رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: سند ساواک در باره تحرکات امام موسی صدر در 15خرداد/دلیل سفر روز جمعه روحانی به چین چیست؟/جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 06 June 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سند ساواک در باره تحرکات امام موسی صدر در 15خرداد

سند زیر در مورد امام موسی صدر در میان اسناد ساواک موجود است.

در این سند آمده است: سيد‌موسي صدر روحاني شيعه ايراني در يك جلسه مذهبي خصوصي كه از طرف شيعيان جنوب لبنان تشكيل يافته بود در حضور دوستان كاظم‌الخليل نسبت به اعليحضرت شاهنشاه اسائه ادب نموده و معظم له را كافر معرفي كرده و گفته اين عقيده من تنها نيست بلكه در سفر اخيرم به تهران نيز مشاهده نمودم كه عموم روحانيون بر اين عقيده هستند.

نظريه نمايندگي

اين شخص در مسافرت اخيرش به تهران تظاهر به دوستي با ايران نموده و در گذشته نيز شخصاً ترك تابعيت نموده و گذرنامه ايراني خود را از طريق وزارت خارجه لبنان به سفارت ارسال داشته بود ولي با اقدامات سفارت شاهنشاهي مجدداً گذرنامه ايراني وي غير مستقيم بدون اطلاع مقامات لبناني جهت وي فرستاده شد. در وقايع پانزدهم خرداد يكي از امضاءكنندگان تلگراف عليه شاهنشاه بود، نامبرده اخيراً رياست افتخاري انجمن مذهبي محصلين ايراني در بيروت را قبول نموده است و سخنراني مذهبي نيز كرده و در يكي از جلسات آياتي از قرآن كريم را با ترجمه و تفسير فارسي به صورت اعلاميه بين دانشجويان تقسيم كه فرد پرستي و خدمت به اشخاص تقبيح شده است ولي با تمام اين احوال اين نمايندگي معتقد است كه كماكان بايد با نامبرده كه فعلاً يك رجل مذهبي شيعه در لبنان است تظاهر به دوستي نمود تا به صورت علني عليه ايران فعاليت نكند.

واکنش نتانیاهو به سخنان رهبر انقلاب

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «اسرائیل یک غده سرطانی بدخیم است و باید از بین برود» و تأکید ایشان بر «مسأله هسته‌ای و غنی‌سازی»، واکنش نشان داد. طبق گزارش جروز‌الم‌پست، نتانیاهو در سخنانی گفت: «روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، حاکم ایران، قصد خود برای نابودی "دولت اسرائیل" را اعلام کرد، و دیروز توضیح داد که چگونه این کار را انجام خواهد داد - با غنی‌سازی نامحدود اورانیوم برای تولید زرادخانه بمب‌های هسته‌ای . . . ما شگفت زده نشدیم. »

دلیل سفر روز جمعه روحانی به چین چیست؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان جمعه هفته جاری (18 خرداد) به چین سفر می‌کند. رئیس‌جمهور به منظور شرکت در اجلاس شانگهای به این کشور سفر می‌کند. گفتنی است، اجلاس شانگهای دو روز،‌ (19 و 20 خرداد) برگزار خواهد شد. به گفته منابع رسمی روسی،‌ روحانی در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

دهقان: دولت از انفعال خارج شود

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی جمهوری اسلامی مذاکره با اروپا را متوقف نکرده و نمی‌کند، گفت: با دستور اخیر مقام معظم رهبری دولت دیگر نباید در مذاکره با اروپا حالت انفعال داشته باشد. محمد دهقان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ۱۹۰ هزار سو گفت: آمریکایی ها در سال های بعد از توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکردند و رسما از برجام خارج شدند و تمام تعهدات خود را زیر پای گذاشتند. نماینده مردم چناران و طرقبه گفت: بدبینی مقام معظم رهبری به آمریکا به خاطر تجربه تاریخی و شناخت عمیق از اهداف ایالات متحده آمریکا بود.

احمدی‌نژاد: تحریم‌ها تقصیر روحانی بود نه من

احمدی‌نژاد گفت: تمام قطعنامه و تحریم‌ها، بهانه‌اش برای سال‌های ۸۰ تا ۸۲ قبل از دولت ما بودند. زمانی‌که رئیس‌جمهور فعلی مسئول هسته‌ای بود. گفتم منتشر کنید، چرا می‌اندازید گردن ما.

به گزارش خبرآنلاین؛ محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه دهم خرداد ۱۳۹۷ در سفر به تبریز در تالار همایش های هتل شهریار گفت: تحریم ها از بیرون و فشار از داخل در دولت دهم در جریان بود. چه خبر بود. آنها تحریم سنگین کردند اما در داخل اجرایی شد. دست به دست هم دادند. کارشکنی ها و تخریب گسترده. دو کار همزمان انجام می دادند. تخریب می کردند و جلوی ما را می گرفتند که اقدام اساسی برای خنثی سازی تحریم نشود و از سوی دیگر در تبلیغات می گفتند تحریمی در کار نیست.

او افزود: وقتی از موضع ضعف به مذاکره برویم، باید امتیاز بدهیم. گفتم شما شش ماه به من فرصت دهید تا فشار تحریم را برداریم. گفتند نه. من گفتم بعدا پشیمان می شوید و دولت مسلط است. سال 92، انتخابات شد. نماینده ما را حذف کردند. دولت یازدهم آمد. گفتند می خواهیم چرخ زندگی و سانتریفوژ بچرخد.

او افزود: همان هایی که می گفتند، تحریم وجود ندارد، می گفتند تحریم مشکل باعث مشکلات است. راه حل را هم می گفتند به طور باز و نامدود با کدخدا صحبت کنیم. می گفتند دولت دهم دیپلمات حرفه ای نداشته و نمی توانسته مذاکره کند. اما خودشان دیپلمات حرفه ای هستند.

احمدی نژاد ادامه داد: تمام قطعنامه و تحریم ها، بهانه اش برای سال های 80 تا 82 قبل از دولت ما بودند. زمانی که رئیس جمهور فعلی مسئول هسته ای بود. من گفتم منتشر کنید، چرا می اندازید گردن ما. در دوره ما، با اقتدار جلو بردیم و بهانه ای نبود و اصل پیشرفت های هسته ای در دوره من بود.

او گفت: می گفتند خزانه خالی و انبارها خالی است. من گفته بودم انبارها را پر کنید و کالاهای اساسی پر شد. می گفتند اما دولت بدهکار و انبارها خالی است. خب معلوم است با این وضعت شرایط مذاکرات چه خواهد بود. از قبل می گویند من تسلیمم و ورشکسته ام و میخواهم مذاکره کنم.

احمدی نژاد ادامه داد: به گونه ای گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است. خب معلوم است نتیجه چه می شود. علی رغم ادعاها، تحریم ها برگشت و گفتند تعهد داده اند. دنبال مقصر نیستم چون همه مقامات این را تأیید کرده اند. دنبال تجربه اندوزی هستم. ما هنوز نمی دانیم در مذاکرات چه گذشت. نماینده ها می گویند هنوز متن قرارداد را نددیدم. هرکس انتقاد کرد. . .

او اظهار داشت: یک بچه پنجم دبستان می فهمد اسرائیل و امریکا با هم هستند و الان هم دارند این کار را انجام می دهند. مگر می شود به این بهانه ملت را از دانستن محروم کرد. در برجام اصل بدهی روشن نشد. تعهدات ما با تضمین و روشن است. تعهدات طرف مقابل مبهم و احاله به دور و ابهام و پراکنده است. قانون حاکم مقررات طرف کشورهای مقابل ما. دعوا شد کجا برویم؟ به خودشان. باید می رفتیم پیش یک مرجع بین المللی. خب معلوم است نتیجه چه می شود.

او ادامه داد: تأسیسات عظیم هسته ای در نتیجه با بیش از 30 میلیارد دلار پرت شد یه گوشه ای یا از بین رفت. ملت ایران تذکر می دهد. این را بگویم. بابا صبر ملت اگر سرریز شود، آن وقت دیگر... هر تصمیمی گرفتید، به رای ملت بگذارید. هیچکس حق ندارد به نمایندگی از چندین نسل تصمیم بگیرد. می خواهم بشارت بدهم. افراد ضعیف جلوی خود دیده اند، فکر کرده اند ملت هم ضعیف است.

حمایت سحر دولتشاهی از بازیگر زن افغانستان

در پی اتفاق تکان دهنده‌ تجاوز به یک دختر بچه پنج ساله افغان که در رسانه‌ها منتشر شد، فرشته حسینی، بازیگر افغانستانی فیلم‌های «رفتن» و «سونامی»، یادداشتی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و در آن از مخاطبان پرسید که آیا نژاد باعث می‌شود که انقدر نسبت به هم بی‌رحم باشیم؟ فرشته حسینی در ابتدا با انتشار خبر تجاوز سه مرد به یک دختر بچه افغانستانی در اینستاگرام خود نوشت: «من فرشته حسینی متولد ایران هستم از پدر و مادری افغانستانی. چی باعث می‌شود کسی فکر بکند من نباید از حقوق انسانی بهره‌مند باشم؟ چه کسی تصمیم می‌گیرد که اجازه داشتن عزت نفس، حقوق برابر و آرامش را به من ندهد؟ چی باعث می‌شود وقتی می‌خواهید کسی را مسخره کنید بگویید «مثل افغانستانی‌ها» می‌ماند؟»او در ادامه نوشت: « چه چیزی در من وجود دارد که شما را انقدر آزار می‌دهد؟ چه چیزی باعث می‌شود به من بی احترامی کنید؟ چه چیز باعث می‌شود انقدر بی رحم باشیم نسبت به هم؟ نژاد؟! چه کسی تعیین کرده این مرزهای احمقانه را؟ این مرزها قرار نیست که تعیین کند چه کسانی را باید دوست داشته باشیم و از چه کسانی متنفر باشیم بدون اینکه ارتباطی برقرار باشد. قرار نیست هیچ مرزی مانع عشق ورزیدن و احترام شود؟». سحر دولتشاهی بازیگر سینما نیز با بازنشر این پست در صفحه اینستاگرام خودش حمایت خود را از حسینی اعلام کرد.

در دوران امام(ره) یک ریال اختلاس در کشور نبود

صانعی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل دین گریزی برخی از جوانان در جامعه امروز ایران گفت: اینکه این مشکلات کاملا ربط به حوزه علمیه داشته باشد، اینطور نیست. وی افزود: آنچه در این باره مهم است، اینکه اولین نکته و اشکال در عملکرد ما است. امام خمینی(س) یک وقتی در یک صحبتی که ما خدمتشان بودیم، می‌گفتند که پیامبر اسلام(ص) سفارش کرده‌اند به کتاب الله و عترت به صورت همزمان سفارش کرده‌اند، برای این است که هم قانون باید خوب باشد و هم مجریان قانون باید خوب عمل کنند. کتاب الله و قرآن از طرف خداست و قانون خوبی است و معصوم است، و هیچ گیری در آن نیست؛ ائمه اطهار (ع) هم که آمدند در کنار این کتاب الله، آنها هم معصوم هستند؛ یعنی مجریان هم باید مبرا از خطا و بی‌قانونی باشند والا مجریان می‌توانند هر جوری برنامه‌ریزی کنند. این مرجع تقلید با بیان اینکه در شرایط امروز گاهی شاهد معرفی بد و ناصحیح از حقیقت اسلام هستیم درحالی‌که برخی افراد که می‌توانند اسلام را درست معرفی کنند، در محدودیت هستند، خاطرنشان کرد: سابقا در زمان شاه اگر می‌خواستند روحانی منبر نرود، می‌گفتند منبر نرو؛ او هم نمی‌توانست برود؛ حالا در زمان فعلی بعضی‌ها راحت‌تر بلد شدند؛ به صاحب مجلس و صاحبخانه می‌گویند فلانی را برای منبر دعوت نکن. صانعی با بیان اینکه برای جلوگیری از دین گریزی بیشتر مردم جامعه و جوانان، باید عملکرد مجریان و مسئولان خوب باشد، یادآور شد: یک وقتی آقای موسوی در رأس امور است؛ آقای موسوی اردبیلی(ره) دادستان کل است؛ آقای بهشتی(ره) رئیس دیوان عالی کشور است؛ خب شما می‌بینید در دوران امام خمینی(ره) یک ریال اختلاس در این مملکت نبوده است. این یعنی عملکرد مسئولان هم باید خوب باشد. وی افزود: تقصیر برخی مجریان است که خوب عمل نکردند و متأسفانه حاضر هم نیستند که بپذیریند ما مقصر هستیم البته شاید هم واقعا معتقدند مقصر نیستند و این‌طور فکر کردنشان به نفع اسلام است. /ایلنا

جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی

ارزانی جوان‌ترین بازیکن حاضر در جام‌جهانی است. دنیل ارزانی دورگه ایرانی - استرالیایی تیم ملی استرالیا، ۱۹ ساله به عنوان جوان ترین بازیکن این دوره جام جهانی تبدیل شد. او که بر سر دو راهی ایران و استرالیا بازی در تیم ملی استرالیا را ترجیح داد جوان ترین بازیکن حاضر در این تورنمنت معتبر جهانی خواهد بود.

روحانی با پشت‌پرده جریان سنگ‌انداز چه کند؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه عده‌ای قصد سنگ‌اندازی مقابل دولت را دارند، گفت: مردم نشان داده‌اند اگر با آن‌ها شفاف و صادقانه برخورد شود، اعتمادشان بیشتر خواهد بود. مرتضی مبلغ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که رئیس‌جمهور در برخی از سخنرانی‌های خود از دست‌های پشت پرده سخن می‌گوید، چقدر ضرورت دارد ایشان از این اتاق فکرهای پشت پرده صبحت کند،‌ عنوان کرد: معتقدم علت عمده این که آقای رئیس جمهور تاکنون به این امور اشاره نکرده‌اند و یا بسیار کم پرداخته‌اند به دلیل سیاست خاص ایشان است، او می‌خواهد آرامش در جامعه بر قرار شود و چالش‌های کمتری وجود داشته باشد. وی تأکید کرد: با توجه به این که عده‌ای قصد سنگ‌اندازی دارند و می‌خواهند که دولت با مشکل مواجه شود اعتقاد دارم آقای رئیس جمهور باید بیان کنند،‌ بعد از جریاناتی که در کشور اتفاق افتاد جامعه این انتظار دارد مشخص شود این افراد چه کسانی هستند؟ این فعال اصلاح طلب خاطر‌نشان کرد: مردم نشان داده‌اند اگر با آن‌ها شفاف و صادقانه برخورد شود اعتمادشان بیشتر خواهد بود، پس آقای رئیس‌جمهور باید در یکسری از مواردی که حساس و مهم است و به سرنوشت جامعه بازمی‌گردد مطالب را بیان کنند و بگویند. معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که انتقادات به دولت درخصوص پیگیری‌ها وعده‌های انتخاباتی زیاد است،‌ رئیس‌جمهور چه باید انجام دهد، گفت: بارها گفته شده وعده‌هایی که آقای رئیس جمهور داده‌اند با یک کابینه و مدیران توانمند می‌تواند اتفاق بیفتد. وی تأکید کرد: با مدیران منفعل و ساکت نمی‌توان خواست‌ها و مطالبات مردم را به سر منزل مقصود رساند؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از تندورها انتقادات بی شماری را به دولت دارند پس باید در این زمینه تجدیدنظرهایی صورت بگیرد.

فتاح: کمیته امداد هیچ پولی در خارج از کشور هزینه نمی‌کند

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه قول داده‌ایم که همچون گذشته هیچ پولی از کمک‌های مردم در خارج از مرزهای ایران اسلامی مصرف نشود و بر این وعده خود صادق بوده‌ایم و خواهیم ماند، تصریح کرد: افزایش میزان مشارکت مردم در طرح‌های مختلف کمیته امداد در سال‌های اخیر نیز موید این موضوع است که از این بابت قدردان مردم نیکوکار ایرانیم.

تجاوز به کودک خمینی‌شهری گروهی نبود

مهدی سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان تاکید کرد: بر خلاف آنچه که در شبکه های مجازی منتشر شده، فرد آزاردهنده نه سه نفر بلکه یک نفر بوده که 'بهاره' کودک افغان را پس از ربودن در خرابه ای محله فتح آباد (پنج شنبه بازار) خمینی شهر رها می کند. بنابر گزارشها و اخبار دریافتی، بهاره پنج ساله چهارشنبه گذشته توسط مردم و اهالی محل در خرابه ذکر شده پیدا و به خاطر جراحات وارده به بیمارستان شهید اشرفی این شهرستان منتقل می شود. بر اساس این اخبار، ملیت فرد رباینده هنوز مشخص نشده و گفته می شود شاید از اتباع افغانستان باشد.

آیت‌الله جنتی به صورت رسمی به پایان رسیدن عمر اسرائیل را اعلام کرد

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر می گوییم باید در سوریه باشیم چون آنجا هم مورد هجمه ظالم صهیونیستی قرار گرفته است، آنجا با داعشی ها درگیر شدیم، در میانمار هم باشد از مردم مظلوم حمایت می کنیم، بنابراین حمایت از مظلوم وظیفه شرعی، اخلاقی، عرفی و انسانی است، باید به این وظیفه عمل کنیم، خداوند هم به ما کمک خواهد کرد. دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: من به طور رسمی اعلام می کنم عمر اسرائیل به سر رسیده است، طولی نخواهد کشید که جشن نابودی این رژیم را در فلسطین خواهیم گرفت تا بتوانیم قبله اول مسلمین را از شر آنها پاک کنیم. جنتی گفت: حضور در راهپیمایی وظیفه همه مسلمانان است، حداقل کاری که می توانیم بکنیم حضور در راهپیمایی روز قدس است که به مردم مظلوم فلسطین اعلام کنیم که دلگرم باشید ما با شما هستیم، پشتیبان و حامی شما هستیم، آنها هم با این راهپیمایی ها دلگرم می شوند.

روایت دادستان کل از علت دستگیری سیدامامی: ورود به مراکز حساس کشور

دادستان کل کشور روز سه شنبه در جمع راهپیمایان 15 خرداد ورامین در مسجدصاحب الزمان(عج) این شهرستان در خصوص موضوع سیدامامی، استاد دانشگاه محیط زیست گفت: این فرد با ورود به مراکز حساس کشور، اقدام به تهیه فیلم و ارسال آن به آمریکا و اسرائیل می کرد، کسی که به گفته رئیس دانشگاه با رفتار مناسب خود حتی احتمال چنین اقدامی را از خود دور کرده بود. دادستان کل کشور گفت: دشمنان برای به دست آوردن اطلاعات مهم کشور بویژه در حوزه دفاعی هر کاری می کنند که نمونه آن را می توان در جریان نفوذ یکی از استادان دانشگاه در حوزه حفاظت از محیط زیست مشاهده کرد. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری افزود: این فرد با ورود به مراکز حساس کشور، اقدام به تهیه فیلم و ارسال آن به آمریکا و اسرائیل می کرد، کسی که به گفته رئیس دانشگاه با رفتار مناسب خود حتی احتمال چنین اقدامی را از خود دور کرده بود. دادستان کل کشور افزود: پس از آنکه مسئولان به هویت اصلی وی پی بردند ، در نخستین جلسه بازجویی با گرفتن فرصت، اقدام به خودکشی کرد و اطلاعات زیادی را با خود برد

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار