کار برگردد و در خیابان ماشین‌هایی را ببیند که هزینه سرویس‌های عادی شان، با قیمت کل ماشین خودشان برابری می‌کند هم به ما ربطی ندارد، اما اینکه اگر فقط یک لحظه غفلت باعث بشود که قشر ضعیف جامعه، با یک تصادف جزئی بخواهند چیزی حدود ده سال حقوق خود را به عنوان خسارت به یک لوکس سوار بدهند خیلی دردآور است.

برقراری نظام بیمه شخص ثالث با هدف کمک به مردم در مواجهه با حوادث ناخواسته بود. آیا باز گذاشتن دست شرکت‌های بیمه برای زندانی کردن عامه مردم به بهانه تصادف با قشر مرفه جامعه درست است؟ آیا زندانی کردن و تباه کردن زندگی یک نفر، آن هم فقط به این دلیل که یک نفر دلش خواسته مبلغ سرسام‌آوری را صرف خودروی شخصی اش کند درست است؟

اگر قرار است مردم در تصادفات خود، متحمل خسارت‌های جبران ناپذیر نشوند پس باید قانون بیمه‌ها طوری باشد که هر نوع خسارت مالی را پوشش بدهد که این برای عامه مردم با توجه به بالا رفتن قیمت بیمه دوباره دردسرساز خواهد بود یا میتوان برای لوکس‌سواران قانونی وضع کرد که آن‌ها را موظف کند نوعی بیمه شبیه بیمه بدنه برای ماشین خود داشته باشند با این تفاوت که حتی اگر مقصر هم نبودند بیمه آن‌ها موظف به پرداخت هزینه تصادف باشد و بیمه مقصر، فقط تا سقفی که مشخص کرده است پرداخت کند.

کارگرانی که یک جریمه ساده راهنمایی و رانندگی، در زندگی شان تأثیرگذار است نباید اینچنین هزینه‌های ناگهانی را به دوش بکشند. شاید از نگاه لوکس سواران این هزینه تاوانی است که باید مقصر پرداخت کند، ولی مقصری که مثل خودشان توان پرداخت این خسارت را داشته باشد، نه کسانی که برای هر حرکت اقتصادی زندگی‌شان را چند ماه قبل برنامه ریزی می‌کنند.

اینکه یک نفر به خاطر نوع ماشینی که با آن تصادف کرده راهی زندان شود، مصداق بارز بی عدالتی است و مسئولان باید فکری در این زمینه بکنند تا افراد بی گناه بیشتری، فقط و فقط برای اینکه با ماشین یک آدم پولدار تصادف کرده اند راهی زندان نشوند. این که یک نفر اگر جلوی خودش یک ماشین لوکس می‌بیند و نتواند خودش را کنترل کند و به جای این ماشین ترجیح بدهد به یک عابر بزند تا بیمه هزینه اش را پرداخت کند، قصه تلخی است که امیدواریم فقط برای قانون اشتباهی که داریم هیچگاه به واقعیت تبدیل نشود. اینکه شما بدانید اگر جان یک نفر را بگیرید، بیمه از شما حمایت میکند، ولی اگر به ماشین‌های لوکس کوچکترین آسیبی بزنید راهی زندانی می‌شوید، آنقدر تلخ است که حتی حرف زدن درباره این موضوع هم همه ما را عصبی و پریشان می‌کند.

تصمیم مجلس برای جبران خسارت خودرو‌های گرانقیمت

دی ماه ۱۳۹۴بود که رحیم زارع از مصوبه مجلس برای رفع نگرانی جبران خسارت‌های وارد شده به خودرو‌های گرانقیمت در تصادفات و سوانح خبر داد و گفت: دارندگان خودرو‌های سواری گرانقیمت مکلف به خرید بیمه شخص ثالث تکمیلی شدند که بر اساس آن خسارت‌های وارد شده به خودروی آنان توسط اشخاص ثالث که خارج از بیمه‌های عادی شخص ثالث است جبران شود. با این مصوبه مجلس در صورت تصادف خودروی ارزانقیمت با خودرو‌های قیمت بالا، در صورتی که خودروی ارزانقیمت مسبب حادثه باشد، تا سقف بیمه‌های عادی بر عهده صاحب خودروی ارزانقیمت است و خارج از حد متعارف که تابعی از قیمت خودرو‌های گرانقیمت توسط بیمه بر اساس بیمه تکمیلی خریداری شده صاحب خودروی گرانقیمت پرداخت خواهد شد.


مصوبه ای که اجرا نشد!

متاسفانه بیش از دو سال از تصویب این قانون مجلس راجع به اجبار بیمه از سوی دارندگان خودروی گران قیمت و جبران خسارت در هنگام تصادف از سوی خودشان می گذرد اما بسیاری از این صاحبان خودروهای لوکس برای بیمه اقدام نکرده اند.

آقای عمادی مدیر یکی از نمایندگی های بیمه ایران در این رابطه به خبرنگار «فردا» می گوید: قانونی که دو سال پیش از سوی مجلس تصویب شد نقش حمایتی را برای دارندگان خودروی ارزان قیمت داشت که در صورت تصادف یک خودروی معمولی با خودرویی لوکس، شرکت‌های بیمه تا سقف تعهد بیمه‌نامه مسئول جبران خسارت می شدند. اما این در حالی است که صاحبان خودروی لوکس تن به این کار نمی دهند و از طرفی برای پرداخت خسارت از سوی بیمه در میان کارشناسان اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. یک عده معتقدند که، چون قانون حمایتی است اگر شخصی با خودرویی لوکس تصادفی کند شرکت بیمه تا سقف تعهدات بیمه‌نامه مسئول جبران خسارت است.

ابوالفضل جهان‌دیده، مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه نوین نیز در این رابطه گفته: «سامانه جامع خسارت که قرار بود تا ۹ ماه بعد از تصویب قانون جدید راه‌اندازی شود هنوز راه‌اندازی نشده مثلا قانون نیروی انتظامی را مکلف کرده تا اطلاعات خودرو‌ها را دراختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد، ولی نیروی انتظامی مدتی است این همکاری را قطع کرده این در حالیست که بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه آمادگی ارائه اطلاعات مربوط به خودرو‌های دارای بیمه به صورت برخط را دارند.»

امید است که آنقدر قوانین کشورمان چه در این زمینه، چه در زمینه‌های دیگر بدون نقص اجرا شود و اگر هم نقصی وجود دارد رفع شود تا ما هیچگاه شاهد پایمال شدن حق هیچ قشری مخصوصا کارگران و افراد کم درآمد نباشیم که با هزاران زحمت و رنج شبانه روزی سعی می‌کنند زندگی بهتری برای همسر و فرزندان خودشان بسازند.

 

//فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار