«جهانگیری» هم حرف‌های «روحانی» را تکرار کرد؛
به نظر می رسد، دولت به واسطه مشکلاتی که به تازگی در مباحث مربوط به ارز، طلا، سکه و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و جامعه پدید آمده، پیش بینی هایی در بخش های اقتصادی و تا حدودی اجتماعی دولت و حتی کابینه برای انجام تغییرات داشته باشد. احتمالا عملکرد برخی مدیران دولتی، آن گونه که رئیس جمهور و تصمیم گیران و سیاستگذاران انتظار داشته اند، نبوده ...
کد خبر: ۶۰۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 16 May 2018
 

چندی پیش بود که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور از برخی وزیران ناامید خود گلایه کرده و گفته بود، «وزیران دو دسته هستند: یک دسته از اول سال نوای ناامیدی سر می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان ناامیدی است و دسته دوم هم امیدوارانه حرف می‌زنند، می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم؛ یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری.» حالا معاون اول روحانی صریح تر حرف رئیس جمهور را تکرار کرده و از رفتن مدیران بی انگیزه سخن به میان آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور اوایل شهریورماه و در حالی که زمزمه های خروج آمریکا از برجام به گوش می رسید، دو بار از وزیران، معاونان و مدیر ارشد دولتی خواست که جدی تر به وظایف محوله به آنان عمل کند. او همچنین در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، با اشاره به اینکه مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند و طبق شرع و قانون، باید به وظیفه عمل کرد، گفته بود، «مدیری که در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است»؛ تهدیدی که در همان زمان هم تعبیر به احتمال انجام تغییراتی در دولت شد.

البته «اکبر ترکان»، مشاور علی رئیس جمهور در خصوص اینکه می توان این سخنان رئیس جمهور را به احتمال انجام تغییراتی در کابینه و بدنه دولت تعبیر کرد، گفته بود، به نظر نمی رسد این اتفاق بیفتد و فکر می کنم که رئیس جمهور بیشتر برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین وزیران و معاونان خود و همچنین مدیران ارشد دولتی چنین سخنانی بر زبان جاری کرده باشد.

اما این بار «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا صریح تر سخنانی را در این رابطه بیان کرد که به نظر می رسد آن را می توان به معنای تکمیل سخنان اوایل اردیبهشت ماه روحانی دانست. او با تأکید بر اینکه مدیران بی‌انگیزه باید کنار بروند، گفت: «اگر مدیری فکر می‌کند که باید با احتساب ساعت کار کند، باید بداند شرایطی پیش آمده که خود را بدون احتساب وقت باید وقف ملت و مردم کند.»

دولت در آستانه تغییرات جدی/ مدیران اقتصادی بی‌انگیزه از دولت می‌روند؟

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مدیران در این دوره، باید بی‌حالی و بی‌حوصلگی را کنار بگذارند، افزود: «مدیران بی‌حوصله اگر نمی‌توانند در این شرایط کار کنند، کنار بروند و ما به مدیرانی که تنها در شرایط خوب نامه‌ها را امضا می‌کنند نیاز نداریم. من فکر می‌کنم این شرایط را با خوبی پشت سر می‌گذاریم و همه مدیران و ملت ایران برای پشت سر گذاشتن این شرایط باید با یکدیگر وحدت داشته باشند.»

جهانگیری با تأکید بر اینکه با توجه به محدودیت منابع باید اولویت‌ گذاری کنیم، گفت: «در موضوع ارزی توانستیم به دولت آمریکا نشان دهیم که کشورمان انسجام و وحدت دارد. رئیس جمهور بر این باور بود پس از سخنرانی‌های تند خود مردم به بازار هجوم می‌آورند اما دیدیم که فردای آن روز هیچ اختلالی در بازارها ایجاد نشد، چرا که مردم اطمینان پیدا کردند ارز با یک نرخ مشخص در بازار وجود دارد و کالاها با همین نرخ مشخص تهیه می‌شود.»

به نظر می رسد، سخنان «حسن روحانی» قبل از حادث شدن شرایط جدید برای برجام به این منظور عنوان شده بود که دولتمردان آمادگی لازم را برای شرایط جدیدی آماده کنند. بر همین اساس رئیس جمهور از وزیران و معاونان خود و همچنین مقامات ارشد دولتی درخواست کرده بود که ناامیدی را کنار گذاشته و با امیدواری و تلاش بیشتر برای ساختن آینده کشور و تلاش برای ایجاد شرایط بهتر اقدام کنند.

سخنان اخیر جهانگیری، صریح تر حرف های روحانی است. او تأکید کرده که در شرایط جدید مدیران باید بیشتر از ساعات کاری مرسوم کار کنند و البته بی حوصلگی و بی حالی را هم باید کنار بگذارند. معاون اول رئیس جمهور یادآور شده است اگر مدیری توانایی کار با چنین شرایطی که نیاز آینده کشور هست را ندارد، باید کنار برود و جای خود را به افراد پرکار و با انگیزه بدهد. موضوعی که بحث تغییرات در دولت را باز هم سر زبان ها می اندازد.

آنچه به ذهن می آید، این که «حسن روحانی» کابینه و دولت فعلی اش را بر مبنای قبل از خروج آمریکا از برجام و با فرض عمل شدن به مفاد این قرارداد توسط طرف های مقابل بسته است، اما از زمانی که بحث خروج آمریکا از برجام جدی شده، رئیس جمهور و ارکان تصمیم گیر در دولت به این نتیجه رسیده اند که باید تغییراتی در بدنه دولت صورت بگیرد و برخی افرادی که لازم است پرکاری، جدیت و امیدواری بیشتری در کار به خرج دهند، از جمع دولتی ها جدا شوند.

حتما در شرایط جدید کشور، هم وحدت در بین ارکان و بخش های مختلف مدیران و سیاسیون لازم است و هم امیدواری، تلاش و جدیت بیشتر در ادامه مسیری که جمهوری اسلامی برای خود ترسیم کرده است. اما نکته ای که چند وقت است دولت غیر رسمی آن را مطرح کرده و دنبال می کند و این روزها با صراحت بیشتری توسط معاون اول رئیس جمهور مطرح شده، انجام تغییر و برکناری احتمالی چند تن از مدیران دولتی است.

احتمال دارد دولت برای ایجاد همگرایی و یکدستی بیشتر بین وزیران، معاونان و مدیران ارشد دولتی و ایجاد فضایی که کار با جدیت بیشتری در آن دنبال شود، تغییراتی در بدنه اجرایی و حتی کابینه صورت دهد. مسأله ای که به تازگی در نظرسنجی «تابناک» هم بخش زیادی از مردم و مخاطبان به آن رأی مثبت داده بودند و البته بسیاری از سیاسیون و کارشناسان هم بر لزوم انجام این تغییرات در دولت تأکید کرده اند.

به نظر می رسد، دولت به واسطه مشکلاتی که به تازگی در مباحث مربوط به ارز، طلا، سکه و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و جامعه پدید آمده، پیش بینی هایی در بخش های اقتصادی و تا حدودی اجتماعی دولت و حتی کابینه برای انجام تغییرات داشته باشد. احتمالا عملکرد برخی مدیران دولتی، آن گونه که رئیس جمهور و تصمیم گیران و سیاستگذاران انتظار داشته اند، نبوده ... است. به همین دلیل در فاصله یک سال از آغاز به کار دولت دوازدهم آنها را به این نتیجه رسانده که بهتر است برخی مدیران بروند و افراد پرکارتری جای آنان را بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار