امام جمعه مشهد گفت: اگر بنا شد کارگزاران و مسئولان ما در این صدد بر نیایند مسئله «حمایت از کالای ایرانی» به آن بلایی مبتلا خواهد شد که اقتصاد مقاومتی به آن دچار شد.

 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: مجموعه راهبردهای جامعی که هم برای مسئولین و کارگزاران نظام و هم برای عامه و قاطبه مردم، بلکه برای کل جامعه اسلامی و مسلمین جهان در شرایط روز، راهبرد عظیم و گران‌سنگ است همه ساله در افاضات مقام معظم رهبری در ابتدای سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال مقام معظم رهبری در ابتدای فرمایشات خود نکته قابل توجهی را به عنوان تبیین کارنامه 40 ساله انقلاب مقدس اسلامی بیان کردند. آنچه را که فرمودند مخصوصاً در تداوم مسیر انقلاب تا به امروزی که انقلاب به عمر 40 سالگی رسیده است، بیانگر معجزه انقلاب مقدس اسلامی است.

علم‌الهدی تصریح کرد: هیچ انقلابی پس از انقلاب پیامبر اکرم(ص) در تمام دنیا، کلیه جوامع و کلیه موقعیت‌های مختلف نبوده است که در طی 40 سال عمر اصولش دست نخورده باقی بماند. اصول انقلاب مقدس اسلامی ما 40 سال تا به امروز امتداد یافته و این نشان اعجاز این انقلاب است و همین‌جاست که این انقلاب به دل و مغز ما نوید می‌دهد که این انقلاب مقدمه انقلاب جهان‌سازی وجود اقدس بقیه‌الله است.

وی با بیان اینکه «در تحلیل جریان 40 ساله انقلاب نکته‌ای وجود دارد که مقام معظم رهبری نفرمودند و با توجه به این‌که راجع به نقش‌آفرینی شخص مقام معظم رهبری در این 40 سال عمر انقلاب است، شاید در تحلیل‌های آینده خود نیز این نکته را بیان نکند»، یادآور شد: امسال سال چهلم انقلاب مقدس اسلامی است. در این سال چهلم آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم یک سلسله پیشرفت‌ها و تعالیات در حوزه اقتدار نظام، نظم در منطقه و در موقعیت قدرت‌آفرینی این نظام در برابر استکبار جهانی و قطع ایادی استکبار از این منطقه به عنوان یک نقطه با عظمت و پر فراز پیروزی و پیشرفت این انقلاب امروز ما احساس می‌کنیم. 

امام جمعه مشهد افزود: در کنار این اقتدار و تعالی بالا و بلند متاسفانه ما یک سلسله مشکلات معیشتی در زندگی هم روبه‌رو هستیم و این یک واقعیتی است که نمی‌شود آن را انکار کرد.

وی عنوان کرد: هنگامی که این را تحلیل می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما اول پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی از اولیات امکانات دفاعی محروم بودیم؛ قبضه‌های توپ ما لوله نداشت، گلوله توپ نداشتیم، خمپاره‌انداز نداشتیم. روزی که جنگ بر ما تحمیل شد فاقد اولیات امکانات دفاعی بودیم. ما همان مردمیم و امروز آمریکا از موشک‌های ما می‌ترسد.

علم‌الهدی ادامه داد: سال دوم انقلاب دشمن آمد 1500 کیلومتر مربع از خاک ما را اشغال کرد و جبهه و خاک‌ریز مقابل دشمن در عمق خاک ما زده شد، امروز جبهه و خاک‌ریز ما در 10 متری مرز اسرائیل زده شده است. رزمندگان ما در دفاع از اسلام در ساحل دریای مدیترانه می‌جنگند. مدیریت مقام معظم رهبری ما را از آن‌جا به این‌جا رساند. مسئولیت دفاعی و مدیریت جریان‌های نظامی و دفاعی با ولی‌امر مسلمین است  و این مدیریت ما را از آن وضعیت به امروز رساند و این اقتدار را مرهون مدیریت مقام معظم رهبری هستیم. 

وی خاطرشان کرد: در مقابل علت عمده مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور این است که در طول این مدت کارگزاران توصیه‌های رهبری را عمل نکردند و این باعث مشکلات ما شده است. قریب 10 سال است دغدغه مقام معظم رهبری هر سال معیشت و اقتصاد کشور و بالارفتن ثروت مردم است و با این نسخه‌های جامع و کاملی که هر سال ارائه می‌دهند، متاسفانه به این نسخه‌ها درست عمل نمی‌شود و نتیجه‌اش تنگنایی است که در معیشت و اقتصاد پیدا کرده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: آن پیشرفت با آن مدیریت و این عقب‌گرد و این توقف و رکود هم بر حسب عمل نکردن به نسخه‌های جامع مقام معظم رهبری در این کشور است.  

وی با اشاره به این‌که «امروز نیز مقام معظم رهبری شعار سال را مشخص کردند و گفتند «حمایت از کالای ایرانی»، اما اگر باز هم این مسئله مورد توجه قرار نگیرد مشکل ایجاد می‌کند»، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در حمایت از کالای ایرانی مخاطب من تنها مسئولین نیستند، همه مردم هستند. اما مخاطب شماره یک مقام معظم رهبری مسئولین هستند؛ اگر دروازه‌های کشور را به روی کالای خارجی نبندند، اگر یک کشور 80 میلیونی را با این بازار مصرفی گسترده بازار کالای خارجی نکنند، اگر قراردادهای تجاری که افتخار می‌کنند تجارت ما با یک کشور همسایه در طول سال به 30 میلیارد دلار رسیده است، ما نیایم ببینیم در این ارتباط تجاری آن چیزی که از این طرف به آن طرف می‌رود حداکثر یک نفت و گاز است، اما آنچه از آن طرف می‌آیند تمام کالاهای موجود در کشور و تعطیلی کارخانجات ما است، با این کیفیت چگونه می‌توان از کالای ایرانی حمایت کرد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: وقتی با قاچاق جنس خارجی به نصف قیمت به کشور وارد می‌شود و بازار رقابت را از جنس ایرانی می‌گیرد، مردمی که می‌روند جنس بخرند و کالا تهیه کنند به این مردم بگوییم شما کالای ایرانی بخر ولو گران‌تر و کالای ارزان خارجی را نخر، چه کسی این کار را کرده است. باز بودن دروازه‌های کشور به روی قاچاق،حرکت‌های ناهنجار چپاول‌گری‌ها در عرصه گمرک این مملکت و آزادکردن تریلرها و بارکش‌های عظیم و کشتی‌های قاچاقی که از دروازه‌های گمرک با ناهنجاری، دزدی و چپاول وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه «مخاطب اول مقام معظم رهبری دولت و مسئولین هستند که باید زمینه را آماده کنند»، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند سرمایه جوان ما سرمایه عظیمی است در این کشور که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد، اما اینکه استعداد و قدرت و ابتکار در وجود یک جوان دفن شود و در یک گوشه بیکار به سر ببرد، چگونه می‌شود از این سرمایه استفاده کرد و 15 تا کشور همسایه را بازار مصرفی کالای صادراتی خود قرار داد؟

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه «این وضعیت برای مردم ما دردآور است»، گفت: آن روزی که بنای کمک به مردم مظلوم عراق و سوریه و قطع ایادی مزدور استکبار جهانی و تکفیری‌ها هست، عزیزان ما رفتند و ایثارگری کردند و جان دادند و ریشه دشمن و مزدوران داعشی را از این دو کشور کَندند، اما روزی که بناست بازار این دو کشور کانون صادرات شود بایستی ما در صادارت به این دو کشور ها سهم نداشته باشیم و این بازار را دیگران اشغال کنند، همان‌هایی که این تکفیری‌ها را حمایت می‌کردند و این قاتل‌ها به جان مردم عراق و سوریه انداختند. بازار را آن‌ها ببرند و مردم ما در این بازار صادراتی سهم نداشته باشند.

وی افزود: این برنامه‌ریزی با کیست و چه کسی باید این مقدمه‌چینی را بکند. اگر بنا شد کارگزاران و مسئولین ما در این صدد بر نیایند مسئله «حمایت از کالای ایرانی» به آن بلایی مبتلا خواهد شد که اقتصاد مقاومتی به آن دچار شد.

علم‌الهدی اضافه کرد: آنان که متدین هستند، غیرت دینی اقتضا نمی‌کند که جنس خارجی بخرند و کالای خارجی مصرف کنند و آنانی که علاقه‌مند به کشور هستند و این آب و خاک را قبول دارند غیرت ملی اقتضا نمی‌کنند جنس غیر ایرانی بخرند.