دنبال تولید یک خودرو با برند اروپایی در تبریز هستیم
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، در دیدار با سفیر اتریش در ایران خواستار توسعه همکاری‌های فی‌مابین شد و گفت: با توجه به پتانسیل‌های صنعتی ، اقتصادی و علمی در شهر تبریز خواستار ادامه همکاری‌های مشترک با اتریش هستیم.
کد خبر: ۶۰۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 15 May 2018

علی جهانگیری، با اشاره به اهتمام دولت بر توسعه فعالیت‌های فناورانه در پنج استان بزرگ کشور از جمله در استان آذربایجان شرقی گفت: ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری طی چهار سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت و پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شهر تبریز نیز به‌عنوان یکی از این پنج منطقه فناوری انتخاب شد.

وی با تأکید بر تمرکز دولت بر ایجاد اکوسیستم فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تبریز خاطرنشان کرد: خوشبختانه عناصر مختلفی صنعت، بازار، دانشگاه و ... به‌عنوان زیرساخت‌های موردنیاز ایجاد اکوسیستم فناوری در تبریز مهیا بود و ما با تأکید بر نگاه نرم‌افزاری تلاش می‌کنیم تا باهم پیوندی بین این عناصر نظام همکاری بین بخشی را در این منطقه ایجاد کنیم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره به وجود 12 دانشگاه بزرگ در محدوده منطقه ویژه علم و فناوری با 120 شعبه، 70 مرکز تحقیقاتی و 140 مرکز تحقیق و توسعه در بخش خصوصی اظهار کرد: برای ایجاد کریدور علم و فناوری در ایران به‌ویژه در تبریز، از مشاور اتریشی استفاده می‌کنیم که در یک برنامه یک‌ساله، محور همکاری شبکه‌سازی و کمک به شکوفایی صنعت قطعه‌سازی در تبریز بود.

جهانگیری قرارداد همکاری مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش (AIT) و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با محوریت تقویت صنعت قطعه‌سازی تبریز را خوب ارزیابی کرد و گفت: تا سه ماه دیگر این قرارداد به اتمام می‌رسد اما ما در این مدت به این نتیجه رسیده‌ایم که ادامه این همکاری به توانمندسازی قطعه‌سازان ما کمک خواهد کرد.

وی ضمن دعوت از صنعتگران و فناوران اتریش برای حضور در نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با عنوان "رینوتکس" خاطرنشان کرد: هیأت فناوری اتریش در قالب موسسه (AIT) طی دو سال گذشته از این نمایشگاه بازدید داشتند و ما از سرمایه‌گذاران و خریدان فناوری اتریشی دعوت می‌کنیم تا به‌عنوان مشتری در این نمایشگاه حضورداشته باشند.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه، با تأکید بر اینکه در حوزه صنعتی و فناوری به‌ویژه در حوزه قطعه‌سازی می‌توانیم بر روی تقویت همکاری تبریز و وین تلاش کنیم تصریح کرد: تبریز مرکز قطعه‌سازی ایران است و برخی شرکت‌های خودروسازی هم فعال هستند که دولت و بخش خصوصی تبریز تلاش می‌کند قطب سوم خودروسازی ایران در تبریز فعال شود.

وی بابیان اینکه به دنبال تولید یک خودرو با برند اروپایی در تبریز هستیم خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم زیرساخت خودروسازی را با همکاری مراکز تحقیقاتی و مشاوران اتریشی فراهم کنیم و دراین‌بین علاقه‌مندیم کمک‌های فنی بیشتری در همکاری با اتریش ایجاد شود.

جهانگیری تبریز را یکی از شهرهای صنعتی و قدیمی ایران معرفی کرد و گفت: دوست داریم با اتریش هم در این حوزه همکاری خود را گسترش دهیم. شرکت‌های اتریشی صرفاً فروشنده محصول و صادرکننده محصول به ایران نیستند، بلکه فروشنده دانش فنی هستند و این برای ما مطلوب است، ضمن اینکه حوزه گردشگری و... هم می‌تواند در کنار این موضوع تقویت شود.

وی خواستار توسعه همکاری‌های اقتصادی با این کشور نیز شد و تاکید کرد: امیدواریم 3 تا 4 سال آینده سطح مبادلات تبریز با اتریش به 4 برابر افزایش یابد.

اشتفان شُلتس، سفیر اتریش در ایران نیز با تأکید بر اینکه علم و فناوری می‌تواند تسهیل گر روابط سیاسی باشد گفت: ما برای بررسی نحوه تحقیقات و همکاری دوجانبه با استفاده از ظرفیت‌های مشترک موجود در تبریز هستیم که توافق با شرکت «ای آی تی» اتریش یکی از زمینه‌های آغاز همکاری است.

وی با تأکید بر اینکه باید گفت‌وگوها را به نتایج محسوسی برسانیم تصریح کرد: باید بتوانیم روابط اقتصادی ایران و اتریش را به‌ویژه در تبریز تقویت کنیم.

سفیر اتریش در ایران، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به اتریش عنوان کرد و گفت: در دومین دوره ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی، این اولین سفر اروپایی ایشان است که حتماً هیأت تجاری و اقتصادی را به همراه خواهند داشت و تبریز می‌تواند در هیئت همراه رئیس‌جمهور نقش ایفا کند.

وی ازا ارائه بسته‌ای برای تقویت همکاری‌های ایران و اتریش خبر داد و گفت: نمی خواهم پنهان کنم که با توجه به شرایط حال حاضر، روابط اقتصادی ایران و اروپا در وضعیت مشکلی است اما ما بسته‌ای برای کاهش فشارهای تحریمی ارائه کردیم تا همکاری های بین ما و ایران تداوم داشته باشد.

سفیر اتریش در ایران خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در چهارچوب حقوقی و مالی بر کاهش فشار تحریم ها تاثیر گذار باشیم و سعی می کنیم در فرصت دو ماهه که دولت ایران در زمینه حفظ برجام به اروپا داده این مسایل را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که قابل تحریم نیست، آموزش است افزود: ایران نیاز به کمک توسعه ای ندارد بلکه نیاز به کمک برای شکوفایی ظرفیت های موجود خود دارد که آموزش می تواند این مشکل را برطرف کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار