اما و اگرهای سفر روحانی به مشهد

امروز یکی از روزنامه های اصلاح طلب درباره سفر حسن روحانی به استان خراسان رضوی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور، بار سفر را این بار به سمت خراسان رضوی بسته است. اما یک چیز دراین سفر همه را متعجب کرد. او برخلاف همیشه به جای آنکه بازدیدها و افتتاح‌ها و سخنرانی‌هایش را در مرکز یک استان آغاز کند و سپس به شهرستان‌ها برود، این بار شهرستان سبزوار و سپس نیشابور را به‌عنوان نقطه شروع سفر خود انتخاب کرده است. جالب اینکه برخی افراد در شبکه‌های مجازی مدعی هستند که روحانی در مشهد به جز افتتاح چند پروژه قرار نیست سخنرانی یا اظهارنظری داشته باشد... در همین حال دیروز امام جمعه سبزوار به استقبال روحانی رفته و نه آیت‌الله علم‌الهدی.

اما نماینده سبزوار در این باره گفته است: سفر روحانی از سبزوار به نیشابور و سپس به مشهد طبیعتا طول و زمان سفر وی را هم کوتاه‌تر می‌کرد. بنابراین در این انتخاب موضوع فاصله زمانی هم تاثیرگذار بود. به نظر من باید ما از این شیوه و انتخاب رئیس‌جمهور استقبال کنیم که به جای توجه به مرکز استان به شهرستان ما توجه کرده است... به نظرم می‌آید اساسا روحانی در دور دوم سفرهایش شهرستان‌های خارج از مراکز استان‌ها را مدنظر دارد... برخلاف نظر شما من عدم سخنرانی او در مشهد را عجیب نمی‌دانم.

 

یکی از سایت های اصلاح طلبان نیز نوشت: انتظار این بود که رئیس‌جمهوری در بدو ورود به مشهد به حرم امام رضا(ع) برود اما گویی اختلافات سیاسی بر زیارت رئیس‌جمهوری هم تاثیر گذاشته است.

همچنین امروز برخی رسانه ها عنوان کردند همزمان با سفر روحانی به استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه کتاب در تهران بازدید کرد. دیدار با امام جمعه مشهد نیز در برنامه های رییس جمهور وجود نداشته است.

همچنین جواد کریمی قدوسی، حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر، حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده بحرینی و سید امیرحسین قاضی زاده چهار نماینده مشهد هستند که در سفر رئیس جمهور حضور نداشتند.

بخشی از آرای قالیباف در انتخابات 96 به سبد رای روحانی رفت

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت دهم گفت: بخشی از آرای قالیباف در انتخابات ۹۶ متوقف شد و ممکن است که برخی از آن نیز به سبد رای روحانی رفته باشد.

 برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر تهمت نزنیم

علی مطهری در مراسم گرامیداشت جایگاه معلم در آموزش و پرورش پاکدشت گفت: فشارهایی که این روزها آمریکا و اسرائیل به کشور وارد می کنند، سابقه نداشته است. باید این دوران را تحمل کرده و مقاومت کنیم تا ان‌شاءالله با پیروزی خارج شویم. نایب‌رئیس مجلس گفت: امروز وقت این نیست که برای بیرون راندن رقیب از میدان به یکدیگر اتهام زده و علیه یکدیگر فعالیت کنیم بلکه باید با یکدیگر متحد و یکدست باشیم.

چرا رای نمایندگان شفاف نیست؟

«ما خوب نبودیم»؛ این توصیف پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس از عملکرد خودش و همکارانش در آستانه ورود مجلس دهم به سومین سالش است. سلحشوری بهترین راهکار برای اثرگذاری بیشتر مجلس را شفافیت رای نمایندگان می‌داند و می‌گوید شاید اگر جلسات مجلس به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد ما انقدر در مجلس این‌ور و آنور نمی‌دویدیم و می‌نشستیم و به مطالب مطرح شده در مجلس گوش می‌کردیم. این نماینده مجلس می گوید: در رای اعتماد به وزرا هم می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. اینکه مجلس دهم یک چک سفید امضا در رای اعتماد به وزرا به دولت داد کار درستی نبود اما انجام دادیم و در این خصوص اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین تفاوتی با هم ندارند و همه چک سفید امضا به دولت دادیم... یک موضوعی که در این راستا  من و بسیاری از دوستان به فکر آن هستند و مجالس دنیا نیز از ان بهره برده‌اند، شفافیت رای است. باید رای نمایندگان شفاف باشد.

رئیس مجلس نباید شانی بالاتر از نمایندگان داشته باشد

محمدجواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: عملکرد هیات رئیسه مجلس را بسیار ضعیف می‌دانم و فکر می‌کنم که شق اعظمی از ناکارآمدی نظام قانون‌گذاری ما ناشی از هیات رئیسه ضعیف مجلس است... آیین‌نامه داخلی مجلس اختیارات رئیس و هیات رئیسه مجلس را بسیار زیاد کرده است درحالی‌که رئیس نهایتاً باید یک بلندگو باشد و مواضع مجلس را منعکس کند.

 ورود زودهنگام یک فراکسیون برای انتخاب مجدد لاریجانی به ریاست مجلس

بهروز نعمتی، عضو فراکسیون نمایندگان مستقلان ولایی مجلس با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای بررسی گزینه‌های ریاست و هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال سوم مجلس دهم، اظهار داشت: هنوز در فراکسیون مستقلان ولایی مجلس، جلساتی برای تعیین مصادیق و گزینه‌های ریاست و هیئت‌رئیسه این دوره از مجلس تشکیل نشده اما گزینه نهایی ما برای ریاست مجلس، آقای لاریجانی است.

محمدرضا نجفی عضو فراکسیون امید نیز با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس در سال سوم مجلس دهم و برنامه‌های این فراکسیون در این باره، گفت: گمانه‌زنی‌ها برای گزینه‌های انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس در فراکسیون امید مطرح شده و برخی دوستان برای عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند، اما اینها فقط در حد گمانه‌زنی است. وی درباره گزینه‌های احتمالی فراکسیون امید برای ریاست مجلس، اظهار داشت: بنده در صحبت‌هایی که با آقای عارف داشته‌ام، چیزی از وی نشنیدم که نشان‌دهنده این باشد که وی تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس داشته باشد، بنده چنین برداشتی ندارم که آقای عارف بخواهد در این مسئله ورود کند.

حصر سران فتنه باید ادامه پیدا کند

حجت‌الاسلام ذوالنور چندی پیش به دیدار یکی از سران فتنه در حصر رفته بود. او می‌گوید که آثار پشیمانی در سران فتنه نمی‌بیند و تا مادامی که آنها علنی عذرخواهی نکرده‌اند، باید حصر ادامه پیدا کند.

نظر زیبا‌کلام درباره خروج آمریکا از برجام

 صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در این سال‌ها یکی از حامیان اصلی برجام و دولت روحانی بوده،‌ اخیرا طی مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد اعلام کرده پایان برجام به زیان جریان دموکراسی‌خواه است... دست کم در کوتاه مدت بعد از خروج آمریکا از برجام به واسطه معضلات اقتصادی که به دنبال آن می‌آید، وضعیت جریان اصلاح‌طلب از اینی که هست هم ضعیف‌تر خواهد شد... خروج آمریکا از برجام به سود اصول‌گرایان خواهد بود، چراکه سخنان پیشین آنها مبنی بر غیر‌قابل اعتماد بودن آمریکا دوباره تکرار خواهد شد و آنها می‌گویند توافقی که روحانی انجام داد اصلا به نفع کشور نبوده است...

 دلیل انتقاد روحانی از برخی وزیران چه بود؟

اکبر ترکان مشاورعالی رئیس جمهور، گفت: فکر می کنم هدف آقای روحانی این بود که همکارانشان را حرکت بدهند و برای همین بر موضوعات و مسائلی که بر آن اشکال داشتند، اشاره کردند تا تحرک بیشتری ایجاد کنند... یک آدم بسیار بی قاعده و خطرناکی به اسم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شده و در حال وارد کردن بدترین ضربات ممکن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است.

تمجید سفیر انگلیس از مهمان‌نوازی ایرانیان

راب مک‌کر از آوریل امسال کار خود را در تهران آغاز کرد و جایگزین نیکلاس هاپتون سفیر سابق انگلستان شد. راب مک‌کر با انتشار عکسی از خود در ایستگاه قطار تبریز نوشت: با خانواده‌ام از راه زمینی به ایران وارد شدیم و سپس با سوار شدن به یکی از بهترین قطارها از تبریز به تهران آمدیدم.

انتقاد توکلی از دولت

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت از فرصت طلبی ناصادقانه و رفتار دوگانه دولت در موضوع فیلتر تلگرام انتقاد کرد.

 واکنش به پست روحانی درباره تلگرام

حسن خجسته باقرزاده در واکنش به این پست اینستاگرامی رئیس جمهور در توئیتر نوشت: "شنیده ها حاکی است آقای رئیس جمهور در جلسات ۲-۳ هفته اخیر با فیلتر تلگرام موافقت دارند ولی زمان اجرا را مناسب نمی‌دانند، علی الظاهر شورای عالی اطلاع رسانی و ادمین اینستاگرام از این موضوع بی اطلاع بودند".

 اگر برجام را آتش می‌زدیم دلار ۷۲۰۰ تومان نمی‌شد

کیهان امروز نوشت: برجام اکنون تبدیل به شمشیر داموکلس تهدید و القای بی‌ثباتی نسبت به محیط اقتصادی پر سود و جذاب ایران شده است. دولت باید یکبار برای همیشه، شجاعانه پا در میدان گذاشته و برجامی که آمریکا آن را پاره کرده است، آتش بزند. اگر در واکنش به نقض عهدهای مکرر واشنگتن برجام را آتش می‌زدیم، بی‌شک امروز دلار ۷۲۰۰ تومان نبود و کاخ سفید چنین رجز نمی‌خواند... اکنون از شبی که عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران می‌رقصیدند رسیده‌ایم به معامله یک دلار آمریکا در برابر ۷۲۰۰ تومان! این در حالی است که در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود.

کیهان در ادامه از برجام با عنوان «جنازه متعفن» یاد می کند و می نویسد: ... برجامی که به اذعان ظریف حتی نتوانست یک حساب بانکی در انگلیس باز کند و حتی نتوانست باک هواپیمای وزیر خارجه دولت تدبیر و امید! را پر کند.

حضور قالیباف و رئیسی در جلسات جمنا به معنی کاندیداتوری مجدد آن ها نیست

مهدی چمران، نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پاسخ به این سوال که« گفته بودید جلساتی با آقای قالیباف و رئیسی داشتید» می گوید: نه فقط با این افراد بلکه تقریبا با بقیه کاندیداها هم جلسه داشتیم. نشست‌هایی بوده که بنشینند کنار هم و فکر کنند و یک هماهنگی و همفکری را به وجود بیاورند که ان‌شاءالله این باز هم ادامه خواهد یافت. چمران درباره نامزدی قالیباف و رئیسی می گوید: این موضوع هم به تصمیم خودشان و هم به تصمیم جمع و گرایش‌های عمومی مردم بستگی دارد.

 آیا کسانی که مخالفت می‌کنند، معاملاتی با رئیس تلگرام کرده‌اند؟

حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب درباره شبکه‌های مجازی و پیام رسان تلگرام اظهار داشت: آنها می‌گویند استقلال آزادی، کشور تلگرامی! این چه بحثی است؟ چرا که ما باید مراقبت کنیم در داخل کشورمان یک کشور تلگرامی ایجاد کنند. معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: ما نمی‌دانیم پشت پرده این ماجرا چیست؟ آیا کسانی که مخالفت می‌کنند، معاملاتی با رئیس تلگرام کرده‌اند؟ واقعا نمی‌دانیم. ما کسی را متهم نمی‌کنیم اما این سوال در ذهن ما شکل گرفته است که چرا تا این حد بی جهت با وجود اینکه کارشناسان همه می‌گویند این شبکه‌ها برای کشور خطرناک است اما برخی مخالفت می‌کنند؟

حجت‌الاسلام هادی صادقی گفت: اگر خاطرتان باشد همین چند روز گذشته دولت محترم گفت سرورهای داخلی تلگرام قطع شده است، این معنایش چیست؟ این یعنی اینکه دولت تا پیش از این خودش سرور در اختیار تلگرام گذاشته است که حتماً با توافقاتی همراه بوده کما اینکه عنوان شد مسئول تلگرام به آن توافقات پایبند نبوده است و به همین دلیل سرورها قطع شد.

وی گفت: قطعاً آن مطلب منتشر شده در فضای مجازی منسوب به رئیس جمهور در شان رئیس جمهور نبود آن هم در یک پست اینستاگرامی... ما انتظار داشتیم این یک جوری اصلاح شود و در واقع برگردد و دولت به وظایف قانونی خود عمل کند نه اینکه ادعا کند ما فیلتر نکردیم و فیلتر هم نمی‌کنیم.

روایت احمد مازنی از مراسم عمامه گذاری سید احمد خمینی

 حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: مراسم سید احمد(خمینی) با مراسم طلبه های دیگر هیچ فرقی نداشت و یک مراسم معمولی بود. مازنی گفت: برخی طلبه ها مراسم عمامه گذاری را اختصاصی برگزار می کنند. این مراسم هم همین بود. وی افزود: مراسم نه در قصر برگزار شد که بگویند با دیگر مراسم فرق داشت و نه اینکه در جای خاصی بود. بلکه در حسینیه جماران که محل ملاقات امام راحل با مردم بود، برگزار شد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان مراسم ناهار ساده با برنج و قورمه سبزی بود و چیز آنچنانی یا به قول برخی ها لاکچری نبود.