واکنش دادستان تهران به اظهارات کلانتری

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره اظهارات اخیر عیس کلانتری درباره متهمان پرونده محیط زیست گفت: از رییس سازمان حفاظت محیط زیست باید سوال کرد اولاً، ایشان به چه مجوزی در پرونده‌های قضایی دخالت می‌کنند و ثانیاً، مبنای اظهارات وی که هیچ دسترسی و اطلاعی از پرونده قضایی نداشته است چیست.

نظر واعظی درباره بحث عدم کفایت رئیس جمهوری

رئیس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی در مورد بحث عدم کفایت رئیس جمهوری، خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: اول شما عدم کفایت را القا نکنید، این موضوع هیچ وقت نبوده و خودتان بیخود مطرح می کنید. شمار نمایندگان 290 تن است؛ اگر یک نماینده این موضوع را مطرح کند، بعد شما بیایید آن را بپرسید، کار درستی نیست. وی افزود: سوال از رییس جمهوری در گذشته مطرح و روالش هم طی شده است. اصلا چنین چیزی که تعاملی میان دولت و مجلس نیست را شما نمی توانید به عنوان یک مورد خاص معرفی کنید.

روحانی شبیه احمدی نژاد است

 عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: بنابراخبارموثقی بسیاری از انتصابات روحانی برخلاف نظر جهانگیری صورت گرفته و به نظر میرسد که روحانی از باب مشورت پذیری شبیه احمدی نژاد عمل می‌کند.

دورخیز عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس؟

تسنیم نوشت: انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ۹ خرداد برگزار خواهد شد؛ اخبار اولیه از قوت گرفتن کاندیداتوری عارف و رقابت وی با لاریجانی برای ریاست بر سال سوم مجلس، حکایت دارد. فراکسیون مستقلان ولایی تصمیم خود برای نواب رئیس را هم از حالا اعلام کرده و گفته که کاندیداهای این فراکسیون برای نواب رئیس مجلس نیز «مسعود پزشکیان» و «علی مطهری» هستند.

عارف در جلسه فراکسیون امید، برای رقابت با لاریجانی و کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، مخالفت نکرده و اما تصمیم‌گیری در این زمینه را به نشست شورای مرکزی این فراکسیون موکول کرده است.

روزنامه سازندگی اما از تشدید فشارها برای حذف علی مطهری گفت. این روزنامه نوشت: امیدی ها برای حفظ علی مطهری در نائب رئیسی و اضافه کردن دست کم یک زن و یک اهل سنت به ترکیب هیات رئیسه و افزودن کرسی های خودش راه سختی در پیش دارد و به احتمال زیاد به تنهایی نمی تواند موفق شود.

 غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس به آفتاب یزد گفت: متاسفانه بعضی‌ها به ائتلاف و عهد سال گذشته عمل نکردند و این موضوع برای ما ایجاد سوءتفاهم کرده که شاید امسال نیز جریانات مقابل، ما را به عنوان رقیب مشغول بحث ائتلاف کرده ولی در نهایت آنگونه که خودشان می‌خواهند عمل کنند... بعید می‌دانم فراکسیون امید دوباره بخواهد رودست بخورد!.. این‌طور که از برخی اعضای پایداری شنیدم این جبهه برای معرفی کاندیدای ریاست مجلس و رقابت با لاریجانی خیلی جدی هستند.

مهرداد لاهوتی،سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی(حامیان دولت) اظهار داشت: در نشست هیئت‌رئیسه این فراکسیون مقرر شد که اگر دو فراکسیون امید و ولایی بر ریاست آقای لاریجانی برای اجلاسیه سوم مجلس دهم اتفاق نظر داشته باشند و لاریجانی کاندیدایشان باشد با آنها توافق کنیم، در غیر اینصورت لیست جداگانه برای انتخابات هیئت‌رئیسه ارائه خواهیم کرد.

 سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه ظهر امروز این فراکسیون به تسنیم خبر داد و گفت: در این جلسه برخی از اعضا اصرار داشتند تا محمدرضا عارف رئیس فراکسیون کاندیدای ریاست مجلس شود که وی با این موضوع مخالفت نکرد و تصمیم ‌گیری در این باره را به جلسه روز یکشنبه هفته آینده مجمع عمومی موکول کرد.

دیده بان ایران سایت نزدیک به دولت نیز در گزارشی با عنوان «تلاش اعضای فراکسیون امید؛ برای بلند کردن عارف از روی صندلی» نوشت: رقابت برای به دست آوردن صندلی بزرگ ریاست مجلس دهم هم رنگ و بوی تازه ای به خودش گرفت. حضور محمدرضا عارف به عنوان بزرگ اصلاحات در مجلس (به گفته برخی از اصلاح طلبان)در مجلس از یک سو؛ و از سوی دیگر علی لاریجانی با سابقه 9 سال ریاست قوه مقننه باعث شد تا دو جناح مطرح سیاسی در مجلس دهم برای نخستین بار پس از مجلس ششم درباره ریاست آن به بحث و گفت و گو بنشینند.

دیدار واعظی با موسس تلگرام

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت  در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوالی درباره مذاکره دولت ایران و موسس تلگرام اظهار داشت: مذاکره دولت ایران و تلگرام چیز محرمانه‌ای نبوده و در دولت یازدهم توسط وزیر وقت ارتباطات صورت گرفته است.

توصیه توکلی به روحانی

احمد توکلی به خبرآنلاین گفت: هنوز متاسفانه در شرایط رقابتی به سر می‌بریم و نه رفاقتی. به زبان مطلبی را می‌گویند اما در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند. مخصوصا کسانی که در قدرت هستند باید بیشتر به تعهدات‌شان پای‌بند باشند... البته پیروز انتخابات باید برای رفاقت پا جلو بگذارد، آن کسی که فرو دست قرار گرفته اگر هم برای رفاقت پیش قدم شود، اثر تعیین کننده نخواهد داشت.... توکلی در پاسخ به احتمال موفقیت اصولگرایان در انتخابات 1400 می گوید: تا نامزدشان کی باشد! ولی این را محتمل می دانم چون آقای روحانی در یک اشتباه تاریخی همه مسائل کشور را به برجام وصل کرد اما این خوشبینی او نتیجه کاملا منفی داد بنابراین به لحاظ قدرت پیش بینی آینده لطمه حیثیتی خورد.

تاکید مهدی کروبی بر قائم مقامی منتجب نیا

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه ای تشیلاتی به تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ خطاب به قائم مقام خود  رسول منتجب نیا نوشته است:مطلع شدم جنابعالی در جلسات حزب اعتماد ملی شرکت نمی کنید، با توجه به جایگاه شما به خصوص قائم مقامی حزب و عدم حضور اینجانب، درخواست می کنم حضور فعال در کلیه جلسات از جمله شورای مرکزی داشته باشید.

 ماجرای سرقت اسناد ایران در خارج از کشور

امروز روزنامه فرهیختگان به نقل از ایسکا نیوز نوشت: روز چهارشنبه گذشته دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه که کلیه اسناد طبقه بندی شده محرمانه، با رویکرد حقوقی ایران در قبال اقدامات خصمانه امریکا و غرب علیه ایران در آنجا نگهداری و پیگیری می شد، مورد هجوم و دستبرد افراد ناشناس قرار گرفت. بنا به  اطلاعیه منتشر شده از سوی دفتر حقوقی ریاست جمهوری ایران، سرقت اسناد تکذیب و در نهایت سرقت کلیه وجوه نقدی که رقم قابل توجهی بوده است به تایید رسید. در این باره بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز طی توضیحی، سرقت از دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری ایران در لاهه را تایید کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعات رسیده، سرقت حوالی ساعت 4 صبح روز چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاده و چندین سارق به این محل ورود می کنند و مقداری پول و جواهر را با خود به سرقت می برند؛ اما اسناد و مدارک مهمی به سرقت نرفته است... بررسی ابعاد مختلف حادثه سرقت از دفترحقوقی ریاست جمهوری ایران در شهرلاهه نشان می دهدکه با یک حادثه ساده روبرو نیستیم و سوالات بی جواب فراوانی در دل این رخداد وجود دارد.... به نظر می‌رسد صداقت، حلقه مفقوده حادثه لاهه است و اگر این حلقه پیدا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و احتیاجی به تهدید رسانه‌ها هم نخواهد بود. علی نجفی توانا، کارشناس مسائل حقوق بین الملل نیز ضمن اشاره به احتمال سازمان یافته بودن این ربایش، اعلام کرد: احتمال تضعیف موقعیت ایران در دعوای حقوقی مطرح شده در لاهه علیه توقیف اموال کشورمان در آمریکا تقویت می شود.

اصلاحات حجاریان متاع بی مشتری

ابتکار نیوز نوشت: روزگاری حجاریان عنوان مغز متفکر و تئوریسین داشت. وقتی نکته ای می گفت یا مطلبی می نوشت سخت مشتاق داشت. مشتاقان مطالبش از هر دو سو بودند. اصلاح طلبان برای تقویت خود و اصولگرایان برای انزجار از او. در میانه مردم نیز دست به دست می گشت. حالا اما حکایت او حکایت آن پیر چنگی است که می نوازد اما فقط برای خودش و برای دلش. هنوز هم می خوانندش اما فقط دو سویی از قدیمیان این وادی. اگر از خیابان بپرسی سعید حجاریان کیست پاسخت ندانستن همراه با تعجب است.

  یادی از دوم خرداد و پیروزی خاتمی در انتخابات 76

دوم خرداد، خاتمی توانست با تکیه بر شعارهایی که تا آن روز جامعه‌ درگیر سال‌های پس از جنگ و دوران سازندگی کمتر شنیده بود، پیروز میدان رقابت انتخاباتی شود. رقابتی که در آن ناطق نوری به‌عنوان امتداد هاشمی‌رفسنجانی در افکار عمومی به تصویر کشیده شده بود و در مقابل اصلاحات با داعیه تغییر مشی و روش روی کار آمد... در حالی که فضای افکار عمومی، ناطق‌نوری را دنباله دولت هاشمی تلقی می‌کرد هاشمی اکت‌هایی از خود بروز داد که به‌سود چپ‌ها بود. اوج این رویکرد را می‌توان در خطبه‌های معروف او در نمازجمعه تهران نظاره کرد؛ جایی که رئیس دولت برگزار‌کننده انتخابات تلویحا بر شایعات مطرح شده پیرامون احتمال تقلب در انتخابات صحه گذاشت و از انتخاب ناظری ویژه برای جلوگیری از این موضوع خبر داد، ناظری که یک روایت می‌گوید کسی نبود جز سعید حجاریان. همین اظهارات در محافل سیاسی نوعی پاس‌گل به جریان چپ تفسیر شد. پاس گلی که در صورت رای‌آوری کاندیدای چپ‌ها او را تا حد زیادی وامدار هاشمی می‌ساخت. این بازی دووجهی در حقیقت به‌گونه‌ای طراحی شده بود که درصورت به قدرت رسیدن هر یک از دو کاندیدای اصلی، دولت هاشمی استمرار یابد.

مهدی فضایلی به فرهیختگان می گوید: در آن دوران شرایط کشور آنقدر ملتهب شد که در ادامه عملکرد در دولت دوم خاتمی، عبور از وی هم مطرح شد و تندروها و چهره‌های افراطی جریان اصلاحات، حتی وی را هم که به ‌عنوان لیدر و محور اصلی جریان اصلاحات مطرح شده بود، برنمی‌تابیدند. در مجموع عملکرد دو دولت مرحوم هاشمی و خاتمی به‌گونه‌ای بود که شخصی مثل احمدی‌نژاد، توانست افکار عمومی را به خودش جلب کند... دولت یازدهم و دوازدهم به نوعی محصول جریان اصلاحات محسوب می‌شود.

محمدعلی ابطحی نیز به فرهیختگان گفت: انتخابات دوم خرداد بعد از گذشت 21 سال همچنان در تقویم ذهنی جامعه سیاسی مطرح است. به این دلیل که دوم خرداد فقط روز یک انتخاب نبود و در واقع حضور یک مکتب جدید در عرصه سیاسی بود... ممکن است کسانی که در جناح اصلاح‌طلب،‌ مدیریت داشته‌اند، اشتباهات زیادی داشته باشند، که این اشتباهات را هم داشته‌اند، ولی این را با اصل جریان تفکر اصلاح طلبی متفاوت می‌دانم... معتقدم بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک و تاریخی اصلاح‌طلبان، انتخابات سال 84 بوده است. در آن انتخابات اکثریت با اصلاح‌طلبان بوده؛ حتی اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی را هم جزء اصلاح‌طلبان تصور نمی‌کردیم به نظر پیروز انتخابات اصلاح طلبان بوده‌اند اما تشتت کاندیداها و آرا باعث پیروزی آقای احمدی‌نژاد شده است... انصراف عارف به نفع روحانی را در انتخابات 92 یک بلوغ سیاسی {بود}...

 محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز  به ایلنا گفت: مسعود رجوی گفت با انتخاب خاتمی جمهوری اسلامی ایران بیست سال بیمه شد زیرا می‌دانستند ایشان منطق صحیحی که دارد خواهد توانست شرایطی خوبی را فراهم کند.

محمد هاشمی نیز گفت: در جریان دوم خرداد، به‌نام اصلاحات اشخاصی تندرو بودند که یک‌سری حرف‌ها و تهمت‌هایی علیه آیت‌ا... هاشمی می‌زدند کما اینکه حتی بعد از رحلت ایشان هم از تریبون مجلس یا جاهای دیگر نسبت به ایشان توهین می‌شود. نباید حساب افراد و این نوع جریانات افراطی را به حساب کل یک جریان گذاشت... مواضع آقای هاشمی در عرصه‌های مختلف در طول سال‌های بعد از انقلاب همواره بر یک سیاق بود و تغییر موضعی نداد.

 محمدرضا تاجیک هم به شرق گفت:... هرچه می‌گذرد، می‌بینند که اصلاح‌طلبی در منجلاب و چنبره قدرت بیشتر گرفتار شده و بازی آن بیشتر منطق قدرت را پیدا می‌کند، گفتمان آن با قدرت ممزوج می‌شود و خب بنابراین دچار یک نوع رتروتوپیا می‌شود. به‌همین‌دلیل مدینه فاضله خود را در گذشته جست‌وجو می‌کند و به جای یک گام به جلو، دو گام به عقب برمی‌دارد تا آن گذشته طلایی را احیا کند یا به قول بزرگی اصلاح‌طلبی از جریان طلایی عبور کرده و به دوران آهنین رسیده است... من معتقدم که استراتژی ما توامان باید ناظر به تمام سطوح و ساحت‌های جامعه باشد. یعنی هم باید حواسمان به بازی قدرت باشد و هم در سطوح دیگر توجه کنیم و هم‌زمان سعی کنیم نهادهای مدنی را فربه‌تر کنیم و به آنها عمق بدهیم... پیش‌بینی‌ام این است که جریان اصلاح‌طلبی در سراشیبی مقبولیت و مشروعیت به سر می‌برد و پیش‌بینی من این است که از دل جریان اصلاح‌طلبی، جریان‌های متفاوت اصلاح‌طلبی خواهد رویید و پدیدار خواهد شد که آن جریانات شاید بیشتر بتوانند با زمانه ما رابطه برقرار کنند؛ تا آن جریانی که جریان اصلاح‌طلبی رسمی نامیده می‌شود.

 محمدرضا تابش نیز به ایلنا گفت: دوم خرداد بازتاب‌دهنده رای مردم و رضایت‌مندی‌شان از برخی جریانات و اوضاع و احوال و البته نارضایتی‌شان از بعضی جریانات و اوضاع و احوال بود...با این حال متاسفانه به بسیاری از نقطه‌نظرات، شعارها و مطالبات برحق جریان دوم خرداد و گفتمان اصلاحات به موقع بها داده نشد و اگر همان روز درباره بسیاری از مسائل و مشکلات بحث و تبادل‌نظر می‌کردیم، شاید امروز گرفتاری کمتری داشتیم.

 مراسم افطاری بنیاد امید

 مراسم افطاری بنیاد امید ایرانیان به همت محمدرضا عارف با حضور حجت‌الاسلام محسن رهامی، حسن رسولی، فاطمه سعیدی، محمدعلی وکیلی، بهرام پارسایی، محمدرضا بادامچی، محمد قسیم عثمانی، محمدرضا تابش، بهروز نعمتی، شهاب طباطبایی، محمدعلی ابطحی، زهرا ساعی، محمدرضا خاتمی و جمعی از اعضای فراکسیون امید برگزار شد. حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری و حجت الاسلام سید محمد خاتمی از حاضران در این ضیافت افطاری است.

نباید جامعه را اسیر دست برجام و غیربرجام کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار داشت: ایران اسلامی ظرفیت متراکمی از نیروی انسانی جوان و فرهیخته دارد؛ نباید این کشور و ظرفیت‌های عظیمش را اسیر دست برجام و غیر برجام کرد به‌گونه‌ای که با یک اخم آمریکا و اروپا جا بخوریم و احساس کنیم عرصه بر ما تنگ شده است.