کد خبر: ۵۸۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 23 March 2018

 

رئیس جمهوری آمریکا پس از اخراج وزیر خارجه خود از طریق توئیتر، این بار با اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این طریق، جان بولتون سفیر سابق واشنگتن در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد. با تغییرات جدید باید گفت نئوکان‌ها نقش اصلی را در سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران بدست آورده اند که در کانون آن برجام و تغییر نظام سیاسی ایران قرار دارد.

به گزارش تابناک تبریز به نقل از رسانه ها، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی خود را برکنار و «جان بولتون» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد.

ترامپ در توئیت خود نوشت: مفتخرم اعلام کنم که از 9 آوریل، جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید من خواهد بود.

گفته می شود جان بولتون، سیاستمدار ۷۰ ساله که نامش از ماه گذشته به عنوان جایگزین احتمالی مک‌مستر مطرح شده بود، پیش از این یکبار به خاطر سبیلش نتوانسته بود وارد دولت ترامپ شود!

سال گذشته در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت خارجه آمریکا بود اما برخی رسانه ها به نقل از منابع آگاه عنوان کرده بودند که ترامپ او را تنها به این خاطر به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب نکرد که از سبیل او خوشش نمی‌آمد!

اما از چند هفته پیش رسانه های آمریکایی از احتمال استعفای مک مستر خبر می دادند و کاخ سفید بارها با رد این موضوع تاکید کرده بود که در حال حاضر هیچ تغییری در مقام های کاخ سفید روی نخواهد داد.

مک مستر 20 فوریه سال 2017 و پس از اخراج «مایکل فلین» به دلیل امتناع از گفتن حقیقت درباره ملاقات خود با مقام های روس، به این سمت منصوب شده بود.

هفته قبل روزنامه واشنگتن پست به نقل از پنج منبع آگاه از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای برکناری هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی این کشور خبر داده بود. منابع نزدیک به کاخ سفید به واشنگتن پست اعلام کرده بودند که ترامپ از طرفداران پروپاقرص «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد است و از این رو، نام بولتن را به فهرست نهایی گزینه های موردنظر خود برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا افزوده است.

ترامپ دو هفته پیش اخراج رکس تیلرسون وزیر خارجه خود را از طریق پیامی توئیتری اعلام کرده و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا را به جای وی منصوب کرد. ترامپ یکی از دلایل اخراج تیلرسون را اختلاف با او پیرامون توافق هسته ای ایران عنوان کرد. تیلرسون همواره مخالف خروج آمریکا از برجام بوده است.

مک مستر نیز یکی از مشاوران عالی ترامپ است که برای پیشگیری از خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران تلاش کرده است.

جان بولتون کیست؟

جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد که سابقه طولانی در موضع گیری ضد ایرانی دارد و از مخالفان سفت و سخت برجام است، همیشه مدعی این بوده که هدف آمریکا باید تغییر نظام ایران باشد.

این مقام جنگ‌طلب دولت جورج بوش که هرگز از حمایت ستیزه‌جویانه خود از تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ عقب‌نشینی نکرده در گذشته مکرراً از دولت آمریکا خواسته بود تا از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای حمله احتمالی به ایران حمایت یا خود این کشور به طور یکجانبه اقدام به چنین کاری کند.

حتی در مراحل نهایی مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بولتون از گزینه نظامی حمایت می‌کرد.

ترامپ از طریق دامن زدن به ایران‌هراسی، سلاح‌های خود را به قیمت گزاف به کشورهای عرب نفتی منطقه می‌فروشد و زمینه‌ را برای حضور نظامی آمریکا در منطقه به‌دست می‌آورد. با شرایط جدید باید گفت تغییر نظام سیاسی ایران مجددا در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است و تفکر نئوکان که به عنوان راست افراطی جنگ‌طلب در حزب جمهوریخواه معروف هستند قدرت گرفته اند.

نئوکان‌ها مساله اصلی خاورمیانه را ایران می‌دانند. آنها تلاش دارند ایران را همچون داعش معرفی کنند و آن را تهدید اصلی برای منافع آمریکا قلمداد می‌کنند. این گروه با لابی صهیونیسم و اعراب علیه ایران همگرایی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار