ادعای یک موسسه امنیتی آمریکایی:
پس از اینکه در سال 2015 مجله آلمانی «اشپیگل» ادعا کرده بود که دولت سوریه به کمک کارشناسان ایرانی در حال ساخت مجتمع هسته ای در زیر زمین است؛ اکنون نیز «موسسه علم و امنیت بین المللی»(The Institute for Science and International Security) به این موضوع پرداخته است و مدعی شد آنچه اشپیگل گزارش داده بود، مطابق تصاویر ماهواره ای به دست آمده، خالی از واقعیت نیست.
کد خبر: ۵۹۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 26 April 2018
 در چند ماه اخیر جوسازی زیادی توسط مقامات و رسانه های غربی و اسرائیلی در مورد وجود پایگاه های نظامی ایران در سوریه انجام شد که بیش از هر چیز به نظر می رسد برای تهدید جلوه دادن حضور ایران در سوریه و ایجاد زمینه های حمله به تاسیسات نظامی و تحقیقاتی سوریه است.

به گزارش تابناک، اسرائیل در آخرین تجاوز خود به خاک سوریه در تاریخ 9 آوریل (20 فروردین) به پایگاه «تی-4» در استان «حمص» حمله کرد و مدعی انهدام سامانه پیشرفته پدافند هوایی ایران شد. حمله ای که مدت ها قبل از آن رسانه ها و مقامات اسرائیلی و غربی در مورد آن زمینه سازی کرده بودند.

در همین راستا، پس از اینکه در سال 2015 مجله آلمانی «اشپیگل» ادعا کرده بود که دولت سوریه به کمک کارشناسان ایرانی در حال ساخت مجتمع هسته ای در زیر زمین است؛ اکنون نیز «موسسه علم و امنیت بین المللی»(The Institute for Science and International Security) به این موضوع پرداخته است و مدعی شد آنچه اشپیگل گزارش داده بود، مطابق تصاویر ماهواره ای به دست آمده، خالی از واقعیت نیست.

دیوید آلبرایت بنیان‌گذار و رئیس این مؤسسه که بازرس پیشین هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل بوده، این گزارش را تهیه کرده و ضمن تایید ادعای اشپیگل مدعی است این تاسیسات هسته ای، در منطقه کوهستانی در نزدیکی شهر القصیر در غرب سوریه واقع در فاصله 2 کیلومتری مرز لبنان در حال ساخت است.

ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای زیرزمینی در «القصیر» سوریه است!

اشپیگل گزارش داده بود که ساخت این تاسیسات هسته ای برپایه اسناد و مدارک در اختیارش و تصاویر دریافتی از ماهواره ها و گفتگوهای شنود شده از طریق سرویس های جاسوسی به دست آمده است.

اشپیگل به نقل از منابع آگاه مدعی شد: اسم رمز این تاسیسات نیز زمزم است و از آن برای ساخت تاسیسات هسته ای یا سایت غنی سازی اورانیوم استفاده می شود. دولت سوریه همچنین برای این مرکز هسته ای جدید، 8 هزار میله سوخت منتقل کرده است که قبل از این قرار بود برای دیگر تاسیسات هسته ای خود یعنی مرکز اتمی «الکبر» اختصاص دهد

لازم به ذکر است که تاسیسات هسته ای الکبر در مرکز صحرا در شرق سوریه قرار دارد و در حملات هوایی خارجی در سال 2007 نابود شد. این حملات هوایی به ارتش اسرائیل نسبت داده شد. مقامات اسرائیلی از رد یا تایید این موضوع خودداری کردند.

براساس این خبر اشپیگل که دیوید آلبرایت نیز مدعی صحت آن است، کارشناسانی از ایران و کره شمالی هم اکنون در طرح زمزم فعالیت می کنند.

در گزارش «موسسه علم و امنیت بین المللی» آمده است: تصاویر ماهواره ای اطلاعات دقیقی در مورد هدف واقعی سایت فوق الذکر در قصیر ارائه نمی دهد. در حالی که می تواند مواد و تجهیزات مربوط به فعالیت های هسته ای را نگه داری کند، می تواند به اهداف نظامی دیگر نیز خدمت کند.
 
این گزارش در ادامه نوشته است: وجود یک رآکتور هسته ای که به طور کامل در زیر زمین قرار دارد غیر ممکن نیست، اما این یک چالش مهندسی عظیم است و احتمالا نیاز به کمک عمده از کره شمالی خواهد داشت. به طور مشابه، یک کارخانه غنی سازی نیاز به کمک های گسترده خارجی، احتمالا از کره شمالی و یا احتمالا از ایران دارد، زیرا هیچ شواهدی وجود ندارد که سوریه وسایل و مواد لازم برای چنین فعالیت هایی را از خارج خریده باشد.
 
در نهایت دیوید آلبرایت و همکارانش در این گزارش افزود: در هر صورت، پی بردن به هدف این سایت باید یک اولویت مهم باشد. بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از این سایت مشکوک حائز اهمیت است، اگر چه انجام آن ممکن است تا پایان جنگ سوریه طول بکشد.
 
به نظر می رسد، رسانه ها و مقامات غربی وارد فاز جدیدی از سیاست ایران هراسی در سوریه شده اند که براساس آن قرار است تهدید ایران بسیار بزرگتر از تهدید متعارف جلوه داده شود و آن را یک تهدید با ابزارهای نامتعارف همچون تاسیسات مخفی هسته ای القا خواهند کرد.
 
این مسئله می تواند در راستای هدف قرار دادن مواضع نیروهای ایرانی و تاسیسات و مراکز نظامی سوریه باشد که ممکن است قریب الوقوع باشد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :