دستیار ویژه رئیس جمهوری در حقوق شهروندی با بیان اینکه در رابطه با ضمانت اجرای حقوق شهروندی سوالات زیادی می‌شود، گفت: منشور مجمع القوانین بوده و دولت بنا ندارد آن را تحت لایحه به مجلس بدهد.
کد خبر: ۵۹۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 23 April 2018

شهیندخت مولاوردی ظهر امروز در همایش حقوق شهروندی در نظام اداری اظهار کرد: با توجه به اینکه مقرر شده تا قبل از سفر استانی رئیس‌جمهوری نشست‌ها و جمع‌بندی‌هایی انجام بگیرد، از این‌رو امروز میهمان تبریزی‌های دلیر هستیم.

وی با اشاره به پیام نوروزی و سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز بهار، گفت: امیدواریم طبق فرمایش ایشان شاهد رشد و پیشرفت معنوی در کنار پیشرفت‌های دیگر جامعه باشیم و با تحقق شعار سال آسیب‌های اجتماعی‌، مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری در جامعه حل شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با تاکید به اینکه امیدواریم بتوانیم با تحقق شعار سال یک کالای قابل رقابت در جهان تولید کنیم، تصریح کرد: البته خطابه این شعار فقط مسوولان نیستند بلکه همه مردم نسبت تحقق آن موطف بوده و نقش زنان در ترویج این فرهنگ در هر خانواده‌ای موثرتر است‌.

مولاوردی با بیان اینکه تمام آموزه‌های اصولی از جمله امر به معروف و نهی از منکر و توجه به حقوق انسانی را موثر در تحقق حقوق شهروندی دانست و افزود: نظام اداری یک بخش کوچک حقوق شهروندی است و تمام آن را در بر نمی‌گیرد چراکه ما ساختار مشخص برای حقوق شهروندی داریم.

وی ابراز کرد: بعد از ابلاغ و رونمایی از حقوق شهروندی که بعد از انقلاب دولت اراده خود را در تحقق حقوق قانونی و پیگیری مطالبات مردم نشان داد، برنامه‌ها و ابلاغیه‌های زیادی انجام گرفت و این منشور سرلوحه تمام دستگاه‌ها و برنامه‌ها قرار گرفت.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با اشاره به مکاتبات با استان‌ها و وزرا برای احصاء چالش‌ها جهت برون‌رفت از موانع جدی در تحقق حقوق شهروندی، خاطرنشان ساخت: سالانه توسط ریاست جمهوری گزارش برنامه‌ها برای تحقق شعار سال بیان می‌شود ولی با توجه به اینکه امسال سال اول دولت دوازدهم است و تغییراتی در کابینه وزرا و استاندارها انجام گرفته است ولی سعی می‌کنیم در دومین سالگرد منشور شهروندی گزارش آماده شود.

وی افزود: تدوین شاخص‌های کمی و کیفی حقوق شهروندی یک برنامه دیگری است که برای این منظور یک شاخص مهم برای نظارت و عملکرد دستگاه‌ها انجام گرفته و سعی می‌کنیم موازی‌کاری‌هایی که در دستگاه‌ها باعث سردرگمی شده به حداقل برسد.

منشور حقوق شهروندی مبنای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد

مولاوردی گفت: برای تحقق منشور حقوق شهروندی مبنای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد گرفت تا استان برتر شناسایی شود.

برنامه پشت درهای بسته و دور از واقعیت ارائه نشود

وی ابراز کرد: تاکید داریم تا مسائل و چالش خاص استان شناسایی شود و برنامه‌ریزی بر اساس این چالش‌ها انجام گیرد تا در نتیجه برنامه پشت درهای بسته و دور از واقعیت ارائه نشود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی تصریح کرد: برش استانی و دستگاهی برای ارائه برنامه‌ها و ارزیابی و پیگیری تحقق آن برنامه‌ها داریم.

وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت‌هایی که می‌توان از آنها در تحقق حقوق شهروندی استفاده کنیم، مانند بازیگران مد نظر بوده و به تبع آن پیش‌نویس تفاهم‌نامه انجام گرفته تا در چارچوب این تفاهم‌نامه استان‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد.

امضای توافق نامه توسعه مشارکت مردم نهاد در تامین حقوق شهروندی است

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و شورای شهر مد نظر برای تحقق حقوق شهروندی هستند، گفت: از جمله اقدام مهم وزارت کشور و آزمون استخدامی امضای توافق‌نامه توسعه مشارکت مردم نهاد در تامین حقوق شهروندی است و حداقل دو سمن در هر استان فعال‌تر خواهد شد تا توافق‌نامه اجرایی شود.

مولاوردی با بیان اینکه سال ۹۷ سال اقدام و عمل در پروژه‌های تعریف شده منشور حقوق شهروندی است، بیان داشت: حقوق شهروندی ۱۲۲ ماده روی کاغذ نیست و ساز و کارها عملیاتی شده است به طوریکه تدوین آیین‌ها و روش‌های غیرقضایی احقاق شهروندی از جمله برنامه‌هاست و پیش نویس سند دریافت شده در حال بررسی کارشناسی است.

وی افزود: طبق سند روش‌های غیر قضایی تنها راه‌حل مراجعه به سیستم قضایی نباشد چراکه در حال حاضر ۱۵ میلیون پرونده در دادگستری‌ها موجود است.

دستیار ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: تدوین لوایح در چارچوب لایحه تاسیس نهاد حقوق بشر و شهروندی بعد از جمع‌آوری دستگاه‌های عضو لایحه در دستور قرار می‌گیرد.

ارائه لایحه پول‌شویی و چارچوب مبارزه با فساد از سوی دولت به مجلس

وی ادامه داد: لایحه پول‌شویی و چارچوب مبارزه با فساد که دولت به صورت جدی پیگیر آن است به مجلس ارسال شده است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: نهاد دستیار ویژه نهادی نوپا بوده که عضو هیچ نهادی نبود، ولی الان در شورای اجتماعی به عنوان ناظر هستیم و با پیگیری تلاش می‌کنیم برای جریان‌سازی حقوق شهروندی در این‌گونه مراجع را داشته باشیم.

وی افزود: بانک اطلاعات سازمان مردم نهاد در حال تکمیل است به طوریکه اطلاعات کامل سمن‌ها و مربیان اساتید حقوق شهروندی در حال آماده شدن است.

وی افزود: دریافت‌کننده ایده‌ها هستیم که حتی استعداد ملی شدن را داشته باشند به اجرا در خواهد آمد به طوریکه جشنواره ملی حقوق شهروندی، دانشنامه حقوق شهروندی، مرکز تخصصی حقوق شهروندی راه‌اندازی می‌شود و البته نشان ملی و شبکه ملی حقوق شهروندی نیز جزو برنامه‌هاست.

مولاوردی تصریح کرد: امیدواریم بعد از جابه‌جایی دولت حقوق شهروندی دستخوش بی‌مهری قرار نگیرد و جایگاه تثبیت شده‌ای داشته باشد، از این‌رو به نهادینه سازی حقوق شهروندی توجه می‌کنیم زیرا بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم این نهادینه‌سازی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از جمله فجر جایگاه حقوق شهروندی در داوری‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با ضمانت اجرای حقوق شهروندی سوالات زیادی می‌شود، عنوان کرد: منشور مجمع‌القوانین بوده و دولت بنا ندارد آن را تحت لایحه به مجلس بدهد ولی در صورت نیاز به لایحه مفاد منشور و نیاز به لایحه به مجلس ارسال می‌شود.

وی گفت: ساز و کار اجرایی را به عنوان ضمانت اجرایی داریم به طوریکه در حال حاضر در احکام قضات به مواد منشور شهروندی اشاره می‌شود و این نشان می‌دهد منشور، گفتمان‌سازی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور بیان کرد: در حقوق شهروندی فقط حق و حقوق نیست بلکه مسوولیت نیز مطرح است ولی ایرادی که به حقوق شهروندی وجود دارد این است که در آن فقط حق و حقوق گفته شده است و در مورد مسوولیت شهروند چیزی گفته نشده است.

وی با تاکید به اینکه در رابطه با ظرفیت حقوق شهروندی ارتقای امید اجتماعی مطرح است، گفت: متاسفانه از نظر شاخص امید اجتماعی در وضعیت خوبی قرار نداریم و این موضوع با پیمایش‌های ملی ثابت شده است و حتی اخیراً در همایش امید اجتماعی مباحث جدی و قابل تامل مطرح شد.

مولاوردی با بیان اینکه پایین بودن این شاخص به معنای کاهش امید فردی نیست، خاطرنشان کرد: در امید اجتماعی از انواع گسل‌ها از جمله جنسیتی، طبقاتی و قومیتی که وجود دارد، می‌توان گفت مهم‌تر از گسل‌های طبیعی بوده چراکه تخریب آنها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی در ناامیدی اجتماعی مواجه می‌شویم به حاشیه رانده شده و فرد دیده نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع منجر می‌شود تا فرد به حاشیه رانده شود که این نابرخورداری گروه جامعه از پدیده حاشیه‌نشینی خطرناک‌تر است.

نیازمند ترمیم سرمایه اجتماعی هستیم

مولاوردی توضیح داد: نیازمند ترمیم سرمایه اجتماعی هستیم و در تلاش ترمیم امید اجتماعی و توسعه نهادهای امیدساز هستیم، یادآور شد: می‌خواهیم شرایط سیاسی را ارتقا دهیم و مشارکت شهروندان در حوزه مختلف را بست دهیم.

وی بیان کرد: هدف منشور زنده نگه‌داشتن امید شهروندان است تا هر جا با چالشی روبرو شدند، بدانند که می‌توانند آن را از میان بردارند ولی متاسفانه برخی‌ها سعی در تضعیف این هدف دارند که با این روند پیش گرفته آنها در حقیقت باد می‌کارند ولی فردا توفان برداشت خواهند کرد.

وی اذعان داشت: عمومت منشور حقوق شهروندی شامل زن و مرد است و فرقی بین آنها نیست و البته فردا منشور حقوق سند حقوق دانش آموزی رونمایی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: اهتمام در توسعه دولت الکترونیک از جمله برنامه قطع رابطه ارباب رجوع و حذف و لغو قوانین مزاحم و مخل رونق اقتصادی و حذف هر گونه پاس‌کاری اداری دیگر برنامه‌های اولویت‌دار حقوق شهروندی است.

وی متذکر شد: با توجه به نام شهر تبریز که شهر اولین‌ها است می‌خواهیم در زمینه حقوق شهروندی نیز این شهر اولین باشد.

جواد لطف‌الله‌پور رئیس ناحیه یک آموزش‌و پرورش شهرستان تبریز نیزدر همایش حقوق شهروندی در نظام اداری اظهار کرد: ۲۶ هزار ساعت نفر دوره آموزش حقوق شهروندی در بین فرهنگیان استان برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به دو مقاله خود در سال ۹۲ مبنی بر حمایت از دولت تدبیر و امید با عنوان "این موج حمایت از روحانی از آذربایجان برخاست" و "این مرد در توفان آمد" گفت: حقوق شهروندی در ابعاد مختلف بیان شده است ولی بنده به عنوان یک معلم در آستانه روز معلم از رئیس جمهور می‌خواهم مانند همیشه هدیه ویژه‌ای به معلمان ایران از آذربایجان تقدیم کند و دوباره موج خود را از این خطه آغاز کند.

لطف‌الله‌پور ابراز کرد: در بحث و اجرای حقوق شهروندی از همکاران و مسوولان استانی تشکر می‌کنیم که زمینه را برای بنده آماده کردند تا در عرض یک و نیم جلد پنج کتاب در خصوص حقوق شهروندی چاپ کنیم که مهم‌ترین آن کتاب حرف دل دانش‌آموز خطاب به والدین که می‌گویند من دستگاه چاپ نمره نیستم را منتشر کردم.

وی تاکید کرد: معلمان همیشه پای انقلاب بوده و شهدای زیادی در دوران دفاع مقدس داده‌اند ولی به نمایندگی از تمام معلمان کشور می‌خواهم به معلمان توجه ویژه‌ای شود./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار