به نظر می رسد یکی از مهمترین اهداف آمریکایی ها برای بیان 12 شرط جدید به شکست کشاندن مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام می باشد.
کد خبر: ۶۰۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 22 May 2018

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز در بنیاد هریتیج ضمن طرح ۱۲ شرط آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران از وضع قوی ترین تحریم های تاریخ سخن گفت. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که توافق هسته‌ای به دلیل «نقایص مرگبارش» جهان را به خطر انداخته است.

به گفته وی تحریم ها علیه تهران تنها پس از تغییر محسوس در سیاستهای ایران برداشته خواهد شد. مایک پمپئو از متحدان واشنگتن خواست که با کشورش همراهی کنند.

سخنرانی مایک پومپئو اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی او بعد از رسیدن به مقام وزارت خارجه بود. این سخنرانی با عنوان «بعد از توافق: یک استراتژی تازه برای ایران» در بنیاد هریتیج واشنگتن و حدود دو هفته بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران با سخنان تکراری و 12 درخواست کهنه پپمئو

روحانی: دولت جدید آمریکا، این کشور را به 15 سال پیش برگرداند/ اینکه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست

دونالد ترامپ 18 اردیبهشت ماه به صورت یکجانبه خروج آمریکا از توافق برجام را اعلام کرد. ترامپ در همان سخنرانی از وضع تحریم های جدید علیه ایران خبر داده بود.

تلاش برای از بین بردن مولفه های قدرت ایران

نگاهی به 12 خواسته جدید آمریکا بیان گر این است که عملاً کاخ سفید بدنبال تغییر توافق هسته ای، مقابله با برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای ایران می باشد؛ اهدافی که پیش از این بارها و بارها از سوی مقامات دولت آمریکا بیان شده است. ترامپ چند ماه قبل ماندگاری در برجام را به «اصلاح بند‌های زوال‌پذیر آن»، «امکان بازرسی فوری از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» ، «محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک » و « تضمین اینکه ایران به سمت سلاح هسته ای نمی رود» مشروط کرده بود.

همچنین تامل در شروط آمریکا نشان دهنده این است که واشنگتن در پی تهی سازی ایران از مولفه راهبردی قدرتش می باشد تا سیاست همیشگی غرب برای تغییر رفتار و ساختار به صورت ساده تری محقق شود. از سوی دیگر این خواسته ها از نگاه آمریکایی ها می تواند موجبات فشار افکار عمومی برای تغییر سیاست های ایران را فراهم آورد و یا حداقل مخالفت با این بندها از سوی سیستم سیاسی و افزایش تحریم ها، زمینه تشدید فشارهای اقتصادی و شکاف بین حاکمیت و مردم شود.

از سوی دیگر بیان بندهای جدید در زمانی که ایران مشغول مذاکره با اروپایی ها برای تضمین بقای برجام می باشد بیان گر سنگ اندازی و کارشکنی کاخ سفید می باشد تا عملاً زمینه عدم توافق و به شکست کشاندن رایزنی های ایران و اتحادیه اروپا فراهم شود. در واقع تیم امنیتی ترامپ با بیان شروط جدید و بالا بردن سقف انتظارات خود هر نوع توافق احتمالی را بی اعتبار می کنند و خواهان این هستند تا اروپایی ها را از ادامه پروژه نجات برجام منصرف نمایند. از نگاه آن ها در این صورت زمینه برای ایجاد ائتلافی بین المللی علیه منافع ایران و در راستای انزوای آن بهتر فراهم می شود.

به نظر می رسد اضافه شدن افراد جدید مانند جان بولتون و مایک پمپئو عملا موجب شده تا آمریکا به صراحت از تغییر نظام سیاسی ایران سخن بگوید. به هین دلیل بود که چندی قبل محمدجواد ظریف در حاشیه سفرش به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس برای اولین بار به طور صریح در رابطه با ایده «تغییر رژیم ایران» که از سوی ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی بیان شده است سخن گفت. ظریف با بیان این‌که «من فکر نمی‌کنم آمریکا هیچ‌گاه ایده تغییر نظام در ایران را کنار گذاشته باشد» گفته است: آن‌ها اکنون در بیان این موضع صریح‌تر هستند.

در واقع سیاست دولت آمریکا در دوران ترامپ علیه ایران تشدید فشارها در راستای در هم شکستن اقتدار ایران و پذیرفتن شکست از سوی ساختار سیاسی می باشد.

بیشتر بخوانید:

طرح بزرگ ترامپ برای مقابله با ایران بعد از خروج از برجام

جزییاتی از طرح وزیر خارجه آمریکا برای برخورد با ایران

به همین دلیل است که برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید به چارچوب تازه‌ای نیاز است که «تمام تهدیدهای ایران» را در بگیرد.

البته در راستای سیاست به عقب راندن ایران باید به اقدامات جدید کنگره آمریکا نیز اشاره کرد. دیروز پایگاه فری‌بیکن از اقدامات تلافی جویانه احتمالی کنگره علیه اروپا بدلیل تلاش برای بقای برجام گفت. این پایگاه از نقشه راهی برای تحریم احتمالی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» و قطع دسترسی آن به نظام مالی آمریکا، در صورت تخطی از تحریم‌ها سخن گفت.

همان طور که گفته شد این سیاست ها بیانگر راهبرد جامع آمریکا برای مقابله با ایران برای از بین بردن برجام، تحمیل توافق های جدید و به عقب راندن ایران در حوزه های مختلف از جمله برنامه های دفاعی و سیاست منطقه ای و در نهایت تلاش برای براندازی نظام سیاسی ایران می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :