استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه کم‌آبی در استان یک موضوع دائمی است نه مقطعی و گذرا، گفت: مدیریت منابع آبی در هر سه حوزه شرب، صنعت و کشاورزی باید همواره مورد توجه دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.
کد خبر: ۶۰۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 20 May 2018

مجید خدابخش در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان، اظهار کرد: دولت با علم به اینکه مسأله کم‌آبی یک مسأله دائمی است، تشکیل کارگروه‌های ملی و استانی سازگاری با کم‌آبی را در اواخر سال گذشته ابلاغ کرد که وظیفه این کارگروه، هماهنگی، انسجام و پیگیری اجرای قوانین و مقررات مؤثر در تحقق سازگاری با کم‌آبی و تعادل منابع و مصارف آب در مناطق مختلف کشور است.

وی با اشاره به یکی از بندهای ابلاغیه تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی درخصوص کاهش آب مصرفی در خدمات شهری، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های عمومی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تا پایان سال ۱۳۹۷ حداقل 30 درصد آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری در شهرها نسبت به سال ۱۳۹۶ با روش‌های مختلف از جمله انتخاب گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی و کم‌آب‌بر برای فضای سبز کاهش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه این نشست به مصوبه مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز در منطقه قره‌چپق شهرستان بناب اشاره کرد و گفت: براساس ارزیابی کارشناسان، 150 تا 200 چاه برای تأمین نیاز آبی این منطقه لازم است که می‌توان به جای مسدودسازی همه چاه‌های غیرمجاز، این تعداد از چاه‌ها را حفظ و با صدور مجوز بهره‌برداری از آنها استفاده کرد تا هزینه اضافی بر دولت تحمیل نشود.

وی درخصوص رهاسازی آب ذخیره شده در پشت سدها نیز گفت: تقاضای رهاسازی باید منحصراً توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شود و این سازمان نیز باید توزیع آب در شبکه‌های اصلی و فرعی را با اقداماتی نظیر بتن‌ریزی یا لوله‌گذاری کانال‌های آبیاری مدیریت کند.

خدابخش با تأکید بر اینکه آب ذخیره شده در سدهای استان باید با اولویت آب شرب و سپس کشاورزی تخصیص یابد، افزود: تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت از محل پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یک مسیر قطعی و حتمی است که باید هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی همچنین از شرکت آب منطقه‌ای استان خواست تا سهم دریاچه ارومیه و محیط زیست را نیز در جداول مصارف آبی مد نظر قرار دهند.

در این نشست گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب در شهرستان‌های مراغه، بناب و اهر ارائه و درخصوص راهکارهای مدیریت منابع آبی بحث و تبادل نظر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار